Als het gaat om Duitse limousines uit het topsegment, dan heeft alleen BMW deze IAA niets staan. Bij Mercedes verdrink je bijkans in alle S-Klasses, maar ook bij Audi staat er (letterlijk) nieuws van formaat, in de vorm van de A8 facelift.
De wijzigingen zijn niet wereldschokkend, doch ik kan in één oogopslag zien met de gefacelifte versie van de A8 te maken te hebben, iets dat me bij de strakgetrokken BMW 5 Serie of Alfa Romeo Giulietta bijvoorbeeld niet lukt.
Naast het nieuwe optionele LED-lampenfestijn biedt Audi ook onder de kap enkele wijzigingen aan. De benzinemotoren zijn de 3.0 TFSI met 228 kW/310 pk (voorheen: 213 kW/290 pk) met compressortechnologie en de V8-biturbo 4.0 TFSI met 320 kW/435 pk (voorheen: 309 kW/420 pk).
Als dieselmotoren zijn de zeer zuinige 3.0 TDI clean diesel met een vermogen van 190 kW/258 pk (voorheen: 184 kW/250 pk) en de krachtige 4.2 TDI clean diesel met een vermogen van 283 kW/385 pk (voorheen: 258 kW/350 pk) en een koppel van niet minder dan 850 Nm leverbaar.
Wij kijken hier naar de A8L, zou hier op termijn ook weer een dikke W12 in komen te liggen? Wat ze wat mij betreft beter kunnen doen is de V10 TDI uit de nanuk overlepelen, maar ik gok dat het management de V8 wel toereikend vindt.
azenomei zegt
Ik zie liever eens een nieuwe, die facelift onzin heb ik nu wel eens gezien.
Het enige voordeel dat je uit een facelift model haalt is dat de “foutjes” uit de auto zijn gehaald en de software een update heeft gehad. Ow en dat ze er weer meer geld voor kunnen vragen omdat er nieuwe disco verlichting op zit.
agera zegt
@azenomei: Een nieuwe? De A8 is sinds 2010 op de markt gaat dus minimaal nog 3 a 4 jaar mee.
tupperware zegt
@agera:
Tja, jammer dat hij er al 13/14 jaar hetzelfde uitziet.
kor1 zegt
@tupperware: Als je dat echt meent dan adviseer ik je toch even naar de opticien te gaan :), want er zit zoooo veel verschil tussen het nieuwste model en het model van 13-14 jaar geleden. Dat was namelijk de 1e generatie A8 en we zitten nu bij de 3e generatie. Zet ze maar eens naast elkaar.
kor1 zegt
Ja hoor er staat namelijk al een video van de Audi A8 W12 facelift op YouTube :)
http://www.youtube.com/watch?v=p-T1y9dSPq8
potver7 zegt
Het mag dan een dijk van een auto zijn, voor mij heeft-ie de uitstraling van een spercieboon.
stationcar zegt
Dat navigatieschermpje kan toch ook eigenlijk niet meer in 2013? Zo’n half los ding, jammer jammer, dat doet de concurrentie beter! Voor de rest ziet het er overigens goed uit.
Okkii zegt
@stationcar: pardon.. Dat schermpjes verdwijnt in het dashboard wanneer je hem weg wilt hebben…
tstile zegt
@Okkii: Ze hadden het zo moeten maken dat het dashboard er mooi uitziet ook als het schermpje is uitgeklapt.
Het moet één geheel zijn, ingeklapt of uitgeklapt. Beter hadden ze geen uitklapschermpje gemaakt maar een soort kapje/luikje ervoor wat heel mooi in het dash verdwijnt op ’t moment dat je het scherm wilt zien.
sir_smokalot zegt
Hoe bedoel je, zo’n half los ding? Deze unit komt uit het dashboard vandaan klappen, dus die zie je niet als hij niet gebruikt wordt.
r32turbo zegt
@stationcar: ahahahah wist je dat niet ofzo dat ie deruit kwam :p
redbeams zegt
@stationcar:
Ben het inderdaad met je eens en een vast scherm zou mooier staan.
Dit doet nogal denken aan een volvo.
redbeams zegt
Volvo maakt overigens wel mooie auto’s ;)
kor1 zegt
Wat een schitterende auto is het trouwens, erg stijlvol en een krachtig uiterlijk
2800cc zegt
Ik ga het toch maar zeggen, maar de nieuwe S is toch een stuk vetter..
had niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen.
gregorius zegt
Wat is dat toch altijd voor gezeur over die koplampen? Licht komt op de weg. Dat is prima geregeld in een Peugeot 206 of in een 10 jaar oude Audi.
Ik denk dat de Xenon koplampen de meest overschatte optie is op een auto: 1000 – 3000 euro meer voor wat koplampen. Die dingen moeten tegenwoordig gewoon standaard zijn.
Zo, dat lucht op!
kor1 zegt
@gregorius: Heb je weleens gereden in een auto met originele xenonverlichting? Ik ben het met je eens dat het enorm duur is, maar het is wel veel aangenamer voor je ogen dan oude halogeenverlichting. Wanneer je een auto koopt in een hoge prijsklasse zoals de Audi A8, dan maken die paar duizend euro ook niks meer uit en dan wil je gewoon het beste van het beste.
gregorius zegt
@kor1: Ik heb een 2005 A6 met vrijwel alle opties en dus ook de Xenon lichten. Ik ben er eigenlijk niet zo heel erg van onder de indruk. ’s Nachts rijden vind ik sws minder relaxed dan overdag.
Mijn vriendin heeft een 116i zonder de Xenon dingen. Afgezien dat ik het een ongelofelijke K auto vind (dat ding heeft bijv een 5 bak en maakt 3500 toeren als je 130 rijd; wat een kolere-herrie). Het gene waar ik me echter niet aan erger is het licht dat dat ding produceert.
Maar goed, dat is 1 mening. Duidelijk vindt de meerderheid dat anders, anders waren die Xenon lichten al lang geen dure optie meer! Ik gok zomaar dat als de producenten zien dat mensen niet meer meer willen dokken voor de Xenon lichten, dat ze alsnog die Xenon lichten erin gooien om niet onder te doen voor de concurentie..
kor1 zegt
@gregorius: Ja ik ga er ook wel vanuit dat over een jaar of 5 a 10 alle auto’s standaard worden geleverd met xenonverlichting en ze er niet zoveel meer voor vragen. Maar dat is eigenlijk wel zo met alle nieuwe(re) opties. Als je een xenonlamp wilt vervangen of een ballast, dan ben je trouwens ook erg duur uit. Dat heb ik met mijn Audi A4 gehad (de ballast) en alleen al dat onderdeel kostte iets van € 150,-. Op dat moment had ik graag halogeenverlichting in m’n auto gehad :).
sel777 zegt
@gregorius: heb ook zo’n 116 5-bak gehad en om zelfde reden snel weer van de hand gedaan. Verder een prima stuurauto die 1-serie maar die eerst 116-tjes waren echt verschrikkelijk. Zwaar onderbemeten. Had ook spijt toen ik m had gekocht :-)
Svda zegt
@gregorius: Met xenon ( en dan orgineel ) zie je veel meer, levensduur van lampen zijn erg lang en s avonds beter en rustgevend voor je ogen.
Maar gratis zal het nooit worden want ballast, lamp en koplamp met automatische hoogteverstelling zijn niet goedkoop.
Ik heb zelf Audi S4 bixenon koplampen gemonteerd en pas de lampen vervangen die sinds 2004 inzitten want werden steeds zwakker en ben er dik tevreden over.
super zegt
@gregorius:
Ik denk dat veel mensen het nemen omdat het er ’s nacht “cooler” uit ziet. Ik vind het zelf wel wat beter dan halogeen, maar of het idd de prijs rechtvaardigt? Als je zo’n ding moet laten vervangen ben je 1000E verder (uit ervaring met 330xd)
audifreak zegt
Blijft een vette bak! Die facelift doet ‘m goed.. Zo kan ‘ie wel weer een paar jaar mee.
racertje zegt
wat een saai emotieloos hok, niet te geloven…
amg65 zegt
@racertje: Precies dit… en dan dat interieur… man man
kor1 zegt
@amg65: dat interieur is anders een stuk mooier dan dat van de Mercedes S-klasse. Sterker nog: mooier dan dit wordt het niet
jrk68 zegt
@kor1:
Fanboy alert….
Jij vindt dat interieur mooier, daar smaken kunnen verschillen is dat dus geen feit.
Persoonlijk heb ik liever de Benz.
tupperware zegt
@kor1:
Dat is jouw mening, jouw mening IS geen feit.
Helaas is het voor een jouw slag volk onmogelijk om er vrede mee te hebben dat smaken verschillen.
Ik vind het interieur van de S trouwens mooier, maar dat is slechts mijn mening en dus geen feit.
kor1 zegt
@tupperware: mijn slag volk? Ik wist niet dat je me kent? Je hebt gelijk dat een mening geen feit is, zo bedoelde ik het ook niet al kwam dat misschien wel zo over.
amg65 zegt
@kor1: Haha, als een interieur niet mooier wordt dan dit….. laten we het erop houden dat het jouw mening is.
agera zegt
@racertje: Smaken verschillen, maar leg mij eens uit waarom een a8 emotieloos is? Dat is een term die de marketingheren destijd in het leven geroepen hebben om de vaak kwalitatief mindere en onbetrouwbare Britse en Italiaanse koetsen te promoten.
SimonMc zegt
Mooie wieldeksels zeg.
bakkertje10 zegt
Hele dikke bak!
Tommy2 zegt
Prachtbak.
agera zegt
Een hele dikke auto is het geworden, facelift geeft de a8 goed gedaan. De koplampen zijn erop vooruit gegaan. Niks op aan te merken een hele mooie auto vooral de s8. Voor mij liever deze Audi dan de nieuwe S.