Dubbel goed nieuws. Meer keuze en meer range voor Audi’s met een PHEV aandrijflijn.
Nog niet zo heel erg lang geleden was je met een PHEV helemaal het mannetje op de parkeerplaats van het betere AC-wegrestaurant. Dat was een paar terug nog enorm futuristisch: een hybride waarbij je zelf de accu kon laden. Mede dankzij incentives vanuit de overheid vonden auto’s als de Volvo V60 D6 PHEV en Mitsubishi Outlander PHEV gretig aftrek.
We zijn nu op een punt beland dat een PHEV-aandrijflijn de enige manier is om een verbrandingsmotor te kunnen aanbieden in een auto. Want kleine A-segment auto’s kosten tegenwoordig minimaal 12 mille. Dat is vanwege de enorme taksen die op dit soort enorm zuinige autootjes zit. Aan de andere kant, als je wat te besteden hebt, dan zijn de tijden beter dan ooit als je veel vermogen voor weinig euro’s wenst.
Audi PHEV’s
Bij het merk met de vier ringen was er al behoorlijk wat te kiezen op het gebied van PHEV’s. Echter, dat wil niet zeggen dat de Ingolstadters het erbij hebben laten zitten. Integendeel: Audi heeft de range van PHEV-modellen uitgebreid. Deze zin is op twee manieren uit te leggen. Ten eerste is de actieradius (range) van sommige modellen toegenomen. Daarnaast is er meer keuze uit Audi’s met een PHEV-aandrijflijn.
Grote accupakket
We beginnen met het accupakket voor de Audi Q5 TFSI e en Audi Q5 TFSI Sportback TFSI e. Daarbij is de range toegenomen dankzij grotere en betere accupakketten. De lithium-ion ‘energieblokken’ hebben een capaciteit van 17,9 kWh, dat was 14,1 kWh.
Dit accupakket zal ook verschijnen in de Audi A6 50 TFSI e, Audi A6 Avant 50 TFSI e en Audi A7 Sportback. In de Audi A6 in sedan-vorm zorgt het voor een range van 73 km, aldus de WLTP. Om één of andere reden wordt het NEDC-cijfer ook vermeld, dat klinkt met 93 km heel erg indrukwekkend. Maar let wel: de meeste consumenten hebben in veel gevallen al moeite om in de buurt te komen van de WLTP-opgave.
Audi A6 Avant TFSI e
Mocht je denken, Audi A6 Avant 50 TFSI e? Bestond die dan? Ja, nu wel. Deze wordt onder de Audi A6 55 TFSI e gepositioneerd. De A6 50 TFSI e heeft een 2.0 TFSI viercilinder turbomotor onder de kap. Deze wordt bijgestaan door een 143 pk sterke elektromotor.
Het systeemvermogen bedraagt 299 pk. Dat is niet omdat 300 onmogelijk was, maar waarschijnlijk omdat het lekker klinkt in Kilowatts: 220 stuks. Daarnaast bedraagt het systeemkoppel precies 450 Nm. Uiteraard blijft de A6 55 TFSI e met 367 pk blijft gewoon leverbaar. In alle gevallen is quattro-vierwielaandrijving en een S Tronic automaat met dubbele koppeling standaard.
Ook belangrijk om te vermelden, de grotere accupakketten in de Audi’s zorgen niet voor een kleinere bagageruimte. Deze blijft gelijk voor alle modellen met de nieuwe PHEV-accu’s.
Prijzen en de beschikbaarheid zijn nog niet bekend.
pindakoning zegt
Ik ben nieuwsgierig wanneer de overheid plug-in en elektrische auto’s zwaarder gaat belasten. Aangezien de staat -door het stimuleren van ‘groene’ auto’s- taksen gedeeltelijk gaat mislopen. De auto is tenslotte de melkkoe
fanboy zegt
@pindakoning: 2025: Rekeningrijden operationeel
Ze kunnen wel wegenbelasting terug laten komen, maar dan nog missen ze wat accijns op de brandstof.
Belastingdruk op elektra is ook relatief hoog, maar in absolute zin halen ze daar minder mee binnen. En dan ook nog emissie/BPM die minder is.
Nog even los van het feit dat als je het wil, en de auto niet iedere dag weg is, het mogelijk is om (afhankelijk van hoe je woont) je auto direct met zonnestroom te laden. Dat vereist het e.e.a., maar dan valt er al helemaal niks meer te heffen door de overheid.
mashell zegt
2025 rekeningrijden operationeel? Dat is al binnen 4 jaar. Onmogelijk om in de tijd een concept te bedenken, dat Europees te laten aanbesteden, een aannemer te selecteren. Burgers protesteren, maken bezwaar en procederen tot de hoge raad vanwege de landschapsvervuiling van nog meer portalen. Datzelfde proces vanwege privacy bezwaren. Dan blijkt dat de aannemer het voor het afgesproken geld niet maken. Het kost twee keer zoveel. De aannemer gaat failliet. Er wordt een andere aannemer gezocht. Het project kost dan drie keer zoveel. Dan is het klaar en zijn er technische opstartproblemen. Dan gaat het mis bij de belastingdienst, die kan al die facturen niet aan. Dan oordeelt de rechter dat het rekeningrijden op een verkeerde wettelijke grondslag is ingevoerd. Alle betalingen moeten worden teruggeboekt. Dan komt er een parlementaire enquête. Voordat het echt werkt is het 2055, minstens.
PunicaOase zegt
@pindakoning: MRB vanaf 2025 dacht ik.
paulsurfing zegt
@pindakoning: nog meer belasten?
Robert zegt
“(…) het betere AC-wegrestaurant.”
Kan iemand dat ff toelichten, wat dat is? Da’s iets van vroeger, toch?
On-topic: ik ben vaak kritisch geweest aangaande de (beweegredenen voor) EV’s maar zo’n PHEV juich ik wel toe. Met zo’n range van 93 km elektrisch (±70 km effectief, waarschijnlijk) kunnen de meeste mensen hun woon-werkverkeer wel volledig elektrisch aangedreven rijden.
Ze vallen voor mij nog (ver) buiten m’n budget, maar wie weet, over een paar jaar…
lekkerdwars zegt
Naarmate de range van PHEVs toeneemt rij je steeds vaker met een loze brandstofmotor rond die naast gewicht onnodig veel ruimte in beslag neemt. Zie het als een laatste stuiptrekking om een markt te bedienen die snel afkalft.
Robert zegt
@lekkerdwars: dat valt reuze mee. De energiedichtheid van brandstof vs. elektrische energie opgeslagen in een accu, gerelateerd aan de massa, is een factor vijf, minimaal.
Je kunt het natuurlijk ook omdraaien: “Naar mate je langere ritten rijdt, zeul je onnodig veel accugewicht mee”. Dit is tevens één van de redenen waarom veel PHEV’s ná het aflopen van het leasecontract worden geëxporteerd. Die auto’s zitten namelijk twee à drie tariefgroepen hoger in de MRB dan hun ICE-broertjes en zusjes, en dus voor de particulier kostentechnisch vaak oninteressant. En in landen waar de belastingtarieven niet op automassa maar bijv. op slagvolume van motor worden afgerekend, zien zie die Hollandse ex-lease auto’s graag komen. Weer zo’n voorbeeld waarbij het subsidiëren van ‘groen’ rijden van onze overheid zo opzichtig faalt.
Pascal zegt
Die hoge energiedichtheid van brandstof is leuk, alleen jammer dat maar zo’n 30% effectief gebruikt wordt voor aandrijving van de wielen, de rest gaat gewoon verloren aan warmte, wrijving etc. Bij een EV is de efficiency zo’n 90% en dan heb je nog de mogelijkheid om ‘m (deels) met duurzame energie op te laden wat bij brandstofauto’s nooit zal lukken. Kijk, dat verandert de zaak!
kareljansen zegt
@lekkerdwars: Vraag het me af. In mijn geval is dit gewoon een perfecte oplossing. Heb 40 zonnepanelen en stroom over. Heb kantoor op 70km, maar ook 1 op 150. Daarnaast regelmatig even naar Duitsland (500km). Elektrisch is gewoon echt nog geen fijne oplossing, maar met een goede plugin kan ik toch >50 procent elektrisch rijden.
superfunky zegt
@kareljansen: precies, jij hebt het begrepen!