De eerste 6 maanden van 2011 zitten erop en dus is het hoog tijd om de tussenstand op te maken. Welke Duitse premium autobouwer heeft de meeste auto’s weten te slijten? Zijn het de boys uit Ingolstadt, München of Stuttgart geworden?
Over heel 2010 was BMW (met afstand) de grootste en stonden Mercedes en Audi op plaatst 2 en 3. En hoe zit dat in 2011?
BMW is nog steeds de grootste (689.861 auto’s), maar Audi is inmiddels opgeklommen tot plaats 2 en Mercedes vinden we terug op plaats 3. De cijfers van de top 3 kan je hieronder vinden:
Afgeleverde auto’s aan consumenten 2011 vs 2010
1) BMW: 689.861 vs 585.750 (+17,8%)
2) Audi: 652.950 vs 554.864 (+17,7%)
3) Mercedes: 610.531 vs 556.691 (+9,7%)
Opvallend is dat alle drie de merken in hun persbericht ronkende teksten hebben als:
Mercedes-Benz Sets Triple Sales Record: Best Month of June, Best Quarter, and Best First Half of a Year in the Company’s History
The BMW Group delivered more vehicles in June than ever before in a month.
AUDI AG: record deliveries of more than 652,950 cars in first half
Voor de tweede helft van het jaar verwachten de merken overigens wel een lichte afname van de groei, maar dat is niet vreemd aangezien de tweede helft van het jaar traditioneel gezien altijd zwakker is dan de eerste helft. Overigens zit er nog wel verschil in de “winnaars” per land/continent. Zo is Audi in China een stuk groter dan BMW en Mercedes, maar in de VS is de situatie weer compleet omgedraaid.
Overigens verkocht Daimler in de eerste 6 maanden van 2011 wereldwijd ook nog eens bijna 55.000 (+8,0%) smart fortwo’s en BMW wist maar liefst 141.913 (+29,8%) MINI’s te verkopen.
Hoe het jaar gaat eindigen is moeilijk te voorspellen, maar nieuwe modellen zoals de BMW 1 Serie, Audi Q3, Audi A6 Avant en nieuwe Mercedes M-Klasse zullen er ongetwijfeld voor zorgen dat er in de tweede helft van het jaar ook genoeg verkocht zal worden.
Fotocredit: combo met dank aan keijer!
x7phenom zegt
Denk audi
mattraket zegt
@x7phenom: Ik kijk in m’n glazen bol en zie… BMW.
mbman zegt
Volgend jaar kan het heel anders zijn als de a klasse wordt geintroduceerd.Die afzetmarkt heeft mb echt nodig.
robbie zegt
@mbman: en Audi heeft de nieuwe A3 en BMW de nieuwe 1 Serie & 3 Serie. Zo heeft elk merk welk wat nieuwe modellen op stapel staan ;)
De echte verkoopkanonnen bij Mercedes zijn de C- en E-Klasse. De A- en B-Klasse zijn een stuk “minder” belangrijk.
raoulkroes zegt
@robbie: Komt de 3-serie niet in 2013?
huge zegt
@robbie: de A en B zijn nog niet zo belangrijk omdat ze nooit echt met een A3 of 1-serie concurreren konden (andere doelgroep). Nu komt Mercedes in een keer met een alternatief voor de A3, een alternatief voor (bijv.)een VW Touran, een B-klasse jeep (mini X6) en een A-klasse coupe (mini-CLS). Als de kwaliteit van de nieuwe A en B goed is dan zal Mercedes een hoop marktaandeel van Audi en BMW afsnoepen
robbie zegt
@huge: ook voor Audi en BMW zijn de A3 en 1 Serie minder belangrijk dan de 3/5 & A4/A6. Voor Nederland zijn die kleine kutauto’s wellicht “aardig”, maar in de rest van de wereld willen ze toch echt iets groters.
Een 5 Serie verkoopt bijvoorbeeld beter dan een 3 Serie.
gedwongenleaser zegt
@robbie: er zijn in Nederland anders nog heel wat mensen die een kleine “kutauto” als een A3 of 1serie niet kunnen betalen, wat meer respect voor deze auto’s zou dus wel op zijn plaats zijn. Ik snap natuurlijk wel dat iedereen hier op Autoblog het niet voor minder doet dan een A6, E of 5 serie ;).
mightymike zegt
@robbie: maar de modellen die jij noemt ” bestaan” al de a klasse word een totaal nieuwe auto dan voorheen, denk dat datbedoelt wordt;) niet dat ik een merc fanboy ben hoor….
raphael zegt
Audi heeft natuurlijk meer modellen in het lagere segment, als de A1, A2, A3 etc. Mercedes komt daar volgens mij binnenkort met een update voor de A-klasse als ik het goed heb.
Maar het is helemaal niet interessant om te zien welk merk het meeste verkoopt over hun gehele gamma gezien. Ik wil weten wie er wint in de limo klasse. S-klasse, 7-serie, A8. Ik denk dat we dan een heel ander beeld krijgen. Die A1, en 1 series boeien me niet zo. Volgens mij kun je dan vanuit marketingtechnisch oogpunt beter minder verkopen, blijf je exclusiever.
joosthoeve zegt
@raphael: Limo klasse lijkt mij juist niet interessant. Want de kleine klasse verkoopt het best. Hoog volume, daar maak je het meeste omzet/winst mee. Denk dat jij meer emotioneel dacht dan marketing technisch;)
sacha zegt
@joosthoeve: Op de limo’s wordt het meest verdiend. Dus ja, die markt is wel belangrijk.
gerard1710 zegt
@sacha: Ik denk per stuk wel, maar over het geheel maak je natuurlijk veel meer winst op alle midden-modellen.
joosthoeve zegt
@sacha: De marge voor een 7 serie is uiteraard wel hoger dan de marge voor een 1 serie. Maar denk dat het volume van de 1 serie dit meer dan recht trekt.
Is er trouwens ook een specificatie van hoeveel welk merk van welk model heeft verkocht?
robbie zegt
@raphael: als je kijkt naar de vergelijking A8, 7 Serie, S-Klasse dan wint volgens mij de S-Klasse met ruime afstand.
Megakix zegt
@robbie: nu ook, met de nieuwe (zeer goed verkopende) 7-serie ?
gerard1710 zegt
@raphael: Ik denk dat vooral de A2 inderdaad veel heeft bijgedragen aan het verkoopsucces…
ferrari2011 zegt
@gerard1710: Jaa zeker, wat een prachtige topauto!!
E320cdi zegt
@gerard1710: :-D
raphael zegt
Wat meet je hiermee? Wie beter is? Want meer is beter? Dan zou Toyota moeten winnen. Eigenlijk nutteloos he jongens? Maar goed er zulllen hier wel wat fanboys op hun teentjes getrapt raken, altijd goed voor wat comments.
raoulkroes zegt
Niet veel verschil tussen de Duitse 3! Ik zou voor een BMW gaan!
lincoln zegt
wie koopt die troep dan ??
oowww .. leasemaatschappijen kopen ze op afbetaling ..
wat een armoe ..
raphael zegt
@lincoln: Nee joh das alleen in Nederland. In de VS gaan ze gewoon mee na een VISA betaling. In Afrika en Polen wordt het cash gedaan en in China belooft men nog meer af te nemen. En de Duitsers? Ja die kennen niet anders. Het is niet voor niets dat Duitsland met z’n 80 miljoen inwoners nog steeds de grootste markt is voor Mercedes. Zelfs de VS met 300 miljoen en de EU met 500 miljoen inwoners komen niet in de buurt.
lincoln zegt
@raphael:
boter bij de vis handel is verwaarloosbaar ..
zowel naar als vanuit de betreffende fabrikanten ..
zijn gewoon schuldenaren/schuldeisers verworden ..
financiele instellingen dus ..
Rick-dos zegt
Misschien iets interessanter. De eerste foto van de BMW M3 DTM.
robbie zegt
@Rick-dos: ooit van copyright gehoord?
Rick-dos zegt
@robbie:
Wat? Ga je me nu vertellen dat je dat nu ineens interesseert?
robbie zegt
@Rick-dos: als er een dikke rekening komt wel ;)
Rick-dos zegt
@robbie:
Geef dan maar gewoon autoblogger de schuld. Die heeft heus nog wel wat stuivers liggen. ;)
SimonMc zegt
@robbie: Ik zou zeggen : copy, right?
raoulkroes zegt
@SimonMc: Slim!
r3fl3x zegt
“maar nieuwe modellen zoals de, …” doen wat? Cliffhanger voor een volgend artikel. Concept van de Veiligheidskooi slaat aan :p
Grappig hoe elk merk zich als ‘winnaar’ weet neer te zetten. Zou een leuk stukje achtergrond zijn als de winst er ook bij vermeld wordt. Kijken wie dan de winnaar/losers zijn.
robbie zegt
@r3fl3x: er was een stukje weggevallen ;) Zou nu moeten kloppen :D
sebastienloebsebastienvettel zegt
hmmm.. najaa mij maakt het niet uit wat op 1 ,2 of 3 staat als de auto’s maar gaaf zijn bmw heeft vooral veel aan de 1-serie en ook de 3-serie , audi de A1 , A2 , A3
Mercedes moet het vooral hebben van De : C-Klasse , E-klasse
en de S-Klasse dus ik denk dat als mercedes een goede hatchback lanceert dat het BMW wel kan paseren als de auto dan maar niet te hoog geprijst is natuurlijk
Ruben00 zegt
@sebastienloebsebastienvettel: De A2 is helemaal niet zo populair hoor, de productie is zelfs zeer snel stopgezet.
mennek zegt
mooi ! dan val ik nog meer op in mijn nieuwe CLS ! :-D
SimonMc zegt
@Mennek: Ja, ik val ook wel serieus op in m’n CLS ( Comfortable Lederen Schoenen ), maar ik had eigenlijk wel beter moeten weten dan zo’n feldrode kleur te kiezen, nu kijkt iedereen me na !
speedie zegt
Persoonlijk kies in volgorde van voorkeur Audi, BMW gevolgd door Mercedes. Wie in absolute cijfers het meest verkoopt heeft geen belang. Zolang ze maar kwalitatief en technisch vooruitstrevend blijven. Meer en meer willen verkopen heeft ook zijn schaduwkanten : nieuwe maar onzekere afzetmarkten kunnnen instorten, nieuwe fabrieken om de vraag te voldoen worden een last wanneer het eens slecht gaat. De uitdaging is om een evenwicht te bereiken tussen rendement en kwaliteit en alsdusdanig toch wat exclusief te blijven. Genoeg omzet en winst om te investeren in nieuwe ontwikkelingen en aanzien in de autosport. Kortom, wagens te bouwen waar iedereen wel eens van droomt zonder in het extravagante te vallen. Dit noemen we dan de premium klasse.
lincoln zegt
@speedie:
ging je nu jezelf een antwoord geven op de vraag “waarom ben ik geen autofabrikant” ..
schnitzerken zegt
@speedie: Mooie uitleg ;)
OT: ik kan de laatste tijd echt niet meer kiezen tussen de duitse 3..
highperformance zegt
lekker boeiend. al verkocht “mijn” merk maar één auto, als het dan maar aan mij is.
Jokkebrok zegt
@highperformance: precies!
robbie zegt
@highperformance: Saab is jouw merk?
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@robbie: als je geen medelijden met saab hebt ben je zielig?
highperformance zegt
@robbie: ik was onduidelijk, excuses, al verkocht “mijn” merk maar één auto die het ook aflevert, zo beter?
trisx zegt
BMW natuurlijk
Kijk 1x die modellen
Punk zegt
BMW natuurlijk
jensdm zegt
Duidelijk BMW.
Daarom staan er ook 2 BMW’s op de foto, en maar 1 aldi en mercedes.
Euh ik bedoel natuurlijk audi.
Xenonverlichting zegt
Naja… alle 3 de merken liggen kort bijelkaar qua verkoopcijfers, maar wat zegt dat over de qualiteit?
De meest boeiende cijfers zijn misschien nog wel de bezoekjes aan de garage.. Zo las ik laatst op autoblog dat de Audi A6 op technisch gebied flink teleurstelde! Audi en BMW hebben qua moddelengamma meer te bieden voor de nederlandse markt dan Mercedes. Misschien dat dit nog gaat veranderen met de komst van de nieuwe A klasse?! Op het gebied van styling vindt ik zelf BMW en Mercedes koploper.
2 weken geleden uitgenodigd door Audi on tour limburg ik mocht een proefrit maken in een aantal exclusieve modellen van Audi waaronder; Audi S3,S4,S5,S6,RS5,Q7 V12
Ik heb me toen ingeschreven voor de Audi RS5 nog geen dag later kreeg ik een telefoontje; Best meneer de moter van de Audi RS5 is kapot er is alleen nog een Audi S6 beschikbaar. (Niet echt slim van Audi om dit zo te verwoorden) naja.. De dag erna naar de lokale dealer gereden. Ik had me ingeschreven voor de Audi S6, die ik om 17.00 gereserveerd had. Toen ik aankwam was de auto nog niet aanwezig. Ik heb me bij het meisje aan de ballie aangemeld, maar ze vroeg me nog niet eens of ik iets te drinken wilde! Verkopers liepen loodrecht langs me, niet echt fijn als in Audi geintereseerd bent. Na een half uur wachten ben ik maar eens gaan vragen waar de auto bleef, De auto bleek in de garage te staan.. :S (Geen aandacht voor de klant!)
– Voor klantvriendelijkheid scoort Audi een dikke onvoldoende!
Goede verkoopcijfers wil niet alles zeggen, zo zie je maar weer!
gerard1710 zegt
@Xenonverlichting: Goede verkoopcijfers zeggen inderdaad niet veel over kwaliteit, maar jouw betoog geldt niet echt als steekhoudend, aangezien je hier allemaal dingen opnoemt die te wijten zijn aan incapabel personeel.
mbman zegt
@gerard1710: dit geeft weer wat de gemiddelde kwaliteit van de vag dealer is.
gerard1710 zegt
@mbman: en @E320cdi: ik weet niet of je bij één geval al kunt spreken over een gemiddelde, dus dit is, zoals ik al zei, geen steekhoudende bewering.
E320cdi zegt
@gerard1710: Maar wél personeel wat voor Audi werkt. Je kunt goede modellen aanbieden, maar als de rest er om heen niet (goed) geregeld is houdt het natuurlijk ook al gauw op…
Stopwearingpants zegt
Nog geen fanboy opmerkingen gezien, vreemd…
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@Stopwearingpants: IK WIST HET ! IK WIST HET ! BMW IS ALTIJD AL DE BESTE GEWEEST ! BMW BMW BMW BMWWWWWW!!!!!!
BMW OWND AL DIE AUDIS EN BENZENNN!!!!!! JAAAAAAAH!!!! DAT HAD JE NIET VERWACHT HÉÉÉ!!
raoulkroes zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: JAJA, JE HEBT HELEMAAL GELIJK!
SimonMc zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: :D
meneersander zegt
En MB heeft bijna het dubbele aan verschillende auto’s in het gamma, hmm gek:p
djansen zegt
Massa is kassa, dat is een feit. De absolute marge op bijvoorbeeld een a1 is natuurlijk minder dan op een a8 of 7 serie. Winst zit hem in de breedte van je portfolio (Porsche bouwt niet voor de lol een Panamera of cayenne). De onderkant van de markt bedienen is voor deze merken heel interessant aangezien iedereen zich graag indentificeerd met a- merken en dan helemaal het premium segment. De regel is: bovenkant van de markt = weinig volume maar veel marge. En de onderkant van de markt precies andersom. Weinig mensen met sales/marketing ervaring zo te zien.
mcf1 zegt
onderscheiden van de rest zegt ook iets,
bijv als ik een s klasse zien krijg ik toch echt een ander gevoel dan als ik een 7 zie, en nog minder dat gevoel bij een a8, ditzelfde geld voor een cls tov een 6 serie of een a7
als je de sls/r8 ziet rijden doet mij dat meer dan wanneer ik een m3 of 1m zie(bmw heeft weinig vergelijkings materiaal), als je een SL ziet rijden is dat toch meer bevredigend dan een audi tt(ook hier weer;p)
een s(a)4 weer minder dan een (m)3 of c(63 amg) en ga zo
De a3 weer een mooiere verschijning dan de 1/a/b
en wie heeft er een concurent voor de cl?
de x6 is in mijn ogen de mooiste verschijning gevolgd door de ML/q7 en x5 in de laatste plaats
de e/5/a6 is dit onderscheid er nauwelijks en ligt het aan de uitvoering, als station overduidelijk de a6 als winnaar
sedan denk ik de 5 die nipt wint van de e (en zelfs de e coupe/cabrio)
Megakix zegt
@mcf1: eens, tevens wat je stelt rondom de CL van MB….dat is werkelijk zó’n fenomenale auto, en ronduit waanzinnig perfect. Een 6-serie BMW kan daaraan niet tippen.
kets zegt
bekijk het van de andere kant, als je zowat om de meter een BMW ziet en je rijd zelf BMW dan voel je je niet echt speciaal en “premium”. Je wilt toch ook aandacht krijgen met je premium duitsers en dat krijg je niet als je om de minuut weer een 5-serie ziet
Megakix zegt
@kets: maar om dan ineens Skoda te gaan rijden…?….nah…
C220AMG zegt
@Megakix: Niet overdrijven! :P
mbfanatic zegt
Haha jullie zien zeker niet dat Mercedes er het meeste geld aan overhoud….
maxx1 zegt
@mbfanatic: hoe wil je dat zien..
chrispothast zegt
Wat een bs
The360box zegt
Dat van Audi snap ik niet, is toch allemaal 1 pot nat. of je nou in een A1 of A8 rijdt! BMW en mercedes beginnnen ook met eenzelfde frontje voor al hun modellen alhoewel deze nog enigsinds te onderscheiden zijn…
kingbenzai zegt
Ach ja, wat boeit het mij nou of Audi en BMW meer verkopen dan Benz?
Ik vind Mercedes toch vetter. Bij mijn werk op de parkeerplaats staan nu 3 Audi A4´s en 1 (nieuwe) Mercedes C. En als ik ze vanuit mijn kantoor zo zie staan, dan straalt de A4 ´gewoon´ uit en de Benz echt ´premium´… Naar mijn mening dan.
Of het komt gewoon door die coole, grote ster in de grille. :)
flutterby zegt
Zolang Audi de meeste modellen verkoopt met voorwielaandrijving en <100 pk ga ik dit merk geen premium noemen.
Deze modellen zijn amper concurrent van Merc en BMW te noemen. Qua prijs, uitrusting en ervaring.
Om maar even te zwijgen over de een 1 serie hatchback meer laadruimte heeft als een A3 Sportback…
bempi zegt
De twee BMW modellen in het midden zeggen eigenlijk al voldoende over wie het meest verkoopt. Maar ik denk dat hier gauw verandering in komt. De nieuwe A6 sedan en avant gaat hoge cijfers opleveren. En de S klasse blijft de baas.
laulau zegt
Mercedes heeft meer duurdere modellen in hun gamma. Verder blijft Mercedes het beste. In Amerika heeft Mercedes de beste status. Kijk maar in films of My Super Sweet 16: iedereen wil een Mercedes. Als de A komt verwacht ik een heel andere resultaat.
love4sportcars zegt
tof, alle fanboys moeten elkaar weer beginnen uitschelden.
thomas0180 zegt
’t maakt me niet uit wie t meest verkoopt, Mercedes-Benz blijft de mooiste auto’s bouwen!
StijnB zegt
Domme vraag de topictitel, de foto toont het duidelijk: BMW heeft ooit 2 M’s verkocht (M5 en M56) Mercedes ooit 1 SL AMG en Audi ooit 1 RS4. BMW dus… :)
norge zegt
Geen belangrijke vraag voor Holland, zelf gezien dat het vol staat met polo’s Seattjes en ander klein spul :)
jaguarsaab zegt
sinds wanneer is volkswagen geen concurrent?
jaguarsaabracecar zegt
sinds wanneer is volkswagen geen concurent van duitsland?
ze verkopen de meeste auto’s
pokerface zegt
Die Audi verbleekt bij de premium merken als BMW en Audi.
Audi heeft niets te zoeken in het premium segment. Zie die foto. Ik zie 2 premium merken. BMW en Mercedes.