Je kunt je gamma nog zo overzichtelijk maken met cijfers, vroeg of laat raak je ermee in de knoop.
We leven in verwarrende tijden. In ieder geval als het om de naamgeving van auto’s gaat. Dat is allemaal de schuld van elektrische auto’s. Autofabrikanten geven EV’s een aparte aanduiding (bijvoorbeeld ‘e-tron’), maar dit levert op termijn een probleem op. Als alle Audi’s straks elektrisch zijn is de aanduiding e-tron namelijk overbodig geworden. In de overgangsperiode betekent dit dat de naamgeving een chaos wordt, als je niet oppast.
Audi noemde hun eerste elektrische model simpelweg ‘e-tron’, een keuze die niet bepaald getuigde van een vooruitziende blik. Inmiddels zijn er twee elektrische modellen bijgekomen: de Q4 e-tron en de e-tron GT. In China is er ook nog de Q5 e-tron, die weer niks te maken heeft met de Q5. En er is ook nog een Q6 e-tron op komst.
Audi hanteert met de elektrische modellen dus ook weer de traditionele letters en cijfers. De ‘gewone’ e-tron valt dan wel uit de toon straks, omdat die geen nummer heeft. Het schijnt echter dat Audi daar wat aan gaat doen met de facelift van dit jaar. Volgens Automobilwoche grijpt Audi deze gelegenheid aan om de e-tron een nieuwe naam te geven.
Deze nieuwe naam luidt… tromgeroffel… Q8 e-tron. Waarom? De namen Q4, Q5 en Q6 e-tron zijn al bezet. En Q7 e-tron vindt Audi blijkbaar geen geschikte naam. Hiermee is de verwarring nog niet helemaal weg. We hebben straks namelijk een Audi Q8 én een Audi Q8 e-tron, die niets met elkaar te maken hebben. Daar komt bij dat de e-tron kleiner is dan de Q7 en de Q8 en toch een net zo hoog cijfer krijgt als de Q8.
Een gamma met cijfers zou overzichtelijk moeten zijn, maar op termijn blijkt het toch lastig om zoiets consequent door te voeren. Daar komt bijvoorbeeld ook Mazda achter, die met het probleem kampt dat de cijfers ‘op’ zijn. En wat dacht je van BMW die de elektrische 3 Serie ‘i3’ moet noemen, terwijl dat eigenlijk een heel ander model was?
Johanneke zegt
Is iemand al achter de motoren naamgeving van Audi? Enig idee waar die 35 enzo voor staan? Of iemand die al weet waarom het TSI bij VW, skoda, en Seat is, maar dezelfde motor bij Audi TFSI heet?
bernoulli zegt
Uh, dat was vanaf het begin al bekend: https://nieuws.audi.nl/audi-introduceert-nieuwe-vermogensaanduiding-voor-zijn-modellen/
tortuga zegt
@Johanneke: dat is niet meer of minder interne keuken, geen verwijzing naar pk/motorinhoud/koppel of wat dan ook
avocado zegt
@Johanneke: vrij eenvoudig te vertalen vanuit het marketings: meer = beter
baserace zegt
@Johanneke: ik zag laatst ook weer een audi met een 45 motor of zoiets en kwam dit overzicht tegen. De logica is me verder totaal onduidelijk maar dan heb je ongeveer een idee wat er onder de motorkap lekker ligt: https://topgear.nl/autonieuws/modelnamen-van-audi-uitgelegd/amp/
cobana zegt
Gewoon stoppen met deze oude e-tron.
Ze hebben deze e-tron 8 jaar lang gebruikt als concept in de marketing, maar toen het model dan eindelijk onthuld werd bleek het een tegenvallend log en loodzwaar model met zeer matige efficiëntie en range te zijn geworden.
dalmore zegt
Vergeet niet dat e-tron ook nog als hybride-naam is gebruikt
r3fl3x zegt
Smaken verschillen, vind het met afstand de mooiste crossover op de markt.
Variomatic zegt
@r3fl3x: eens, prachtige auto om te zien, mooi in balans en een prettige, rustige styling. Honderd keer beter dan die drukke overstyled aziatische Star Wars EV’s..
kevertje zegt
En met een rooster dan nog lelijker en zinlozer is dan de nieuwe nieren van BMW…
mashell zegt
Je ziet deze e-trons in Nederland best veel rijden (ik heb er zelf eentje, een rode zoals op de foto) en dat is omdat de wagen veel beter is dan zijn reputatie. Het is een grote wagen, maatje groter dan EQC en iX3 en voor dit formaat is het eigenlijk een koopje.
De wagen is inderdaad relatief zwaar maar ook weer niet extreem in vergelijking met de concurrentie, zomer range is inderdaad 350km (winterrange is 250km) wat prima bruikbaar is. In de zomer haal ik op de snelweg19,9 kW/h per 100km wat gewoon een net verbruik is, in de winter op een lange rit 24,5 kW. Het valt dus wel mee.
De wagen heeft standaard luchtvering en is daarmee bijzonder comfortabel. Audi heeft met het het snelladen iets bijzonders gemaakt, waar veel wagens zo rond 20% batterijcapaciteit hun maximum snellaadsnelheid halen en daarna de laadsnelheid flink inzakt kan de e-tron tussen 10 en 80% laden met zijn volle laadsnelheid van 150 kW. Tussen 10 en 80% haal je dus gemiddeld 150kW/h. Een iOniq5/EV6 (nu de benchmark) kan met zijn 800V systeem 228kW maximum snelheid maar haalt tussen 10 en 80% maar 180kW gemiddeld. Dat betekent dat je met de e-tron bij heel veel snelladers op maximale kunt laden (waar je bij een iOniq5 een 300kW lader nodig en dus liever niet naar Shell recharge wilt want die gaan tot 175kW).
En qua interieur design is de e-tron zelfs net iets boven Audi A6 niveau, 3 schermen, groot instrumenten cluster met kaart (daar dromen Tesla rijders van) en voorbeeldig afgewerkt. Het is een zeer prettige en zeer bruikbare EV.
Johanneke zegt
Ja joh, mijn broer heeft er ook 1. Weinig op aan te merken. Alleen de versie die hij heeft heeft geen ongelooflijk goede range, maar dan had ie die met grotere accu maar moeten nemen.
fanboy zegt
@cobana:
De E-tron is beter dan zijn slechte reputatie. Ja het is een zwaar ding, maar dat krijg je, de EQC, Ipace of Model X is daarin niet beter, alleen de Model X hooguit iets efficiënter door stroomlijn maar ook niet veel. Het verbruikt redelijk veel, maar dan doen al die grote SUVs, ook op brandstof.
Zoals hierboven gezegd wordt, is het snelladen eigenlijk heel goed, zelfs nu nog.
Daarnaast is dit de eerste elektrische auto die ook serieus offroad kan! Een beetje net als de eerste Cayenne eigenlijk. Daar verwacht je het ook niet perse van.
De andere elektrische SUVs zijn niet goed offroad, deze wel. Vooral de eerste 55 met alle opties.
Nu komen er echte elektrische 4×4 trucks aan, maar in Europa kom je bijna overal wel offroad met de Etron.
Ik vind het daarom wel een interessante om eens op over te stappen, als ik van de daily driver ook vakantie kar wil maken. Nu heb ik een normalere EV.
Computer Freak zegt
En dan heb je nog de Audi A3 1.4 TFSI e-tron (2016-2017), opgevolgd door de Audi A3 40 e-tron (2019-2020), opgevolgd door de Audi A3 40 TFSI e (2021-2022)
De Q7 3.0 TDI e-tron hebben we ook een tijdje gehad. Vermoedelijk dat daarom voor Q8 gekozen is.
kevertje zegt
Eens gokken… de prijs straks ook op Q8 niveau?
potjak zegt
Wat ik van BMW i3 denk? Dan denk ik hetzelfde als de Mercedes A-Klasse of de Mitsubishi Spacestar of de Seat Toledo en zo kunnen wij nog wel even doorgaan……
joosstra zegt
Mercedes en BMW zijn ook erg goed in het volstrekt ondoorgrondelijke namen geven aan hun modellen.
mashell zegt
Als je met getallen werkt wordt het gewoon vanzelf een rommeltje, wie wil er nou een M3 als er ook een M440i gran coupe xdrive is?
gezondverstand zegt
Audi, BMW en MB zijn kampioen in lelijke fronten geworden mn de EV’s (BMW ook bij andere motoren).
Pascal zegt
Ik heb er gelukkig geen last van. Na de ervaring die ik met Audi heb gehad staan zij nu met stip onderaan de lijst van automerken die ik ooit nog van plan ben om te rijden.
fanboy zegt
@Pascal: Ja ik koop ook niet graag een brandstof VAG auto. Eigenlijk nooit en raad het andere mensen af.
Maar deze E-tron heb ik wel degelijk op het lijstje staan hoor, het is een goede auto ondanks reputatie.
(en hij kan geen motorolie verbruiken hehe)
ghini zegt
Het is ongelofelijk dat zon groot merk dit zo slecht heeft aangepakt. Alsof ze x jaar geleden niet wisten of een idee hadden wat voor range ev modellen er zouden komen. Zo moeilijk is het niet daar dan passende namen bij te zetten en gewoon een duidelijk plan met opbouw te maken. En het erge is dat er ws niemand verantwoordelijk voor wordt gehouden.. amateurs
Variomatic zegt
@ghini: ik lig er ook al nachten wakker van
LaCotse zegt
@variomatic: haha, inderdaad ik ook, alsof je bij de andere merken de motor inhoud wel kunt zien? Wat maakt het nog uit of het een 35,45,55,60TFSI is? Het is toch degene die er in rijdt voor wie dat van belang is?
mashell zegt
Als je de naam Q8 dubbel kunt gebruiken dan kun je ook Q6 dubbel gebruiken (een MEB wagen voor China en voor de oude e-tron voor Europa) want de wagen is qua formaat en plek in de hiërarchie gewoon een Q6.