De Audi e-tron krijgt upgrades bij de facelift, waaronder een veel betere actieradius.
De ontwikkeling van de elektrische auto’s gaat als een malle. Wat wij een paar jaar geleden indrukwekkend vonden, is nu hooguit acceptabel. En wat wij vroeger acceptabel vonden, is nu niet aan de straatstenen kwijt te raken (hallo Ford Focus Electric!).
De Audi e-tron zit een beetje halverwege dat punt. Het is een knappe crossover van precies het goede formaat. Iets groter dan een Q5, maar wat kleiner dan een Q7. Qua prijs en prestaties is ook alles dik voor elkaar. Om te rijden is het zelfs een van de prettigere Audi’s, met name de demping is uitstekend voor elkaar. Kortom, een toppertje.
Audi e-tron krijgt upgrades
Maar er is zeker ruimte voor verbetering. Gelukkig is dat het gene dat ook precies gaat gebeuren. Er staat namelijk een facelift gepland voor de tweede helft van 2022. Dat duurt nog wel even, maar het is meer dan wat LED-lampjes en een chromen grille. De Duitsers gaan de crossover grondig aanpakken, jazeker, de Audi e-tron krijgt upgrades. Zo komen er nieuwe motoren en accu’s beschikbaar voor de e-tron.
De motoren moeten (veel) efficiënter zijn dan dat nu het geval is. Daarnaast worden de accu’s verbeterd. De motoren hebben minder energie nodig en de accu’s hebben juist meer te bieden. Win-win. Dat resulteert een grotere actieradius. Beide uitvoeringen (de 50 en 55) moeten volgens de WLTP een range hebben van 600 km.
Uitdaging
De Audi e-tron staat op een aangepast MLB-platform. Dit betekent dat het in feite een platform voor auto’s met verbrandingsmotor is waar ze een elektromotor en accu in hebben gelepeld. Dat is niet vreemd in deze klasse, de Mercedes-Benz EQC is ook zo ontwikkeld. Mede daardoor had Audi het er wat lastiger mee om de e-tron voldoende goede accu’s te geven.
Daarom zal er straks een beetje overlap zijn met de Audi Q6 e-tron. Deze auto zal op het PPE-platform staan (specifiek voor elektrische auto’s). Ondanks dat de Q6 e-tron compactere afmetingen zal hebben aan de buitenkant, is de binnenzijde net zo ruim als een Q7. Audi gaat dat oplossen door de volgende Audi e-tron hoger in de markt te zetten en een nieuwe naam te geven: Audi Q8 e-tron. De huidige e-tron moet minimaal tot 2025 meegaan.
Via: Autocar.
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, krijgt deze Audi dan dezelfde accu als de Porsche Taycan 800V ?
simonferrari zegt
@Charles Taycan 4S: Dat zou een mooie ontwikkeling zijn. De Taycan en e-tron GT blijven op dat gebied onverslagen. Het opladen gaat bijzonder snel.
Charles Taycan 4S zegt
@simonferrari, ja zeker! Tot 270 kW dankzij de innovatieve 800V architectuur wat na Porsche overgenomen is door Audi, Kia en Hyundai. Ben benieuwd waar deze Audi mee gaat komen … on verra!😉
911targa zegt
@Charles. Verbeter mij, maar er is volgens mij geen Tayan met een WLTP van 600 km. Dit moet iets nieuws zijn.
Charles Taycan 4S zegt
@911targa, klopt idd, range is ook zwaar gehypet in de media, 300 km is voor de meesten genoeg, het gaat erom hoe snel je kunt laden en dat hebben ze goed voor elkaar, tot 270 kW dankzij 800V accu . En natuurlijk het rijplezier per km!😜
simonferrari zegt
@Charles Taycan 4S: Helemaal mee eens. Tuurlijk is het prettig om 600 km te hebben ipv 300 km. Maar met dagelijks gebruik is 300 ruim voldoende. Bij thuiskomst aan de thuislader en de volgende ochtend weer op pad. Prima te doen.
simonferrari zegt
@911targa: De 800V techniek slaat op de snelheid van het opladen. Het opladen gaat hierdoor 2x zo snel. De actieradius heeft hier niks mee van doen.
knapzuur zegt
.. klein beetje het ontwerp bijpunten en ineens kan ie een behoorlijk stuk verder?!
wimof zegt
Nu de laadpalen nog wat korter bij elkaar zetten.
simonferrari zegt
@wimof: Als je het in Nederland (met wat voor EV dan ook) voor elkaar krijgt om met een lege accu te komen staan is dat tegenwoordig een aardige prestatie. Meer dan genoeg laadpalen te vinden overal.
wimof zegt
Jammer voor mij, in woon in België en meer bepaald in Wallonië.
mashell zegt
Een toename in WLTP bereik van 50% is geen kleinigheid. De motoren kunnen inderdaad wat zuiniger en misschien als ze (zoals Charles suggereert) wat van de J1 (staat dicht bij MLB) overnemen dan zou dat kunnen. Maar als het lukt is het bijzonder knap.
Op zich is het logisch dat de Q6 e-tron deze gaat vervangen (de huidige e-tron heeft de afmetingen van een Q6) en dat het elektrische vlaggenschip de Q8 e-tron gaat zijn.
Johanneke zegt
Ik rij wel eens in een e tron 50. Erg fijne en ruime auto, actieradius is duidelijk het minste punt. Niet verschrikkelijk ofzo, en laden gaat heel rap, maar het was eigenlijk wel het enige wat ze echt konden verbeteren ja. Netjes!
Rick-dos zegt
Actieradius is een beetje als de pk strijd van de afgelopen jaren. Ik denk dat deze strijd nog een stukkie sneller zal gaan en dat we al snel een actieradius van 1000 km zullen hebben. Een actieradius van 600 km is al meer dan genoeg maar denk dat 1000 km een magische en vooral psychologische grens zal zijn voor veel mensen. Laadtijden zijn een beetje de 0-100 km/u strijd tussen fabrikanten.
Met elektrische auto’s zijn de pk’s en 0-100 km/u totaal niet interessant meer, maar laadtijden en actieradiussen des te meer. Als die grenzen beslecht zijn en we zitten in acceptabele waardes dan is er nog maar vrij weinig interessant aan auto’s.
jpoers zegt
Eigenlijk vreemd dat we van een ev gaan hopen dat deze meer dan 1000km range krijgt. Er zijn weinig tot geen benzine autos die dat ook lukt.
Ook niet elke diesel haalt deze km op 1 tank.
Daarbij EV kan je vertrekken met een volle accu en op plaats van bestemming is er vaak een laadpaal dichtbij te vinden. Terwijl voor een brandstof auto je altijd moet omrijden, nooit met een volle tank wegrijdt en om de haverklap bij zo’n smerig tankstation staat.
misterBo zegt
@jpoers: heb een paar jaar tesla model S gehad en rij 60.000 pjr. Heb nog nooit zoveel tijd van mijn leven weggegooid op lelijke laadplaatsen. Tanken gaat nog steeds 90% sneller. Ja en de mensen met die kleine kutafstandjes kunnen net zo goed met de fiets gaan
lekkerdwars zegt
Goed bezig Audi, heikele punt van de e-tron wordt hiermee eindelijk aangepakt! Vooral benieuwd naar efficiency, zou mooi zijn als ze kwh gelijk kunnen houden en de auto dus niet zwaarder laten worden.