Groot, hoog op de wielen, elektrisch, ruim 500 kilometer bereik én van een door velen van jullie geliefd merk, wat wil je nog meer? Lage bijtelling zeg je? Komt goed!
Audi laat op de IAA haar lang verwachte Tesla-killer zien. Want zo mogen we deze grote SUV met volledig elektrische aandrijflijn rustig noemen. Leken veel grote merken de kat uit de boom te kijken met elektrisch rijden, met hier en daar een achteraf geëlektrificeerd modelletje, nu gaat Audi zich serieus in het Premium-E Segment (ja, dat hebben we net ter plekke verzonnen) mengen.
Onder de kap drie elektromotoren, een voor de vooras en twee voor de achteras. Samen goed voor 320 kW ofwel 435 elektrische paardjes. Tijdelijk kun je zelfs beschikken over 370 kW ofwel ruim 500 pk. Audi noemt het in haar schrijven een temporarily boost, maar het is natuurlijk de Duitse versie van de Ludicrous Mode van Tesla. Met een 95 kWh-grote accu kom je 500 kilometer ver en wordt de dikste Tesla van het moment met 5 kWh afgetroefd. Voorsprong door afkijken noemen ze dat.
Tesla’s Model X en in mindere mater de Model S lijken dan ook de grootste concurrenten van deze E-tron Quattro Concept. Het productiemodel van de E-tron Quattro (Q6?) moet begin 2018 op de markt verschijnen, daar waar de eerste Model X’en nog dit jaar moeten worden uitgeleverd. De overheid heeft belooft dat de bijtelling op elektrische auto’s nog zeker tot en met 2019 op vier procent blijft, al moet over het gedeelte wat de auto meer kost dan 50.0000 euro vol worden bijgeteld. En reken er maar op dat deze Audi meer gaat kosten dan 50.000…
jobberns zegt
Gaaf ding! Ziet er mooi uit, leuke specs, alleen de prijs zal niet zo leuk worden denk ik…
gtwillem zegt
Alhoewel ik meer sympathie heb voor Tesla, ziet dit er toch bijzonder goed uit. Niet alle details staan me aan (de grille, wielen, voorbumper opzetstukjes), maar de proporties lijken te kloppen.
Maar ik kijk op de foto’s en wat zie ik? Het woordje ‘concept’… Dit kan dus nog gewoon een saaie Q5 worden…
clarkson zegt
@gtwillem: Saai weet ik niet. Maar hij mag wel wat ruimteschip looks kwijt raken. Beetje klasse mag een audi wel hebben toch?
gtwillem zegt
@clarkson: daar heb je zeer zeker een punt! Audi’s mogen dan wel erg saai gestyled zijn, ze zijn vaak behoorlijk tijdloos.
clarkson zegt
@gtwillem: En ze hebben een voorsprong door techniek (niet te vergeten). Al zeggen ze het zelf… Maar om even terug te komen over dat tijdloze ontwerp. Je maak geen tijdloze auto door iets nieuws en over the top te maken. Maar juist om iets te maken wat gewoon mooi is. Dan bedoel ik ook weer niet gewoon op volkswagen level want dat gaat mij te ver.
zakar36 zegt
Heey, eindelijk een achterwiel aangedreven Audi!! Zullen sommige hier leuk vinden?
clarkson zegt
@zakar36: Onder de kap drie elektromotoren, een voor de vooras en twee voor de achteras. Samen goed voor 320 kW ofwel 435 elektrische paardjes.
knipperlichtje zegt
Eat that Mercedes! Actieve aero die wel voor een productiemodel geschikt is. Een puntje van kritiek is de grille, die vind ik een beetje ogen alsof er lamellen missen. Maar als dit de richting is die Audi op gaat (en daar lijkt het gezien de recente concepts wel op) juich ik dat toe.
lexaudi zegt
Eindelijk dikke vinger maken naar die stink tesla door het über-Audi! En het is ook nog eens gelukt om deze er goed uit te laten zien, dat is in ieder geval iets wat ze zeer zeker niet af hebben kunnen kijken van tesla.
Bijkomend voordeel is dat al die bijtelling uilenzeikers (ik bedoel als je dit of een tesla kan of mag rijden dan verdien je vast meer dan genoeg, dus fuck die bijtelling) nu met een Audi gaan rijden en dat is dan weer goed tegen de oprukkende visuele vervuiling.
keezje zegt
@lexaudi: Ik kan ook niet wachten tot er eens echte competitie komt, in een zelfde klasse. Nu elke keer die über-audies bij het stoplicht moeten laten zien dat ze ook best snel weg kunnen zijn … gaaaaaap … zet m’n ventilatie maar weer even dicht. Maar 2018..?
lexaudi zegt
@keezje: hoef zo’n tesla barrel er niet eens uit te trekken bij t stop licht, rij je drie kilometer verder wel voorbij als je accu alweer leeg is en ik nog voor ruim 700 km in de tank heb zitten. Dikke doei.
(en met een dikke grijns want ik rij tenminste in een AUTO ipv vervoersmiddel)
keezje zegt
@lexaudi: Ja hoor daar istie weer, de Grote Vergissing. Op al mijn reizen naar Italie en Oostenrijk kom ik ze weer tegen, die mannekes die denken dat ze op de Autobahn lekker TOCH sneller zijn, en dan kom je ze elke keer wéér tegen, duurde toch te weer te lang om weg te rijden voordat de volgende slome voorligger of Baustelle kwam.
Maar goed, het spelletje blijft leuk. Vooral als ze denken dat ze Über zijn.
En oh ja, op die verre bestemmingen kom ik tegenwoordig wat later aan, scheelt zomaar een paar uur op 1600 kilometer. Heel naar, Ik heb er dan ook steeds weer máánden voor nodig om over de frustratie heen te komen, gelukkig gebeurt het maar een keer of drie per jaar. Dat ik dagelijks zoveel plofauto’s bij de pomp zie staan terwijl ik wéér met een volle tank van huis ben vertrokken, dat maakt mijn vakantiefrustraties natuurlijk nooit meer goed. En dat in een barrel ook nog, echt een irritante herriebak.
Misschien wil je een keer meerijden?
De audi heb ik al gedaan, dus een tegenaanbod is niet nodig. Ik weet wat het is om met een BMW naar Toscane te knallen en ik weet wat het is om met een Tesla te gaan, bedoel ik maar. Keus is wel gemaakt hoor, wie wil je overtuigen?
Ik moet nog eens nadenken hoeveel mensen nou van audi naar Tesla zijn overgestapt, 1.150 hoorde ik. En van Tesla terug naar een plof, 4, meen ik (Audi, BMW, Mercedes. alle merken samen, that is).
lexaudi zegt
@keezje: Ojeej weer iemand met een het oplaadpaal trauma. Ik hoor dat ze dat therapie voor ontwikkelen in het bijtellingstraumacentrum. Even wachten nog dus.
Overigens gaat mij het er totaal niet om dat ik een tesla voorbij wil rijden. Mijn Audi’s zijn hartstikke oud, de jongste is 14 en de oudste 44 jaar. Ik weet heus wel dat het geen blaasijzers zijn. Maar een lol dat ik toch al gehad heb met die auto’s voor maar een paar rot centen. Allebei met sterke en betrouwbare techniek. Vooral de oudste is heerlijk, het geluid van de carburateur de prachtige walm uit de uitlaat. Puur genieten.
Als ik op de Autobahn rijd en er is een lekker rustig open stuk dan wil ik best wel eens echt plankgas gaan en dan genieten van dat mooie motorgeluid. Maar ik hoef echt niet iedereen voorbij, waar je ook in rondrijdt. Ken mij dat nou verrotten, ik weet heus wel dat ik niet in een supercar rij and i’m more than fine with that.
Wat mij met name niet aanstaan is dat teslas lelijk zijn en dat er alleen mee gereden wordt vanwege de bijtelling. Daar zit geen passie achter. De kofferbak staat raar ten opzichte van de rest van de auto, de grill is raar en de de deuren ook. Niet mijn smaak. Gewoon zo’n overrated apple-ding op wielen. Zo lekker verantwoord en algemeen geaccepteerd allemaal ook. Trekt me ook niet. Geef mij maar een middelvinger op wielen.
Overigens om even de hand in eigen Audi-borst te steken. Ik zie pas ook een prachtige ABT getunede A3 bij een tankstation staan. Bij nadere inspectie blijkt dit een e-tron en terwijl ik langs het apparaat loop hoor ik de berijder keuvelen met een andere bezoekers van het tankstation (bezitter van een hybride lexus) over jawel de 7% bijtelling. Geloof me ook daar krijg ik een slappe zak van hoor.
keezje zegt
@lexaudi: Tsja I rest bijna my case, had me niet moeten laten triggeren door het woordje “über” natuurlijk, ik weet eigenlijk niet hoe ik tegen dikke vingers en slappe zakken moet redeneren.
Toch even nog dit dan: kan de Tesla rijder ook gewoon iemand zijn die gewoon gelooft dat we de transitie van dinosap naar groen moeten maken (niet gemakkelijk en tijdrovend proces, waarin halverwege natuurlijk altijd kan worden geroepen: kijk, hij rijdt op kolen!!), blij is dat de eerste FEV waarmee je echt lange afstanden kunt reizen er dan eindelijk is, en dan op de koop toe nog fiscale voordelen heeft (en ja, het misschien zonder die voordelen niet had kunnen financieren)?
Maar ik wens je heel veel plezier met je hobby hoor!! Ben zelf ook nog op zoek naar een mooie, goeie oldtimer, waarmee ik later aan de kids kan laten zien: weet je nog van toen?
lexaudi zegt
@keezje: Het blijft uiteraard een kwestie van smaak en daar is niet over te twisten. Mijn vriendin vindt de tesla bijvoorbeeld prachtig, ik snap daar geen hol van maar daardoor is zij niet perse minder leuk geworden.
En ook ik denk dat er een oplossing gezocht moet worden voor het grondstof probleem, alleen geloof ik niet dat volledig elektrische (of semi voor dat geld) die oplossing vormen.
keezje zegt
@lexaudi: ik denk dat je een erg leuke vriendin hebt. Voor auto’s heeft ze w.m.b. smaak, op ander gebied weet ik het niet.
keezje zegt
@keezje: Sorry lexaudi, ik probeerde dat laatste stukje nog te vermijden door back te klikken maar het ging niet meer. Te flauw.
harrie zegt
Mag je hier nog met je B rijbewijs in rijden? Zal wel wat wegen zo’n lomp hok volgestouwd met accu’s.
supercharger zegt
Audi kan het weer! Bij de huidige Q7 was ik even bang dat ze het kwijt waren qua design, maar die vrees blijkt dus ongegrond. Ik ben dan wel weer benieuwd of we hier ooit echt wat van terug zullen zien in een productiemodel, of dat het ondanks de mooie praatjes weer net als bij het e-tron concept uit 2010 alleen bij een leuke concept car blijft.
Dutchdriftking zegt
Gewoon de nieuwe Elektrische Q5/Q6/Q7?
awesome zegt
Dus dit is de Android onder de EV’s?
Tesla word immers gezien als het Apple.
kylian zegt
@awesome:
Iemand die het begrijpt, Tesla is wel premium.
Ik moest wel lachen om de titel.
gtwillem zegt
@kylian: Premium is een titel bedacht door slimme marketeers. Maar wat is ‘premium’?
Volgens Kottler een reden om meer geld voor een zelfde product te vragen. That’s it.
retsok zegt
Ze moeten echt een andere naam verzinnen dan dat stomme e-tron label. Want dit spreekt me totaal niet aan. Dat moet een stuk spannender kunnen voor die futoristische fancy sh*t.
trustmeiamanengineer zegt
Mooie plaatjes,maar moet nog zien of ze hem daadwerkelijk zo gaan maken. Tegen die tijd heeft Tesla al 3 modellen rondrijden.
fit4fun zegt
95 Kw dus gewoon lithium ion denk ik. Goed dat er nu eindelijk meer fabrikanten wakker zijn geworden. Waterstof is een doodlopende weg, elektro power is de toekomst. Wat Audi betreft dan, bij Tesla is de toekomst er nu al
str8six zegt
Sorry maar dat ding ziet er echt niet uit..
hansnoordsij zegt
Dit is wel de beste erkenning die Tesla kan krijgen. Een mooier compliment dan als “benchmark” gebruikt te worden door “grote” merken is niet te bedenken. Denk eens in, een gigant kondigt een product aan dat over drie jaar (mogelijk) op de markt komt en dat in enkele opzichten net zo goed is als wat Tesla nu al levert (en dan natuurlijk over drie jaar weer de nodige stappen verder heeft gezet). Het blijft smullen!
730ld zegt
E-tron…..500 pk. Maar geen motorgeluid. Dus….doe mij maar een Jag F-Pace met dikke V6 Supercharged. Audi #fail
hansnoordsij zegt
“E-tron…..500 pk. Maar geen motorgeluid. Dus….doe mij maar een Jag F-Pace met dikke V6 Supercharged. Audi #fail”
Dat had ik vroeger ook. Maar na anderhalf jaar en 80.000 km Tesla rijden (incl. een tiental reizen over de Autobahn) schaam ik me dat ik dat ooit ook deed als ik weer zo’n klassieke auto gas zie geven met een herrie die honderden meters ver te horen is :) terwijl je met je Tesla moeiteloos volgt binnen de aanvaardbare snelheden. Oh ja, dan heb je ook het hele gezin en giga vakantiebagage (voor en achter) in de auto.
Nickname zegt
Tesla killer ..zucht .. het is Auto vak jargon geworden! Telse zal tot 2018 ook niet stil gaan zitten :)!!
offtopic: Wel tof dat de $35,000 Tesla Model III in 2017 onder die 50.000 euro blijft zitten.
http://www.autoexpress.co.uk/tesla/87867/tesla-model-3-to-debut-in-march-2016
(btw redactie > “… wat de auto meer kost dan 50.0000 euro vol worden bijgeteld.” ik zie een 0 teveel …)