Winnaars én een verliezer in 2018.
Zoek op de trefwoorden ‘record’ en ‘sales’ en als een soort magische combinatie komen de verkoopcijfers van autofabrikanten in beeld. Ze zijn er gek op om met mooie woorden en creatieve cijfers een indruk te geven dat het elk jaar nóg beter gaat. Voor veel merken gaat dat ook op, maar Audi was toch echt een verliezer in 2018.
Toch neemt ook het automerk uit Ingolstadt de term ‘record’ in de mond. Het merk spreekt over de verkopen in China die inderdaad beter waren in vergelijking met 2017. De complete wereldverkopen tonen echter een ander beeld. Audi levert in, terwijl BMW en Mercedes wereldwijd juist meer verkopen konden noteren. Voordat we verder keuvelen, hieronder de cijfers.
Mercedes deed het beste zaken van de deze drie. BMW scoort daarentegen juist het beste als premium autoconcern. Hier is ‘premium’ het sleutelwoord. Van alle autoconcerns is Volkswagen heer en meester. Audi heeft vooral in Europa klappen moeten incasseren. In ons continent daalde de verkoop met maar liefst 13,6 procent. In China was Audi juist het best verkopende merk, met een plus van 10,9 procent. Dat is ook het enige land met positieve cijfers. In Frankrijk verkocht Audi 19,2 procent minder auto’s. Ook buiten Europa was het geen feest. In de VS daalde de verkoop met 1,4 procent, in Brazilië met 12,2 procent en in Mexico met 1,8 procent. Met een kersverse lineup (vernieuwde A1, A6, A7 en Q3) moet Audi aan de bak om van 2019 een beter jaar te maken.
BMW pakt als merk een plusje van 1,8 procent. Als groep gaat het om 1,1 procent. Winst boekte de BMW Groep met Rolls-Royce (+22,2%), Motorrad (+0,9%) en M GmbH (+27,2%). Let wel: M GmbH groeide in 2017 ook al met 19,1 procent. Meer dan 100.000 verkochte auto’s in 2018 waren een BMW M. MINI gooit roet in het eten met een verlies van 2,8 procent. De X-serie dendert ook lekker door. Met 792.590 verkopen een plus van 12,1 procent in vergelijking met 2017. Een ander leuk feitje is dat BMW van de nieuwe 5 Serie 328.997 exemplaren heeft verkocht in 2018. Afgelopen jaar zagen de X2, nieuwe 8 Serie en nieuwe generaties X4 en X5 het licht. BMW verwacht dit jaar verder te groeien, met onder meer de verkoopstart van de X7, Z4 en de nieuwe 3 Serie.
Last but zeker not least is Mercedes. Wederom winnaar van het trio met 2.310.185 verkopen. Van die aantallen was de C-klasse enorm populair. De C werd 397.000 keer verkocht in 2018. Mindere cijfers waren er voor Mercedes-AMG. Het performance label noteert een verlies van 10,4 procent met 118.204 geleverde auto’s. Het AMG-portfolio werd in 2018 echter flink uitgebreid, met onder andere de introductie van de AMG GT 4-Door Coupé, de 53-modellen (CLS, E-klasse) en de A 35 4MATIC. Mercedes-Maybach pluste 21,8 procent met de S-klasse verkopen. Twee derde van deze auto’s ging naar China. Van de afzetmarkten scoorde Azië het beste, met een plus van 7,8 procent. In Europa daalde de verkoop met 2,3 procent en in NAFTA (VS, Canada, Mexico) een daling van 5,6 procent.
Klik verder voor de volledige resultaten van 2017, 2016 en 2015, of klik HIER voor de premium verkopen van 2018 in Nederland.
vonklausenburg zegt
Mercedes heeft het momentum van mooi design en kekke interieurs nu. Tot BMW dat stokje weer overpakt en vervolgens Audi ook weer goed bezig is.
jerry zegt
@vonklausenburg: Ik heb er vrede mee, er is niks mis met concurrentie.
Tonnie zegt
@vonklausenburg: mercedes mooi design en kekke interieurs?.. ieder z’n eigen smaak zullen we maar zeggen. Wellicht dat de cijfers daarom ook redelijk dicht bij elkaar liggen tussen deze drie.
smex zegt
@vonklausenburg: niet helemaal mee eens, ik heb eerder het gevoel dat Mercedes kwa design niet weten waar ze mee bezig zijn. De C, E en S klasse zien er prima uit. Maar de rest klopt in mijn ogen niet, kromme bananen vorm met gebogen raamlijsten, verdwaalde lijnen, hangende voor en achterkant, de koplampen en grill uit verhouding. Alsof ze de oude modellen iets te lang in een warme zon hebben laten staan. Daarnaast erg drukke interieurs met inspiratieloze tablets als dashboard.
BMW daarin tegen vind ik erg geslaagde designs hebben. Nu nog van die goedkoop uitziende oranje instrumentenverlichting afstappen.
Audi zou imo nog eens naar de te grote single frame grilles moeten kijken en wat meer design in de voorkant stoppen. De interieurs van Audi vind ik wel erg geslaagd.
mashell zegt
@smex: BMW heeft al een tijdje geen oranje instrumenten verlichting meer. Die zijn, heel saai en standaard wit en natuurlijk hebben de nieuwere modellen gekleurde LCD schermen in het instrumentenpaneel. De knopverlichting is nog atijd oranje, maar daar wil je ook oranje/rood of groen omdat het anders in het donker niet prettig is.
Dutchdriftking zegt
Om heel eerlijk te zijn snap ik het ook wel. De C klasse is gewoon een mooiere wagen dan de A4. Je struikelt over C-klasse’s en de nieuwe A4 zie je erg weinig rijden. Ik vind de auto als avant ook erg veel op een Leon ST lijken. Ben ik de enige die dat heeft?
royaledeluxe zegt
@dutchdriftking: Dat heb je als al enige generaties bijna dezelfde wagen verkoopt, qua uiterlijk zijn ze veel te voorzichtig bij audi. En daar heeft mercedes met zijn C-klasse wel risico’s genomen. Ook qua kosten na de aankoop loopt het bij Audi niet zo goed tegenover de concurrentie. En premium betekent ook kwaliteit en dan zijn ze toch de mindere.
berlinetta zegt
@royaledeluxe: Eens dat Mercedes risico’s heeft genomen en dat dit heel goed heeft uitgepakt, maar kom op.. dat mocht ook wel. Hun modellengamma in de jaren ’00 vond ik in ieder geval niet om aan te zien. Veel modellen gebaseerd op oude techniek met een vreemd design. Gelukkig hebben ze zich goed herpakt.
mashell zegt
@berlinetta: heeft Mercedes nou zo’n een risico genomen? De S-klasse was een doorslaand succes. Dus ze wisten dat de C klasse met dezelfde styling het ook goed zou doen. Dat ook de E-klasse er zou uitziet, zie ik juist als risico mijdend.
berlinetta zegt
@mashell: Daar heb je wel een goed punt! Ik maakte in mijn hoofd eigenlijk de vergelijking met de Mercedessen met dubbele koplampen (W203, W211 etc.) en de huidige range. Daar vind ik wel grote verschillen tussen zitten.
Homer55 zegt
@berlinetta: Met de W211 is weinig mis mee denk ik. In de juiste uitvoering vind ik het een van mooiste modellen van Mercedes. Ook qua interieur.
berlinetta zegt
@homer55: Smaken verschillen. Ik vind het maar een lelijk ding.
Dutchdriftking zegt
@royaledeluxe: Wat kwaliteit heb ik te weinig om een eerlijk oordeel over de A4 te vellen, maar dat het een weinig onderscheidende wagen is ben ik wel met je eens. De nieuwe A6 is (zeker in S-line trim) wel echt een heel mooie wagen.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Ik zie die A4 ook bizar weinig rijden. Ik vind die auto ook niet echt onderscheidend genoeg t.o.v. concurrenten, terwijl de prijs er wel naar is.
karhengst zegt
@dutchdriftking: Dé grote vernieuwing van de A4 was hun digitale instrumentencluster en dat werd breed uitgemeten. Dit is echter al lang een breed doorgestroomd naar de Passat, en in de C-klasse kan je ook een soortgelijk systeem krijgen. Daarnaast zie ik het niet als doorslaggevend verkoopfactor, zeker niet omdat dezelfde informatie ook gewoon op het grote scherm te zien kan zijn, danwel op een HUD.
Technisch gezien vind ik de A4 ook niet onderscheidend, met precies dezelfde techniek als een Passat of Arteon. Ook hier heeft Mercedes niet stilgezeten. Waar je bij Audi voorheen een sterkere 2.0 TDI (184 vs 170PK) kreeg met een lekker rappe DSG, krijg je in de C-klasse nu een 195 PK 2.0 met een 9-traps automaat. Plus dat je in de basis de aandrijving meteen op de juiste wielen hebt. En dan is er nog de toegenomen concurrentie: Jaguar doet tegenwoordig mee in dit segment, en Volvo doet sinds de huidige generatie ook in geen enkel opzicht onder voor de premium merken.
Ik heb geen idee in hoeverre de A4 nu al een financiële teleurstelling is, maar nu BMW ook eindelijk de nieuwe 3-serie op de markt brengt denk ik dat 2019 een nóg zwaarder jaar gaat worden. En ik zie Audi dit ook niet met hun SUV modellen rechttrekken, want ook daar is de concurrentie moordend.
Dutchdriftking zegt
@karhengst: Ik denk dat je de vinger aardig op de zere plek legt. Echter heb ik het idee dat de investeringen van Audi voor de toekomst niet in dieselmotoren of DSG automaten zit, maar in het E-tron project. Als die modellen écht zo goed zijn als men beweerd dan zou het wel eens kunnen dat over een jaar of 5 de cijfers er totaal anders uit zien.
Een ding hebben de E-tron modellen alvast mee, ze zijn vele malen mooier dan de reguliere Audi’s!
fouadski zegt
@dutchdriftking: eens. Als Audi liefhebber vind ik de nieuwe A4 niet echt mooi. Interieur is wel weer mooi.
mashell zegt
@fouadski: grappig. Heb dat precies andersom. De buitenkant is prima, typisch Audi A4. Maar de binnenkant met die lelijke roosters over de volle breedte (Passat heeft dat ook maar dan met mooiere roosters) en die dode knoppen is Audi onwaardig.
cossiekiller zegt
Mercedes heeft ook wel een veel breder gamma dan de andere 2. Denk maar aan V-klasse, Vito, Citan, Sprinter,…
White_Lightning zegt
Wat me ook interesseert is hoeveel effectieve winst er wordt gemaakt per verkochte eenheid?
willeme zegt
We kunnen kijken naar de verschillen, maar de overeenkomsten zijn groter en enger. Meer dan 6 miljoen premium Duitsers. Ik houd van een dikke Duitser, maar deze getallen zullen ook bestaan uit veel busjes, vans, MPV’s, kleine hatchbacks en nog kleinere hatchbacks.
Ook is het wel jammer dat de concurrentie (Jaguar, Cadillac, Lincoln, Jaguar, Volvo, Alfa, Infiniti, Acura) relatief slecht scoort, terwijl daar ook echte pareltjes tussen zitten. Die hebben dan ook geen voorwielaangedreven zevenzits Midi-MPV’s met driecilinder dieselmotor.
Dat is volgens mij ook de reden waarom Audi slechter scoort: ze hebben nu eenmaal een kleiner gamma. Oh, en ze zetten nog veel te veel in op dieseltechnologie. Leuk, maar veel modellen zijn nauwelijks met benzinemotoren (of progressiever) te krijgen. Hopelijk verandert dat in 2019.
Esprit_de_Flandre zegt
@willeme: Een Jaguar in de regionen van de A-klasse lijkt me wel een mogelijk succesnummer…
azuli zegt
De CLA en GLA van Mercedes doen het erg goed in de US en de GLA in China. Die helpen de verkoop echt bij Mercedes. Maar het is wel duidelijk dat BMW en Mercedes beter in de smaak vallen wereldwijd. Mercedes verkoopt bijna een half miljoen auto’s meer en BMW ruim 300.000 auto’s meer dan Audi. Wat ging er toch mis daar bij Audi?
willeme zegt
@azuli:
1. Audi heeft geen Midi-MPV (B-Klasse, 2 Serie Kukident)
2. Audi heeft net een nieuwe A1 (verkoop komt dit jaar op gang).
3. A4 verkopen vallen tegen (net als de auto)
4. A6 komt in 2019 pas op gang (nog te veel diesel).
5. Q3 liep op zijn laatste benen, nu een nieuwe (enorm belangrijke auto)
6. A3 begint op leeftijd te raken.
7. Dieselgate zal ongetwijfeld zijn sporen nalaten.
Ander verschil is dat Audi niet groter hoeft te zijn. Veel auto’s die Audi niet in zijn gamma heeft, zijn te vinden bij de andere merken. Per markt heeft de Volkswagen Group een of meerdere merken: Porsche, Volkswagen, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini en dergelijke. Terwijl BMW alleen Rolls en MINI heeft en Mercedes het moet doen met Smart. Dat is een wezenlijk verschil. Wat dat betreft is het nog best knap dat ze er zo dichtbij zitten!
azuli zegt
@willeme: De 1 serie van BMW zit op de reservebank in zijn klasse. Die A3 van Audi verkoopt tenminste nog. De 3 serie gaat dit jaar pas echt goed in de verkoop mag ik hopen voor BMW. Als je het zo bekijkt dan is het nog knap dat BMW zo dicht bij Mercedes zit. Het momentum zit duidelijk bij Mercedes de afgelopen jaren. Audi kwam in 2018 niet eens in de buurt van deze twee giganten.
mashell zegt
@azuli: 1 serie reservebank? Dat model verkoopt nog erg goed. Duitsland December 2018: 4738 1 series, 2674 A3 en 3284 A-klasse, ter vergelijk 14046 Golfs.
azuli zegt
@mashell:
Wat doet deze modellen wereldwijd dan? Alleen DL zegt niet veel.
azuli zegt
@mashell:
Doet = Doen
87tb zegt
@azuli: Ik denk juist dat de nieuwe 1 serie het niet erg goed gaat doen, want aandrijving verkeerd.
mashell zegt
@87tb: net als alle concurrent, dat zal de wagen dus niet hinderen.
ericc zegt
Wel jammer dat BMW geen concurrent heeft voor de R8/ AMG GT! Een i8 met V8 in ipv 3 cilinder zou mooi zijn.
Rick-dos zegt
Het zoveelste variant op het zelfde Audi design die ze nu al zo’n twee decennia voeren begint ze in te halen. Het design begint belegen te raken. Ze durven niet door te ontwikkelen en nieuwe wegen in te slaan. Mensen hebben het nu wel gezien met Audi. Beetje hetzelfde als wat er nu met de iPhone gebeurt. Playing it safe is te ver doorgevoerd bij VAG en Audi. Bij Apple zijn ze door hun ideeën heen. Er is een nuance verschil…
vondick zegt
@Rick-dos: Leuke vergelijking. Ik heb precies diezelfde indruk. Dat ze bij Apple door de ideeën heen zijn komt overigens natuurlijk doordat de man met de grote ideeën al even niet meer leeft.
stationcar zegt
@berlinetta:
Het wordt allemaal duidelijk als je de verkoopcijfers van de A4 voor Nederland opzoekt, in 2018 slechts 2507 verkocht. BMW pakt met de uitloop 3 toch nog 3453 verkopen, en Mercedes met de C 2910 stuks. Oftewel mensen zijn uitgekeken op het Audi trucje..
berlinetta zegt
@stationcar: Wel heel opvallend ja. De nieuwste van de 3 verkoopt het slechtst.
eelco74 zegt
Ik heb een jaar gelden zowel de 3 serie als de A4 als de Cklasse gereden. Kwam van alfa en had al wel een duidelijke voorkeur voor de 3. Ben uiteindelijk voor de laatste op de lijst (de C) gevallen. Tot mijn eigen verbazing.
kilum zegt
Wat ook niet helpt is dat de Audi van nu er ongeveer het zelfde uit ziet als de Audi van Zeg 10 jaar terug. Qua design veranderd er weinig. Dus waarom zou je een nieuwe kopen? Als je 10 jaar terug een nieuwe A6 met alle opties en een mooi leder interieur hebt gekocht heb je nog geen nieuwe nodig. Als je er goed voor zorgt ziet de auto er vandaag de dag nog steeds fris en modern uit.
vondick zegt
@kilum: Eens. Vooral wat betreft de A4. Tijd voor iets nieuws. Nieuwe A6, A7 en A8 vind ik op zich wel mooi gelukt. Je ziet wat invloeden van de laatste Porsche Panamera terug daar.
ghost zegt
Eindelijk een lijstje waarbij ik geen scheve verhoudingen terug krijg op een iPhone, hulde Autoblog!
Had bij Audi toch ergens ook wel een plusje verwacht, de min van 3,5% is ook best een forse t.o.v. de percentages in de plus..
Jantje_555 zegt
een geluk dat ze azie hebben, anders was het maar een slecht jaar
dikkereinier zegt
Bmw heeft de pech dat ingevolge de WLTP gekte een hoop modellen niet leverbaar zijn. De 7 serie is momenteel bijvoorbeeld alleen leverbaar als diesel of 4 cilinder hybride. Maar ook andere series waren slachtoffer van deze maatregel.
thomasthomas zegt
Mercedes is ook het beste wat er op auto gebied te krijgen is (supercars enzo niet meegerekend) Vind een Rolls of Bentley niet nog beter als een S of Mayback S klasse.
thomasthomas zegt
@thomasthomas: maybach ?
skinnybmw zegt
@thomasthomas: Rijd jij die auto’s geregeld dan?
skinnybmw zegt
@thomasthomas: En waarom zouden supercars ‘beter’ zijn dan bijvoorbeeld een S-Klasse of Phantom?
karaya zegt
@thomasthomas: beter dan
pindakoning zegt
@thomasthomas: ben blij met mn Mercedes (half jaar oud inmiddels), maar moet zeggen dat sommige dingen echt zwaar tegenvallen als de slogan Das beste oder nichts is. Ruitenwisser zeer zeer slechte kwaliteit, navi is waardeloos (gelukkig Apple CarPlay), paneel interieur donderde naar beneden. Jammer, voor de rest namelijk echt leuke wagen. Qua bouwkwaliteit toch wellicht weer BMW als ze weer mooie auto’s gaan maken