Vanmiddag hadden we al de eerste foto’s van de elektrische Audi E-Tron en nu kunnen we jullie melden wat de specificaties zijn. De E-Tron heeft maar liefst 4 elektromotoren (eentje voor elk wiel) en deze motoren leveren gezamelijk 313 pk en 4500 Nm. Van die kracht gaat 70% naar de achterwielen en 30% naar de voorkant. De topsnelheid ligt op 200 km/u en het sprintje van 0 naar 100 gaat in 4,8 seconden.
Met een vol accupakket moet je 248 kilometer ver komen. Dat accupakket heeft een capaciteit van 42 Kwh en het zijn Lithium-Ion accu’s. De accu’s wegen trouwens 470 kilo! Opladen aan het stopcontact duurt 8 uur en als je ergens 400 Volt vandaan kan toveren ben je binnen 2,5 uur klaar. Audi zegt trouwens ook te werken aan een manier om de E-Tron draadloos(!) op te laden. Ik ben benieuwd!
Het is duidelijk te zien dat de E-Tron gebaseerd is op de normale R8. De afmetingen zijn: 4,26 lang, 1,90 breed en 1,23 hoog. Het gewicht is zo’n 1.600 kilo.
Als ik de specs vergelijk met de elektrische SLS en BMW Vision EfficientDynamics Concept dan is de Audi toch een beetje het groene kneusje van het stel, qua prestaties dan.
kevinw zegt
Ziet er zeer leuk uit. wil hem wel!
TimmiX zegt
Stiekum vind ik `m heel erg gaaf!
Tim (de Hummergek) zegt
Vergelijkingsmateriaal met de BMW X1?
jappelflap zegt
Ziet er zeker niet slecht uit!
Bij dit soort auto’s lijkt me de actieradius trouwens ook wel belangrijker dan die ene seconde langzamer of sneller naar de honderd..
NLX zegt
ik hoop dat die X1 net zo makkelijk is om te gooien als de smart fortwo
Rick dos zegt
En dan zijn jullie toch wel nieuwsgierig naar het geluid van dit ding, hè?
Moet je morgen ff op een perron gaan staan of op een tramhalte. Ff wachten tot een trein of een tram wegrijdt. Et voila je nieuwsgierigheid wordt gestild.
Duidelijk zegt
Ik vindt hem knap, en zeer mooie prestaties voor wat het is.
Die actieradius zal wel verbeteren sinds de manieren om energie op te slagen voor elektrische motoren sterk onderzocht worden.
Mark zegt
Dus als je met 200km/u over de Autobahn gaat ben je binnen 80 minuten leeg?
matthijs zegt
heel leuk een aardig alemaal maar het komt toch niet….
bpc zegt
aston martin achterkant ?
JJ zegt
Verplaatsen van het probleem. Waar moet die electriciteit van daan komen? Er is 1 regel die altijd in de natuurwetten hem doet. Alle conversie van engerie naar een andere kost engerie. In andere woorden het rendement is nooit groter dan 100procent. Waarom dan ruwe olie in bezine verandere wat minder kost kwa rendement naar electriciteit?
vo!vo zegt
@JJ: kernenergie misschien?
bedenk iets, hoe meer mensen electrisch gaan rijden hoe langer de v8-liefhebbers nog van de olievoorraad kunnen genieten :)
en lees aub je typsel nog eens kritisch door voordat je ’t post..
circlestorm69 zegt
Best ok die prestaties en mooi verpakt. Maar wat gaat zoiets kosten? En dat opladen….blijft een probleem.
ex-tuned zegt
100% elektro: wow, 313 pk: omg das veel voor een elektrokar 200 km/h: verzin iets beters!
ook het design vind ik niet echt denderend
RobertJ zegt
genoeg actieradius voor mij, ik wil hem best aan de praktijk onderwerpen en iedere week een verslag uitbrengen naar audi, kostenloos, mits zij mij van een oplaadpunt voorzien.
RenesisHP zegt
Wie kan deze arme jongen helpen. De evolutie sucks!
June zegt
Leuke ontwikkelingen!
http://blog.ted.com/2009/08/wireless_electr.php
Via deze link vind je meer info over draadloos stroom, ook heel interessant ;)
appelflap zegt
De Tesla Roadster doet het toch wel beter: 390 km actieradius, 0-100 in 3,9s, 1220 kg!
JH zegt
@appelflap: niet alleen dat…de Tesla rijdt ook en deze Audi is tot nu toe een concept. Iemand al video gezien dat’ie rijdt? Geruchten gaan namelijk dat’ie niet rijden kan en puur als “Audi is ook groen”-marketing blabla gezien moet worden
Klassiekerrally zegt
Actieradius zuigt. Kom er niet eens in een keer meer naar Spa. Afgekeurd dus.
Verder ziet ’t er ok uit, maar de neus is echt toe aan een herziening. Lelijk!
SHFT zegt
200km/h met 313pk zo das triestig. Verder is de radius serieus te klein om maar te zwijgen over de oplaadtijd die te lang is!
BaRa zegt
1,6 ton??? Wat is daar nu voor inoverends aan?
Bartje zegt
Eigenlijk is er nog maar één ding dat de inburging van elektrische wagens verhindert: de capaciteit van de batterijen. Moest die een stuk hoger zijn, zou het toegevoegde gewicht een pak lager zijn.
Oplaadtijden van 10 minuten heb ‘k al horen doorkomen, dus dat zal geen issue zijn.
Mc zegt
@ JJ
klopt inderdaad dat je verliezen hebt als je elektriciteit genereert. Maar ook je benzine wordt maar voor 25-30 % omgezet in beweging, dus is het vanuit energetisch oogpunt wel goed om elektrisch te gaan rijden. bovendien ben je minder afhankelijk van aardolie als er andere energiebronnen worden gebruikt. De elektrische auto staat aan het begin van een opmars, wen maar vast aan het idee.
BmwMPower zegt
Een supercar hoort geen hybride te zijn.
Gewoon lekker CO2 blazen.
Lijkt me een beter plan dat dit idee meer wordt toegepast op SUV’s.
Sorcerer zegt
Ach, we gaan toch wel naar elektro toe. It better be good :)
En idd de Tesla is beter, dus er is nog werk aan de winkel voor Audi! Als die actieradius maar ruim genoeg is voor woon-werkverkeer. Desnoods laad je op je werk op overdag (daar krijgt je baas immers straks hopelijk subsidie voor, voor die giga array zonnepanelen op het dak). Ist nog gratis ook…
freaky zegt
ik denk dat over 10 tot 15 jaar de elektrische auto’s zo goed ontwikkeld zullen zijn dat we niet eens meer omkijken naar benzine auto’s. ergens op youtube is er een elektrische moter die maar 1 sec nodig heeft naar de 100km p/u, super snel. doe mij maar elektrisch.
Osca zegt
Samengevat : LELIJK =_=
PorZ19 zegt
heel erg lelijk,
doe mij maar de gewone R8
en van die Velgen krijg ik koppijn
Bert zegt
De constructeurs zijn fout bezig, ofwel maken ze electrische supercars die niemand kan betalen of ze steken de electromotor en aartslelijke miniwagens waar niemand mee wil rijden. Waarom geen hybride middenklasser? Dat Audi een A4 of A5 hybride maakt met 180pk. Het electrogedeelte zal de CO2 uitstoot danig minderen zodat ze fiscaal interessant zijn om te kopen. nu heeft een gemiddelde middenklasser met een beetje vermogen nog steeds meer dan 150gr CO2.
Gekke G. zegt
Zit er ook een magnE-Tron in?
BananaFlip zegt
Hij ziet er opzich wel leuk uit, maar niet geweldig.
En 313 pk is echt te weinig voor een supercar.
Jammer, en ik had zeker een paar vrachtwagenladingen meer aan koppel verwacht.
Jammer en bovendien dom.
Cantago zegt
Je komt er niet ver mee, lang opladen en hij is erg zwaar. Daarbij is het niet moeders mooiste! Het idee van een elektromotor voor ieder wiel vind ik dan wel weer een goed idee!
broeder zegt
Deze auto is echt lauw, mooie stijl, lekker strak. Vooral de achterkant is dodelijk vriend!!!!!!!!