Naast een veelvoud van Q3’tjes laat Audi op het Wörthersee-festijn Audi ook iets zien dat wel echt nieuw is. Een fiets! Dat krijg je ervan als autofabrikanten zich op tweewielers gaan richten.
De Audi e-bike is grotendeels van carbonfiber gemaakt en heeft een frame dat 1,6 kg weegt. De 26-inch wielen doen 600 gram per stuken en onderin de fiets is een elektromotor van 2,3 kW (3,1 pk) verwerkt. Die krijgt zijn stroom van een lithium-ion batterij en binnen 2,5 uur laad je de unit op via een regulier stopcontact.
Bij elkaar weegt het geheel 21 kg en fietsers hebben de keuze om hem in de stand ‘Pure’ (zelf trappen) of ‘Pedelec’ (geriatrische trapondersteuning) te zetten. Bij de laatstgenoemde optie moet een topsnelheid van 80 km/u mogelijk zijn en houdt de accu het 50 á 70 km vol. In eGrip-modus hoef je echter helemaal niet te trappen en wordt het dus een escooter, met een Vmax van 50 km/u.
Een opvallende feature is echter de ‘Wheelie’ modus. Hierbij kun je gecontroleerd het voorwiel in de lucht laten zweven en balanceert de fiets zichzelf door te accelereren of te remmen. Zelfs deze knaap kan hierdoor strakke wheelies pullen. Dit is toch wel de meest ultieme poser-functie die we ooit op een fiets zijn tegengekomen. Verder is het een concept, dus is er maximale smartphone-intergratie via WLAN.
Enfin, de Audi e-bike Wörthersee wordt deze maand op het gelijknamige feest geïntroduceerd. Of Audi hem ooit gaat verkopen? De kans lijkt ons groot, zij het in een afgezwakte vorm. Immers, Audi is niet de enige autofabrikant met een e-fietsenplan.
Een video van de e-bike en wat je er mee kunt doen vind je op autojunk.
trolle zegt
Hah de wheelie modus,hoe komen ze er op
rotarypowah zegt
Ze hadden beter een richting-aangeef-modus gemaakt.
gerard1710 zegt
Wedden dat vrouwen er plezier aan hebben om op dat zadel Parijs-Roubaix te rijden…
alcantara zegt
@gerard1710: Waarom zouden ze daar plezier aan hebben?
gerard1710 zegt
@alcantara: Weet je wat Parijs-Roubaix is?
Hubert zegt
@gerard1710:
Weet jij wat een vrouw is?
gerard1710 zegt
@Hubert: Ik heb wel een idee..
Justawheelchairguy zegt
@gerard1710: +1
The360box zegt
Zwaar, lomp, lelijk, Audi… Nee doe mij maar een Jeep.
metalmike zegt
@The360box: Dan was het dus zwaar, lomp, lelijk met een Jeep-logootje geweest. Inderdaad, veel logischer.
MLTB zegt
Dik, ik wil ‘m :)
laminaatplaat zegt
Lijkt me een erg vervelend zadel. En spatborden zijn ook niet voor niets uitgevonden op een fiets Audi! Daarbij lijkt het me wel cool als je toch zo’n hap stroom aan boord hebt om meteen de verlichting in de fiets te integreren. gemiste kansjes.
laminaatplaat zegt
@laminaatplaat:
Bedenk me net dat dit natuurlijk Duitse premium is. Dus er zal wel een mooie optielijst zijn voor die ‘extra’ dingen.
911GT2 zegt
@laminaatplaat: In de rest van europa gebruik je een fiets niet zoals wij/ of nauwelijks dan. Maar allen bij goed weer en overdag. (Logisch voor de rest heb je de auto)
911GT2 zegt
@laminaatplaat: Trouwens verlichting zit er gewoon op. Balk in het stuur en in het zadel!
the-budel-guy zegt
had er dan RS velgen op gezet.
MDA zegt
21kg??? Zijn ze helemaal lijp geworden? Een beetje carbon racefiets zit zo onder de 7 kg. Een beetje prof fiets heeft extra gewichten toegevoegd om boven de legale UCI limiet van 6.8 kg te komen. En dan komt Audi met veel carbon tot 21 kg??? troep. En trouwens: die hippe carbon wielen van de renders zin vervagen door plastic 6-spokes die zwaar en lelijk zijn, en in de jaren 90 al uit de mode waren. Teleurstelling alom.
fernie zegt
@MDA: ja maar die racefiets heeft geen elektromotor, accu, de rest van de aandrijving en voor en achter vering of moet ik langs specsavers?
MDA zegt
@fernie: Nee klopt. Maar de lichtste MTB’s met full suspension komen ook niet veel hoger dan 10 kg. Dus hoe Audi op 21 uitkomt? 11 kg aan accus en electromotoren? Das toch redelijk fors lijkt me.
Anoniem zegt
@MDA: Waar baseer jij dat op? Iemand op mountanbike.nl had een Cannondale Carbon en die was iets lichter dan 9kg dacht ik, en het was een fully..
jolig zegt
@MDA: 600 gram voor een wiel klinkt nou niet als idioot zwaar moet ik zeggen. En als je hier met redelijk gemak 70 km/h op fiets naar je werk lijkt het me niet zo heel erg om wat wendbaarheid in te leveren. Er staat ook nergens dat het een racefiets is. Het is gewoon een elektrische fiets.
MDA zegt
@jolig: Ja, 600 gram voor een wiel is inderdaad een prima gewicht. Zeker voor een achterwiel (zwaarder, want aandrijving). Maar die plastic 6-spokes die ze daar in de foto’s (niet de renders) laten zijn zijn zeker geen 600 gram per wiel… trouwens: als het frame daadwerkelijk 1600 gram is, en de wielen daadwerkelijk 600 gram, dan is het des te vreemder dat je uiteindelijk op 21 kg uitkomt…
jolig zegt
@MDA: Ik zie eigenlijk alleen maar koolstofvezel, helemaal geen plastic. Die 1,6 kg zal wel zonder alles wat ook maar iets met aandrijving te maken heeft zijn. Ook de ophanging voor de motor en accu zal wel niet meegeteld zijn.
jackass266 zegt
HEBBEN hoop dat het daadwerkelijk tot productie gaat komen. Zet mij maar op de wachtlijst. Maar meer dan 10 ga ik niet betalen
drivingpleasure zegt
Oke ik weet dat Audi BMW graag van de nummer 1 positie wil stoten. Maar nu gaan ze wel erg ver in het kopiëren van BMW. Eerst kopen ze Ducati om zich op het motor vlak te begeven waar BMW al jaren zit (hoop dan ook dat Ducati Ducati blijft en er geen vieze ringen op komen te staan) nu gaan ze ook uit het niets fietsen bouwen? wat BMW ook al jaren doet? Wel erg leuk dat ze erg een vernieuwende fiets van maken met elektromotor en wheelie etc.
drivingpleasure zegt
Overigens vind ik hem ook niet echt mooier, maar hij is niet zoals de meeste Audi’s saai, dat zeker niet.
DennisS65B40 zegt
Lekker zadeltje!!
http://images.hollywood.com/site/SouthParkCircle.jpg
SCscreamGT2 zegt
Volgens mij moet je hier niet bij je skatematties aan komen kakken…
rijbewijzer zegt
zeg nou eerlijk van zo’n fietst droomde iedereen vroeger toch?! vind het model alleen niet mooi en vraag me af hoe je dit dan moet doen met een gele plaat achterop? want als normale ‘fiets’ zal die wel niet verkocht worden, en met een blauwe plaat lijkt me ook sterk
glashelder zegt
Erg handig als je bedenkt dat de kans op een uitgevallen motor bij een Audi vrij groot is. Kun je op de fiets verder.
Nu nog even wachten op dezelfde fiets maar dan met een VW badge voor achterin de Passat. Zullen niet aan te slepen zijn.
Justawheelchairguy zegt
Waar blijft jullie rolstoel Audi?
kaasboerin zegt
Mooi, kan ik al die petjes eruit wheelie’en.
waxweazel zegt
Zou er hier wel een goeie ketting op zitten .. ?
In tegenstelling tot hun 1.2TSI en 1.4TSI motoren ! :p
jordy14 zegt
Zeker wel vet maar laat die wheelie modus eraf. Dat moet je gwn zelf leren anders geeft het toch geen kick?
stanny zegt
ik wil er 2 ! (inclusief wheelie modus ! )
Anoniem zegt
En weer een Stumpjumper FSR kloon, Kijk naar de achterbrug, dat is gewoon 100% gejat van Specialized!
Anoniem zegt
OT: Ik blijf toch bij mijn 29er, ondanks dat de achterrem stuk is, en de voorvork niet erg veel meer is..
jrk68 zegt
ze kunnen beter in de fietsen gaan. Die durven ze teminste gedurft vorm tegeven
kickass zegt
Lekker zadel… Verder wel een dikke fiets!
rob1137xx zegt
Is dit het proefmodel van de nieuwe Ducati?
janklaassen zegt
80 op een fiets! Kerel!
speedie zegt
Coole fiets, mountainbike
alfamail zegt
Ok ok, ze bouwen best leuke auto’s , maar fietsen…… Er zit echt geen zadel op dat ding, foutje, bedankt namens mijn ballen ook…. Word nog lachen als ze straks Ducati’s gaan bouwen…….