De elektrische sportcoupé van Audi (of supersportauto, zoals ze ‘m zelf graag noemen) komt eind 2012 op de markt. Van deze zoemende R8 werd dit weekend in Le Mans al een voorproefje getoond. Het premium sportautootje-met-stekkers zal in dezelfde fabriek gebouwd worden waar ook de RS-modellen vandaan komen, namelijk bij Quattro GmbH.
In Ingolstadt zien ze het project wel zitten. In oktober vorig jaar wist de Amerikaanse Audi-chef Johan de Nysschen al te bevestigen dat de R8 e-tron definitief in productie zou gaan. Vandaag hebben ze er een iets preciezere datum aan de productieplannen gehangen: eind 2012 komt het gevaarte op de markt.
Zoals bekend heeft de e-tron 4 elektro-motoren aan boord. Eentje voor elk wiel. Het totale vermogen komt hiermee uit op 313 pk. Een sprintje naar de honderd kan in de verbrandingsmotor-loze Audi in 4.8 seconden. Met volle batterijen komt je 250 kilometer ver, vervolgens meld Audi trots dat je ‘m weer in 2,5 uur volledig kan opladen. Dan moet je de e-tron wel aan een snellaadstation hangen, en laat niemand die nu nog hebben. Of dat in 2012 al wel zo is moet nog maar blijken.
De e-tron is 4.43 meter lang, 1.90 meter breed en 125 cm hoog. De wielbasis komt uit op 265 cm. Ook is de toekomstige Audi hier en daar op een weegschaal gezet, waardoor ze weten dat de gewichtsverdeling uitkomt op 42:58 (v/a). Nu zouden we jullie graag iets vertellen over cilinders, verbruik en de voor- en nadelen van Audi’s versnellingsbakken. Maar dat hoeft bij deze berichten over elektrische powerwagens dus niet meer.
tt zegt
jummie …. electro is mooi, maar ben voor al aan het hopen dat het concept gewoon onveranderd blijft…
Laurens zegt
Dat weekend LeMans kun je derhalve vergeten in de toekomst.
OT: een geweldig idee dit. Tesla verkoopt er 1000 van, in 4 jaar tijd.
Nathan zegt
je begrijpt idd niet goed waarom ze investeren in een model dat hooguit 1000x zal verkocht worden.
(willen ze door de hoge prijs de technologie kosten ophalen ofzo?)
bouw ongeveer dezelfde technologie in een A4 en je hebt een auto die dezelfde verkoopcijfers kan halen dan een Prius.
Ik snap de logica nog niet…
robbie zegt
Niet zo vreemd eigenlijk dat de R8 e-tron gebouwd gaat worden bij Quattro GmbH, want daar wordt de ‘normale’ R8 immers ook gebouwd. Het zou pas opvallend zijn als de e-tron in Tietjerksteradeel gebouwd zou worden :D
tt zegt
mss moeten we wachten op de prijzen? zou me niet verbazen dat dit gewoon te duur is voor een a4 type. wie zou er 80k tot 100k € uitgeven aan een elektrische A4 ? ik niet hoor…
Denk zelfs dat ze dit gewoon als een testcase zien. als dat ding zichzelf terug kan betalen zijn ze waarschijnlijk al happy en ze krijgen er toch mooi hun gemiddelde co2 uitstoot mee naar beneden..
soms is verkoop niet de enige reden om iets te ontwikkelen…
jbvdg zegt
Dit is belachelijk. Echt iets voor rijke groentjes
Cantago zegt
Geen gegevens meer over versnellingsbakken, cilinders, geluid, en andere dingen die een auto leuk en interessant maken… Daar baal ik eigenlijk best wel van! Aan de andere kant. 250 kilometer is wel een afstand waar je iets mee kan. En 2,5 uur oplaadtijd is meestal ook wel mee te leven. 4,8 seconden is ook niet slecht. Wat ik me wel afvraag, wat is de topsnelheid? En hoeveel weegt dit te stille ding?
robbie zegt
@Cantago: de topsnelheid is elektronisch (haha) gelimiteerd op 200 km/u.
Cantago zegt
@robbie: 200? Oow, dat is voldoende. Haal je op de autobahn toch maar zelden! Electronisch, die is dan wel weer leuk;) hehe
sportspotter13 zegt
hij moet wel de V8 look hebben, geen V10 look want daar ben ik niet zo dol op.
As_long_as_it_is_fast zegt
Wat ik niet goed begrijp is die 250km bereik.
Is er dan geen mogelijkheid om de wrijving met de grond of de rotatie van de banden te gebruiken om nieuwe energie op te wekken en zo de batterij terug op te laden? Ik begrijp dat niet alle energie kan worden gerecupereerd (perpetuum mobile probleem zeker) maar toch?
In elk geval, ik vrees dat de toekomst in de elektrische shizzle zit.. :p
janklaassen zegt
waarom niet?
dit is alleen maar goed!
tenminste een auto/merk die egt wat doet en niet allemaal stoere concepten gaat opzetten.
great!.
Paragon zegt
Waarom heeft dat ding nog luchthappers in de deuren. Niet nodig* en levert een behoorlijke luchtweerstand.
* Electromotoren hebben wel WAT koeling nodig maar dat is in vergelijk met verbrandingsmotoren echt verwaarloosbaar.
tt zegt
@Paragon: die luchthappers zullen vooral de batterijtjes koel houden.. die zouden anders wel eens voor vurige momenten kunnen zorgen.. zet je laptop maar eens een tijdje op full performance en ga dan gamen zonder dat er lucht aan de baterijtjes kan.. doe dat dan maal enkele 100 de batterijtjes.. dan ga je die luchthappertjes wel snappen…
Dimglor zegt
Mja ik weet nog niet of een electro r8 echt wel een goed idee is… maarja…
Op de foto ziet ie er wel enigzins stoer uit.. Zo in dat mat kleur en dat geel accent op die velgen… Ik vind het wel iets hebben :D
Daantje zegt
Als je er normaal mee gaat rijden kom je waarschijnlijk maar 130 km ver, alleen als je geen “gas’ durft te geven is het hooguit 250km..
Ze zullen er wel een aantal van verkopen maar dit schiet nog niet echt op audi!