Audi’s gepansterde A8L heeft nu VR9-certificering. In lekentaal betekent dit dat je er nog wat langer zware wapens op kunt afvuren tot de auto het begeeft.
De A8L Security van Audi kwamen we voor het laatst tegen in 2014, toen was het maximale beschermingsniveau VR 7. In de tussentijd is nog eens goed naar de materialen gekeken, en komt de zakenlimo naar wens uit op beschermingsklasse VR 9. Dit houdt in: bescherming tegen geweren tot een kaliber van 7.62 x 51 mm, full steel jacket, hard steel core, met een energie van 3261 joules. Experts kunnen u het fijne er van uitleggen, de leek hoeft alleen te weten ‘hoger is beter (en duurder)’.
Laten we meteen een grote misvatting uit de weg helpen: dergelijke bepantsering levert je een window van hooguit 10-20 seconden op om je heel snel uit de voeten te maken. Wie blijft staan wordt gesloopt. Deze paar seconden zijn doorgaans voldoende om uit de rode zone te komen en een veilige haven te vinden om je dure cargo af te zetten. Of de olie bij te vullen, wat er maar eerst komt.
Wat er verder veranderde aan de A8L Security? Helemaal niks. Daarom recyclet Audi de persplaten uit 2014, kennelijk was een ander kleurtje of kenteken er op shoppen niet nodig. Mensen met veel vijanden kunnen hun A8L Security per april 2016 laten afleveren. Of ze gaan voor de Range Rover Sentinel, indien ze een SUV willen.
PS: er bestaat ook nog een klasse VR10. Het Duitse VPAM stelt deze richtlijnen op, wie meer hierover wil weten vindt hier wat Duits leesvoer.
stefanos zegt
“Of de olie bij te vullen” Geniaal
silenro zegt
Die olieverbruik grappen blijven toch leuk hè. En ook zo origineel :)
kylian zegt
@silenro:
Und, omdat het over Audi gaat mogen er geen grappen over gemaakt worden?
Hoevaak lees ik in de comments geen ongefundeerde haat iegens alles dat uit Frankrijk komt?
Het olieverhaal speelt tot op de dag van vandaag en is geen fabeltje dat nog uit de prehistorie der automobiliteit stamt.
dutchcourage86 zegt
@kylian: Tot op de dag van vandaag? Bij mijn Audi A4 uit 2006 had ik er mee te maken maar bij de A3 uit 2012 niet meer hoor.
kylian zegt
@dutchcourage86:
Het artikel waarnaar gelinkt wordt is van april 2015, dus het antwoord is ja.
Dat de ouwe meuk waar jij naar verwijst er exemplarisch geen last van heeft is in deze irrelevant.
Maar ik had wel verwacht dat mijn kop er door mijn verwijzing qf moest.
Zo rollen de vagjongens nu eenmaal.
persian1 zegt
Zeker ook een vrachtwagen rijbewijs nodig met zo’n gewicht.
trustmeiamanengineer zegt
Leuk nieuw vervoer voor Geert.
granlusso zegt
In theorie beter beveiligd dan die Sentinel :)
Zou best wel een E-klasse Guard willen rijden, lijkt me wel dik. Niet dat ik het nodig heb (maar dat geldt wel vaker voor autoliefhebbers), zolang ik niet in De verkeerde buurten van Amsterdam, Rotterdam of Heerlen kom :p
e1000bmw zegt
@granlusso: JUIST gaan rondrijden in die buurten! Ben je helemaal het mannetje en gaat er een wereld voor je open… ;)
Rob zegt
Wat een armoede als je in zo’n ding moet rijden…. Ik zou er intens verdrietig van worden….
clarkson zegt
Je zou er naar één nodig hebben…
850t5r zegt
De A8L… Das gewoon 2x een A4 sedan… En dan nog Ie je het verschil bijna niet…
Zjonnie zegt
@850t5r: knap van jou zeg!
850t5r zegt
@zjonnie: ja heey dat kan je wel knap vinden maar ik wil verdikkie een stikker!
jaapiyo zegt
@850t5r: bij het zien van de foto dacht ik inderdaad serieus weer dat het een A4 was.
henkhupelschoten zegt
Of koop er phaeton, iedereen denkt dat er een passat aan komt rijden en dictators rijden geen passat, hartstikke veilig en goedkoop
laraki zegt
@henkhupelschoten: Er bestaan zelfs gepantserde Passats.
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: sowieso altijd een Phaeton.
laraki zegt
Waarom worden dit soort auto`s niet uitgerust met een dieselmotor? Dieselmotor heeft legio voordelen: Meer koppel, minder ontvlambaar, zuinig en dus grotere actieradius.
Dutchdriftking zegt
Mooi ding. Maar die 10 seconden vind ik wel kort. Straks heb je een achtervolging van 3 minuten…
Arnoud zegt
@dutchdriftking:
Probeer tijdens een achtervolging op hoge snelheid maar eens raak te schieten. Dat zal je serieus tegenvallen.
mopar zegt
@dutchdriftking: alsof ze 3 minuten lang constant met SMG’s op je staan te schieten. 10 seconden heeft met een stilstaande wagen of wegblokkade te maken waar je in feite een sitting duck bent zonder pantser.
gash zegt
Liever een bodyguard met een sterretje.
michaelcorleone zegt
Haha gelukkig heb ik geen security nodig :) Weg met die security ik zou graag de Audi S8 Plus willen, wat een heerlijk dikke bak. De grote pluspunt van VAG is dat je voor iedereen iets hebt.
Voor de een een A8, de ander een Panamera, de Phaeton of de Flying Spur.
Arnoud zegt
@michaelcorleone:
Wraith!
87sandyd zegt
Ik wil het weleens testen op mijn werk. 7.62 van de mag erop rammen tot je er bij neervalt.
Overigens vind het altijd grappig als er staat (bij deze toevallig niet) dat de auto ook beschermd is tegen Improvised Explosive Devices. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je die paar ton kg zo enkele meters de lucht in krijgt en dat er van de inzittenden weinig meer heel zal zijn
ralkil12 zegt
of de adblue bijvoegen