Zoals vorige week al was te lezen presenteert Audi op de autotentoonstelling van Shanghai een studiemodel dat het midden houdt tussen een A3 en een Q7, de Cross Coupé quattro. De techneuten bij Audi hebben niet stilgezeten, het concept is uitgerust met een 2.0 TDI die zo schoon is dat hij nu al aan de Euro 6-norm voldoet. Audi laat het dan ook niet na dit prominent in het persbericht te vermelden.
Op de betreffende 2.0 TDI wil ik graag nog even doorgaan. De viercilinder maakt gebruik van de Bluetec-technologie, een gevolg van een samenwerking tussen DaimlerChrysler en Audi/VW op het gebied van schone diesels. Ook dit is erg prettig. Komen we uit bij het vermogen: maximaal 204 pk en 400 Nm koppel. Waar hebben we dat eerder gezien? Juist ja, bij BMW, een maandje geleden.
BMW levert zijn 2 liter turbodiesel in 3 smaken: 143, 170 en sinds kort ook 204 pk. Audi levert zijn 2.0 TDI ook in 3 smaken: 140, 170 en nu dus ook met 204 pk. Ligt het aan mij of gaan deze ontwikkelingen wel erg gelijk met elkaar op? Van een samenwerking tussen BMW en Audi is voor zover ik weet geen sprake, zijn ze dan bewust elkaar aan het kopiëren of wordt er stiekem toch onder één hoedje gespeeld?
Voor degenen die de de Cross Coupé menen te herkennen: hij wijkt niet veel af van het Roadjet-concept dat Audi meer dan een jaar geleden in Detroit toonde. Hier staan ze naast elkaar, links de CC, rechts de Roadjet:
Het persbericht:
Audi presenteert op de autotentoonstelling van Shanghai de Audi Cross Coupé quattro. Dit studiemodel combineert de styling en de dynamiek van een compacte sportwagen met het ruimteaanbod en de veelzijdigheid van een SUV. De innovatieve Audi Cross Coupé quattro biedt onder alle omstandigheden veel comfort en rijplezier; tegelijkertijd ontziet hij het milieu zo veel mogelijk.
De compacte Audi Cross Coupé quattro heeft een elegante coupévorm, die fraai samensmelt met ‘offroad-elementen’ als de stevige proporties en 20-inch wielen, die voor veel bodemvrijheid zorgen. Met zijn opvallende uiterlijk maakt de Audi Cross Coupé quattro gelijk duidelijk dat hij sportief én capabel is – ongeacht de omstandigheden.
Verantwoorde kracht
De Audi Cross Coupé quattro heeft een viercilinder 2.0 TDI met common-rail inspuiting en Piezo-injectoren. Deze motor levert een vermogen van 204 pk en een koppel van 400 Nm. Deze dieselkrachtbron is dwars ingebouwd en draagt zo bij aan de compacte afmetingen van het studiemodel. De 2.0 TDI zorgt voor hoge prestaties, maar verbruikt gemiddeld slechts 5,9 l/100 km. Het Dieselroetfilter (DRF) en de Bluetec-techniek zorgen voor een minimale uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden. De Audi Cross Coupé quattro voldoet daardoor nu al aan de toekomstige Euro 6-emissienorm.
quattro!
Uiteraard beschikt de Audi Cross Coupé over permanente vierwielaandrijving met variabele krachtverdeling door middel van een Haldex-koppeling. Ook heeft hij standaard S tronic, een sportieve versnellingsbak met dubbele koppeling, die razendsnel schakelt. S tronic biedt bovendien de keus uit handmatig of automatisch schakelen.
Vóór heeft de Audi Cross Coupé een onafhankelijke wielophanging (McPherson) en achter een onafhankelijke ophanging met vier geleidearmen. Deze combinatie zorgt voor een stabiel en veilig weggedrag met veel ‘ingebakken’ dynamiek. Daarbij biedt de Audi Cross Coupé quattro zowel onroad als offroad een comfortniveau dat eerder in een klasse hoger mag worden verwacht. De remmen zijn in alle opzichten van topklasse met onder meer keramische remschijvenEconomisch dankzij Audi drive select
De Audi Cross Coupé quattro heeft het Audi drive select-systeem aan boord. Dit maakt het mogelijk om de besturing en de motor-, schakel-, en onderstelkarakteristiek aan individuele behoeften aan te passen. Naast de comfortabele standaard-modus heeft Audi drive select ook een Sport- en een Efficiency-instelling. Deze laatste stand is er voor economisch en milieuontziend rijden. Het motormanagement en de schakelmomenten worden hierbij aangepast ten behoeve van een zo laag mogelijk verbruik en bovendien worden ‘grootverbruikers’ als aircocompressor dan uitgeschakeld. Dit maakt een brandstofbesparing tot 20% mogelijk.
Vierzits hightech
Het geavanceerde karakter van het vierzits interieur van de Audi Cross Coupé quattro komt onder meer tot uiting in de toepassing van het MMI-systeem, dat via een touchpad (zoals bij veel laptops) kan worden bediend. Ook uniek is de Dual View-techniek. Dit maakt het mogelijk dat één scherm zowel door de bestuurder als door de passagier kan worden gebruikt. De beelden die het scherm weergeeft, zijn slechts vanuit één richting zichtbaar. Dat betekent dat de bestuurder bijvoorbeeld relevante (reis)informatie ziet, terwijl de passagier op hetzelfde scherm een TV-programma bekijkt. Verder valt het stijlvolle interieur van de Audi Cross Coupé quattro op door de hoogwaardige afwerking, met oog voor detail: het beschikt onder meer over (indirecte) sfeerverlichting en een hoogwaardig soundsystem met verzinkbare tweeters.
MYSELF zegt
niet echt ´Audi´.
die modellen wat ze nu maken zijn veel mooier
tompi zegt
Lijkt meer op een plat afkooksel van de Q7…
trouwens die chroom velgen staan der totaal niet onder !!
bramwillemse zegt
@ Sir Smokalot:
ligt het aan mij of was dit vorige week ook al gepost?
link: http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/19/audi-cross-coupe-quattro
Peter zegt
Bah, wat een lelijk hok. Vooral die kont is niet te pruimen, maar dat rooster op de voorkant is ook afgrijselijk. Interieur is wel netjes, die bruine stoelen zijn echter wel erg misplaatst. Nee… het enige wat mooi is, is de motor.
Joske zegt
yes! old news is so exciting!!!
MarcO zegt
@ bram:
soort van re-post. Dit keer minder foto’s maar meer tekst.
M’n mening kan er niet van veranderen: lelijk nutteloos ding.
JLJ zegt
@Bram
Vorige week ging het om de foto’s (dus svp geen nieuwe discussie hierover, 90 reakties lijken me genoeg!?), nu gaat het over de techniek.
Wat betreft die Euro6 norm, is die al bekend dan??
smoke zegt
@bram
Klopt, de foto’s waren ook al toegevoegd, dus er was weinig meerwaarde. Misschien moet ik mijn naam maar eens minder eer aandoen :) . Het ging me ook meer om het punt dat ik wilde maken mbt de in mijn ogen verdacht gelijke motoriseringen van BMW en Audi. Dat reeds alle foto’s bij Dennis’ post stonden was iets waar ik niet op gerekend had en had gecheckt. Bedankt voor de oplettendheid!
Carfreak zegt
Hé, de voorkant van een vrachtwagen ( wat een grote grill!) en de achterkant van één of ander japans brulmerk. Nou, ben het hierover eens, sjonny’s grijp jullie kans het zijn chroom velgen !!!
smoke zegt
@JLJ
Eind vorig jaar (13 dec.) heeft het Europees Parlement de Euro 6-norm al vastgesteld en wil deze vanaf 2014 laten ingaan. De plafonds voor de uitstoot van stikstofoxiden liggen dan op 60 mg/km voor benzinemotoren en 80 mg/km voor diesels.
JLJ zegt
Thanks,
Ik dacht dat alleen de Euro 5 norm vastgelegd was.
Maar om nu al aan de Euro 6 norm te voldoen met een diesel is knap!
Of zuigen ze die specs uit hun duim?
Wat betreft het vergelijk met BMW. Inderdaad erg opvallend, ik denk dat dit het minderwaardigheidscomplex van Audi is… Zie S4, die heeft exact 1 pk meer dan de oude M3.
nope {audi} zegt
audi laat weer zie dat het een van de vooruitstreveste merken uit het topsegment is
bramwillemse zegt
hmm k, mij maakt ’t niet uit :P Maar het leek me meer een update waardig dan een nieuwe post ;)
het is een ronduit lelijke auto, dus gelukkig heb je niet alle foto’s er weer bij gezet :D
wat betreft de motorisering: het is toch niet zo vreemd? Audi & BMW zijn toch elkaar meest directe concurrenten.. Mercedes hoort er natuurlijk ook bij, maar ik denk dat die op een veel breder publiek mikken (van A-klasse tot Maybach).
JLJ zegt
Vergeet de Smart niet!
smoke zegt
@bram
Alles voor de lezers :). Ik vind het wel vreemd, want BMW bracht net een maand geleden het bericht van de stage 3 turbodiesels naar buiten. Als deze TDI van Audi inderdaad een reactie is op het nieuwe vermogen van het BMW-blok, hebben ze binnen een maand dus een dergelijke upgrade in mekaar moeten schroeven. Dit is wel erg kort dag. Bovendien: als Audi graag gelijke tred zou willen houden met BMW hadden ze de 3.0 TDI van de A5 ook wel wat dichter bij de 535d gebracht. Ik vind de huidige upgrade te toevallig om toeval te kunnen zijn.
erik zegt
Volkswagen had in 2002 ofzo al een 1,9tdi bi-turbo met 225pk voor de Buggy die gebruikt werd in Parijs-Dakar. Dit was de voorloper voor de Touareg, die met een 2,5tdi is uitgerust ook met bi-turbo naar mijn weten.
JLJ zegt
@Sir Smokalot
Wellicht heeft het met een of andere verzekerings/belastingsgrens te maken. Een aantal jaren geleden hadden veel motoren 193 pk.
Leo zegt
-edit: lees de tekst eerst eens!-
Robin zegt
Die motoren is waarschijnlijk marketing. Bekende verhaal, zelfde blok aangepast motormanagement. Blijkbaar is 204 pk de max. grens die ze met behoud van ‘schone’ uitlaatgassen en betrouwbaarheid van het blok kunnen behalen. Het is natuurlijk geen supergroot blok.
alex zegt
vind em wel mooi, stijl dat doet denken aan de Dodge Caliber
lijkt me een beetje betaalbare SUV of hoe je het noemen wil tegenwoordig
Apache zegt
Ik dacht even de Volvo SCC concept hierin te herkennen, of C30 accenten… Ik zal me vast vergist hebben.
– Apache
JH zegt
204pk is 150kW wat een mooi rond getal is ;)
Klassiekerrally zegt
Die auto is hetzelfde als deze post van mij: compleet overbodig!.
(ah, nou niet direct vervangen door: – edit: overbodige reactie – he? ;) )
willem zegt
1 woord: ieuw
Rick zegt
@ JLJ
Waar heb je het over met je minderwaardigheidscomplex? :/ De M3 is de topclasse de S4 is een SPORTIEVE auto niet een racer. Niet weer deze discussie ajb, de oude rs4 ging al harder (trok ook harder) dan de M3 :/, zelfs de csl.
Ivo zegt
@ Rick: de ‘oude RS4’? Je bedoelt de huidige, die 1200 cc meer cilinderinhoud heeft en zes jaar later ontwikkeld werd dan de M3 E46? Oh die! BTW de M3 CSL is op het circuit een klap sneller dan een RS4. Petje af voor BMW dat ze met de nieuwe M3 toch weer mooiere motorspecificaties hebben dan de 4.2 V8 van Audi.
Sorry, over naar de Cross Coupe…
SugarFree zegt
Hoe komt het nou dat ik denk ‘wat een ontzettend lelijk ding’…
Is het echt waar dat de creativiteit bij Audi zoek is? Hoe kan je anders zoiets maken? Die achterkant, de verhoudingen, de rare lijnen… Nee!
mashell zegt
“Van een samenwerking tussen BMW en Audi is voor zover ik weet geen sprake, zijn ze dan bewust elkaar aan het kopiëren of”
Ohh ja, er is binnen Audi simpelweg de opdracht gegeven: calibreren op 400Nm en 204 of 205 pk.
Erminio zegt
204pk uit de 2.0 TDI is niet alleen software aanpassen.
De VAG groep heeft altijd een grote overmarge op zijn motoren en die houden ze altijd in stand. Dus gaat er maar vanuit dat er intern ook wel wat verandert.
Mijn 170pk 2.0TDI levert nu 223pk en 477nm en na ca. 50000km nog geen centje pijn :-))