In de Volkswagen fabriek in Vorst (bij Brussel) is Audi begonnen met de productie van de A3 Sportback en daarmee zwaait Audi nu dus officieel met de scepter in de VW fabriek. Een verrassing is dit niet, want eerder dit jaar lieten we je al weten dat dit stond te gebeuren. Met de presentatie van de eerste Audi die in Vorst van de band is gerold, werd de overdracht gevierd in bijzijn van VW-topman Martin Winterkorn en Audi-baas Rupert Stadler. Voor de gelegenheid was ook Belgische premier Guy Verhofstadt opgetrommeld.
Zonder slag of stoot is het allemaal niet verlopen. In november vorig jaar werd bekend dat Volkswagen de productie van de Golf in Vorst zou verplaatsen naar Duitsland. Hierbij zouden zo’n 3500 van de 5300 banen verdwijnen. Stakingen en massabetogingen volgden en ook Verhofstadt had grote kritiek op de plannen. Eind november werd echter bekend dat nieuwe Audi A1 in een jaarlijkse oplage van 100.000 exemplaren in Vorst zal worden geproduceerd, waardoor er 2200 arbeidsplaatsen konden worden behouden. Wel moesten de werknemers instemmen met een onbetaalde verlenging van de werkweek en de oprotpremie was dan ook een groot succes.
floryn zegt
netjes maar wanneer is de A1 verwacht?
tom zegt
In mijn ogen is dit niet meer dan een sluiting in twee fases.
Nu de helft en over twee jaar de andere helft van het personeel weg.
In tussentijd zullen ze de werknemers wel 20% minder laten verdienen en de
fabriek nog verder uitzuigen.
Gek op Wielen zegt
@Tom…
Als je de rode kopjes aanklikt zul je kunnen lezen dat Volkswagen niet meer personeel kwijt wil en zelfs aanvragen voor de ‘oprotpremie’ afwijst, omdat ze niet meer personeel weg willen hebben.
Ontopic…
Moeilijk zal het niet zijn om de productie van de Golf om te schakelen naar de A3. Het magazijn hoeft in ieder geval niet van inhoud te wijzigen! :)
Ewout zegt
@ tom:
yup, dit is uitzuigerij van de bovenste plank…
Supreem zegt
@ floryn:
De Audi A1 zou er in 2009 van de band moeten rollen.
1xaston, 1xmurci zegt
Tja wat wil je dat iedereen uit Belgie vertrekt, de arbeiders staken constant
tom zegt
@ gek op wielen
Wij hebben case bekeken in school waaruit duidelijk blijkt hoe de situatie bij VW vorst/Audi Brussel is. Wij hadden ratio’s in onze hadden vooraleer deze gepubliceerd werden in de Tijd (toch geen slechte krant) waaruit dat blijkt wat er gaande was in Vorst. De directie haalde 4 keer meer geld uit het bedrijf dan er winst gemaakt werd en met dit geld is er een nieuwe vw – fabriek gebouwd in India. De keuze om nu de audi A3 te bouwen is dus enkel wegens druk van de federale overheid. Als je meer details wilt weten geef ik wel eens alle ratio’s maar kdenk niet dat deze interessant zullen zijn voor iedereen hier aanwezig…
floryn zegt
@ Supreem
thnx ben er wel voor in want de 130i met m sportpakket is nog een beetje te duur ;)
Gek op Wielen zegt
@tom..
Oké, ik trek mijn betoging voor VW terug! ;)
IDL zegt
het zal afwachten zijn of de audi a1 in vorst van de band mag rollen.
kleine nuance met die 20% minder loon: hierdoor komt de loonkost van de werknemers op het niveau van andere grote autobouwers in België, nl Volvo Gent, Ford Genk en Opel Antwerpen.
maar zoals ik al zei valt het af te wachten op de beslissing over de a1. er is misschien nog hoop ( kijk naar Ford Genk ).
jerro zegt
@Gek op wielen, dat magazijn; het doosje met logo’s moet worden vervangen…
Bmw München zegt
audi hoort nou ook bij de Volkswagen Group de audi kan niet alleen ;)
MR.B zegt
Wij willen de audi A1
En niet wachten tot 2009
A.U.B sneller