De nieuwe Audi diesels kunnen enorm milieuvriendelijk zijn, dus. Niemand die het zal merken, wellicht.
Eigenlijk is het best opmerkelijk dat we in een tijd leven dat we zo min mogelijk CO2 willen uitstoten, maar allemaal benzineauto’s kopen. Een beetje 2.0 diesel haalt op zijn sloffen 1 op 20 zonder dat je een rijdende chicane bent. Met een efficiënte benzinemotor is dit nauwelijks mogelijk.
De reden is natuurlijk simpel: dieselgate. Dankzij het sjoemelschandaal van Volkswagen is de diesel in diskrediet gebracht. Voor mensen die nog echt veel kilometers maken,. worden ze nog wel aangeboden. Maar in principe is het vrij duidelijk: de populariteit van de zelfontbrander is tanende.
Audi diesels
Voor Audi (een luxemerk in van de Volkswagen Group) is het een uitgelezen moment om de EV-transisitie te versnellen. Vanaf 2025 wordt de laatste auto met enkel en alleen verbrandingsmotor geïntroduceerd en in 2033 zijn er alleen nog maar EV’s bij Audi (behalve in China).
Maar voor dat het zover is, is er nog een verrassing voor de Audi V6 diesels. Het gaat in dit specifieke geval om de 3.0 TDI met 286 pk. Deze zijn namelijk geschikt voor duurzame brandstoffen, HVO genaamd. HVO staat voor Hydrogated Vegetable Oil. Met deze hernieuwbare brandstof kan Audi de carbon footprint flink naar beneden krijgen.
Volgens Audi gaat de CO2-uitstoot naar beneden van 70 tot wel 95 procent, in vergelijking met ouderwetse reguliere diesel. Het is niet alleen schoner, maar ook efficiënter, het cetaangehalte is namelijk veel hoger bij hernieuwbare diesels, waardoor de verbranding nog beter verloopt.
In principe worden uiteindelijk alle Audi-diesels (en die van andere merken uit de VW Group) dusdanig uitgevoerd dat ze kunnen lopen op HVO. In eerste instantie doet Audi de populaire modellen als de A4 en A6.
Later zijn de Q5 en A6 Allroad aan de beurt. Daarna volgt de rest. In Nederland kun je het nauwelijks krijgen, maar met name in Scandinavië is er geen tekort aan HVO-diesel.
Audi is vorige week begonnen met het produceren van HVO-compatibele diesels. Zo rond volgend jaar moeten alle diesels van Volkswagen kunnen draaien op HVO.
Meer lezen? Deze 10 diesels hebben maatstaven gezet!
waterisnat zegt
Ondanks dat iedereen met meer hersenen dan een krop sla nu weet dat biomassa (brandstof/energie) een boekhoudkundige onzin is (net als stikstof) en we langzaam weg lijken te gaan van biomassa subsidies (kost wat levens, heb je ook niks, behalve een grotere/vettere bureaucratie) blijven we nog die zelfde idioterie op het niveau van autobrandstoffen (E5, E10, dit geloel) doorzetten. Het is echt om hopeloos van te worden…
Robert zegt
@waterisnat: sorry hoor, maar die stikstof problematiek is zeker geen ‘geloel’, zoals jij dat noemt. En wat betreft die biobrandstoffen is het ook nog eens ontzettend kortzichtig om alles op een hoop te gooien.
De HVO diesel is, net als ethanol bijmenging aan benzine, eigenlijk concurrerend met voedselproductie en daarmee twijfelachtig qua effect. Maar het synthetischeren van deze brandstoffen kan prima uit verschillende vormen van afval. Oh, en dan is er nog die LPG. Zit al een kwart eeuw in het verdomhoekje, dus beschouwen we dit als ongewenst bij-of afvalproduct en fakkelen we dit liever af.
Het is aan de politiek om op dit vlak eens z’n oren te laten hangen naar de wetenschap en niet te veel naar lobbygroepen.
vaakbenjetebang zegt
Met uw welnemen, toch wat inhoudelijke correcties. de H staat voor Hydrotreated (geen idee wat Hydrogated zou zijn), cetaangehalte bestaat niet (want cetaan is geen stofje wat je meer of minder aan brandstof kunt toevoegen): het is cetaangetal. En ik denk dat de CO2-uitstoot naar beneden gaat met 70 tot 95%, niet van 70 tot 95%. Dat zou raar zijn.
Sorry hiervoor.
Dieseltor zegt
Goede aanvulling. 👍
Variomatic zegt
Top, dus die EV kan weer de deur uit!!
ty5500 zegt
Leuk. Voorlopig zijn echter toepassingen waarbij dergelijke alternatieve brandstoffen op grote schaal worden geproduceerd niet echt realistisch gebleken en ik vermoed dat hier het knelpunt zal blijven zitten.
Dutchdriftking zegt
Bij mijn weten kan blauw diesel (HVO) in elke auto op diesel. Jammer dat de brandstof duurder is dan reguliere diesel, want het is echt een enorme besparing op uitstoot. Het zou fijn zijn als hier belastingtechnisch iets aan gedaan wordt. Laten we eerlijk zijn, de veelrijders rijden op diesel, en al het zware transport, en de bouw (kranen e.d.) ook. Deze draaien de hele dag, niet alleen tijdens de spits. Als je hierin wat kunt doen dan doe je dus iets aan de praktijkuitstoot. Ik roep het al jaren, raar dat men er nog altijd vrij weinig mee doet.
rrk147 zegt
@dutchdriftking: onze vrachtwagens rijden al een tijd op blauwe diesel, en er zijn nog best wat bedrijven die dat doen. Het is voor bedrijven ook gunstig om hun footprint (op papier iig) flink te verkleinen.
Dutchdriftking zegt
@rrk147: Klopt maar dan moet je de kosten wel kwijt kunnen. Wij hebben bij klanten aangegeven om ook op blauwe diesel te gaan rijden, op die manier is ook hun uitstoot een stuk beter. Maar het prijsverschil kon er nog niet mee door.
V8Vantage zegt
Klopt ik rij het al een paar jaar in mijn 10 jaar oude C5. Is wel duurder maar het roetfilter staat nu al jaren op 80% vol. Dus aan de ene kant kost het meer, aan de andere kant spaart het ook geld omdat het roetfilter nog (steeds) niet vervangen hoeft te worden.
Verder beetje apart bericht dit. Is meer een marketing bericht voor zowel Nesté als Audi..
Net nog mijn tank mee volg gegooid… doet wel een beetje pijn 2,059 per liter….
rwdftw zegt
Dit riekt gewoon naar manipulatie. De diesel moet en zal dood! Heel gek eigenlijk dat we massaal gepushed worden om elektrisch te gaan rijden en voor wie in Nederland nog op benzine durft te rijden, er is alleen nog E10 verkrijgbaar. Dat vind mijn 944 niet lekker :(.
Scandinavië kent in ieder geval E85 (85% bio) en nu lees ik dus over E100. Ik ken de term bio diesel wel maar dat zal vast geen E100 zijn.
De diesel had niet dood gehoeven dus…..
Richmond zegt
@rwdftw: en hoe schoon is het productieproces van die diesel
rwdftw zegt
Het is een behandelde biologische olie. Dat zal hoe dan ook schoner zijn dan het kraken van aardolie om diesel te verkrijgen. Daarnaast kan het worden gemaakt van afvalolie, dus denk aan de frituurolie.
fastshifter zegt
‘Schoner dan ooit’ is natuurlijk wat anders dan ‘millieuvriendelijk’. Zet em bijvoorbeeld voor de lol maar eens een minuutje met stationair lopende motor in de woonkamer. Daarnaast zou het een beetje vreemd zijn als de modernste auto’s minder schoon dan ooit zouden zijn…
v60germany zegt
@fastshifter: laat staan dat je met diesel nog constant NOx, PM en Adblue er aan te pas komt. Wordt het een vriendelijke ademtest.
sabrerator zegt
Wat een gelul.
Mijn ouwe Jaguar S-Type 2.7d uit 2006 loopt nu al bijna een jaar probleemloos op HVO, Neste My bij de Tamoil
En daar is helemaal niets voor aangepast, maar Audi moet weer even interessant doen.
sabrerator zegt
Er zijn ca 110 tankstations die Neste My leveren.
Dan zijn er nog die het onder een andere naam leveren.
Wel verschillen de prijzen behoorlijk. Bij Tamoil is het het minst duur, een Esso rekent snel al 10-15 cent per liter meer.
Maar het is best duur spul, van de week was bij een pomp de diesel €1,659 en stond ik voor €2,099 per liter te tanken.
V8Vantage zegt
Dan was ik net toch iets minder duur aan het tanken. Bij de Esso in Steenderen 2,059. Vorige week in Heerlen, Tamoil ook 2,059. Maar die zal vandaag dan waarschijnlijk wat minder gerekend hebben.
sonnybonds zegt
Mooie auto die audi. Doe mij die audi maar!
sprankel zegt
De reacties zijn terecht, Audi en VW zijn weer uit hun nek aan het lullen wat mij verteld dat ze nog altijd niet geleerd hebben van hun gesjoemel schandaal.
Het gesjoemel ging niet over CO2 maar over de NOx uitstoot maar daar rept heel Audi hun artikel met geen woord over want daar kan Volkswagen alleen maar over wenen.
90% minder Co2, denken ze nu echt dat mensen daar nog in trappen? Uit de uitlaat kan je 10% minder verwachten. De rest van hun sjoemelcijfer komt omdat ze ervan uitgaan dat de brandstof uit afval komt waar ze heel gunstig rekenen dat het afval toch verbrand word (er word geschoven met Co2 uitstoot) alsook dat de verwerking en transport onbestaande is. Dat er vandaag al niet genoeg afval zoals frituurvet bestaat om aan de huidige vraag te voldoen negeren we uiteraard en we zwijgen dat opschaling uit palmolie moet komen waar we geen landbouwgrond voor hebben (en dus ontbossing of voedseltekort) alsook dat die landbouw gigantisch veel energie vraagt naast rechstreekse uitstoot door de landbouw zelf.
Als klap op de vuurpijl, elke moderne diesel kan op dat zogenaamd magisch sap rijden. Wat heeft Audi dan technisch aangepast? Wat heeft Audi dan daadwerkelijk als innovatie gedaan om de problemen aan te pakken in plaats van te lullen?
Niets, nul, het enigste verschil is dat je het nu eindelijk ‘mag’ van Audi, lees ze gaan het niet meer als excuus gebruiken om je geen garantie meer te geven. En de rest is weer blablabla zoals gewoonlijk.
cossiekiller zegt
Zijn die 2 zwarte vierkantjes in de grille vooraan om de blauwe lampjes van de smurfen in te schroeven?