Audi eindbaas Markus Duesmann is het niet eens met Mercedes eindbaas Ola Kallenius over e-fuel.
Onlangs deelde collega @willeme u allen mede dat Ola Kallenius helemaal niets ziet in e-fuel. Wat hem betreft zijn elektrische auto’s veruit superieur aan e-fuels. Sterker nog, de kunstmatige brandstof zou slechts een ‘nodeloze afleidingsmanoeuvre’ zijn voor autofabrikanten om vast te blijven houden aan verbrandingsmotoren. De wereld zou er meer bij gebaat zijn om maar gewoon voor die accu’s te gaan.
Dit is een hot issue in de Duitse autowereld. Het zal niemand die deze site leest ontgaan zijn dat er op last van Duitsland op het allerlaatste moment een streep door EU wetgeving ging om verbrandingsmotoren te verbieden vanaf 2035. En dat heeft natuurlijk alles te maken met de sterke Duitse autolobby. Hoewel men in Italië ook verheugd reageerde op het nieuws.
Maar ja, het is dus niet de voltallige Duitse autosector die voor deze wijziging was. Wie is er dan wel voor e-fuel? Wel, onder andere Markus Duesmann, voorman van Audi. Volgens hem is e-fuel essentieel in de toekomst. Hoewel hij voorziet dat Audi alleen nog EV’s aan zal bieden vanaf 2033, ziet hij een rol voor e-fuel om de rest van het wagenpark rijdend te houden. Daarnaast stipt hij aan dat voor bootverkeer en vliegen, e-fuel tot op heden het enige ‘milieuvriendelijke’ alternatief is dat werkt.
Dat het kan werken, bewijst de fabriek van Porsche in Chili volgens Duesmann. Zoals bekend brouwt Porsche in Zuid-Amerika al enige tijd een goedje dat ‘de 911 moet redden’. Alle andere Porsche’s kunnen dan een EV worden, maar bij de puristische 911 kan je dan nog genieten van het zescilinder boxer-geluid.
De Duiste grootmachten zijn dus enigszins verdeeld als het om dit onderwerp gaat. Koop dan?
audirs3 zegt
Ze zijn helemaal niet verdeeld, zijn het er beide over eens dat het voor nieuwe auto’s onzinnig is. EV is de enige toekomst. Alleen benadrukt de Audi baas dat het wel nuttig kan zijn voor klassiekers, scheepvaart en luchtvaart. Dat zal de Mercedes baas vast ook wel beamen.
jaapiyo zegt
Wie heeft dan bij de EU gelobby’d?
audirs3 zegt
@jaapiyo dat was zijn collega bij Porsche, die wil e-fuels voor nieuwe auto’s gebruiken. Maar kennelijk is deze Audi baas het daar niet echt mee eens, die ziet geen heil in nieuwe auto’s op e-fuels, en terecht.
Robert zegt
Heb je het artikel wel gelezen? Ik lees toch echt:
“(…) Marcus Duesmann, voorman van Audi. Volgens hem is e-fuel essentieel in de toekomst.”
Ik ben zeker niet tegen EV’s, maar dat gokken op één paard, waar de EU (en in het kielzog Rob Jetten, GroenSlinks en de rest van de milieulobby) op aanstuurt, dat is me toch een partij kortzichtig… Hebben dus geen ene f#ck geleerd van de moeite die het ons heeft gekost om enigszins los te komen van de afhankelijkheid van Russische olie en gas. Kun je ons continent net zo goed met een strik eromheen cadeau doen aan China.
mashell zegt
Je doet met “gokken op één paard” net alsof we efuels nodig hebben om als Europa onafhankelijk te kunnen zijn. Nou, mijn koelkast en kookplaat draaien al jaren alleen op elektriciteit.
Het fijne aan elektriciteit is dat je het de ene dag kunt maken van Russisch gas en de andere dag van Nederlandse wind. Als onafhankelijkheid in de energie voorziening je doel is just dan zou je alleen op EV’s moeten inzetten.
Hoewel de huidige China hetze wat mij betreft het resultaat is van dom luisteren naar maar Amerikaanse propaganda kunnen we ook met EV’s onafhankelijk zijn van China. Als we eens wat minder gretig goedkoop willen inkopen…
audirs3 zegt
@Robert Ja ik heb het gelezen, hij wil namelijk alleen maar nieuwe EV’s bouwen. En e-fuels alleen gebruiken om ‘de rest van het [bestaande] wagenpark’ versneld te verduurzamen. Dus Audi wedt wel degelijk op maar 1 paard, en dat is electriciteit. En daar is niks mis mee, met heel veel andere apparaten is er ook maar 1 optie, en niemand mist een ijskast met een benzinemotor ofzo…
e38ossie zegt
Ik wil in m’n klassiekers absoluut geen e fuel!!!!!
audirs3 zegt
@e38ossie Je bent in de war met Bio Fuel, dat is slecht voor je leidingen enzo. Maar e-fuels kunnen prima in klassiekers, is gewoon een synthetische manier om ‘normale’ benzine te maken in een chemisch proces waarbij je onder andere CO2 en water en heel veel electriciteit gebruikt.
maotje zegt
Waarom zou ik efuel tanken in mn klassieker terwijl er gewoon euro 98 voorhanden is en het daar prima op doet?
W115 zegt
Zonder technische voorsprong kunnen de Europeanen inpakken. Het volk wil liever een goedkopere BYD dan uitkleden voor de Duitsers.
driver79 zegt
Is e-fuel wel echt co2 neutraal? Er word co2 uit de lucht gehaald, een paar reacties verder en met duurzame energie verwerkt. Vervolgens komt die co2 weer vrij bij de verbranding. Tuurlijk het is dezelfde co2 maar in een verbrandingsmotor motor gebeurt meer. Als dit de methode is om het huidige fossiele wagenpark nog te laten rijden zal de gemiddelde leeftijd van deze auto’s nog meer op gaan lopen, ze gaan olie verbruiken en is dat dan ook e-olie? Straks hebben we schone brandstof maar nog die blauwe walmen van het hoge olie verbruik… En dat is zonder e-olie niet co2 neutraal…
mashell zegt
Synthetische brandstoffen zijn leuk voor sportwagens en klassiekers. Ze zullen veel te duur zijn om veel kilometers mee te maken. Het is ook niet schaalbaar om heel grote hoeveelheden van te maken.
maotje zegt
Het hoeft toch ook niet co2 neutraal te zijn?