Audi maakt zich de laatste tijd nogal druk om zijn Duitse concurrenten. Na de dis richting Porsche dolt Audi nu (opnieuw) met BMW.
We kunnen ons voorstellen dat je de ins en outs van dit Duitse onderonsje niet zomaar paraat hebt. We praten immers over een stel nieuwe koplampen en daar gaat het bloed van de gemiddelde autoliefhebber nu eenmaal niet sneller van stromen. Toch?
Hoe het allemaal begon? Audi introduceerde eerder dit jaar een R8 LMX en zou die auto als eerste van laserlights voorzien. BMW wilde diezelfde techniek vanaf de herfst als optie aanbieden voor de i8, maar verschoof die introductie naar vorige week, toen de eerste i8’s werden afgeleverd. Allemaal om Audi te snel af te zijn. Dat was niet helemaal naar de zin van de heren uit Ingolstadt, die nu pochen met ‘de snelste productiewagen met laserlight-techniek’.
Je kunt je afvragen waarom juist deze techniek zo’n heet hangijzer is voor Audi en BMW. Natuurlijk kunnen we de humor inzien van het Duitse spelletje, maar wordt het niet eens tijd om de strijdbijl te begraven? Of houdt deze spielerei de technici van beide merken juist scherp?
mrniesoe zegt
Goh,wat een gezeik over autolichten…
Pulizano zegt
@mrniesoe: Ironisch dat die comment komt van iemand met een 4C als pictogram. :D Verder niks mis met die auto, staat bovenaan met verlanglijstje maar dan toch met de optionele kopkampen.
OT: Ik kijk altijd uit naar leuke ad-battles maar dit is gewoon zwak.
JamesBond007 zegt
Ach ja, bij Audi kunnen ze zeggen dat ze moeilijker zijn te jatten :) ( tegenover Porsche dan he..)
367pk zegt
We hebben het over een optie van tussen de 5 en 10 duizend euro BOVENOP de toch al niet misselijke bi-xenon’s en/of (matrix-)LED’s van de beide firma’s.
Laten ze het eerst maar eens beschikbaar (en betaalbaar) maken op de 3’s en A4’s, dan kun je zeggen wie gewonnen heeft. Zolang BMW niet in staat is radargestuurde tempomaten te leveren op een aantal van z’n topmodellen, zouden ze beter daar hun ontwikkelingsgeld aan uit kunnen geven. Hoewel ik geen Audi rijd, ben ik er zeker van dat ze daar vergelijkbare, veel belangrijker, problemen hebben (hoor ik daar geruchten over matige betrouwbaarheid?)
e1000bmw zegt
@367pk: check your facts. De radargestuurde tempomaat (ik neem aan dat je cruisecontrol bedoelt) is er allang op de 5 en 7. Op de 3 weet ik niet zeker. Uiteraard wel tegen meerprijs.
Het heet adaptive cruisecontrol.
driver28 zegt
@e1000bmw523i:
Bij de 3 zit het er ook al sinds de e90 als optie :) (dus vanaf 2005 zo’n beetje)
367pk zegt
@e1000bmw523i: probeer het eens op 1 van de M modellen; toch niet de goedkoopste uit de prijslijst. Met mijn feitenkennis omtrent BMW is niet zo veel mis..
karsvdtuin zegt
@367pk: rij je een 550i e60 met 4.8 liter V8 en 367 pk? Of heb je die naam voor de grap?
367pk zegt
@karsvdtuin: e61, verder correct
karsvdtuin zegt
@367pk: station dan… Wel mooier en leuker vind ik tenminste nog wat meer ruimte etc
tupperware zegt
@367pk:
Op M modellen moet je dat ook helemaal niet willen.
Een M bestuur je gewoon zelf, het liefste met zo min mogelijk bemoeials..
gregorius zegt
@tupperware: onzin: een M heb je omdat je met 1 auto alles wil doen: normaal door de weeks en leuk voor als het mogelijk is. Wil je en auto om alleen te rijden, dan zou ik geen m5 nemen oid.
En de adaptive-cruisecontrol is zo’n optie waarvan je eerst niet wist dat je t nodig had, maar sinds je het hebt, je eignelijk niet meer zonder kan.
(heb afgelopen 5 jaar zeker 70000 km met adaptive cruise control aan gereden; het is heerlijk: geen stress, geen boetes).
tupperware zegt
@gregorius:
Dat soort systemen zijn er mede oorzaak van dat bijna geen hond meer echt zelf kan autorijden.
Het maakt je lui laks en onverschillig, wat kan jou immers gebeuren.
Ik hou er liever mijn kop bij, wel zo leuk trouwens, ineens herinner jij je weer hoe leuk auto rijden kan zijn.
Echt, er is een wezenlijk verschil tussen autorijden en een computer van A naar B sturen..
gregorius zegt
@tupperware: klopt, je zou er lui en laks van kunnen worden. Maar goed, het rijdt zuiniger dan met mijn rechter voet.
Ook rijd ik minder hard, dan met mijn rechtervoet; wat ene hoop kan schelen in boetes.
Ook kan ik nu op de weg letten in plaats van op de berm en mijn km teller (dat is juist weer veiliger).
Dus ja, Elluk voordeel hep zn nadeel.
367pk zegt
@tupperware: zie de reactie van Gregorius.
als je permanent op en circuit wilt rijden, of net doet alsof, is een M so-wie-so niet de auto die je moet hebben, veel te luxe, veel te zwaar. koop dan maar een lotus elise oid.
zelf rij ik al meer dan 8 jaar met een auto met de ACC, en ben daar zeer tevreden over. kocht een maand of vijf geleden een nieuwe M, en baal er enorm van dat dit hier niet op geleverd wordt. het is ook niet zo dat ik inmiddels denk “wat geeft het”. ik mis het elke dag.
en als ik in een file voortkruip met ’n 560 pk, is autorijden echt niet leuk, maar het zou wel een stuk minder onaangenaam zijn met een ACC.
gregorius zegt
@e1000bmw523i: ik weet wel dat de BMW dealer met zn staart tussen z’n bips afdroop toen ie moest vertellen dat op een X1 de adaptive cruisecontrol geen optie was. Hij vond t al helemaal niet leuk dat je t bijv wel op ene Golf 7 kon krijgen.
dondeboer zegt
@e1000bmw523i: Radargestuurde tempomaat is de ‘gangbare’ officiële Nederlandse aanduiding voor adaptive cruise control. Persoonlijk kan ik het wel waarderen dat er nog steeds mensen zijn die onze taal een warm hart toedragen.
sir_smokalot zegt
Hoewel tempomaat me een aardig Germanisme lijkt.
Alexke zegt
@367pk: alle modellen behalve Z4 en de 1 en 2 reeks hebben geen adaptieve cruise , mijn f31 320d heeft het wel.
BMW heeft het in iedergeval al sinds de E38 7 reeks.
baasbas zegt
Om eerste te zijn zodat in lengte van dagen als overal alle lampen lasers zijn fanboys op een obscure webpagina kunnen oreren dat BMW de eerste was.
isobmw zegt
En nou Mercedes nog
tupperware zegt
@isobmw:
Die staan ver boven dit ver pis geneuzel.
Die doen gewoon hun eigen ding, zelfs Kia had al heldere koplampglazen toen zij op de C-klasse nog gewoon de ouderwetse hadden.
isobmw zegt
@tupperware: ver boven? daarom doen ze de bmw x6 na?
moveyourmind zegt
1967, Citroën introduceert de meedraaiende koplampen op de DS. De voor Franse auto’s typerende gele lampen mochten blijven. Mooier is autoverlichting nooit meer geworden.
White_Lightning zegt
“Vorsprung durch Technik” is en blijft toch de slogan die boven het bed van elke Audi ingenieur hangt? Daarom maakt Audi zich druk over deze verschoven planning van BMW? In de geneeskunde zijn er namen voor zo een gebrek aan veerbaarheid.
jaapiyo zegt
Ach…ik snap Audi’s frustratie wel. De lampjes zijn zo’n beetje het enige wat de engineers daar zelf mogen doen, de rest van de techniek wordt opgedrongen door moedertje VW.
En ja als BMW ze daar dan ook nog aftroeft…
2cool4school zegt
@jaapiyo: de expert spreekt
berlinetta zegt
“De snelste productiewagen met laserlight-techniek.” Nou, daar mag je trots op zijn.
norge zegt
Ik heb halogeen op mijn Volvo…..Werkt Perfect eigenlijk…
e1000bmw zegt
@norge: en als het kapot is kunnen we het zelf fixen.
Alexke zegt
@e1000bmw523i: xenon is niet zo duur en moeilijk te vervangen : 45euro voor een lampje dat minimaal 5 jaar meegaat.
Led daarintegen…
Ooit al eens een halogeenlamp vervangen op eeen renault meganne ?
gearhead zegt
Karakter is dat
mclarenf1lm zegt
Iets met Duitsers en gebrek aan humor ofzo…
Beetje onnodig, maarja je wilt natuurlijk wel als eerste merk mooie lampjes hebben zodat je echt primiejum bent.
knipperlichtje zegt
Het verbaast me wel eens hoe snel innovaties van BMW bij Audi terechtkomen en vice versa. Voorbeeld: BMW introduceert iDrive, Audi komt met het intuïtievere MMI, BMW Komt met nog weer beter iDrive 2.0, Audi komt met een nieuw MMI mét een touchpad, BMW updatet iDrive en voegt een touchpad toe. Zo gaat het maar door, overigens goed dat fabrikanten elkaar zo pushen. Dat zorgt voor innovatie en maakt voorheen splinternieuwe optionele uitrusting goedkoper/standaard.
PS: Mercedes doet er niet aan mee, die verbazen iedereen met de S-klasse en lopen na een tijdje weer achter de feiten aan. Een beetje als gameconsoles VS PC
mashell zegt
@knipperlichtje: is ook niet zo gek. Dat spul komt allemaal gewoon bij de toeleveranciers vandaan. Daarom vind je wat het ene merk heeft ook bij een ander merk onder een andere naam. De fabrikanten verkopen het maar zijn vaak helemaal niet degenen die het maken of uitvinden.
gregorius zegt
@mashell: de beste uitvinding vind ik nog altijd de fabrikanten die hun auto ipad (samsungpad, whatever) compatible maken en ook nog een mooie houder leveren. Zo hoef je iig niet na 5 jaar naar een oud programma te kijken.
Ja Mercedes…: met je Ipad Maxi behuizing en een Ipad Mini screen.
Alexke zegt
@knipperlichtje: opzich zijn dit allemaal uitvindingen van toeleveranciers , mercedes heeft echter zelf heel veel R&D
Sciurida zegt
Hoofd designer bij BMW:
Mars2 zegt
@JordvS
“Hoe het allemaal begon”
Het was wel eerst BMW die met de introductie van de i8 laserlight heeft geïntroduceerd. Audi wilde ze vervolgens de loef afsteken, maar BMW heeft het kaas niet van hun brood laten eten.
Mars2 zegt
@JordvS
Zie onderstaande link
http://www.osram.com/osram_com/press/press-releases/_trade_press/2014/osram-is-the-system-partner-for-laser-light-in-the-bmw-i8/index.jsp