Deze week presenteert Audi in Detroit de allroad shooting brake, een tweedeurs concept dat eerder deze week al uitlekte. Omdat de toekomst groen is, maar Audi-rijders toch veel power willen levert de crossover 408 pk bij een gemiddeld verbruik van meer dan 1 : 50. What the heck, ’t is toch een concept.
Deze allroad meet 4.200 x 1.850 x 1.410 mm, en is daarmee een slag kleiner dan de Q3 (4.385 x 1.831 x 1.590). Qua formaat valt hij dus ideaal in het SUV B-segement, waarin Audi nog niet actief is. Wat toevallig. Het interieur is lekker minimalistisch, met Audi’s nieuwste MMI-systeem, veel knoppen op het stuur, en weinig op het dashboard.
De designtaal is bekend: een plattere Audi-grille en dezelfde spitse lampunits die we de laatste tijd door Audi voorgeschoteld kregen. De rondere achterlichten hinten, als gezegd, naar toepassing op de nieuwe TT.
Deze plug-in hybride haalt zijn vermogen uit een combinatie van een dwarsgeplaatste 2.0 TFSI met 292 pk / 380 Nm en een tweetal elektromotoren. De eerste, gekoppeld aan de verbrandingsmotor, levert 40 kW en 270 Nm. Het koppel wordt met behulp van een zestraps e-S tronic naar de voorwielen gezonden. Op de achteras rust de tweede elektromotor, met een maximum vermogen van 85 kW en 270 Nm, die zowel autonoom als in samenspel met de voorste twee motoren kan werken.
De achterste motor doet zijn werk vooral op (middel-)lage snelheden. Door de gebruikte setup is de allroad in prinicipe een e-tron quattro. De elektromotor worden gevoed door een 8,8 kWh, vloeistofgekoeld accupakket, dat vlak voor de achteras ligt. Zuiver elektrisch kunnen 50 kilometers worden afgelegd.
Prestaties
Dankzij al deze motoren weegt de allroad sb een behoorlijke 1.600 kg, zonder bestuurder, maar door de aanwezige oempf knalt hij in 4,6 seconden naar de 100, met een begrensde top van 250 km/u. Uiteraard haal je dan het normverbruik van 1,9 liters per 100 km niet. Haal je dit wel, dan kom je met een volle tank en batterijen 820 km ver.
robert110 zegt
Een 3 deurs crossover ding: Graag
Deze Audi: Nee dank u.
mashell zegt
Bepaald niet lelijk. Maar deze is wel precies zoals je een TT/Allroad/Avant kruising voorstelt en mist de originaliteit van de Volvo XC Coupé.
rufctr01 zegt
De achterlichten ga je terug zien op de volgende generatie A3. De uitlaten zijn een smakeloze kopie van de Carrera GT.
broodjan zegt
Die Achterkant lijkt wel een vergeten concept uit 2001 ofzo
tupperware zegt
@broodjan:
Yep, ze hebben de Steppenwolf uit de mottenballen gehaald, hier en daar een stripje ledjes en hé presto, we hebben een “nieuwe” concept.
De foto had ik bij het vorige artikel al geplaatst, pak die er maar bij en zoek de verschillen.
mrci zegt
Baaaaah
RazorHead zegt
Ik vind het maar niks. Te bolle kont die lijkt op de lelijke TT en een lelijke voorkant, zie die lichten/grill…
mashell zegt
@RazorHead: ik durf te wedden dat je de nieuwe Audi TT niet mooi gaat vinden.
rotaxmax zegt
Weegt Zeker weer teveel
Mixpower zegt
Overduidelijk afgekeken van de Infinity FX.
stephanotis zegt
What the heck, MEER dan 1 : 50?
Breinstein zegt
Wie Photoshopt de huidige daklijn van de TT erop? dan weten we precies hoe het productiemodel eruit komt te zien.
launchcontrol zegt
Leuk!! Gewoon bouwen zou ik zeggen…..
mout zegt
Help eens: Wat is hier anders aan dan een A3 allroad, of desnoods een 3-deurs Q3?
Ik zal wel niet mogen zeggen dat ik de eindeloze lijst incarnaties van de Golf beu ben. Echt helemaal niet meer zie zitten.
biohazardracer zegt
Doe maar is toch weleens verfrissend na de bijna lusteloze koppies van de afgelopen jaren
tvr1974 zegt
De neus is foeilelijk.. Voor de rest vind ik m niet onaardig
berlinetta zegt
De TT wordt dus totaal niet vernieuwend. Booooooooooooooring.
michelinman zegt
Ben ik nou de enige die die kont wat gedateerd vind? Voor de rest is dit wel een mooi wagentje!
rob68 zegt
Shooting brake? Lijkt me meer een off road hatchback.
zweed zegt
volgende generatie A3 met grijs plastic
ropbp zegt
Back to the ’90’s. Komen er echt weer strakke Audi’s?????
schuifmuis zegt
grappig in de tekst staat aangegeven dat er bij een gemiddeld vebruik meer dan 1 op 50 gehaald kan worden, staat een stuk verder in de tekst “met een begrensde top van 250km/h, maar dan haal je de norm van 1.9liter niet.
Lijkt me ontzettend fijn om met maar gemiddeld 1.9 liter op 100km te rijden alleen zie ik het nu goed??????
“dan kom je met een volle tank en batterijen 820 km ver”
dus deze super gafe audi allroad shooting break krijgt maar een 16.4 liter tank………..
tja… in dat geval hoef ik hem dan niet meer, ik heb zo`n tank bonus kaart en krijg alleen bonus punten boven de 25 liter tanken.
sir_smokalot zegt
@schuifmuis: Net als bij de i8 mag een fabrikant kennelijk niet het ECE-verbruik in de range betrekken. De batterijen zijn na 50 km immers leeg, en als je dan doorrijdt wordt het verbruik heel anders.
Fabrikanten moeten dit meenemen in hun cijfers, de tankinhoud bedraagt meer dan 16,4 liter.
dafmaf zegt
Da’s grappig. Mijn buurman was afgelopen kerst in Chamonix Mont Blanc en die vertelde dat hij een SUV van Audi A1- formaat had zien rijden. Zou dat deze zijn geweest?
Esprit_de_Flandre zegt
Wordt het niet eens tijd dat Audi de Groote Grille loslaat? Zoals de meeste merken al gedaan hebben? Gewoon de onderste helft eraf laten, dan krijg je een Audi-grille zoals die was voor 2004…
pomoek zegt
Audi 959? Render Iets hoger op de bandjes graag.