Audi vindt een Autobahn-limiet een goed plan. Maar ze gaan verder.
Afgelopen weekend konden we je een beetje bijpraten over de Duitse Autobahn-limiet. De linkerflank van het kabinet wil graag een tempolimiet, maar deze komt er maar niet. Telkens is er een groepering die het tegen weet te houden.
De conservatievere partijen zijn namelijk tégen invoering. Zo hard rijden als je zelf wil is onderdeel van de Duitse identiteit. Niet alleen dat, harde rijden is niet zoals men denkt ook gevaarlijker. De meeste ongevallen gebeuren namelijk op de Landstrasses. Op zich geen vreemde gedachte. Zeker nu we in Nederland niet harder dan 100 km/u mogen rijden, zie je auto’s op de meest vreemde wijze slingeren. Op de Autobahn blijf je tenminste alert.
CO2-uitstoot
Maar waar De Groenen wél een punt hebben, is de CO2-uitstoot. Hard rijden zorgt namelijk voor een (veel) hoger verbruik (en dus hogere CO2-uitstoot). Dat is niet te ontkennen.
Een van de grootste redenen dat de Autobahnlimiet er nog steeds niet is, komt door de enorm sterke autolobby. Ergens heeft de Duitse autoindustrie een enorm aanzien doordat de auto’s gebouwd zijn op 250 km/u (of harder).
Ja, je kan een Mustang, Tesla of Impreza 1.000 pk geven, maar durf je daar ook 250 mee? Dit terwijl je dat waarschijnlijk wel durft met een bescheiden C-Klasse of 5 Serie. Maar het hek is nu helemaal van de dam, want van Audi mag er een Autobahn-limiet komen! Het merk met de vier ringen gaat nog verder door te stellen dat ze autovrije dagen ook wel kunnen waarderen. Huh, vanwaar deze enorme ommekeer?
Audi vindt Autobahn-limiet prima, net als autovrije dagen
Volgens Audi-topman Markus Duesmann komt dat door dat de tijden aan het veranderen zijn. Brandstof is nu heel erg duur en uitstoot is een issue. Mensen moeten gaan besparen. En besparen op uitstoot werkt meteen twee kanten op. Je houdt meer geld over én je richt geen schade aan aan het milieu. Nog een voordeel, op een autovrije dag kun je dan lekker fietsen over de Autobahn.
De mening van Duesmann is overigens sterk afwijkend met die van het transportbeleid van de FDPen diens transportminister. Oh ja, en compleet afwijkend met die van de complete autolobby, waaronder zijn huidige werkgever.
Nu staat Volkswagen erom bekend om managers zonder ‘fractiediscipline’ aan de kant te zetten (zoals met Diess, Pischetsrieder, Wiedeking en ga zo maar door). We zijn benieuwd hoe dit uit gaat pakken.
Via: Focus.de
Dutchdriftking zegt
Dus dan betaal je een vermogen voor je auto en mag je er niet eens mee rijden?!
steephh zegt
@dutchdriftking
Jawel. Alleen niet zónder limiet. ;-) Maar mogen en doen zijn twee verschillende zaken.
Mij maak je niet wijs dat menigeen hier met een dikke auto speciaal voor harder dan 130 km/h te gaan een Duitse snelweg opzoekt. Ook in Nederland wordt wel eens het gas diep ingetrapt. Kwestie van Flitsmeister aan en een beetje lef en houden van een gokje wagen.
bassrt zegt
Als je zulke taal uitspreekt begrens dan die auto’s op 130km/h en verwijder dit met behulp van gps locaties als je op een circuit bent. Vinden mensen niet leuk, maar als je het niet doet heb je niks aan zulk soort uitspraken.
mashell zegt
Waarom? Hij is van mening dat een snelheidslimiet realistisch is (dat vindt eigenlijk iedereen in Europa behalve een deel van de Duitsers) en dat een autoloze dag denkbaar is. Dat heeft natuurlijk niets te maken met wat zijn auto’s kunnen maar met welke borden er langs de weg staan.
herve11f zegt
Maar deze uitspraak staat wel haaks op hun beslissing in de F1 te stappen. Huichelaars.
HZW zegt
Max 130 Km/u is gunstig voor EV’s, dan kom je een stuk verder met een volle accu.
flyerbunch zegt
Mss weet jij al dat er hem iets boven het hoofd hangt? Mja, best grappig as ze straks mss uitzonderingen maken op waterstof en EV ivm limieten aangezien die uitstoot lager of niet aanwezig is. Heb het dan niet over het totaalplaatje incl produceren van waterstof of elektriciteit ervan uiteraard.
mashell zegt
Zouden we in Nederland kunnen doen, met een EV mag je overdag 130 op de snelweg en met een niet EV moet je het bij 100 houden. Dat zou de EV verkopen kunnen stimuleren zonder dat het de regering geld kost.
kerre zegt
Dan koop ik direct een Renault Twizy 😃 Of kan die niet zo hard? 🤔🤪
HelldogBE zegt
Dan krijg je hetzelfde fenomeen als eindeloze vrachtwagenraces en mag jij met 100km/u achteraan de sliert aansluiten…
maotje zegt
Mensen uitsluiten valt onder discriminatie. In de grondwet staat dat dat niet mag.
mashell zegt
Discriminatie is mensen uitsluiten op basis van zaken als huidskleur, geslacht, seksuele oriëntatie, geloof of leeftijd. Maar als je met de fiets rijdt en je dan niet van de snelweg gebruik mag maken is geen discriminatie.
In gelijke gevallen moet je gelijk behandeld worden. Maar een stinkende brandstof auto, bestelbus met aanhanger of vrachtwagen andere regels opleggen dan een EV is helemaal prima.
maotje zegt
Grappig dat iedereen het opwekken van elektra meerekent bij een ev. Maar schijnbaar vergeten dat ze zonder elektra geen druppel benzine voor handen zullen hebben. Neem eens een kijkje bij de raffinaderijen im de het botlek gebied rond rdam. Dat zijn allen zeer grote stroomverbruikers.
Moeten we deze stroom dan ook niet meerekenen in de uitstoot van een brandstofauto?
steephh zegt
@maotje
Ja mooi is dat. Mensen willen zó gráág deugen dat ze well-to-wheel bij de EV wel meerekenen, maar dat bij de brandstofauto vergeten zodat ze kunnen roepen dat ze milieuvriendelijker bezig zijn. :-)
Een echte vent zou tenminste toegeven dat men persoonlijk genot belangrijker vindt dan een zo laag mogelijke uitstoot. En daar is ook niets mis mee. Maar hou het wel bij de feiten.
herve11f zegt
Misschien eens kijken naar deze reportage: https://vtm.be/telefacts
“De schaduwkant van de groene energie “
steephh zegt
@herve11f
Kunnen we hier in Nederland helaas niet zien. Ook op YT (nog) niets te vinden.
Heb je wellicht een samenvatting met wat highlights?
E550 zegt
Natuurlijk vind Audi dat prima. Het assortiment bestaat binnenkort bijna volledig uit elektrische auto’s. En die staan niet bekend als autobahn cruisers.
e36thuglife zegt
Snitches get stitches dus uitnodiging voor die Markus Duesmann om kennis maken met mijn box beugel.
Audi is een nep VW die helemaal niet hard kunnen dus is het zelfde dat een schildpad zegt dat de luipaard niet meer mag rennen.
steephh zegt
@e36thuglife
Wowowow… Dus omdat iemand anders een andere mening is toegedaan wil jij je boksbeugel erbij pakken? Rustaaaghh. We kennen hier vrijheid van meningsuiting. ;-)
Overigens: wat een prachtige kinderlijke (en niet kloppende) vergelijking schets je daar trouwens, schattig!
petroldrinker zegt
Uitstoot is alleen maar een issue omdat de media er constant op door blijft zeiken, en dus de rest vd mensen ook, als zij stoppen is het in ene weg, want niemand houd zich er dan ng mee bezig
steephh zegt
@petroldrinker
“als zij stoppen is het in ene weg, want niemand houd zich er dan ng mee bezig ”
In het kader van: “als ik mijn vingers in mijn oren stop en heel hard LALALALA roep dan bestaat het niet”
Misschien moet je je er eens dáádwerkelijk in verdiepen, of is dat te heftig voor je?
jessepinkman zegt
Kutmerk. Altijd al gevonden. Nu weer bevestigd.
ericc zegt
Net als Volvo. Begrenzing op hun auto’s omdat hun EV’s niet sneller kunnen! CEO afdanken zou ik zeggen.