Komend jaar zal Audi een nieuwe SUV aan haar modellenreeks toevoegen in de vorm van de Q2. Ook maakte het andere investeringsplannen bekend.
Vandaag werd er een statement door Audi verzonden waarin wordt uitgelegd hoe de komende jaren geïnvesteerd gaat worden. Of eigenlijk: hoe komend jaar geïnvesteerd gaat worden. Want in de nasleep van Dieselgate is het Volkswagen concern iets voorzichtiger geworden met de lange termijn planningen. Dat heeft met name te maken met het feit dat men nog niet precies weet wat de financiële gevolgen voor de verschillende merken binnen de groep zullen zijn.
Om te beginnen is de Audi Q2 bevestigd. Hiermee boort men een voor Audi nieuw segment aan. Ook wordt de Q5 komend jaar vernieuwd en wordt er flink wat geïnvesteerd in alternatieve aandrijflijnen. In 2018 wil men de eerste volledige elektrische auto klaar hebben voor massaproductie. In 2020 moet men 60 verschillende modellen in het portfolio hebben.
In totaal investeert Audi daarom in 2016 ruim 3 miljard euro. Wat de investering in de jaren erna wordt om de doelstellingen uit de vorige alinea te halen, wordt per jaar bekeken.
De foto boven het artikel is de Audi Crosslane Concept, een conceptcar uit 2012 die ons destijds op de Q2 moest voorbereiden.
rrk147 zegt
Is de naam Q2 ook door Audi bevestigt? Want die was/is toch door Alfa geclaimd? Evenals Q4 dacht ik…
Rob zegt
@rrk147:
Noemen ze ‘em Q1.
Of Audi A3 premium sportback coupe active crossover quattro. Creatief genoeg die Duitsers, met naampjes….
rrk147 zegt
@Rob: Haha, ja die toevoeging zou ook goed kunnen. En natuurlijk nog iets met ‘all-road’ omdat ook dit weer een terrein-beul zal worden ;-)
Rob zegt
@rrk147:
Ik wist dat ik iets vergeten was!
Ik ben dan ook geen Duitser natuurlijk ;-)
c-greg zegt
@rrk147: alfa en audi waren hier over aan het onderhandelen niet heel lang geleden.
https://www.autoedizione.nl/fca-verkoopt-mogelijk-rechten-op-aanduidingen-q2-en-q4/
rrk147 zegt
@c-greg: oke thanks, was ik niet van op de hoogte…
snrkul zegt
Een opgetrokken A3.. Daar wacht niemand op. Doe mij maar een BMW X-model.
87sandyd zegt
@snrkul: He klein kindje, laat iedereen ff zelf bepalen of iemand hier wel of niet op zit te wachten.
Het publiek wordt echt met de dag vervelender hier.
snrkul zegt
@87sandyd: Dat is vervelend voor je.
kimholland zegt
Het blijft toch een schandaal merk lol, geef mij maar een dikke X model! Audi kan niet tegenop BMW qua rijeigenschappen, kwaliteit, imago etc!
escort77 zegt
@kimholland: Nee, die oranje Lancia van jou. Dat is een goed voorbeeld van rijeigenschappen, kwaliteit en imago…
stephane8200 zegt
@escort77: kimholland die met escort praat. Dat is pas service!
Dutchdriftking zegt
@kimholland: Kun je je mening ook onderbouwen met bewijzen?
henkhupelschoten zegt
Welke achterlijke 16 jarige fanboys zitten dit nu weer te plussen?..
cpp1 zegt
Normale deurklinken erin, iets grotere spiegels erop en dat is ie. Oh ja, wellicht nog een 2 tal deuren erbij…
rrk147 zegt
Haha, ja die toevoeging zou ook goed kunnen. En natuurlijk nog iets met ‘all-road’ omdat ook dit weer een terrein-beul zal worden ;-)
kruimel zegt
Wat een verschil met hun overige modellen. Hulde voor de vooruitstrevende designtaal! Ga zo door.
phaeton zegt
En dan te bedenken dat die Q3 absurd klein is. De nieuwe X1 is een stuk ruimer, de vorige meer een A3/4 Allroad concurrent. Maar hoeveel kleiner dan de Q3 moet zo’n Q2 worden?
Esprit_de_Flandre zegt
@phaeton: Q2 zal mikken op de Mini Countryman of Crossman of hoe heet dat ding ook, alsook MB GLA, Fiat 500X, etc…
De X1 is trouwens ook wel aan de grote kant, niet veel kleiner dan een X3. Het verschil zit dus niet in de grootte, maar in welke materialen ze gebruiken en welke uitrusting er standaard op zit…
gregorius zegt
Maar wat wordt t dan?
Een Q3-coupe?
Of een A1/Polo op hoge poten? Omdat A1-Allroad echt een te grote lacher wordt?
Anyway, t zal wel verkopen en men zal wel hebben uitgevonden dat het een gedeelte van concurrentie wegsnoept en dat het niet de winstmarge van eigen verkopen kannibaliseert.
Wordt het een verrijking van het straatbeeld? Nee, waarschijnlijk heb je het geeneens door als er 1 ziet.
insomnia zegt
Ik wacht nog wel ff op de Q0, de A1 met opgeschroefde Bilsteins.
speedie zegt
De binnenkort verwachte VW Tiguan ziet er al een stuk beter uit dan een BMW X1. De Q2 wordt dan vermoedelijk het kleinere sportieve broertje.
rufctr01 zegt
Wanneer komen de Q0.5, deQ1, de Q1,5?
730ld zegt
Met 1.2 TSI zeker hahaha
Dutchdriftking zegt
Mijn auto is het niet, maar hij zal ongetwijfeld komen….
henkhupelschoten zegt
Het wachten is geblazen op de Q3 tot de macht 2.. 60 modellen voor 2020? Hoe wil je dat in vredesnaam in werking gaan stellen?
Esprit_de_Flandre zegt
@henkhupelschoten: Niet moeilijk hoor. Noem iedere variatie van een model een “nieuw model”. Daarmee bedoel ik: A4, S4 en RS4 zijn al drie aparte modellen, plus dan nog eens van elk de Avant-versie, zijn er ook weer drie. En zo voor elk model…
henkhupelschoten zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik dacht al.. Dacht een a9 a10 q10 en een op waterstof. Duidelijk!
benjiiporsche911 zegt
Aub stop met al die niches audi! Dit kan je toch niet mooi noemen, hou het aub wat meer bij de basismodellen om het imago omhoog te houden!
bk15 zegt
Wanneer komen ze weer met wat nieuws?
Dat recyclen van andere modellen word je toch een keer zat..