Slecht nieuws voor fabrikanten van smeerolie…
Niets zo veranderlijker als een CEO bij Audi. Brachten we je maandag nog het nieuws dat Audi een zwik nieuwe modellen op de markt brengt, inmiddels heeft Audi’s CEO Rupert Stadler een ander geluid laten horen. Volgens hem kan de botte bijl losgelaten worden op het aanbod van het merk, als we Car Magazine mogen geloven. Hoe zit de vork in de steel?
Een en ander heeft te maken met het feit dat Audi een switch voorbereid om veel meer EV’s te gaan leveren. Daarvoor moet productiecapaciteit vrijkomen en Rupert ziet wel enige ruimte in het huidige gamma om die te creëren. Stadler noemt specifiek tweedeurs modellen die kunnen verdwijnen maar heeft het ook over de techniek. Zo vraagt hij zich hardop af waarom Audi eigenlijk zo’n grote verscheidenheid aan vierpitters levert.
“I’m absolutely convinced that new things can only arrive if we throw a few things overboard. Do we need so many four-cylinder engines with various powers? Do we need a manual and automatic version? Okay, we can take these models out without losing a lot. That is the ultimate objective.”
Weg met al die kleine TSI-tjes dus, dat is het doel! Maar heeft Rupert gelijk, of is een zo groot mogelijke keuze voor motoren en versnellingsbakken juist een van de pijlers van een premium-merk? Laat je bespiegelingen hierover los, in de comments.
trustmeiamanengineer zegt
Dit krijg je met bankiers aan de macht. Maar is de beste man vergeten dat de blokjes in de gehele VAG linie gebruikt worden?
fijnkonijn zegt
@trustmeiamanengineer: nou ja, er is een gouden principe dat heet “doe niet te veel dingen, maar doe die dan wel heel goed”. Als je kijkt naar de grote duitse 3 dan hebben ze deze vuistregel op grote schaal geschonden. Het aantal producten is gigagrotantisch en het is allemaal half half. Bij alle 3. Een BMW die met een gedrocht als de 2 serie op de markt komt. Mercedes met 1000000 modellen. Audi ook met 1000000 modellen. En het rammelt allemaal. De kwaliteit is niet meer op het oude niveau en dat kan ook niet want je kan je aandacht niet op 1000000 dingen tegelijk richten.
Elke zakenman met hersens kan je deze vuistregel vertellen en deze meneer lijkt dat ook te begrijpen.
Gulli zegt
@fijnkonijn: Het eerste dat die tv-koks doen als ze weer eens een restaurant moeten redden; de kaart uitdunnen en terugbrengen naar de basis.
perry_snijders zegt
@gulli: Dat lijkt me een gouden format, Gordon Ramsay die het een tijdje voor het zeggen krijgt bij Audi. Schreeuwend tegen de dieselschandaalman, vloekend tegen de onderstuurontwikkelaar. Hells car factory.
kareljansen zegt
@trustmeiamanengineer: ik denk dat hij meer doelt op bijvoorbeeld de q5, waar je de 2.0 tdi met 150, 163 en 190 kunt krijgen. Dat is natuurlijk waanzinnig. Waarom niet gewoon 1tje met 170 pk die je overal inhengelt?
dick1980 zegt
@kareljansen: nee dat wordt juist niet bedoeld. Het gaat om verschillende motoren, dat aantal moet worden teruggebracht. Niet om de verschillende mappings of configuraties van die motoren, die zijn juist onderscheidend op een eenvoudige manier.
kareljansen zegt
@dick1980: klopt, maar ik bedoel dat in de praktijk er waarschijnlijk ook nog hardware verschillen zitten. Je zou er ook voor kunnen kiezen om dit alleen softwarematig op te lossen en de hardware van de zwaarste versie te gebruiken. Uiteraard duurder, maar het kan zijn dat de logistieke voordelen groter zijn en daarmee een kostenbesparing opleveren.
aikon1694 zegt
Mee eens. Weg met al die vier cylinders. Minimaal Zes wordt de norm.
sr20det zegt
@aikon1694: als je in de steentijd leeft ja.
Sir_Vmax zegt
@sr20det: daar leef ik wel t liefst in ja, zeker als die tijd 5 6 en 8 cil bevat. Maarja hoe graag ik ook zou willen…
mzonneveld zegt
@aikon1694: Minimaal vijf bij Audi ;)
fijnkonijn zegt
@mzonneveld: oh ja een 90’er jaren NG blok. 2.3 liter 5-cyl met 133pk en een geluidje… goddelijk… Ah dat waar’n nog es tied’n m’n jong.
HZW zegt
@mzonneveld: een 1.5 liter 5 cilinder turbo zal het ook prima doen lijkt mijn, ± 300 pk sterk moet mogelijk zijn.
SimonMc zegt
@aikon1694: Ik weet dat Engels hip is en zo, maar het Nederlandse woord is cilinder, niet cylinder.
tvr1974 zegt
Man heeft gelijk.. Kijk naar Mazda. Keuze uit 2.0 in de cx3,5, mazda 6 enz. In 2 smaken 120-160pk. Diesel zelfde verhaal. Autom of 6 bak en klaar
Sir_Vmax zegt
@tvr1974: of kijk naar de srt viper acr, een 8,4 v10 en een handbak thats it…
inbedrijf zegt
Volkomen met hem eens. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe spelers, motor aanbod is er niet meer. De keuze is langzaam, prima of bloed snel. Ook dar gedoe over handbak of automaat. Allemaal leuk en aardig die 1.6tdi rijders die zeggen, ik met een handbak veel meer gevoel, bullshit. In sportwagen top handbak. In een daily drive voor de normaal consument automaat prima.
Zjonnie zegt
@inbedrijf: kom op man, val in slaap met n gerobotiseerde handbal, roer zelf wel.. in n A8 oid mag van mij n “automaat” liggen
inbedrijf zegt
@zjonnie: maarrrr in een leuke auto? Of in die 1.6 die ik beschreef, want het enige wat je daarin krijgt als je in de file staat is spierpijn in kuit of scheenbeen.
Zjonnie zegt
@inbedrijf: scusie, las helemaal over de 1.6 heen!
robert110 zegt
@inbedrijf: Wat maakt het nou uit of het een 1.0 Hyundai, 1.6 TDI of en Ferrari F40 betreft? Zelf schakelen is zelf schakelen en zelf schakelen is mooi! (vind ik dan). Het maakt in mijn ogen een saaie auto juist een beetje leuk.
inbedrijf zegt
@robert110: het zelf schakelen in een F40 is natuurlijk schitterend. Maar kom op schakelen in 1.0 want dat geeft een lekkere spanning…..
peug206 zegt
@inbedrijf: ik heb een aantal automaten mogen rijden, nieuwe en oude, en ook verscheidene handbakken. Maar het gevoel dat je met een perfecte rev match hem terugschakelt in een tunnel gaat geen automaat je geven. Dat is genieten, niet alleen om het geluid maar ook om de kunde. Daarnaast: het stimuleert het gebruik van telefoons in het verkeer maar want mensen moeten steeds minder doen dus steeds meer verveeld.
inbedrijf zegt
@peug206: 1 lees mijn eerste comment. 2 als jij met een 1.6 perfect kunt terug schakelen om zo een ontzettend geluid in een tunnel te krijgen, moet je denk ik je uitlaat na laten kijken.
reiziger zegt
@inbedrijf: misschien dan eens tijd om naar de sportschool te gaan?
Arnoud zegt
@inbedrijf:
Als je met de koppelingen van tegenwoordig spierpijn in je benen krijgt dan wordt het toch eens tijd om van je kantoorstoel af te komen. In vergelijking met de koppeling van de gemiddelde auto uit de jaren tachtig en negentig valt het koppelingspedaal van een moderne auto vanzelf door het schutbord.
inbedrijf zegt
@original_arnoud: Als je een goeie file te pakken heb, een van een uur. Geloof me dan heb jij echt wel kramp in je scheen/kuit. Heb laatst een rondje ring antwerpen gedaan in een handbak Golf uit 2014, nou dat was geen pretje.
Arnoud zegt
@inbedrijf:
1. Ik heb nog nooit kramp in m’n kuit gehad van de koppeling. Ook niet in een file van een uur.
2. Ik zou daar al helemaal niet over klagen.
3. Hoe vaak sta je nu werkelijk zó lang in de file?
4. Het wordt echt tijd voor een sportschool abonnement.
moveyourmind zegt
Zou gelijk het mes zetten in het bijna oneindige aantal tinten grijs waaruit je kan kiezen…
Dat is alleen maar goed om bij de klant de suggestie te wekken dat ze in een hele bijzondere auto rijden.
BaRa zegt
@moveyourmind: maar – maar – in welke andere rotslechte softporno trilogie moeten ze dan gaan product-placen??
jules713 zegt
@BaRa: Heb je het nou over Iron Man..?
BaRa zegt
@jules713: fifty shades of grey. In de boeken zijn de auto’s een A3, een R8 en een Q7.
jules713 zegt
@bara: Haha! Had al zo’n vermoeden. Sorry, was niet op de hoogte van Audi’s sponsorship van deze boeken/films. Maar ik vond de product placement in Iron Man erg opvallend. Net als in iRobot. Of Mercedes-Benz in Jurassic World. Of Ford in Casino Royale.
730ld zegt
Ik weet de oplossing: 1 motor. Een 3.0 V8 in benzine en diesel variant. Easy.
lebeaunl zegt
@730ld: twee motoren dus
ericc zegt
Straks hebben BMW en Mercedes het keizerrijk voor hen alleen….
gekketurbo zegt
Is kostentechnisch uiteraard wel slimmer. Volvo doet het wat dat betreft ook zo, 1 vier cilinder met 190pk t/m ruim 400pk. Waarschijnlijk gaan ze ook een T3 rond de 150pk introduceren om het aanbod naar beneden toe te completer te maken. Ik had wel liever dat ze voor een 5 cilinder waren gegaan, want het oor wil ook wel eens wat.
lebeaunl zegt
@gekketurbo: die 400pk is 320pk, daar de overige 87pk bij de T8 door een elektromotor wordt geleverd.
schuiftrompet zegt
Daar is het al heen aan het gaan ja
schuiftrompet zegt
Bove
schuiftrompet zegt
@schuiftrompet: bovenstaande bericht was voor @ericc…
Door deze kut telefoon is een edit knop zeer gewenst!
galverink zegt
VAG heeft altijd een verbazend groot aantal motoren gehad. BMW toont aan hoe je dat kan rationaliseren. VW kan daar echt veel potentieel realiseren.
cloverleaf zegt
BMW doet al jaren hetzelfde trucje. Dezelfde motor met verschillende hoeveelheden vermogen. Van mij mag Audi overigens ook 40% van het modellen-gamma schrappen. Zie het verschil toch niet…
evian zegt
@cloverleaf: BMW gaat zelfs zo ver dat ze voor verschillende motoren de zelfde onderdelen gebruiken zodat ze in principe 1 cilinder zuiger combinatie hebt en er zoveel achter elkaar kan zetten als je wil. Daarom de 3 cilinders met 1.5 liter, de 4 cilinders 2L en 6cilinders 3L
cloverleaf zegt
@evian: doe mij dan maar een nieuwe 10 cilinder!
nopetrolnofun zegt
Liever geen 1.2 of 1.4 tjes maar alles beter dan een EV.
HzR zegt
Maar dan kun je de klant niet meer x-duizend extra laten betalen voor een kleine software update voor 30pk meer. Die man moet eens economie gaan studeren.
cloverleaf zegt
@hzr: juist wel
w0o0dy zegt
Basis motor zonder turbo, met turbo, met hybride en met beide… Ja dan kom je een heel eind.
Maar een electro motor met wat andere software kun je ook genoeg mee variëren.. nog eenvoudiger en geen olieverbruik!
allesmetturbo zegt
Juist de verscheidenheid in aanbod is wat ze zo goed doen verkopen lijkt me. Zon lekker 4 cil 2.0 tfsi blokje met een JD chipje word ik erg vrolijk van, ook al moet er af en toe wat olie in.
dick1980 zegt
Het meest sprekende voorbeeld op dit moment is Volvo. Levert een 2.0 benzine motor in 3 varianten en eenzelfde 2.0 diesel in 3 varianten. Deze worden nu over het volledige(!) nieuwe modellengamma uitgerold, alleen als automaten.
driver38 zegt
Als er iemand in de F1 nou ook ballen toont en zegt ‘ophoepelen met die turbo’s’, dan heb ik het er misschien voor over om 6 uur in de ochtend op te staan om een race te kijken.
henkp1 zegt
Tuurlijk moeten ze dat doen.
Voor mij overigens niet, want ik blief niets meer van die vagclub. Fouter bedrijf van die omvang is er bijna niet.
Gulli zegt
Trouwens, tweedeurs modellen eruit? Dat zijn momenteel alleen de TT en de R8. Of zouden ze misschien driedeurs bedoelen?
pinut187 zegt
Schrappen en terug naar de basis.
mrrallycross zegt
Tuurlijk, hangen ze er gewoon een van VW in
kliko zegt
klinkt als Volvo, ook alleen maar 4 pitters.
hans75 zegt
Beste oplossing… gewoon Audi opheffen… daar zit toch niemand op te wachten…