Krijg nou wat, een moderne NSU Prinz 4 uit de koker van het huidige Audi!
Ik hoop niet dat ik je al te enthousiast hebt gemaakt met bovenstaande titel. Autofabrikanten zijn met name druk met elektrische crossovers en SUV’s. Een compacte elektrische hatchback, waar daar ook nog de naam NSU aan hangt, in productietrim zien. Nee, dat gaat niet gebeuren.
Hier is iets anders aan de hand. Trainees van Audi hebben ter ere van het 150 jarige bestaan van de fabriek in Neckarsulm (en daarmee ook NSU) een moderne interpretatie gemaakt op basis van de NSU Prinz 4. Dit model was in productie tussen 1961 in 1973 in hetzelfde Duitse Neckarsulm.
Het studiemodel is voorzien van de elektrische aandrijflijn van de e-tron. Voor een deel dan. De batterij is bijvoorbeeld afkomstig van de Audi Q7 TFSI e quattro. Een interessante combinatie. De resultaat klinkt in elk geval guitig om te rijden. Het systeemvermogen bedraagt 240 pk. Dat is een klap meer in vergelijking met de originele tweecilinder benzinemotor die in de jaren zestig goed was voor 30 hele pk’s.
De batterij is geplaatst onder de motorkap. Bij de oorspronkelijke NSU Prinz zit hier de benzinetank. Meer details zoals bijvoorbeeld de prestaties van de elektrische auto zijn niet bekendgemaakt, helaas.
De batterij van de Q7 en de elektromotor van de e-tron is het enige wat geleend is. De vloer van de auto en ook de remmen en de as is afkomstig van een Audi A1. Er zijn ook de nodige sportieve elementen gebruikt. De motorkap is van carbon en in het interieur zijn kuipstoelen van Recaro te vinden.
Zoals gezegd zijn er geen productieplannen voor deze moderne NSU Prinz 4 van de Audi trainees. Jammer, want dit zou zomaar een goede concurrent van de Honda e kunnen zijn.
René zegt
Goede concurent voor de Honda E, die totaal niet verkoopt. Dus als ’t een goede concurent is voor de Honda E heb je gelijk het argument om ‘m niet te gaan bouwen.
O plaat zegt
Dat komt vooral omdat Honda hem verkoopt met een range van 7kilometer
Edge zegt
Vergeet ook de prijs niet. Je betaalt gewoon 40k voor een Honda e voor opties. Als ze dat ding iets minder tech hadden meegegeven en hem voor 25k in de prijslijsten hadden gezet had ‘ie nog wel een kans van slagen.
rutgerg zegt
Naja…. De elektrische mini kost ook 40k en heeft ook geen grote actieradius en verkocht/verkoopt volgens mij wel als een tierelier.
ferrari94tr zegt
Leuk voor Kampf der Zwerge
O plaat zegt
Wat is zo een oude NSU toch leuk. Ik zou hem direct verkiezen boven een moderne A1
Robert zegt
Ze hadden er voor een goede vergelijking beter een NSU Prinz in TTS race uitvoering naast kunnen zetten.
mc96 zegt
Ja dat dacht ik ook! Was ook logischer geweest. Maar waarschijnlijk hebben ze dat niet gedaan omdat ze geen link/verwarring wilden met bepaalde Audimodellen die ook de letters TT en S de type aanduiding hadden staan 😀
mashell zegt
Met die kleine PHEV batterij onder de motorkap kun je dus niet ver en alleen maar rechtdoor?
martingtv zegt
jeugd herinneringen. Op vakantie naar Italie met NSU prinz met een imperiaal op het dak.
potver7 zegt
Gave concept, en je zou zeggen dat ze ‘m meteen moeten gaan maken. Maar tegen de tijd dat dit ding inclusief veiligheidsvoorzieningen geschikt is voor de openbare weg is er van het guitige uiterlijk weinig meer over waarschijnlijk.
kniesoor zegt
Vind dit toch beduidend meer op een NSU 1000 / 1200 lijken dan op een Prinz.
MarcoM zegt
Gaaf model, net als de Manta GSe en nu de Renault 5. Eindelijk iets herkenbaars.
Allison Burgers zegt
Ik zou ‘m kopen.
HZW zegt
Dit NSU verhaal is niet nieuw, Toen ergens rond 2010 VW met de Concept BlueSport Roadster bezig was, ging er ook het verhaal over de wederopstanding van NSU by Audi, in de vorm van een nieuwe NSU TT-R, 1000 Kg en 150 pk.
Beide modellen zouden de zelfde techniek gaan gebruiken, echter zijn beide modellen nooit in productie gegaan.
https://p5.storage.canalblog.com/56/36/398912/94168161.jpg
Aon zegt
Vet. Hebberig word ik hiervan.