
Het is officieel: de Audi e-Tron Concept gaat in productie.
Directeur van Audi America, Johan de Nysschen, heeft laten weten dat er over 2-3 jaar een elektrische Audi op basis van de high-performance e-tron concept zal debuteren. Hij zei: “I expect we will see running examples in the next 24 months.” De e-Tron werd afgelopen maand in Frankfurt onthuld en is een echte “Quattro”. De auto is uitgerust met 4 elektromotoren die ieder een wiel aandrijven. Bij elkaar zijn de motoren goed voor 313 pk en maar liefst 4.500 Nm koppel. De acceleratie van 0-100 km/u duurt 4,8 seconden, de topsnelheid is 200 km/u.
Audi is ook bezig met hybride technologie, volgens autoweek.com zal er in 2011 een Hybride Q5 crossover op de markt komen.
Neeee!! zonde, gewoon lekker zuinige priusjes bouwen, dan laten we de supercars gewoon vies. Dit is echt zonde..
4500Nm en 4,8 sec? kan niet kloppen toch?
4.500 NM koppel!! WOW! dat is echt.. om stil van te worden :|
@liljeezy:
Dat betekend dat de straatklinkers je om de oren vliegen.
OT: de lage topsnelheid maakt niet zoveel uit, keihard bochten nemen met dat ding :)
Volgens mij zie ik hier de opvolger van mijn TT over 3 – 4 jaar :)
@Joerek: Bent u soms kapper?
Dan word je op de autobahn op het gemak voorbijgereden door een opel corsa of peugeot 307. Daar sta je dan schoon met je etron.
@oniwo:
Wat is dat nou altijd voor een gezeik over “dan wordt je voorbij gereden door een Opel Astra op de snelweg , daar sta je dan schoon te doen met je elektrische R8”.
Kerel ik weet niet, maar 120 haalt die elektrische R8 wel.. en harder mag je toch niet. Altijd dat gezeik.
En wat dan nog? Voel je je dan inadequaat als iemand je inhaalt in een inferieure auto?
Hier komt dus die flauwe theorie vandaan dat mannen met snelle auto’s iets te compenseren hebben he.
Ik zou vandaag nog zo’n elektrisch ding bestellen in de skin van een R8.
Tuurlijk vind ik bij auto’s ben een verbrandingmotor veel meer charme hebben, maar we moeten wel realistisch blijven.
Totdat er een vervangende CO2 neutrale brandstof beschikbaar is waar alle motoren gewoon op lopen wordt het gewoon elektrisch en daar moeten we het waarschijnlijk mee doen.
Ik hoop ECHT dat er een fossiele brandstof vervanger komt die gewoon lekker de V12, V10 en V8 motoren van deze wereld weer nieuw leven in gaat blazen :(
oh ik snap het al, die overige 3500Nm is voor de airco!
@ liljeezy; dat is normaal hoor voor een een paar seriemotortjes;)
Die wielen kan je alleen met een ouwe tandenborstel helemaal goed schoon krijgen, lijkt het…maar mooi zijn ze wel.
Haha, dat is wel een lekker koppel! Doe er een ronkende V8 als aggregaat bij voor de actieradius en kippenvel!
Johan de Nysschen, had die niet ooit iets te mekkeren over de Chevy Volt? Lutser! :lol:
Toch mooi dat ze specificaties geven over een auto die over 2-3 jaar komt.. Ze gaan dus niet echt van een doorbraak uit..
@John: die specificaties zijn van de e-tron conceptcar… de productieversie zal uiteraard niet exact dezelfde cijfers hebben.
Dit moet zo gruwelijk hard door de bocht gaan… Nu nog een V12 stroomgenerator er in en ik wil hem mss wel!
Heel erg jammer dat nu zelfs ook Audi meegaat met de overwegend linkse milieu annex electro annex hybride hype. De uitlaat van deze bolide waar gewoon C02 uit komt zit niet achter de auto maar staat naast de kolen centrale! Tot nu toe deed Audi sterke statements als het om electro en of hybride ging. Nu zijn ze onder de druk der politieke correctheid toch om. Slap! Ik houd het voorlopig bij een V8 diesel zonder roetfilter.
tis mogelijk, als je supersnelle elektromotoren met verzetjes minder snel laat draaien, neemt de torque toe.
als je dit dus met snelste elektromotor doet: 30 000 toeren, en in 6 verzette naar 5000 toeren brengt. neemt de torque toe..(joost mag weten hoeveel precies, geen zin om te rekenen)
enne.. nu Quatro erin, want anders worden al die Nm’ers niks.
ehm? hoe wordt koppel gemeten? op de wielas (incl. overbrenging) of op de motoras?
ik weet niet of dit electrische geval uberhaupt een versnellingsbak heeft, maar dit zou wel eea kunnen verklaren.
@Sjazz: Deze heeft 4 elektromotoren op de wielen… dus aan welke motoras wilde jij het koppel gaan meten?
@CarWasher: Euh… Quattro? Het ding heeft een aparte motor op elk wiel… wat wil je nog meer Quattro maken?
Jaa dat vind ik wel en goed idee van daviddewijnnl we laten gewoon die ‘gewone’ auto’s hybride of electrisch rijden en dan houden we de supercars normaal want vies wil ik het niet noemen :o
Alleen de afschrijving van het accu pakket kost je al een godsvermogen. Daarentegen hoef je de E-motoren waarschijnlijk weer minder vaak te reviseren :-)
OT: Michael is er niet meer, maar als ik en een ranch en heel veel geld voor zonnepanelen, en de behoefte me groen te profileren heb, dan wist ik het wel: ik steun een ontwikkelingsland om te voorkomen dat ze daar bossen omkappen voor landbouw?
volgens mij is de topsnelheid begrensd zodat je er toch nog een redelijk stuk op kan rijden als je 300 gaat is de stroom snel op
Hij kan 200 km/u en daarna moet hij weer een nacht worden opgeladen.
Bestaan er al banden die dat koppel aankunnen?
Met zoveel koppel mogen er nooit meer dan een paar auto’s tegelijkertijd in de zelfde richting vertrekken, anders komt de aardrotatie in gevaar ;-)
@CG145: Je deed me een traantje wegpinken…
Van plezier wel te verstaan..
OT: ik vind het een gaaf idee.. een super snelle elektrische wagen in R8 vorm! Laatst op autoblog het filmpje gezien van de elektrische motor die het wereldrecord breekt.. nou als dat net zo gaat als met de auto’s dan doe mij er ook maar een.. dan maar geen v8.. tering wat is dat gaaf zeg!
Ik zeg: duhhhh…
1ste plaatje van de e-tron klopt niet want deze heeft air-intakes aan de zijkant. Dat heeft de beursmodel niet!
Ben erg benieuwd… Ook hoe dat nou aanvoelt… Hoog koppel maar geen versnellingen werkt blijkbaar niet positief uit op acceleratietijd zo te zien :P
Maargoed, dit is wel heel cheap heel snel rijden. Nu kijken of de actieradius boven de 250 km uitkomt (en dan bedoel ik niet bij 80 km/h) :P
Ja en volgens autovisie wordt de volgende A4 ook in plug-in variant gebracht, dus weer lekker verwarrend over wat er als eerste komt!
Wel raar dat er 1 motor per wiel is, want als er een fout ontstaat in 1 van de motoren der nieuwe aandrijftechniek, dan rijd je een beetje onlogisch rond met 3/4 drive en ik weet niet hoe je dan precies rijdt qua weggedrag :P
En 4500Nm is wel heeeul veel, op hoeveel wordt dat begrenst als CL65’s e.d. al begrenst worden op 1100? :S
Laat maar komen die bak !!! Zal esthetisch hier en daar wat bijgeveild worden… SUPER.
Wel logisch eigenlijk. De techniek is duur maar dat valt weer weg in een dure auto. Daarnaast zou je juist met een elektromotor snelle sprintjes moeten kunnen maken dus dan is de keus voor een sportief model voor de hand liggend.
@ M5POWER
Owned xD
Mooi zo… En nu nog verder geraken dan het eind van de straat.
Zolang Audi dat mooie dashboard behoudt in de E-Tron ben ik al bij(droom lekker verder)
@Jan Willem van Stuijvenberg: “Nu zijn ze onder de druk der politieke correctheid toch om. Slap!”
Wat nou, Slap?
Audi is een bedrijf. Een bedrijf heeft als doel winst te maken, en liefst zoveel mogelijk (hoewel ze dat nooit zeggen in die lyrische ‘bedrijfsvisies’). Winst wordt gemaakt door producten te bieden die mensen willen hebben. Meer en meer mensen willen een elektrische auto.
Dus…
@Thys
zeg nooit tegen een musclecar liefhebber dat een oude auto/technologie inferieur is ;)
tja elektrische wagens ik blijf het een slechte oplossing vinden en ik zal er mij nooit een kopen.
achja met een elektrische wagen rijden en goedkoop vervoer hebben of met een echte autorijden maar er veel voor betalen het is maar waar je je prioriteiten legt
voorsprong door techniek, niet geheel onterecht het credo van de audi boys!
Leuk, zo’n prestigeprojectje, maar qua milieuwinst is er natuurlijk weinig te halen. Dan kan je beter met een elektrische A4 komen…
@Citrofiel:
Dat begrijp ik er inderdaad ook niet aan.
Hardstikke grappig om een setje batterijen in R8 te proppen, maar als er één auto is die never nooit niet gekocht zal worden met het milieu in het achterhoofd, dan is het de R8 wel.
Van meer logische Audi’s hoor ik weinig nieuws in die hoek. Het enige wat ik kan vinden is A3 hybride, die misschien in 2012 komt.
“en profil” is deze echt mooier dan de R8.
ooit zullen alle verbandings motoren verdwijnen..
en audi probeert tenminste wat.. BTW hij zal wel duur zijn dus waarom niet de looks!!!!
vindt het een oke idee…