Een week lang ligt de productie van de Audi e-tron in België stil. Tekorten zijn de oorzaak van het probleem.
Zonder onderdelen geen auto. Zo simpel is dat. Dat het uiteindelijk zover komt dat je inderdaad zonder onderdelen komt te zitten is nu het geval bij Audi in Brussel. In de hoofdstad van België rolt normaal gesproken de Audi e-tron van de band. Normaal gesproken, want nu ligt de productie een week stil.
Het personeel moet noodgedwongen een week thuiszitten, aldus VTM Nieuws. Er is een tekort aan microchips en daardoor kunnen geen auto’s geproduceerd worden. De vraag naar elektronica is op dit moment dermate groot dat de Audi-fabriek niet op tijd aan chips voor de e-tron kon komen. De voorraad ging erdoorheen en nu zijn ze echt op. Er zat niets anders op dan de fabriek te sluiten.
Audi e-tron productie
Gelukkig voor de fabriek is het een kortstondig probleem en komt de beoogde jaarproductie voor 2021 volgens de lokale manager niet in gevaar. Audi is niet de enige die met deze uitdaging zit. Ook Ford heeft in Duitsland al eerder een fabriek moeten sluiten door een tekort aan onderdelen. Door de pandemie verlopen wereldwijde leveringen van onderdelen trager dan normaal. Ook is er meer vraag naar specifieke componenten, zoals bijvoorbeeld chips. (via HLN)
Robert zegt
Die chips-productie wordt volgens mij volledig opgeslokt door het oprichten dan wel uitbreiden van zgn. cryptomining-farms, die gezien de koersgroei van o.a. de bitcoin steeds lucratiever worden om 24/7 te laten ‘harvesten’. D’r is bijvoorbeeld geen fatsoenlijke grafische kaart meer voor je pc te krijgen, tenzij je bereid bent anderhalf keer de adviesprijs te betalen, én een levertijd tot wel 3 maanden(!) wil accepteren.
mashell zegt
Stel dat je analyse klopt dan zien we nu dus niet alleen een enorme verspilling van energie om bitcoins te minen (wat eigenlijk een verwerpelijk concept is) maar ook reële economische schade door de bitcoin speculatie. Dan kan het niet lang duren voordat bitcoin verboden wordt in allerlei landen. Kun je ook short gaan op bitcoin?
rulefollower zegt
Je moet niet de schuld bij de BTC leggen maar bij de centrale banken die door ongebreideld geld te drukken het vertrouwen in hun “coin” doen verwateren.
mashell zegt
Kom op. De mensen zitten niet in bitcoin omdat ze geen vertrouwen hebben in hun reguliere valuta. Ze zitten in bitcoin omdat het een hoog volatiel speculatie product is. Veel aandacht voor, kunstmatige schaarste, de potentie voor koerswinst is er. Tesla zit ook niet in bitcoin omdat ze in bitcoin als munteenheid geloven, Musk zit in bitcoin omdat hij via twitter de koers kan beïnvloeden en dat volkomen legaal! Hij heeft zo een geldpers waar hij minder moeite voor moet doen dan het aantrekken van weer een ronde nieuwe investeerders. En dat is precies waarom je eigenlijk geen munteenheid zonder centrale bank wilt hebben.
b00st zegt
Natuurlijk kun je ook short gaan op bitcoin. Veel succes!
Rudy zegt
Er spelen behoorlijk wat zaken. AMD heeft een zeer sterke generatie processoren (op 7Nm gemaakt) die ook geleverd wordt in de nieuwe consoles (Xbox Series X en PS5). Nvidia heeft nieuwe videokaarten uitgebracht op vergelijkbare procedés. De markt van consumenten PC’s is het afgelopen jaar door Covid met zo’n 10% gestegen.
Intel probeert al een poos van zijn oude 14Nm procedé af te stappen maar is op grote schaal nog niet in staat dit te realiseren (waardoor ze ook tekorten hebben, omdat bestaande fabrieken al lang over hadden moeten zijn op het nieuwe procedé).
Daarnaast neemt de telefoon fabricage veel productiecapaciteit bij de high-end labs in (o.a. Apple maakt gebruik van de meest moderne processen waardoor er veel capaciteit al vergeven is).
Kortom er is wereldwijd gewoon een tekort aan fabricage capaciteit.
Kortom een samenloop van omstandigheden. Feit dat de crypto wereld veel opslokt (niet alleen losse videokaarten maar ze lijken nu ook laptops met videokaarten te gebruiken) maakt het wel een stuk erger.
scrmeagle zegt
@RRRobert: Denk je dat serieus?
leonlampe zegt
@RRRobert: schandalig eigenlijk
lithiumion zegt
@RRRobert: dan is de zet van Elon Musk een briljant strategische zet, als ik jouw verhaal zo lees. De eventuele concurrerende EV’s kunnen niet geproduceerd worden en Tesla’s zijn er ruimschoots op voorraad.
potver7 zegt
Hier is wat meer informatie te vinden over specifiek deze tekorten:
https://nos.nl/artikel/2368826-grote-vraag-naar-elektronica-veroorzaakt-chiptekort-raakt-met-name-automarkt.html
Geen woord te lezen over de groei in de vraag naar grafische kaarten voor cryptomining-farms. Wat niet wil zeggen dat het niet meespeelt, maar er zijn dus veel meer factoren die van invloed zijn op de beschikbaarheid van deze chips…
padoempats zegt
Toch bijzonder dat ze de rest vd auto niet gewoon kunnen maken en op het moment dat de chips er zijn, die er dan inzetten. Zal wel te maken hebben met toegang/complexiteit van het plaatsen, of ruimte om de autos te stallen
Robert zegt
@padoempats: da’s nou hét grote nadeel bij ‘supply chains’ met ‘on time delivery’ voor de componenten. Als je in dit draaiboek gaat lopen schuiven of rommelen, is de ellende niet te overzien.
Toyota, de uitvinder van ‘lean manufacturing’ en ‘kanban-systemen’ voor serieproductie, heeft de productie van de Prius wel eens moeten stopzetten omdat er één specifieke lakkleur niet kon worden geleverd. Simpelweg omdat de leverancier van de verf z’n grondstoffen betrok van een toeleverancier wiens bedrijf op slot ging als gevolg van de ramp met de kerncentrale in Fukushima.
mashell zegt
Er zit natuurlijk een bepaalde volgorde aan het in elkaar zetten van de auto. Als een ECU niet geleverd kan worden omdat die toeleverancier van die ECU geen chips kan krijgen en er geen second supplier is dan is het logisch de productie stil te leggen (en de schade te verhalen op de toeleverancier).
potver7 zegt
Ligt eraan hoe makkelijk zo’n onderdeel achteraf te monteren is, en om hoeveel auto’s het gaat.
Als deze onderdelen bijvoorbeeld op een moeilijk bereikbare plaats zitten waardoor het halve interieur niet gemonteerd kan worden (of ze moeten dat weer allemaal demonteren voor de namontage), dan kan het stilleggen van de fabriek nog wel eens een goedkopere oplossing zijn.
Namontage gebeurt niet aan de productieband en kost daardoor veel meer tijd, dus uiteindelijk kan dit ook nog eens een veel snellere oplossing zijn waardoor uitlevering van auto’s minder vertraging oploopt.
ghost zegt
En ik dacht altijd dat een gebrek aan genoeg energie het allemaal zou gaan nekken,, maar gezeik begint nu al bij productie 🤣
auto62 zegt
Was de oorzaak niet een brand in een fabriek voor chips waardoor er productiecapaciteit verloren was gegaan ?