Om dit te bereiken zal de fabrikant uit Ingolstadt dit jaar 17 nieuwe modellen presenteren.
Audi doet het goed, heel goed zelfs. In de eerste vier maanden van 2014 verkocht Audi 561.900 auto’s. Vorig jaar stond de teller na april op 502.989 stuks. Dat betekent een flinke stijging van 11,7 procent.
Maar ook in 2013 ging het lekker. Toen verkocht het merk in totaal 1.575.480 auto’s. In 2012 waren het er 1.455.123 en daarmee steeg de verkoop met 8,3 procent.
Tijdens de jaarlijkse algemene vergadering gaf Stadler aan dat Audi in 2020 met recht op nummer 1 komt te staan. Om zijn beoogde Vorsprung durch Technik te behouden, investeert Audi tot 2018 maar liefst 22 miljard euro. Dit zal grotendeels opgaan in de productie van de verwachte 17 nieuwe modellen en uitvoeringen. Welke dat zijn houdt Audi nog even voor zich, maar een aantal zijn wel te raden.
Audi vergeet overigens niet haar medewerkers te bedanken voor het succes. Het personeel kreeg over het jaar 2013 gemiddeld een bonus van 6900 euro. Toch was dit bedrag ruim 1000 euro lager dan het jaar ervoor. Misschien is Rupert aan het sparen voor een nieuwe koets?
batman zegt
17!?!? Fuck dat is veel…
mashell zegt
@batman: “17 nieuwe modellen en uitvoeringen”. Dus een nieuwe A4, A4 avant, S4, S4 avant, proline, s-line, etc. Als er een nieuwe A4 komt dan ook een nieuwe A5 (coupe, cabrio, liftback). De gefacelifte A7 telt ook zo voor een handjevol mee. Een mini facelift van de A6, S6, RS6 is vast ook niet ver weg meer. Ook bij de nieuwe TT kunnen ze dat zelfde truukje weer uithalen. Moraal van het verhaal: 17 nieuwe modellen en uitvoeringen is helemaal niet zo veel.
toyotafortuner zegt
Op 1 op basis waarop @bart_m? Vergeleken met BMW/Mercedes ofzo? Of toch iets anders? Ik mis hier wat..
stanny zegt
@toyotafortuner: Beter lezen mensen, ze presenteren 17 nieuwe modellen (niet produceren).
henkhupelschoten zegt
Dit jaar nog 17 nieuwe modellen?
meneer zegt
betekent andere stiksels meteen een ander model tegenwoordig?
timjan365 zegt
17 in dit jaar serieus nounou ik zeg geen nee maar knap vind ik het wel!
xiran zegt
@timjan365: daar kan alfa Romeo een voorbeeld aan nemen.
timjan365 zegt
@xiran: dat is onzin want het is een totaal ander merk dat al veel minder modellen heeft.
C6_R zegt
Kan niet wachten op de A14 en de Q32
fconderkantlat zegt
*gaap* *pakt popcorn*
patab zegt
Het doet pijn om zo iets te horen
joriss zegt
Bmw blijft in mijn ogen toch de ultieme auto.
met alle respect voor Audi, maar Bmw is toch op alle fronten net iets beter.
echte mannen rijden Bmw.
super zegt
@joriss:
echte mannen rijden ektif toerer zeker?
heb zelf overigens een bmw (geen ektif toerer)
super zegt
“Om zijn beoogde Vorsprung durch Technik te behouden”
hoezo behouden?
agera zegt
ik gun het Audi van harte. Als het goed is gaan de A9 en de Q9 komen en zal binnenkort de nieuwe R8 zijn opwachting maken.
erwh zegt
Welke Vorsprung durch technik heeft Audi dan? Technisch hobbelen ze ergens in de achterhoede mee, marketingtechnisch daarentegen..
norge zegt
Nummer 1? Bij het Eurovisie songfestival hadden ze ook een nummer 1…
agera zegt
@norge: In de Champions League heb je ook een nummer 1 of het WK :) Audi Brazilie of Real Madrid kan dus ook :)
Carreza zegt
@norge: bij Audi zijn de facelifts minder spannend.
Carreza zegt
17 nieuwe modellen? Dat moet een ware nachtmerrie zijn voor de designers… Weer een ander LED-streepje in de lichtunits verzinnen…
Orichy zegt
Krijgen wij voor 2020 een Audi OP1 ?!?…
2cool4school zegt
Geniale bedrijfsvoering!
tupperware zegt
Audi op 1 in 2020?
Proest
Of Stadler moet eens wat minder snuiven, of hij bedoekt dat ze dan stijf bovenaan staan in de trammelant statistieken..
reistje zegt
17? Het alle niches opvullen gaat mij de pet te boven
De Q5/7 was een vrij logische stap met de groeiende SUV markt, verder de A7 snap ik nog hoewel dat ook al een beetje een niche is. En de RS8.
Voor de rest kan ik niet echt een goed nieuw model bedenken vanaf 2000, en nu moeten er nog 17 bij?
str8six zegt
17 nieuwe modellen als in: variaties op bestaande auto’s? Of motorisering? Of compleet nieuwe modellen? Ik zie Audi namelijk geen 17 compleet nieuwe modellen introduceren dit jaar. Daar hebben ze de fantasie niet voor. Voor wisselen/upgraden van koplampjes, achterlampen, ledstripjes en logo’s van de grille naar de motorkap zetten onder het mom; ‘nieuw model’ hebben ze meer kaas gegeten.
retetikker zegt
Succes…
TimoBac zegt
VAG voor wereld-dominatie, yeahhh
azuli zegt
Ja ze hebben al bijna Toyota ingehaald qua verkopen. Hahaha die paar Audi’s die in een jaar verkocht worden en straks in 2020 daar doet Toyota 3 maanden over:)
mout zegt
Als we onderscheiden tussen ‘volume-merken’ en ‘premium-merken’, waar belandt Audi dan, met meer dan 1.5 miljoen auto’s / jaar?
desjonnies zegt
Dooddoener van mijn kant.
Kijk eens wat ze in 1936 allemaal riepen daar
Iets over Duizend jaar en een rijk.
Tuurlijk loopt deze vergelijking mank, maar gezien de huidige politieke situatie en de verhoudingen tussen de EU en Rusland kan de GmbH Duitsland een derde van zijn fabrieken sluiten als ene Mijnheer P “Boooooeeeeeh ” roept
Want Duitsland’s export draait voor 30% op het Oosten.
En kunnen politici allemaal brallen over herstel in de Eurozone, dat is heel erg broos, als het er al is.
En kost een Audi tig keer meer dan een Dacia.
En is het logo ineens niet meer zo belangrijk als je slechts 12 mille hebt te besteden.
Een ander gevaar is momenteel dat Duitsland DE motor van de EU is en ook dat is een gevaarlijke ontwikkeling, er was altijd een balans tussen de grote landen.
Helaas lijken de Fransen zich steeds verder in zichzelf terug te trekken.
En kan het zo zijn dat de Duitsers zichzelf hierdoor gaan overschatten
Want de Chinezen, die gaan zeer zeker komen !
hillegaar zegt
Waar BMW Volvo en Mercedes-Benz tijdloos design geven heb ik altijd het idee dat Audi uit de mode raakt
rd1991 zegt
Leuk… nog meer asociale Audirijders op de weg.
endofline zegt
Altijd het gezeur over de ledverlichting. Als mensen wat meer de niet zichtbare technologie zouden volgen zouden ze weten dat er heel veel ontwikkelingen zijn. Deze zijn niet zichtbaar maar daarom niet minder belangrijk.
– gebruik van nieuwe composieten (FRP,CRP,Glare)
– Composiet veren. Fibre composit (glasvezel + kunststof)
– luchtloze banden, banden met geluidsdemping
– verkeerslicht hulp = snelheid automatisch aanpassen om minder voor het rode licht te staat
– self park
– draadloos opladen van GSM toestellen
– ….
– ze hebben een nieuw center voor aeroaccoustics waarbij ze precies weten waar windgeluiden vandaan komen
Enkel bij de elektrificatie hebben ze wat in te halen.
Een lijstje
http://m.audi-technology-portal.com/
De grote duitse merken werken natuurlijk ook met dezelfde toeleveranciers waardoor veel tegelijk bij de grote 3 te vinden was. bv head up display, night vision.
en ja ondertussen ook
– oled
– laserlight
– laser mistlicht
620henk zegt
misschien maken ze bestelbusjes erbij?