![Vierpitter wordt een virtuele tweepitter](https://static.autoblog.nl/images/wp2012/audi-a1-cilinder-on-demand.jpg)
Audi gaat Volkswagen achterna en komt met een eigen interpretatie van de tweecilinder. Geen echte tweepitter uiteraard (dat kan Fiat voorlopig alleen), maar een stukje software die bepaalde cilinders tijdelijk niet meer mee laat doen indien ze niet gewenst zijn. Downsizing to the max.
Het niet laten meewerken van cilinders is overigens in september vorig jaar al geïntroduceerd bij Audi. Toen de S6, S7 en S8 wereldkundig werden gemaakt op de IAA in Frankfurt kregen deze versie meteen de beschikking over een vier liter grote twin-turbo V8 TFSI, en daar wordt het brandstofbesparende systeem al op toegepast. Het zou de V8 namelijk 5% zuiniger maken als vier van de acht cilinders worden uitgeschakeld bij deellast. Op papier dan.
Maar nu zijn de viercilinders van Audi aan de beurt. Logisch, want Volkswagen heeft dezelfde plannen ook al in de koker zitten en ze delen een veelvoud aan motoren. Of het om alle viercilinders gaat is nog niet bekend, maar de primeur schijnt voorbehouden te zijn aan de A3. Daarna volgen de A4 en de A1. Al met al zou een besparing van 10% mogelijk zijn en dit jaar moet het op de markt komen.
Bij Volkswagen scheelt bij de 1.4-liter TSI één liter per 100 km als het systeem in werking treed. Het Cylinder on Demand-gedoe van Audi zal daar ongetwijfeld mee overeenkomen. Meer informatie als er meer informatie is.
Haaa, dus straks toch weer een 5-cilinder ! :lol:
@Megakix: met een 5 Cilinder kan je geen cilinderuitschakeling doen :(
@vale46: Maar met een V10 wel ;)
@vale46: bedoel dus…je rijdt een 6-cilinder…eentje gaat uit = ? ;-)
@Megakix: Ah, op die manier!
Leuk geprobeerd maar technisch niet mogelijk.
De krukas van een 4,5&6 -cilinder zitten volledig anders in elkaar waardoor er hevige trillingen zouden ontstaan bij cilinderuitschakeling.
Van een 6cil een 3cil maken moet wel kunnen denk ik.
Wow 1 hele liter branstof besparen, door de helft van de motor te gebruiken. Laat dat er voor mij maar af.
Wat zou dit met het motorgeluid doen? Een voorbij rijdende Audi in de file: “prt….. prt…… prt”
@White_Lightning: hij schakelt ze alleen uit als je met constante snelheid rijdt, dus niet met optrekken enzo..
@White_Lightning: Dan schakelt het niet in. Volgens Audi werkt het zo:
“..De cilinderuitschakeling werkt alleen onder bepaalde voorwaarden. Alleen wanneer de motor tussen de 1.400 en 4.000 tpm draait en het koppel tussen 25 en 75 Nm ligt. Bovendien houdt een gaspedaalsensor de rijstijl van de bestuurder in de gaten. Mocht de automobilist erg sportief rijden, dan schakelen de cilinders niet uit..”
Dit gaat op voor de 4-cilinders. Voortrollend in de file zit je niet boven 1400 toeren. Zowel.. dan trek je op, dus voldoe je niet aan de geringe koppelwaarde.
@White_Lightning: Dan klinken de audi’s net als de Toyota Aygo/Citroën C1/Pug. 107.. Da’s ook geen gehoor als je die voorbij hoort tuffen.
En bij wijze van logo / embleempje valt dan een van de vier ringen uit in de grill, op de kont, op wielen, stuur, ventieldopjes en waar ze verder maar zitten.
Wat een onzin.
ik had gedacht dat het wel meer zou besparen maar dat valt toch wel tegen dus zo een goed idee vind ik het ook weer niet..
Cylinders niet mee laten draaien lijkt me erg lastig. Elke pot een eigen koppeling op de krukas?
Dit gaat alleen over het niet liften van kleppen.
@rikkon: Scherp! Het niet mee laten werken van de cilinders. ;)
@rikkon: De motor blijft in basis hetzelfde hoor. Men laat meestal de inlaatklep open staan, en de uitlaatklep dicht. En natuurlijk ook geen brandstof injectie!
Kan zijn dat Audi een ander systeem heeft, maar op dit gedacht werkt het.
Voor alle duidelijkheid, het is niet dat 2 cilinder totaal niks moeten doen, maar ze slagen, telkens een cyclus over. Zo ontstaan er geen verschillen in temperatuur en slijtage.
@vale46: Ik moet mijn woorden terugnemen, er word niet afgewisseld van cilinders, toch niet bij Volkswagen=Audi
http://www.autojunk.nl/2011/09/zo-werkt-vws-cilinderuitschakeling
Kan iemand mij uitleggen waarom je als je de helft van de cilinders uitschakelt, je maar 5% minder brandstof verbruikt?
@mikkeloentje: Weet niet exact hoe ’t werkt.. Maar dan heb je natuurlijk minder vermogen tot je beschikking en kost het dus meer brandstof voor dezelfde betreffende constante snelheid, denk dat dat in ieder geval een rol speelt.
@kaasboerin: Daar sluit ik mij bij aan. Volgens mij moeten de overige twee cilinders harder werken. Een zwoegende motor vraagt meer brandstof. Dus je bespaart wel, maar je kan niet zomaar zeggen, hup.. halve vermogen. dus ook halve verbruik.
@mikkeloentje: Omdat die 2 cilinders dan harder moeten gaan draaien om dezelfde (let wel: constante) snelheid te houden, wat dus zorgt voor een hoger verbruik. Het feit dat ze niet 2x zo snel draaien om een of andere reden zorgt dan weer voor een besparing.
@mikkeloentje: Een motor die zeer weinig kracht moet leveren(constante snelheid, plat) moet maar +-15pk leveren. Er word op dat moment eigenlijk te veel brandstof verbruikt om de boel draaiende te houden, in alle4 cilinders moet er namelijk een ontbranding plaatsvinden. Die ontbranding moet maar weinig arbeid leveren, maar ze moet er wel zijn. Zeer inefficiënt dus.
Daarvoor schakelen ze er 2 uit, en die moeten dan plots dubbel zo hard werken. Nu kan de ontbranding pas zijn maximale rendement halen doordat hij werkelijk op de zuiger moet duwen.
Die 2 cilinders krijgen dan elk een klein beetje brandstof meer, maar hun rendement word veel hoger. Zelfs zo veel beter dat ze de andere 2 cilinders ook nog mee kunnen laten draaien en dan nog zuiniger zijn.
Snap je het een beetje? Anders vraag maar hoor.
@mikkeloentje: Kijk en leer ;)
http://www.autojunk.nl/2011/09/zo-werkt-vws-cilinderuitschakeling
@vale46: grappig..ik vraag me af of je dan niet juist meer weerstand krijgt, steeds vacuum en hoge druk afwisselend, warmte ontwikkeling e.d.
@dotternetta: Nee hoor, ze laten de inlaatkleppen open staan dacht ik.
Anders krijg je inderdaad grote verliezen!
@vale46:
ik heb ook eens een patent gezien van BMW waar ze het wel deden met een koppeling. dat waren in weze 2 2 cilinders tegen elkaar met een koppeling ertussen. 1 van de delen ging uit en de koppeling liet dan ook los zodat het werkende deel van het blok dit niet op sleeptouw hoefde te nemen
@timberleek: Lijkt me sterk, omdat een koppeling op je krukas, je hele blok plots 5cm langer maakt. Weegt een stuk zwaarder. Om nog maar te zwijgen over het thermokoppel!
@vale46:
ze hebben er wel een patent voor uitgegeven, dat heeft nog hier op autoblog gestaan.
maar het principe was volgens mij ook niet om een 4 cilinder te maken met een koppeling ertussen, maar 2 2 cilinders (v2 volgens mij) tegen elkaar geplakt met een koppeling ertussen.
of ze het gaan gebruiken weet ik niet, maar het patent is er
@vale46: denk het niet, op dit filmpje zitten ook servo’s op de inlaatkant…
@dotternetta: Welja, servo’s die er voor zorgen dat de kleppen altijd open blijven ipv altijd dicht.
Even serieus 5%, ik vraag me af hoe het zit met die Amerikanen die dit al veel langer hebben. En gaat dit dan ten koste van het geluid want toch moeten ze wel meedraaien de overige cilinders want ik heb eigenlijk het idee dat het juist brandstof kost!
@The360box: Nou.. ten koste van het geluid.. in een 5.7l hemi v8 merk je er niets van :lol: :lol: :lol:
Wij hebben ’t per direct uit de Camaro SS2 laten ‘slopen’.. :twisted:
@kaasboerin: Las laatst ook ergens dat het een heel slecht systeem van Chevy is. De motor bokt er op e.d. Eigenlijk deactiveert iedereen het meteen bij de Camaro.
Als ik fout zit.. wat het bij de oude Chevy’s van vroeger dan met uitschakelingsoptie? Afijn.. er hangt mij wat van bij.
@Freewarefreak: Ik heb er geen slechte ervaringen mee, ik heb op 1 hand-te-tellen paar ritjes gemaakt toen het er nog in zat, heck, ik wist het niet eens. Had het wel eens ‘effe snel tussendoor’ opgezocht – las tot dusver positieve verhalen van dat betreffende systeem van GM.
@kaasboerin:
BMW zou dat ook moeten toepassen! Liever een lekkere 6-in-lijn met cilinderuitschakeling ( en na aankoop een softwareaanpassing regelen :) ) dan die 2.0 4-pitters die ze in x25i en zelfs in de x28I stoppen.
@Pulizano: je kunt anders ook nog steeds een 6 in lijn bestellen..
@bmwmaaktrijdengeweldig: dan moet je een 30i nemen. Als je meer betaalt voor een 25i/28i dan is dat lame dat je dezeflde basismotor krijgt maar met andere instellingen. de meerwaarde zat ‘m net in de heerlijke straight-six motorblokken van BMW.
@Pulizano: wat jij daarnet beschrijft is toch hetzelfde met die 6 in lijn? De ene meer pk’s dan de andere? Of begrijp ik je nu verkeerd..
-edit: nope: er staat niet meer mee laat doen, als in meedoen :)=-
Het lijkt nu net alsof dit een noviteit is. Maar Mercedes-Benz had dit al jaren geleden op de S500.
Ben wel benieuwd hoe ver ze hierin gaan. Een Fiat 500 twee-cilinder met uitschakeling? ;)
@BeQuietAndDrive: Klopt. In de AMT van 1999 stond al uitgelegd hoe het werkt.
http://www.amt.nl/Nieuws/Zo-werkt-cilinderuitschakeling-200005.htm
@BeQuietAndDrive: Welke S500 dan, ook de huidige versie? Heb een tijdje geleden met de facelift versie van de S gereden, ik heb me daarin meer zitten verbazen over hoe heerlijk de V8 hamert in dat ding, terwijl ik een oorverdovende stilte verwachtte.
Ik snap de negatieve reacties niet… Behalve dat het weer iets is wat ook weer kapot kan gaan zie ik geen nadelen. Als het goed uitgevoerd wordt ga je er niets van merken tijdens het rijden.
Overal een V8 in!!!!
Normaal rijden: 2 cilinders gebruiken
Doorrijden: 4 cilinders
Inhalen/optrekken: 6 cilinders
Driving like a baws: 8 cilinders
:D
@G-Ammo:
2. baws 208 up, 103 down
scottish slang for testicles
he was booted in the baws
buy baws mugs & shirts
by rab Aug 20, 2003 share this add a video
3. baws 128 up, 81 down
Scottish slang. stems from english slang “bollocks” meaning testicles.
can also be used as a statement of disbelief.
Ie.
Person1 I got my hole last nite.
person2 Baws , you couldnae get yer hole in a brothel.
yer maws got baws
ive got baws like watermelons
suck my baws.
@G-Ammo: Dan wil ik een rijtje knoppen om zelf het aantal cilinders te selecteren. Of koppelen aan de rijmodus selector:
– Economisch: 2 cilinders
– Comfort: 4 cilinders
– Normaal: 6 cilinders
– Sport: 8 cilinders
– Hooligan: 10 cilinders
@RoT___: Normaal 4 & Comfort 6 bedoel je?
8: sport
10:race
12:Hooligan
16:snelheidsrecord-mode
@vale46: Comfort is rustig rijden, vergt ook weinig vermogen, daarom leek de 4 cilinder modus me dan wel handig.
@RoT___: Is weinig “eco” aan om met 2 cilinders een lomp 10 cilinder blok mee te sleuren..
@integraturbo: Algeheel voorstel voor een layout, sommige rijmodi kunnen weggelaten worden.
@RoT___: Ok!
Die laatste zin doet het hem! +1!
Als je er niks van merkt, (en dat kan Audi), prestaties hetzelfde blijven en het verbruik minder word en als je 1x het gaspeldaal vloert je gewoon een duw in je rug krijgt, wat betekend dat je alle power hebt, waarom zoveel negatieve reacties?
Wat een haat, wat een haat.
Ik vraag me af of dit echt meehelpt. De systemen hier voor kosten weer gewicht, dus brandstof.
Jullie weten dat dit er al sinds minstens 1981 is? Even een citaatje..: “General Motors was the first to modify existing, production engines to enable cylinder deactivation, with the introduction of the Cadillac L62 “V8-6-4″ in 1981.”..
@kaasboerin: Wil je weten hoe oud het principe van de verbrandingsmotor zelf is? ;)
Die oude meuk draait nog verdomd goed! :D
@vale46: Yep, ik zat er laatst toevallig nog aan te denken, wat een uitvinding. Klinkt stom maar als je er diep over na gaat denken.. Fascinerend. Maar goed, moet er even bij zeggen voor de potentiële Audi kopers.. Dit is software-matig te verwijderen. Althans dat was wel het geval bij het LS3 blok van GM.
@kaasboerin: Waarschijnlijk makkelijk te verwijderen, maar waarom zou je?
Bij sportief rijden schakelt hij niks uit, en het niet leuke stadsverkeer word een stukje leuker wetende dat je minder verbruikt.
Ik vind het pas indrukwekkend dat we in tijden van digitale tv, satellieten, straaljagers, plasma-raketmotoren, ramjets en nano-technologie nog steeds onze auto’s met een ‘prehistorische’ uitvinding aandrijven!
Allemaal te danken aan ons, die-hard petrolheads :mrgreen:
@vale46: Nu ja, wij hadden het gedaan puur en alleen omdat hij gesupercharged werd en dergelijke.. Begrenzers eraf etc. Maar inderdaad, het blijft leuk!
Ergens gelezen dat er een 1.8 tfsi met 136pk in de facelift A4 komt met cilinder uitschakeling en 14% bijtelling, weet niet meer waar ik het had gevonden helaas.
@jeanclaude: ik had opeens zin om dit te gaan uitrekenen.
de grenzen voor 14% zijn nu 110 gr CO2/km en vanaf 1 juli 102. De 170pk facelift A4 heeft nu 134 gram CO2/km. Dat is tot 1 juli genoeg voor 20% bijtelling en daarna niet eens meer. Zou een 136pk spaar variant van de 1.8 TFSI onder de 110 uit moeten komen zou het verbruik 21% lager moeten liggen. Als cilinder uitschakeling 5% brengt en je ziet dat al die 1.6 ecoboost motoren bij Ford hetzelfde verbruik hebben is dat dus behoorlijk onwaarschijnlijk. Om onder de 102 gram te blijven zou het verbuik zelfs met 31% moeten dalen. Ik hoop van wel maar denk van niet.
Dus een v10 lambo kan binnenkort misschien klinken als een toyota IQ…..
Dit doet Audi toch al jaren? Zie ze wel eens op de vluchtstrook met alle 4 cilinders uitgeschakeld.
@integraturbo:
Die houden we erin haha +1 ;)
Cilinderuitschakeling,aha ze hebben hun motorproblemen een premium naam gegeven?
Ik rijd met zo’n prototype met cilinderuitschakeling van Volkswagen rond (1.4 TSI 160pk)… prettig rijdt het niet
http://tsiproblemen.blogspot.com