Audi geeft de e-tron met terugwerkende kracht meer range.
De tijd vliegt: Audi heeft inmiddels al drie jaar de e-tron in het gamma. Heel erg wennen was het eigenlijk niet want de e-tron valt niet op binnen het gamma. Audi koos namelijk gewoon voor een conventioneel design.
Het design kan nog wel even mee, maar qua actieradius is een EV al snel achterhaald. Bij de introductie in 2018 had de e-tron 55 quattro een WLTP-actieradius van 411 km. Op zich prima, maar het kan beter. Zeker anno 2021.
Audi voerde vorig jaar al een update door waarbij de range van 411 km naar 436 km ging. Daar heb je alleen weinig aan als je daarvoor al een e-tron had aangeschaft. Er is nu echter goed nieuws voor de eigenaren: Audi geeft de e-tron 55 met terugwerkende kracht meer range.
Het gaat om auto’s die gebouwd zijn tussen september 2018 en november 2019. De update is puur softwarematig en zorgt ervoor dat de netto accucapaciteit wordt vergroot. Verder wordt onder meer de koeling geoptimaliseerd. Concreet leveren de aanpassingen tot 20 km extra range op. Toch maar mooi meegenomen.
Audi is nog geen Tesla, dus de updates kunnen helaas niet over the air doorgevoerd worden. Ondanks het feit dat het alleen om een software update gaat. Je zult dus nog ouderwets langs de dealer moeten met je e-tron.
Als je echt een e-tron met serieus meer range wilt moet je nog even geduld oefenen en de facelift afwachten. Daarmee zou de e-tron een WLTP-range van 600 km krijgen. De facelift komt alleen pas in de tweede helft van 2022.
T A X M E N zegt
Toch klinkt dat terugwerkende kracht raar… alsof je ineens de tijd voor de update minder had hoeven laden. Wordt dan een soort tijdreizen?
cobana zegt
Dat is nogal een laat gebaar van Audi nadat de eerste kopers totaal niks kregen in het begin.
Sowieso is dit model wel een beetje klaar en zwaar verouderd. Veel te log en zwaar concept met matige range.
mashell zegt
Dit komt natuurlijk uit ervaring die Audi heeft opgedaan met wagens in het veld. Overigens valt het met het gewicht en verouderd zijn wel mee, een BMW iX is net zo groot en niet lichter (maar kan wel wat verder). Qua laadcurve is de e-tron 55 nog altijd bijzonder, van 20 – 80% strak 150 kW. Veel andere wagens starten hoger maar zakken snel en flink in waardoor het gemiddelde helemaal niet zo hoog uitkomt. Maar ik ben natuurlijk niet neutraal, heb immers zo’n e-tron.
gekketurbo zegt
Nee hoor, heb vrij recent me Model 3 ingeruild voor een Etron uit 2018. Qua range kom ik rond de 100km verder dan de SR+. En qua comfort en verfijning ongeëvenaard. Wellicht dat de Etron GT of EQS iets beter is…
Paul58 zegt
@gekketurbo: mag ook wel, bijna 2 keer zo duur. Je vergelijkt hier bijna een Audi A4 met een Audi Q7.
gekketurbo zegt
Ik heb hem ook vergeleken met de Q4, Model S, X, EQC en Ipace.
Loek zegt
@cobana: ik vind de e-tron juist een enorm sterk ontwerp. Heb altijd kunnen waarderen dat ze niet ‘kijk mij volledig EV zijn’ hebben gekozen en voor de leek het net zo goed een strak gelijnde Q5 had kunnen zijn. Steeds als ik een goed uitgevoerde e-tron zie kijk ik toch even twee keer, ik vind hem wel mooi en ik vind hem absoluut niet verouderd. Sterker nog: hij ziet er nog steeds hypermodern uit, terwijl hij alweer bijna vier jaar oud is.
henkp1 zegt
Apart, de auto had blijkbaar al een langere range en koelmogelijkheden, maar die waren softwarematig niet geactiveerd ofzo.
mashell zegt
Had gewoon een grotere veiligheidsmarge dan nodig bleek. Dus kan er meer aan de klanten worden vrijgegeven.
Nanning zegt
@henkp1: dat noemen we voortschrijdend inzicht. Het heeft met intelligentie te maken..
henkp1 zegt
Volgens mij heeft het meer met geld te maken.
iphonistvongates zegt
Dus die “extra” capaciteit heeft er vanaf het begin al ingezeten. Men heeft betaald voor een volledige pizza maar Audi hield gewoon 1 slice achter? De Spindokters bij VAG doen het nu overkomen alsof Audi een altruïstische daad doet richting de kopers. Het wachten is nu op soortgelijke schadevergoedingen zoals bij het Apple iPhone 6(s) CPU/GPU downthrottling debacle. 🔋🤦🏽
RiKe zegt
@iphonistvongates: u werkt de apps op uw telefoon ook niet bij als er bugs ontdekt zijn begrijp ik? Bij ieder stukje techniek wordt later een update gedaan
mashell zegt
Je krijgt meer als waar je bij de aankoop mee akkoord gegaan bent en jij wilt een schadevergoeding?
Ik gun je mooie salarisverhoging maar hoop wel dat je een foto deelt van het verbaasde gezicht van je chef als jij bij het bekend maken van de salarisverhoging om een schadevergoeding vraagt…
laptom zegt
@iphonistvongates: wat een onzin. Door ervaring kunnen ze de auto finetunen en krijg je er meer voor terug. Ook vele benzine auto’s kunnen na een kuurtje mee dan je ze gekocht hebt.
Pascal zegt
Zo werkt het dus niet. Men leert en ontwikkelt door, en het is zeker wel netjes als je daar vervolgens als eerdere koper alsnog van mag meeprofiteren zonder extra kosten.
thjvanvlerken zegt
@iphonistvongates: je moet wel apples met apples vergelijken. Audi downgrade niet maar upgrade. Je krijgt dus meer dan je eerst had. Een wezenlijk verschil met het iphone gebeuren. En zoals anderen benoemen dan zou een beetje elke fabrikant die 1 basis motor in verschillende smaakjes heeft dus ook kunnen worden aangeklaagd? Of tesla die de lichte batterij even groter maakte toen er bos branden waren in USA….. of die zelfs geld vraagt vroeg om die te upgraden. Etc etc etc