Dat scheelt wel dat de boze Audi baas niet hoeft te brommen.
Het dieselgate schandaal ligt in principe behoorlijk achter ons. In een stroomversnelling werd diesel ‘not done’ en moesten de merken in de VW-groep ineens overstag gaan. Dat heeft ze overigens geen windeieren gelegd.
Maar dat wil niet zeggen dat alles en iedereen klaar is met dieselgate. De verantwoordelijken moeten namelijk nog altijd berecht worden. De onderzoeken hiernaar duurden vrij lang. Logisch, de schaal van dit schandaal was ongekend groot. Rupert Stadler is een van de hoofdverdachten. Deze Audi bad boy kan vandaag opgelucht ademhalen, want hij krijgt géén gevangenisstraf.
Audi baas krijgt straf, maar hoeft niet te brommen
Voor lange tijd ontkende de voormalige Audi baas dat hij er iets van af wist. Onlangs (in mei van dit jaar) bekende Stadler dat hij tóch wel iets wist. Althans, hij geeft zijn fout toe en dat hij het wel had moeten weten en dat hij als eindbaas nalatig is geweest.
Heeft hij ook echt bekend? Bwoah. Hij heeft gezegd dat hij ‘het het gebruik van sjoemelsoftware voor mogelijk hield en in die zin had laten gebeuren’. Voor de rechter was dit echter onvoldoende om stoute Rupert naar het gevang te sturen. Wel krijgt hij een voorwaardelijke straf van een jaar en negen maanden. Tevens krijgt Stadler een boete van 1,1 miljoen euro.
En de echte sjoemelaars dan?
Een andere Volkswagen deugniet die berecht werd is Wolfgang Hat, samen met motorenchef Giovanni P. Het parket had er geen oren naar om met hen een deal te sluiten zoals ze met Stadler hadden gedaan. Het OM eiste een gevangenisstraf voor deze twee, maar dat ging niet door. Hatz krijgt twee jaar voorwaardelijk en een boete van 400.000 euro. Giovanni P. krijgt ook proeftijd: een jaar en negen maanden, plus een boete van 50 mille.
Waar Stadler ‘het wel wist maar toch ook weer niet’, waren Giovanni en Hatz daadwerkelijk verantwoordelijk voor de implementatie en uitvoering van de software manipulatie.
Via: Automobilwoche.
pomoek zegt
Stadler was CEO van Audi tussen 2007 en 2018. Het is niet bekend wat zijn inkomen was, maar ceo’s van vergelijkbare bedrijven harkten minstens een miljoen of 3 -4 per jaar binnen. https://www.autoblog.nl/nieuws/hoeveel-verdient-een-automotive-ceo-eigenlijk-41759
Het is niet onwaarschijnlijk dat hij een appeltje voor de dorst heeft van tussen de 20-30 miljoen. De boete van 1 miljoen en een voorwaardelijke gevangenisstraf is dus, als straf op zich, een lachertje. Hier merkt hij persoonlijk niks van.
Wat hij wist en wat hij behoorde te weten is, neem ik aan, besproken in de rechtszaak. Er zijn blijkbaar geen keiharde bewijzen dat hij hier vanaf wist. Hij heeft iets gezegd in de zin van: hij had er vanaf moeten weten. Een soort impliciete schuldbekentenis.
Daar ben ik het mee eens. Sterker nog: daar had hij, als ceo ook een passende straf voor mogen krijgen. Het feit dat hij dit niet heeft geweten is een vorm van grove nalatigheid. Een passende straf zou wat mij betreft een boete van 75% van zijn vermogen mogen zijn.
kniesoor zegt
Nope, dat is geen impliciete bekentenis in de juridische zin van het woord qua het sjoemelen zelf, slechts een mea culpa vwb het z’n ondergeschikten onvoldoende in de gaten houden -> “ik had er vanaf kunnen en moeten weten” (als ik strakker toezicht had gehouden). Vandaar de voorwaardelijke gevangenisstraf, anders was-ie daadwerkelijk achter de tralies verdwenen.
mashell zegt
CEO’s verdienen veel geld. Dat is niet omdat zij zo belangrijk zijn (ze zijn zelfs aardig uitwisselbaar) of zo slim zijn. Ze verdienen zo veel omdat ze zoveel verantwoordelijkheid dragen. Consequentie daarvan is dat je als het misgaat je carrière voorbij is en je jezelf nergens anders dan bij de rechter nog kunt vertonen.
drdre1 zegt
Ó O O Ò… Audi, Audi, Audi toch!
schuimbekje3 zegt
Je verwacht het niet dat een grote duitse pief NIET de gevangenis in moet…. Toch?
Voor iemand die miljoenen verdient als CEO mag je toch wel een beetje kwaliteit verwachten en niet een meeting-tijger..
Overigens verwacht ik binnenkort wel weer een panamapaper van hem, want de belastingdienst zegt dat hij nu 5 miljoen euro op zijn rekening had staan, terwijl dat 6 maanden geleden nog 128 miljoen was…
Heeft hij wat geld illegaal weggesluisd om eventueel onder een boete uit te komen, of heeft meneer wat gesjoemeld met diesel, ehm, belastingaangiften?
En heeft hij zijn ondergeschikten voor de bus gegooid door een dealtje te sluiten met het OM wellicht?
Die dan weer een oogje dichtknijpt naar die ene stichting die niets doet op een palmboom eiland, behalve het geld beheren van zo’n 123 miljoen duitse euro’s?
Wolflow zegt
Dus degenen die daadwerkelijk sjoemelden komen er beter van af dan eindverantwoordelijke
karhengst zegt
TLDR: “Wir haben es nicht gewusst” ook anno 2023 nog valide excuus
Gelukkig staat hij de komende 21 maanden wel op scherp om niet in herhaling te vallen.
kniesoor zegt
Die gaat er op deze leeftijd niet nog een keer z’n vingers aan branden, één keer was genoeg. Nog los van het feit, dat er met EV’s sowieso niet veel te sjoemelen valt, lijkt me.
normalantrieb zegt
Die centen gaan gewoon door de executive verzekering uitgekeerd worden, die komen niet uit eigen zak.