En nog een paar andere modellen.
Audi is groot geworden met de vijfcilinder. Dit motortype konden we terugvinden in een hele hoop Audi’s. De legendarische Audi quattro, de bizarre Quattro Sport en superieure RS2 Avant hadden een vijf-in-lijn onder de kap. Geholpen door een turbo wisten deze auto’s zich te meten met concurrenten voorzien van een zescilinder of V8.
De terugkeer van de vijfpitter was eigenlijk uit nood geboren. Bij het ontwikkelen van de Audi RS3 en Audi TT RS was er keuze uit een extra opgepepte viercilinder of een VR6 met turbo. De viercilinder zou te ‘piekerig’ zijn qua vermogen en een VR6 met turbo was een grote uitdaging qua koeling. De oplossing was even simpel als doeltreffend. Het blok uit de Amerikaanse Jetta was toevallig een 2.5 vijfcilinder.
Deze werd flink onder handen genomen, onder meer dankzij een turbocompressor en intercooler en voilà: Audi had een briljante motor voor de RS3 en TT-RS. Nu de meeste concurrenten een viercilinder lijnmotor hanteren, is de vijfcilinder met zijn kenmerkende roffel een verademing. Er gingen geruchten dat de motor op zijn einde zat. Het blok zou niet aan te passen zijn, zodat deze kon voldoen aan de Euro 7 emissie-eisen die binnenkort van kracht gaan. Gelukkig is er goed nieuws: die vijfcilinder blijft nog even.
Dat bevestigt Oliver Hoffmann, de grote man van Audi Sport aan het Australische WhichCar. Hoffmann geeft aan dat de motor een zeer belangrijk aspect is van de Audi RS3. Het is een Unique Selling Point ten opzichte van hetgeen wat de concurrentie te bieden heeft, zeker nu BMW in deze klasse is afgestapt van de zescilinder uit de M140i.
De 2.5 liter grote vijfcilinder zal ook in de volgende generatie snelle en compacte Audi’s aanwezig zijn. Dat geldt voor de Audi RS3 Sportback en ook de RS3 Limousine. Niet alleen die twee auto’s krijgen de vijfcilinder onder de kap, ook de RS Q3 en RS-Q3 Sportback zullen hem krijgen. Om te zorgen dat de motor voldoet aan de emissie-eisen zal er gebruik gemaakt gaan worden van zogenaamde mild-hybrid technologie en cilinder de-activatie.
emmanuelwildiers zegt
@skoda lepelen jullie die ook even in de gefacelifte Superb Combi? Alvast bedankt :-)
macz46 zegt
@emmanuelwildiers: of in de Scala RS
macz46 zegt
@emmanuelwildiers: staan toch allebei op het mqb platform
alloallo zegt
Yes please! @emmanuelwildiers:
shibby zegt
@emmanuelwildiers: en de nieuwe cupra leon
tjorque zegt
@emmanuelwildiers: dat blok, een beetje sportiviteitskuur voor de ophanging en besturing zodat het wat boeiender stuurt dan een olietanker en dan hoef ik geen andere auto meer.
Dutchdriftking zegt
@emmanuelwildiers: Of in de Octavia RS?
koffiekopje zegt
@emmanuelwildiers: Gezien de Superb geen Audi is en dus niets met Quattro te maken heeft vrees ik dat je het zelf mag doen.
Zal overigens best lukken als je een beetje handig bent.
maxidyne zegt
Geht nichts über 5 zylinder!
HZW zegt
De nieuwe RS Q3 Sportback gaat hem ook krijgen met 400 pk.
lincoln zegt
Nix magisch aan een vijfpitter ..
OK .. ze zijn er niet zoveel ..
Met een reden uiteraard ..
Net zoals een rotary engine ..
Die dan weer wel magisch is ..
tge1 zegt
@lincoln: Je bent een kenner. Ik heb een RX7 gereden en kan beamen dat er qua motorgeluid weinig aan een rotatiemotor kan tippen.
stephane8200 zegt
@tge1: ik heb een RX7 gehad en ook een Audi Coupe GT met 5 cilinder. Het heeft allebei wel iets. Audi reed alleen niet echt geweldig met die motor in een andere tijdszone vóór de vooras.
tjorque zegt
@lincoln: De magie is dat het niet alledaags is. Als “iedereen” vijfcilinders had i.p.v. viercilinders dan zou dat al 80% van de huidige meerwaarde teniet doen.
Toch blijf ik de roffel van een 5 pitter wel leuk vinden.
donald zegt
@tjorque: ik heb een 2 pitter. De magie is dat het niet alledaags is. ?
tjorque zegt
@donald: de magie van een tweepitter laat zich moeilijk omschrijven.
Iets met het rauwe karakter van een ongetemde mynotaurus?
(Ik heb een kwart-V8 in het vooronder van mijn motorfiets)
emping zegt
@tjorque: waarom is de “roffel” zo veel anders met 5 cilinders?
techniekmeneer zegt
@emping: Grapje hoop ik?
tjorque zegt
@emping: een rechte viercilinder “klopt”, per omwenteling is er een ontsteking. Het geluid is vrij neutraal dus.
Bij een vijfcilinder is er een ontsteking extra per twee omwentelingen wat een soort onbalans geeft.
De perfecte sinus-golf geeft ook niet de mooiste muziek…
erwinlagcher1977 zegt
@tjorque: Ik ben zelf toch wel verslaafd aan een Japanse Lijn 6.
tjorque zegt
@erwinlagcher1977: de muziek van een rechte zes lust ik heel graag, liever dan een vijfje zelfs. Maar als de zes buiten bereik ligt zal ik met plezier genoegen nemen met een vijfje
Dutchdriftking zegt
@lincoln: Wat is precies de reden dat er niet veel 5 cilinders zijn dan? De wankelmotor is simpel, hoe geniaal deze ook is voor liefhebbers, hij heeft een veel te hoog onderhoudsinterval, en veel te lage betrouwbaarheid voor de gemiddelde gebruiker. De 5 cilinder is wellicht wat onregelmatig in onstekings-volgorde wanneer je het vergelijkt met een 4 of 6 cilinder, hij is net zo betrouwbaar, klinkt fantastisch, en diesel uitvoeringen zijn best zuinig.
pier zegt
@lincoln: grapje zeker, 5 cilinders klinken geweldig.
bischero zegt
@pier: zeker, een Volvo 5 pitter of zelfs een 2.4JTD klinkt heerlijk!
cpp1 zegt
Als ik een kleine hatchback zou moeten rijden dan zou ik inderdaad ook blindelings voor de 5 cilinder RS3 gaan. Ook al ben ik geen fan van de Audi’s vanaf 2004 en meer BMW minded. Als je zo’n obsceen bedrag wenste af te tikken voor zijn hatchback en je hebt de keuze, dan ga je toch niet in zo’n armetierig, vreselijk slecht klinkend viercilindertje rijden of wel dan. dan kan me het in dit geval gestolen worden dat de motor voor de vooras ligt.
HZW zegt
@cpp1: Dat is bij alle voorwielaandrijver met de motor dwars voorin het zelfde, dat de motor voor de vooras ligt.
lekkaah zegt
@cpp1: liever wegligging dan zo’n sok met steen
lekbak zegt
@cpp1: als je de motor wilt horen kan je beter duizend euro stukslaan op de eerste jaren ‘90 hatch die je ziet. Van alle moderne meuk hoor je alleen wat de ingenieurs hebben bedacht dat je moet horen.
ghost zegt
@cpp1: ga eens een keer een S3 en RS3 rijden, de verschillen zijn echt minimaal. Tiende van seconden, en ja de vijf cilinder doet meer geluid maar tegenwoordig is alles relatief imo, als je je uitlaat van je 4-cilinder aanpast is het geluid al beter, programmerend kan je tegenwoordig ook al heel veel..ik bedoel maar..
Dutchdriftking zegt
@ghost: Je hebt er ervaring mee :P. Ja de S3 klinkt goed, is ook bloedsnel, maar de tuningsmogelijkheden van de 5-pitter zijn nog groter, en het geluid is écht. Ook wat waard.
ghost zegt
@dutchdriftking: klopt maar we praten wel (facelift VS facelift genomen) over een krappe €20.000,- verschil bovenop een S3 aanschafprijs die ook niet bepaald laag ligt..zullen wellicht uitzonderingen zijn hier maar voor de meeste mensen die hier reageren is €20.000 de helft/hele jaarsalaris/2 jaar salaris/ je snapt me wel..
Dutchdriftking zegt
@ghost: Klopt, die extra cilinder is inderdaad geen 20k waard. Wat is het verschil in Duitsland eigenlijk? Importeren over een paar jaar….
JamesBond007 zegt
@ghost: ik ben vorig weekend met een TTRS & Golf GTI (en een aantal Focus RS-en en ST) op pad geweest, maar de TTRS is toch wel nét even dat stapje specialer, dankzij die extra cilinder. Dat geluid maakt gewoon begeerlijk. Kreeg ook de meeste aandacht tijdens het “revven” en het scheuren in de omgeving van “the ring”.
ghost zegt
@jamesbond007: ws hebben we de zelfde vriendengroep, althans heb een vermoeden als je zegt RS’en en ST’en en TTRS / GTi maar tuurlijk, daar heb je ook gelijk, dat spreek ik niet tegen, maar laten we wel wezen, een TTRS nu in NL aangeboden €85k (8S model). De S3 die ik zelf gekocht eind maart, €60k. Dan hebben we het wel over een S3 plus een GTi ernaast, of een TTRS, je kan zeggen wat je wilt maar is wel serieus geld en stof tot nadenken in mijn optiek..
monsieurleloure zegt
Hoe is het eigenlijk afgelopen met de remproblemen waar de vorige RS3 mee kampte?
p3r0x zegt
@monsieurleloure: Netjes warm rijden en rustig af laten koelen na stevig trappen. Als je hem met hete remmen wegzet trekken ze krom. Gewoon met beleid met techniek omgaan is moeilijk voor de meeste mensen tegenwoordig. In de moderne auto’s voel je niet meer wat er allemaal voor geweld gebeurd in je aandrijflijn.
Stijnson zegt
@p3r0x: Wat bedoel je precies met rustig laten afkoelen?
techniekmeneer zegt
@stijnson: Niet met gloeiend hete remmen de auto wegzetten op een parkeerplaats. Oftewel, de laatste 10 minuten van de rit rustig rijden om de boel geleidelijk af te laten koelen. Dat is ook beter voor de motor. Maar inderdaad, mensen hebben geen respect voor techniek tegenwoordig.
karaya zegt
Ik wil niet zeiken Willeme.
Maar volgens mij is het een “Sport quattro” en geen “quattro Sport”.
(ooit eens ergens gelezen dat je quattro met een kleine q schrijft)
gilettelubbers zegt
Legendarische motor met legendarisch geluid!? eindelijk weer een goede set van Audi
Yzord zegt
@gilettelubbers: zijn er meerdere V5’s dan? Waar waar?
Robert zegt
Die vijfcilinder zou men prima kunnen inzetten in de grotere modellen (A4, A5, A6 en A7). De legendarische Typ 44 C3 (Audi 100/200) waren er ook mee uitgerust en waren daar prima mee gemotoriseerd.
carmasterr zegt
@rrrobert:
Een S5 met dit blok zou zeer fijn zijn.
reistje zegt
@rrrobert: Jep ik zie zelf liever een 5 in lijn dan een V6, maar goed ik gok dat het niet past in de A4 en A5. En misschien ook niet in de andere modellen.
ghost zegt
@RRRobert: er waren ooit zelfs plannen voor een R8 met de 5-cilinder en plus minus 550-600pk. De TTRS is nu in feite een mini R8, want met een beetje goede intercooler, vergrootte inlaat, andere downpipe en goede chiptuning zit je ook snel op die 550-600pk.
zeilboot zegt
Valt een vijfcilinder ook onder downsizing? Of zie ik dat verkeerd?
marinepower zegt
@zeilboot: terug redenerend vanaf een V10 hoogstwaarschijnlijk wel, al zegt het aantal cilinders in deze niet veel. Downsizing geldt voornamelijk voor slagvolume.
ghost zegt
Ik ben zeer benieuwd wat de gecombineerde CO2 zal zijn voor het nieuwe model. De oudere 8V zat op 189g/km, de facelift in sommige gevallen op 192g/km. Daardoor mede kwam deze soms nieuw met €27.000 aan bpm in de catalogus te staan. Als Audi dit weet te verlagen naar rondom 165g. Scheelt dat al snel €20.000,-
Dutchdriftking zegt
@ghost: Dat zou even enorm schelen!
Dutchdriftking zegt
Goed nieuws! Ik ga weer op zoek naar een oude.
emping zegt
@willeme technische vraag: hoe komt het dat een 5 cilinder een beter geluid maakt i.p.v. een 4 cilinder?
erwinlagcher1977 zegt
@emping: Ik vermoed dat dat te maken heeft met een oneven aantal cilinders.
Dutchdriftking zegt
@emping: Het oneven aantal en het daarbij behorende volgorde van ontsteking.
donjunior zegt
Nou dit is denk ik wel het beste nieuws sinds tijden wat ik hier lees op Autoblog.
Wat ben ik onwijs fan van die vijf cylinder.. hoop er ook ooit eentje te kunnen rijden.. dat geluid!!
20klepper zegt
Heerlijk geluid! Beter dan zo’n 4 cilinder met scheet-geluiden.