Kijk nog maar goed. Voor je het weet staat ‘ie op de stoep.
Denk de camouflage weg en de productieversie van de eerste volledige elektrische Audi is een feit. In Genève staat Audi met het laatste voorproefje op een elektrische toekomst. De komende periode, zo vlak voor de lancering, zal het automerk uit Ingolstadt nog de nodige testen met de SUV uitvoeren. Audi heeft 250 exemplaren van deze e-tron prototype in gebruik.
De e-tron kan worden opgeladen bij snellaadstations met een capaciteit tot 150 kW. In minder dan een halfuur kun je weer op stap met de elektrische SUV. Heel ver kom je niet. Ondanks het feit dat Audi veel later is dan een merk als bijvoorbeeld Tesla, is de actieradius niet beter. Wat dat betreft stellen de Duitsers enigszins teleur. De elektrische SUV heeft een bereik van 500 kilometer, wat neerkomt op zo’n 400 kilometer in het echte leven.
Vanaf eind 2018 rolt de e-tron van de band in Brussel. Met de elektrische SUV start Audi een nieuwe offensief. In 2020 heeft het merk drie volledig elektrische auto’s in het gamma. Nog voor 2025 wil het merk meer dan 20 elektrische en hybride auto’s in het modellengamma hebben.
UPDATE: De vanafprijs is inmiddels bekend. Meer info lees je op groen7.nl.
royaledeluxe zegt
Allemaal tof en wel die batterijen, maar ik zou toch liever een waterstof-achtige oplossing zien. Duurt niet zo lang om bij te vullen/op te laden.
joost1234 zegt
@royaledeluxe: Ja, opladen bij tankstations die er niet zijn.
vroaaar zegt
@joost1234: ja, dan waterstof tanken… dat kan al bij 3 stations (bron: waterstofwerkt.nl)!
acizane80 zegt
@joost1234: als er maar de helft inspanningen gezet zouden worden in vergelijking met electrische laadstations zou je redelijk snel voldoende waterstof tankstations hebben. Dit omdat het lokaal gestokeert kan worden. Ter vergelijking bij een el laadstation moet een hele netwerk vam kabels bij geplaatst worden. Daar waar er niet voldoende kabels liggen moet er uitgebreid worden. Waardoor de kosten mogelijk hoger oplopen. Ik denk eerder dat de hype rondom de electrische autos dit tegenhoud.
unknown32 zegt
@acizane80: waterstof moet vervoerd worden met vrachtwagens op diesel?
acizane80 zegt
@unknown32: initieel wel ja, en op termijn vrachtwagens op waterstof.
kroon zegt
@royaledeluxe: helemaal waar. Dit gaat de toekomst niet worden: een batterij EV.
Bovendien toont Audi wederom een half-concept. Zie spiegels.
En deze auto komt voor NL te laat. Vanaf volgend jaar is het voor de bijtelling niet meer voordelig met een prijs die richting en/of over €100.000 zal gaan.
vroaaar zegt
@kroon: met een (netto) range van 400 km komt de gemiddelde leaserijder niet in de problemen (range anxiety). Gemiddeld 38.000 km per jaar en 200 werkdagen (netto na aftrek feest-, vakantie- en adv-dagen) betekend dus 190 km per dag. Ruim 50% range over dus om een broodje te halen tussen de middag en privé zaken te regelen na werktijd (boodschappen, kids ophalen/wegbrengen). EV gaat het helemaal worden met een dergelijke range, heb je echt geen Tesla (long) range voor nodig.
kroon zegt
@vroaaar: je vergeet de standaard marges tegen bricking en sparen van de accu door niet helemaal vol te lladen. Daarnaast vergeet je enorme verliezen in de winter.
Als je dan bedenkt dat als iedereen onderweg moet opladen met een duur van minimaal 20 minuten tot een paar uur er lange rijen ontstaan voor de laders onderweg. Als ze het doen… Dat is ook nog wel eens anders…
daihatsucuore zegt
Ik herinner me dat 200 of 250 echte kilometers al werd gezien als revolutionair. Nu vinden we 400 echte kilometers al aan de magere kant. Een teken van de snelle ontwikkelingen in de EV (batterijen) sector.
Nu eens kijken of de bekende 3 voor EVs worden gehonoreerd – Range, Prijs en Levertijd.
peug206 zegt
@daihatsucuore: als ze die 400 echte km’s dan ook halen voor de prijs van een megane dci…..
harrie zegt
Lekker schizofreen die grote grill.
Beperkte bereik zal wel komen door gewicht en de zeecontainer aerodynamica.
berlinetta zegt
Is het nou een hatchback, een station of een crossover? Kan het er niet zomaar uithalen.
ikleesookoverautos zegt
@berlinetta: een SUV, staat maar 4 keer in de tekst.
imarinos zegt
@ikleesookoverautos: de een kijkt plaatsjes, de ander leest ook over auto’s.
berlinetta zegt
@ikleesookoverautos: Haha je hebt gelijk. Dinsdagochtenddipje.
Ghiacciato zegt
Dit is een hatchover. @ikleesookoverautos:
raymster zegt
Ze hebben in ieder geval een “normaal” uiterlijk gegeven aan het model. Saai? Het is een Audi…
De anderen hebben allemaal een, kijk mij elektrisch rijden, vormgeving (luchtweerstand, ik weet het).
kroon zegt
Vergeleken het prototype wordt het wederom een saaie Audi. Gemiste kans. Dit lijkt gewoon een grote A3.
Gulli zegt
@kroon: wel grotere kans dat mensen hem dan willen hebben. Een I3 ligt nou ook niet bepaald prettig op het netvlies. Als ze die techniek in een 1-serie hadden verstopt waren de verkopen denk ik nog wat beter gegaan.
kroon zegt
@gulli: daar heb je gelijk in. Maar als ik nu even naar die grill kijk die voor 70% gewoon dicht en dus nep is, dan is dit toch wel weer een vreemd EV model… Dan is juist die i3 een echte vernieuwing.
Gulli zegt
@kroon: en daar heb jij dan weer gelijk in ?
arias12 zegt
Zou lekker een vette diesel of benzine auto leasen weg met elektrische troep! Als niemand het least/koopt dan bloed het vanzelf dood. Alleen nu zijn elektrische auto’s helaas sterk in opkomst. Elektrische auto’s zijn ook slecht voor het milieu en zijn totaal onhandig door de actieradius en oplaad tijd. Alleen gunstig om te leasen meer niet. Om die reden geef ik mijn voorkeur toch uit “een normale auto” op diesel of benzine. We moeten van de overheid elektrisch gaan rijden terwijl de grootste vervuilers landen als India, China en Japan zijn. En de vliegtuigen en fabrieken die het milieu aan gort helpen niet de automobilist in Nederland zoals wij.
cazzo046 zegt
@arias12: blablabla; achterhoede gelul.
mlut zegt
@cazzo046: eens
stfu zegt
Eind 2018, oftewel lastig leveren dit jaar voor NL. Die koopt dus ook niemand omdat onze regering EV’s nu al laat doodbloeden.
automokum zegt
Altijd weer een leuk onderwerp die actieradius. We zijn de afgelopen decennia gewoon verwend geraakt, mijn Ford Transit van ’78 kwam ook niet verder dan 300 KM op een tank. De EV gaat er gewoon komen, of we dat nu willen/handig vinden of niet. Waterstof is en blijft zeer inefficiënt, gevaarlijk en alleen (nu nog) interessant om overcapaciteit van duurzame energie op te slaan.
e36m3gt zegt
Veel mooier dan die spuuglelijke Q7