Designer Josef Kaban was de afgelopen jaren verantwoordelijk voor het exterieur van Audi’s, maar vanaf 1 februari 2008 gaat hij de scepter zwaaien bij Skoda. Voor zijn Audi-tijd heeft hij onder leiding van Hartmut Warkuss meegewerkt aan het ontwerp van de Bugatti Veyron vanaf het eerste concept in 1999 tot het productiemodel in 2003.
Josef Kaban is bij Volkswagen terecht gekomen doordat hij meedeed aan een designwedstrijd, waar hij tweede werd. Daardoor kreeg hij een baan aangeboden bij Volkswagen, eerst als Junior designer en later als exterieur designer.
Bij Skoda zal hij Jens Manske opvolgen die terug naar Volkswagen gaat. Manske was o.a verantwoordelijk voor de volgende generatie Superb en een aantal concept cars zoals de Joyster. Ook was hij verantwoordelijk voor het IROC concept van Volkswagen, die in 2006 in Parijs onthuld werd. Manske zal het design team van Walter da’Silva gaan versterken, maar wat hij precies gaat doen is nog niet duidelijk (bron: Cardesignnews).
Joske zegt
Die heeft een leuke lijst op gebouwd, maar om nou naar skoda te gaan?? Naja zal wel een blangerijke taak krijgen daar die goed betaald. Of zou die een uitdaging zoeken ofzo.
speedlimit zegt
De uitdaging ligt natuurlijk bij audi…zowat alle modellen lijken op mekaar.
Maar goed skoda is goed bezig tegenwoordig dus waarom niet.
Rijk zegt
skoda is een groeiend merk.
jammer dat altijd de (nieuwe) exoten die misschien 1% van de automarkt uitmaken alle aandacht opeisen. Een goed ontwerp in een groeiend volume merk is een veel vruchtbaardere insteek
Quinten zegt
Dus nieuwe Audi’s worden vanaf nu lelijker en Skoda’s mooier? Bij BMW ging het ook al fout toen Bangle even de design overnam. Het ging net zo goed met Audi, bijna al hun nieuwe modellen zijn geil.
atanaz zegt
sorry maar de auto iroc is toch door Murat Gunak ontworpen?
StormRAM zegt
Straks krijgen de nieuwe skoda’s nog een vleugje bugatti veyron mee :S weird, maar ik denk wel goed voor hun image….
Chief_S5 zegt
Ehhh, jongens? De Iroc is toch een staaltje design van Murat Gunak? Of heb ik het nou fout..?
Hij heeft mooi werk geleverd bij Audi, en ik verwacht dan ook weer wat mooie modellen bij Skoda. Gaat goed.
Chip zegt
@ Mensen over de Iroc
Het designteam werd geleid door Gunak, dat kan nog wel zeggen dat deze meneer dus heeft meegeholpen omdat hij in dat designteam zat.
Trabbi zegt
Auto’s worden niet door één man ontworpen, maar door een heel team. In eerste instantie zet iemand wel de grote lijnen neer, de detailuitwerking gebeurt door een heel team. Wanneer het design ‘af’ is, moeten de productievoorbereiders (sorry meneer de designer, maar die lijn in het plaatwerk kunnen we echt niet maken en dit en dat is gewoonweg te duur) en aerodynamici (mooie lijn, maar levert een meerverbruik van 1.5 liter op, sorry, kan niet, hier en daar een stukje af of bij) enz enz nog hun zeg doen. Dan gaat het weer langs de designer tot er voor iedereen een aanvaardbaar compromis op tafel ligt.
Mustang zegt
Ik vond al de auto’s die hij maakten mooi! Hopen dat hij dat ook met skoda gaat doen, dan worden ze nog eens beroemd..
Citrofiel zegt
Hmm. Huidige Audi’s vind ik niets. Skoda’s vind ik niets. Zijn beide saai. Deze verschuiving zal waarschijnlijk (helaas) weinig verschil maken.
D. zegt
@ Citrofiel;
Mensen op Autoblog zeggen altijd: ”Audi’s zijn saai” en dat soort dingen. Misschien kan jij mij uitleggen wat er saai is aan een Audi? Ik heb liever een mooie en ”saaie” Audi dan een lelijke en ”spannende” Citroën.
Rick dos zegt
Nou, letten we even op? Het kan wel eens saai worden voor velen….
Zoek de verschillen…
Citrofiel zegt
@ D.; De standaard (rechte) lijnen, gebrek aan tierelantijnen en dat alle modellen verschrikkelijk op elkaar lijken.
Rick dos zegt
Nog één keer…
Rick dos zegt
Citrofiel zegt
@ Rick; Het blijft moeilijk, hè? ;)
@ D.; En dat zijn nog maar de achterkanten. Voorkanten zijn minstens net zo erg.
Citrofiel evil twin zegt
Ze zouden beter iemand zoeken bij skoda voor het INTERIEUR want dat trekt er ook niet veel op.
Rick dos zegt
@citrofiel
Het is ………nou ja, laten we het maar gezellig houden met Kerst. ;)
mashell zegt
@Citrofiel evil twin
Wat is er mis met dat Octavia interieur?
Ik vind het stukken mooier dan wat je voor het zelfde geld bij VW krijgt:
mashell zegt
Hmm, mijn plaatje werkt niet. Maar goed, een Octavia interieur vind ik minder armoedig ogen dan een Golf V interieur. Vooral vanwege de mooiere ventilatieroosters, en de veel smaakvoller geplaatste sierlijsten.
En om on-topic terug te komen, ik denk dat Kaban gewoon toe was aan een nieuwe uitdaging, want zoals Rick Dos al aangeeft is een Audi ontwerpen niet echt een uitdaging. Skoda’s ontwerpen wel, want dat merk dreigt met gedrochten als de Roomster helemaal de verkeerde kant op te gaan.
Citrofiel evil twin zegt
@mashell;
Een skoda interieur is weinig vernieuwend en heeft een oud inzicht.
Terwijl elke wagen al een Airbag had ,had Skoda een hard plastic stuur.
Citrofiel evil twin zegt
PS : Een Skoda heeft een saai interieur in tegenstelling dan dat van een Honda,Citroën,…
mashell zegt
@Citrofiel evil twin
Flauw. Dat is geen Skoda van nu. Dat Octavia interieur wat je aanhaalt is precies het zelfde ingedeeld als een Golf 5 interieur alleen heeft beter materiaal en mooiere roosters. Ik denk dat onze smaken van interieurs nogal verschillen want ik ik vind het huidige Honda Civic interieur een verschrikking. Ook Citroen heeft het wmbt nog niet helemaal onder de knie (een stil staande stuur kolom ok, maar instrumenten horen echt niet in het midden).
Citrofiel evil twin zegt
@mashell;
Ok dan dit is het interieur van de vorige generatie Octavia.
Wat is nu het verschil?
SKODA OCTAVIA II - 34000km zegt
Wat is er nu mis met het interieur van de laatste Octavia II,…..vergelijk die eens met een Passat/Bora,….ben niet helemaal objectief natuurlijk ;) maar als er ergens niet over te klagen is, is het wel het interieur van de O2. Alles bij de hand,..overzichtelijk,..en met een Navi er in,…erg gelikt!!
SKODA OCTAVIA II - 34000km zegt
Ik snap het wel hoor ;) ,…dit ziet er veeeeel beter uit :?
SKODA OCTAVIA II - 34000km zegt
Citrofiel evil twin zegt
@SKODA OCTAVIA II – 34000km;
Dat is niet fair je hebt het interieur vanuit een basisversie genomen en niet van een VTS,…
Zo ziet er het grijs uit maar in werkelijkheid…
PS:Niks tegen mijne Saxo he. :D
Dit veel beter.
http://pic2.autoscout24.de/images-big/1/4/3/119269341_5.jpg
Citrofiel evil twin zegt
@SKODA OCTAVIA II – 34000km;
Het interieur bv van een C5 is toch rustiger,gezelliger,…
Dan dat van een Skoda Octavia.