De Audi e-tron GT is in Nederland gesignaleerd.
Langzaam maar zeker komen er meer en meer elektrische auto’s aan. Een paar jaar geleden werden deze al aangekondigd door de fabrikanten, maar het duurt meestal wel even voordat de auto’s op de markt komen.
Gemeengoed
Het is niet zozeer dat de fabikanten liggen te slapen. In de meeste gevallen hebben ze uitgebreid uitgerekend wat de beste optie is. Op elektrische auto’s zit heel erg weinig marge dankzij de R&D en de verwachte aantallen zijn nu nog vrij laag, ook anno 2020. Het is niet een kwestie van niet kunnen, maar simpele bedrijfsvoering. Maar nu de EV meer gemeengoed wordt, komen er ook meer gewone elektrische auto’s bij. Gewoon gave auto’s, die toevallig voorzien zijn van een elektromotor. Zie het een beetje als de Toyota Prius, dat was aanvankelijk een enorm statement, maar nu is de hybride gemeengoed.
Audi e-Tron GT
De Audi e-Tron GT is zo’n auto waar we met smart naar uitkijken. Eindelijk eens geen SUV of crossover, maar een fraaie vierdeurs coupé. Dat zeggen we bewust zo, want de auto is beeldschoon. Audi heeft het voordeel dat ze met elektrische aandrijving geen last hebben van hun layout (motor in lengte voor de vooras), waardoor de proporties een stuk fraaier worden in de ogen van de echte kenners van premium automobielen.
e-Tron GT in Nederland
Kennelijk is Audi al erg ver met de ontwikkeling, want de Audi e-tron GT rijdt in Nederland rond. Autoblog-lezer Solaiman kwam de auto tegen op de snelweg. Hij aarzelde geen moment en legde de auto meteen vast op de gevoelige plaat. Aan de foto’s te zien gaat er niet heel erg veel veranderen aan de concept van de Audi e-Tron GT. Wel zijn de wielen iets normaler en zelfs dan toont het nog prima. Wel zien we dat het productiemodel wat smaller wordt, iets dat we bij de Taycan ook zagen trouwens. Alles voor de range.
MEB-platform
De Audi e-Tron GT staat op het 1J-platform en deelt veel techniek met de Porsche Taycan. De concept versie werd in 2018 getoond en was voorzien van twee elektromotoren die gezamenlijk 590 pk leveren. 0-100 km/u duurt 3,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 240 km/u. Op een volle accu kun je 425 km halen met deze ‘elektrische A7’. Er komt ook een S- en RS-versie op basis van deze auto. De Audi e-tron GT in Nederland kopen zal kunnen begin volgend jaar.
Met dank aan Solaiman voor de afbeeldingen!
dolledries zegt
Hebbding .. maar of de prijs het voor mij haalbaar maakt? Is daar al iets over bekend? Indicatie prijs?
phaeton zegt
@dolledries: Geen idee. Maar zeg Taycan -20k
Diesel Rocks zegt
Schitterend apparaat, jammer dat het alleen EV is. Met hybride is deze veel bruikbaarder. 425 km actieradius is natuurlijk niet realistisch. Trek daar maar 40% van af als je gaat rijden zoals deze auto eruit ziet. Dan kom je uit op 300 km maar als je nog de kans wil hebben om een laadpaal te vinden dus 250 km effectief, in de categorie boodschappen auto of stadsvervoer. Wel erg duur dan. Ik wacht nog een jaartje of 10.
Ot92 zegt
@diesel435d Dus omdat het eruit ziet als een sportauto betekent het dat je er ook zo mee moet rijden..?
Dan kan je ook zeggen dat ie werkelijk nog net 200km op 1 lading haalt, want je kan er 200+ mee rijden en na een uurtje is de accu haast leeg.
flutterby zegt
@diesel435d: 250 km per dag is ruim voldoende voor de gemiddelde Audi A5 t/m A7 rijder.
Vind deze toch wel erg gaaf, ben benieuwd naar de prijs.
Diesel Rocks zegt
Als je alleen aan woon-werk verkeer doet en af en toe wat boodschappen en verder met de trein reist wel ja. Maar dan is deze auto toch echt te mooi en te duur om in de garage te laten staan. Ik vindt het beperkte bereik echt zonde. En ja, als een auto er als een sportwagen uitziet dan vind ik het triest als je daarmee achter een vrachtwagen moet blijven hangen om thuis te komen terwijl de goedkope Golf TDI’s aan je voorbij razen.
flutterby zegt
@diesel435d: met dit bereik hoef je echt geen zorgen te maken hoor. Je hoeft niet eens dagelijks te laden en je kan het hele land door.
Als je achter een vrachtwagen moet plakken dan ben je gewoon een slechte planner.
Diesel Rocks zegt
@flutterby, precies dat, “een slechte planner”, is de reden dat ik voorlopig niet elektrisch wil rijden. Ik wil helemaal niet plannen, ik wil gewoon instappen en rijden zonder zorgen, en als ik het niet ga halen even tanken in een paar minuutjes, en weer door.
flutterby zegt
@diesel435d: niemand dwingt je hoor. Vooralsnog verwachten de grote merken over 10 jaar nog grotendeels brandstofmotoren te slijten.
Voor mij is echt de lage kosten, luxe van thuis laden en mogelijkheid om de auto te pre-conditioneren mij meer waard. Tot slot bespaard het mij uiteindelijk tijd én geld waar ik andere dingen mee kan doen. Met 10 jaar +/- 30k p/j heb ik dat Nederlandse wegdek wel gezien, saaai..
kruij zegt
@flutterby: ik rij 60k per jaar en tank vrijwel altijd op mijn oprit. Heerlijk, dat geneuzel bij een benzinestation en die chemische geur mis ik geen moment. En het scheelt me behoorlijk tijd. Luxe hè?
Pascal zegt
Als je bijv. een vertegenwoordiger bent die 60k kilometer per jaar rijdt moet je lekker een diesel bestellen. Maar voor de overige 90% van de werkende Nederlander is 300+km actieradius per dag meer dan genoeg. (en dan heb je nog steeds de optie om bij lange ritten incidenteel de accu even een kwartiertje af te toppen bij een supercharger)
Ik weet inmiddels dat je een groot diesel voorstander bent en tegen alles lijkt te zijn wat naar EV riekt, maar de werkelijkheid is dat de gemiddelde Nederlandse auto maar 32 kilometer per dag rijdt. Zelfs iemand die dus 10x zoveel rijdt als het Nederlandse gemiddelde, kan met deze Audi nog prima uit de voeten.
Een vriend van me woont in de Randstad en is vertegenwoordiger in Noord Brabant en rijdt +/- 45k kilometers per jaar. Met hem becijferde ik recent ook dat hij (met hooguit 2 Supercharger-bezoekjes per maand) uitstekend uit de voeten zou kunnen met een long-range BEV.
Diesel Rocks zegt
Ik ben niet tegen EV. Op dit moment zie ik de elektrische auto nog steeds als een voorloper van het echte werk, dat hopelijk ooit gaat komen. Ik ben er niet voor om een mobiliteitsoplossing te kiezen dat slechter is dan we gewend zijn. Je kunt nog zo’n fan zijn van EV, je zal toch moeten erkennen dat het beperkingen heeft. En ook als je geen vertegenwoordiger bent en alleen woon-werk rijdt heb je wat aan een auto die altijd beschikbaar is zonder dat je een uur of langer moet wachten. Er bestaat ook zoiets als onvoorziene reizen.
mashell zegt
Maar in “mobiliteitsoplossing te kiezen dat slechter is dan we gewend zijn” zit een waarde oordeel. Misschien is elektrisch rijden door de hogere efficiency, de uitstoot niet meer in woongebieden, het niet meer afhankelijk zijn van die oliesjeiks, het thuis kunnen laden en door het soepelere rijden nu al wel veel beter dan we gewend zijn? En is een kleinere actieradius waardoor je op langere afstand moet snelladen en langer onderweg bent wel een kleine prijs voor die voordelen?
Diesel Rocks zegt
Stel je hebt thuis een 65 inch 4K televisie staan. Zou je deze vervangen door een 32 inch zwart-wit televisie die alleen werkt als je een uur vooraf aangeeft wat je wil gaan kijken als je daarbij de belofte krijgt dat dit beter is voor het klimaat en je portemonnee?
De voordelen zijn theoretisch, behalve de (zwaar gesubsidieerde) kostenbesparing. Soepeler rijden is subjectief. Ik geniet erg van het snorrende geluid en gevoel van een sterke 6 cilinder diesel motor. De soepele Tesla die ik reed was op termijn vooral saai en emotieloos, en op hogere snelheden irriteerde ik mij mateloos aan de slechte isolatie (bandengeruis en windgeruis) en de instortende actieradius.
Voor ieder wat wils. Maar de elektrische auto is er nog niet, nog lang niet. Ik moet ook nog zien of mensen over 10 jaar tweedehands EV’s kopen die 250 km actieradius hebben als je dan een nieuwe kunt kopen die bijna goedkoper is en werkelijk twee of drie keer zo ver komt.
flutterby zegt
@diesel435d: nee, het is meer je hebt een 65” 4k televisie en je gaat daar Netflix op kijken in plaats van een Blu-ray. Als je voorbereid is de kwaliteit hoger, niet andersom.
Pascal zegt
Dat EV’s nog beperkingen hebben ben ik volledig met je eens, en dat iemand bijv een diesel zou aanschaffen om uberhaupt niet eens bij range stil te hoeven staan snap ik ook.
Je suggereert hier alleen steeds dat EV’s momenteel voor weinig meer goed zijn dan als boodschappenautootje en dat is gewoon schromelijk overdreven.
Diesel Rocks zegt
En woon-werk verkeer natuurlijk. Maar overdreven inderdaad. Ik zou op elk moment een auto tot mijn beschikking willen hebben. Dat is niet altijd mogelijk met een BEV, vandaar mijn bezwaar.
wimbers zegt
Ik zie veel comments als zijnde zwaar gesubsidieerd. Dat was natuurlijk jarenlang een feest voor ondernemers, maar die tijden zijn echt wel voorbij.het enige aan subsidie zit hem in de aanschaf, en dat is behoorlijk minder dan het ooit was. Daarbuiten zit er geen enkele subsidie op: je betaald alleen geen belasting op het eigendom, zoals het hoort bij elke auto. Bij het laden betaal je ook gewoon energie belasting tenzij je het zelf opwekt. Wat dat betreft zou je de elektrische auto kunnen zie als een voorbeeld voor de toekomst: eigendom niet belasten, en uitsluitend het verbruik van de energie belasten, zoals het altijd had moeten zijn. Helaas zal dit bij een snel groeiend aantal wc’s op de weg snel veranderen
mashell zegt
Maar je kunt het bereik bij een snellader toch weer aanvullen? Die Taycan kan 350KW laden. Jij drinkt een koffie en de auto laadt. Die Golfjes TDI die maar door razen die hebben haast, maar als je kwaliteit van leven nastreeft is haast het eerste wat je kwijt moet zien te raken.
monsieurleloure zegt
@ diesel435d ,
Ik vind “ik vindt” echt zonde….
Diesel Rocks zegt
Dat doe ik express, om taal-nazi’s te ontmaskeren ;-)
Jochen zegt
@flutterby: precies. Ik wissel mijn A5SB gelijk in voor dit ‘geladen’ blik. Laat mij 100-150km per dag maken gemiddeld, dit past prima.
petervee zegt
@diesel435d: ik was in het bezit van een model s p85. Met zomerse temperaturen en een max snelheid van 90 haalde ik 400km in de winter met moeite 200 en dan heb je sarongs nog de ellende van het vinden van een vrije laadplek op redelijke loop afstand. Ben blij dat ik weer diesel. Het rijden en de kracht en de wegligging zijn geweldig maar dat is het dan ook.
petervee zegt
@diesel435d: ter aanvulling ik rijd gemiddeld 1250km per week
dalmore zegt
Jammer dat ik niet eens hoef te kijken wat dit moet gaan kosten. Bij voorbaat al te duur
karaya zegt
Zijn er überhaupt technische verschillen met de Taycan?
cossiekiller zegt
De wielen zijn al een inch of 3 kleiner geworden dan bij de concept, de carrosserie is niet meer zo breed… Al hetgene wat hem mooi maakte hebben ze er dus af gedaan. Wordt weer een 13 in een dozijn auto. Next.
flutterby zegt
@mashell: daaronder staat ook gewoon dat het op het J1 platform van de Taycan staat.
mashell zegt
Er staat 1J daar zullen ze wel J1 mee bedoelen maar dat is niet de naam van het platform maar van de auto, de Taycan. Maar met MEB heeft het niks van doen.
str8six zegt
Waanzinnig mooie bak. Als BMW liefhebber wordt ik hier hebberig van.
b088y zegt
@str8six: tot je erachter komt hoe het entertainment/navigatie systeem werkt… dan verlang je snel terug naar een BMW.
flutterby zegt
@b088y: grappig dat had ik toen ik een BMW als vervangend vervoer kreeg voor mijn Tesla. Volgens mij is het puur gewenning.
mashell zegt
Qua bedieningsgemak en menu structuren loopt inderdaad BMW nog wel voor op Audi. Maar niet eens zo gek veel en qua weergave in het instrumentencluster loopt Audi weer ver voor op BMW.
b088y zegt
@mashell: in mijn Audi (A4, 2020) zitten hele mooie schermen (touchscreen op dashboard en virtual cockpit) en mooie functies, het probleem is dat het allemaal net niet werkt.
– Ik ben 3 straten verderop voordat hij een keer voice control oppakt (bij mijn vorige BMW’s was dit vrijwel direct)
– Voice control snapt de helft van de tijd niet wat je bedoeld (bij BMW vrij wel geen last van en anders was er nog Idrive als alternatief)
– Bluetooth verbinding valt regelmatig volledig weg bij handigere bellen.
– Soms doet het scherm het helemaal niet en moet ik een kwartier wachten.
– Tegenwoordig mag je 100 op de snelweg, navigatie denkt dan dat je de afslag neemt en gaat herberekenen…
– Telefoon op de oplader en telefoon schakelt dan meteen op Apple CarPlay, vervolgens kan je de telefoon niet meer met stuur bedienen.
Voor de rest vind ik de Audi een superfijne auto, mooi design en fijne motor. Je krijgt over het algemeen wat meer auto voor je geld dan bij BMW, behalve dus entertainment en nav ;-).
wimbers zegt
Dit is al jaren ruk bij Audi, ik had in 2012 een nieuwe A6 en daarvan kon de dual sim ( voor google maps en hotspot) niet met alleen een data-abo omdat automatisch de telefoon ook over die Sim ging en je Bluetooth hands free werd uitgeschakeld 🤷🏼♂️. Ik heb toen zelfs flowcharts aan Audi gestuurd met hoe het wel zou moeten werken, nooit meer wat van gehoord. Voor de goede infotainment moet je echt niet bij Audi zijn..
thjvanvlerken zegt
Range valt me tegen inderdaad, zou toch wel een 600 km mogen zijn als je het mij vraagt. Toch een dingetje, ik zou graag een elektrische wagen aanschaffen maar zou prettig zijn als je dan een realistisch range van 300 km hebt. Voor de rest een mooie wagen, ik kijk uit naar de prijzen.
Diesel Rocks zegt
Ik ga voor niet minder dan een realistische range van 650 km, ook in de winter en bij hogere snelheden. Omgerekend zou ik dan een brochure range van 1200 km moeten hebben. Daarbij wil ik ook tenminste 400 km binnen 3 minuten kunnen bijladen bij elk tankstation. En, niet onbelangrijk, de accu moet veilig zijn, onbrandbaar, laag gewicht en geen elektrocutie gevaar zodat de brandweer mij wel durft te helpen bij een ongeval. Ze hebben nogal wat op te lossen voordat ik overstag ga.
monsieurleloure zegt
@ diesel435d,
Dan kun je lang wachten want een EV met range van 1200km komt er niet omdat dat belachelijk is.
Dan moet er zo’n groot en zwaar accupakket voor die paar mensen met onrealistische eisen zoals jij.
Diesel Rocks zegt
1200 km uit de brochure en dus 650 km realistisch is helemaal niet belachelijk. Met mijn diesel rij ik 1000 km op een tank realistisch (ok, beetje inhouden), zomer en winter. Met de 4 cilinder diesel van het werk rij ik ruim 1200 km realistisch op een tank. Ze moeten het gewicht van de accu’s halveren en de capaciteit verdubbelen en de laadsnelheid vertienvoudigen. Als dat echt onrealistisch is dan zullen er altijd mensen zijn die niet op BEV willen overstappen. 600 kilos aan accu’s meenemen voor 90 kWh aan boord is belachelijk. Met diesel neem je 600 kWh mee met nog geen 60 kilo gewicht.
mashell zegt
Tja en ik wil een auto die geen giftige gassen uit de uitlaat laat stromen. Die geen olie nodig heeft waarmee de oliesjeiks islamitisch terrorisme financieren. En die geen brandbare brandstof nodig heeft, die geen duizenden ontploffingen per minuut onder de motorkap heeft en ook eentje die een acceptabel rendement heeft.
Diesel Rocks zegt
Denk je dat er geen olie nodig is om een elektrische auto te kunnen maken? Zit er plastic in een BEV? Zijn je banden van rubber? Het rendement van een moderne diesel en een BEV ontlopen elkaar niet veel en als je vooral rijdt op kolenstroom of biomassa dan heb je zelfs meer CO2 uitstoot per kilometer. Staar je niet blind op de efficiëntie van de elektromotor. Er gaat een heel traject aan vooraf voordat er stroom in je accu zit.
tttijn zegt
Heel.benieuwd hoe ze m gaan prijzen.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn hoor.
kroon zegt
425 range in theorie is op de snelweg minder dan 300 bij mooi weer en minder dan 250 in de winter. Net zo slecht als alle andere e-tron modellen en al het andere op het gebied van EV uit Duitsland. Ze falen enorm.
mashell zegt
Hoezo? Elke twee uur rijden een kwartier pauze is het advies. Met de range die je beschrijft wordt dat een half uur in plaats van een kwartier pauze. Nou zeg, wat erg.
Richmond zegt
@mashell: de samenleving is gebaseerd op haast. Zowel qua werk als privé. Alles moet meteen. De weg tussen waar je bent en moet zijn mag niet bestaat. Alles moet on demand. Daarom zijn mensen tegen EV. Het vergt aanpassingen in gedrag. Het zorgt ervoor dat je bewust bent van autorijden en dat willen mensen niet . En dat is erg jammer. De weg naar je bestemming is net zo belangrijk.
Diesel Rocks zegt
Ik wilde je bijna gelijk geven totdat je over bewust rijden begon. Juist dat mis ik bij de meeste EV rijders. Bewust rijde in de zin van niet harder dan 90 kunnen rijden misschien wel. Maar dat is geen autorijden. Als ik Duitsland aandoe dan wil ik ook af en toe genieten door eens flink op z’n staart te trappen. Doe je dat met een BEV dan wordt je bloednerveus van de snel dalende actieradius.
flutterby zegt
@kroon: met 100 km/u haal je gewoon de WLTP hoor..