De Audi A8 D4 is al een tijdje niet meer nieuw te koop, maar ziet er als occasion nog fris uit, de hoogste tijd voor een aankoopadvies!
Het avontuur voor de A8 D4 begon in 2011 en eindigde uiteindelijk voor deze generatie in 2017. Ondanks het feit dat met name de vroege exemplaren op leeftijd zijn, oogt deze generatie A8 helemaal niet zo oud. Bovendien gebruikt niemand minder dan onze eigen koning deze generatie A8 als dienstauto.
Audi A8 D4 occasion aankoopadvies
Natuurlijk komen er met een auto als deze ook de nodige aandachtspunten. De A8 is het vlaggenschip van Audi en is daardoor volgepropt met de destijds nieuwste snufjes. Mocht je de Audi A8 D4 overwegen als occasion dan zijn er echt wel een aantal zaken waar je goed op moet letten die aan bod komen in dit aankoopadvies.
Aandachtspunten Audi A8 D4
Als je een tweedehands Audi A8 D4 wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich orde, maar loop toch even door de lijst met Audi A8 D4 problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Carrosserie en interieur
- Aluminium carrosserie vergt speciaal schadeherstel.
- Lekkage bij de bovenkant van de voorruit. Kan worden opgelost met een nieuwe voorruit. De lekkage lijkt soms van het panoramadak te komen, maar dat is meestal niet zo.
Onderstel
- De luchtvering van de A8 staat niet als problematisch bekend. Een A8 die na lang stilstaan door zijn hoeven is gezakt, heeft potentieel wel een lek ergens in het systeem. Let ook op bijgeluiden in de vorm van klikken.
- Keramische remmen waren een optie en gaan in theorie een autoleven mee. In de praktijk echter niet en ze zijn ook nog eens kostbaar om te vervangen. Controleren dus! Het werkgebied moet een glans hebben en op de randen mogen geen beschadigingen te zien zijn.
Aandrijflijn
- De W12 is een samensmeltsel van twee VR6 blokken. Het is een fantastisch blok en ook relatief degelijk, maar de motorruimte is wel erg vol. Sommige onderhoudsklussen zijn daardoor arbeidsintensief, maar dat is bij iedere twaalfcilinder het geval.
- Iedere A8 heeft een automaat. Zorg dat die lekker soepel schakelt zonder haperingen etc. Vervangen en/ of reparatie kan behoorlijk in de papieren lopen. Volgens Audi hoef je er nooit wat aan de bak te doen, maar het is toch wel handig olie te verversen. Het spoelen van de bak kan (beginnende) problemen oplossen of voorkomen.
- De 4.0 TFSI kan trillingen rond 1.000 en 3.000 toeren per minuut hebben. Het wordt veroorzaakt door de downpipes die verkeerd gemonteerd zijn.
- De TSI motoren hebben net zoals bijna alle direct ingespoten motoren last van koolstof afzetting in het inlaattraject. Premium brandstof tanken lost het op/ voorkomt het. Een specialist kan het reinigen met walnoot schillen of speciale vloeistof.
- Alle motoren hebben een distributieketting die relatief probleemloos is. Bij hoge kilometerstanden kan de ketting gaan ratelen bij een koude start, dan is er wel actie gewenst.
Elektronica
- Een auto als deze heeft véél elektronica aan boord, check altijd of alle knopjes doen wat ze moeten doen!
- Het MMI scherm klapt als het goed is uit op het dashboard. Wel even controleren of dat dat wel goed gaat, net als bij de vorige generatie A8.
Motoren
Benzine
- 2.0 TFSI Hybrid 245 pk/ 480 Nm
- 3.0 TFSI 290 pk/ 420 Nm
- 3.0 TFSI 310 pk/ 440 Nm
- 4.2 FSI 372 pk/ 445 Nm
- 4.0 TFSI 420 pk/ 600 Nm
- 4.0 TFSI 435 pk/ 600 Nm
- S8 4.0 TFSI 520 pk/ 650 Nm
- S8 Plus 4.0 TFSI 605 pk/ 750 Nm
- W12 500 pk/ 625 Nm
Diesel
- 3.0 TDI 204 pk/ 400 Nm
- 3.0 TDI Quattro 250 pk/ 550 Nm
- 3.0 TDI Quattro 258 pk/ 580 Nm
- 4.2 TDI 350 pk/ 800 Nm
- 4.2 TDI 385 pk/ 850 Nm
Aanbod Audi A8 D4 op Marktplaats
Op moment van schrijven zijn er bijna 60 Audi A8 D4 op Marktplaats.nl te vinden. Prijzen voor de Audi A8 D4 van dit occasion aankoopadvies variëren van 18 mille voor diesels met veel ervaring bijna €60.000 voor heel recente exemplaren. Ongeveer 1/3 van het aanbod zijn benzines. Voor het totale aanbod van de Audi A8 kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
Socrates zegt
Is er al eens gekeken wat het verschil in afschrijving is tussen diesel en benzine sinds dieselgate? Ik kan mij voorstellen dat dat een steeds reëler onderdeel van de afweging wordt om je km kosten te bepalen.
Dus naast verschil in verbruik en verschil in belasting (onderhoud zal doorgaans niet enorm verschillen) ook verschil in afschrijving meewegen?
deeberton zegt
stop ruining moments
freshlife zegt
Premium brandstof lost het op/voorkomt het? Het idee van directe injectie is juist dat er geen brandstof door het inlaat traject komt, daar gaat premium brandstof echt niks aan veranderen hoor. Carterdampen komen hier echter wel langs. Deze zullen heel misschien bij premium brandstof iets schoner zijn, maar vuil is het sowieso.
karaya zegt
Weet uit eigen ervaring dat een injectie reiniger wel werkt. Kan je natuurlijk ook preventief gebruiken om de zes maanden of zoiets.
De mijne startte opeens niet meer in één keer. Na vier flessen reiniger opgelost.
freshlife zegt
@karaya: dan had je waarschijnlijk vervuilde injectoren. Een injectiereiniger komt hier namelijk wel doorheen, maar bij directe injectie gaat brandstof (toevoeging) niet door het inlaattraject. Kun je er zoveel reiniger bijgooien als je wil, je reinigt alleen de injectoren en niet de inlaat zelf.
karaya zegt
Je hebt volkomen gelijk.
jorritgroen zegt
@freshlife: heeft met EGR te maken lijkt mij.
freshlife zegt
@jorritgroen: klopt. EGR zorgt ervoor dat vuile carterdampen nogmaals door de motor worden geleid. Normaal houdt brandstof dit traject enigszins schoon, maar bij directe injectie is dit niet het geval
jajeroenja zegt
@freshlife: copy/paste van andere artikelen. Idd een leugen om te zeggen dat een “premium” brandstof het oplost/voorkomt.
Gewoon elke 60k inlaat laten reinigen…
mashell zegt
@freshlife: klopt, alleen premium walnoot schillen helpen.
dper4mance zegt
Precies dit. Ik weet niet wie Autoblog betaalt om dit soort leugens te verspreiden, maar het probleem met direct inspuiters is dat er geen brandstof door de inlaat gaat zoals bij een indirecte inspuiting. Of je daar dus de goedkoopste troep of premium brandstof in gooit maakt geen bal uit. De brandstof komt simperlweg niet daar waar je zou willen dat het reinigt. Dat is ook de reden dat fabrikanten zoals bijvoorbeeld Ford en Lexus tegenwoordig zowel directe als indirecte injectie monteren.
freshlife zegt
@dper4mance: klopt, vrij basic kennis. Had niet verwacht dit autoblog nog te moeten uitleggen. Enige redenatie met premium brandstof die ik kan bedenken is dat deze iets schoner verbrand, waardoor de carterdampen minder aanslag geven. Het kunnen oplossen is echter grote onzin.
Dutchdriftking zegt
Blijft een geniale auto. Helemaal als S8 met een kuurtje van MTM.
willeme zegt
@dutchdriftking:
Klopt, S8 Talladega was erg geslaagd. Alhoewel 802 pk ofzo echt overkill is ;-).
Ik zou zelf kijken naar een 3.0 TFSI quattro met de opties die je wil. Die motor levert ‘maar’ 290 pk, maar is een teruggetuned S4 blok. En het S4 blok stond al bekend als teruggetuned. Dus met een simpele chip gaat ‘ie van 290 naar 435 pk. Dan zit je qua kosten qua verbruik, onderhoud en verzekering net wat lekkerder dan een getunede S8 Plus, terwijl je daarmee ook al bijna 300 km/u haal (ja, echt) en in 5 tellen naar de 100 knalt. En het leuke is: niemand valt het op :-D. Even Mobile.de aanslingeren om te zien wat die dingen kosten tegenwoordig.
Dutchdriftking zegt
@willeme: 802pk was voor de Talladega R toch? De gewone had er 50 minder, maar was ook een bult goedkoper daar deze minder mechanische aanpassingen had. Ik denk dat die uitvoering nog wel eens de beste kan zijn.
De 3.0 compressor is een geniaal blok. In de S4 geleverd, maar ook als A4 met 272pk (opvolger van de 3.2 met 256 atmosferische paarden) en ook in de A6 geleverd met 290pk. Allemaal even fijn. Een S4 B8 met een chipje en andere software voor de automaat (eigenlijk veel belangrijker) moet toch wel de ultieme daily zijn. artikeltje ter vermaak: http://www.jdengineering.nl/wp-content/uploads/2018/06/34-37-ST05-JD-Engineering.pdf
thomasthomas zegt
Denk je een topkwaliteit auto te kopen moet je de voorruit vervangen.
Robert zegt
@thomasthomas: Als je op een mooie herfstdag over een mooie laan met aan weerszijden kastanjebomen of eiken rijdt, kan je dat met élke auto overkomen. Is mij al twee keer ‘gelukt’.
On topic: die A8 is een erg fraaie, zelfs wat ingetogen auto. Ik heb alleen enorme drempelvrees te overwinnen om ooit een een occasion te kopen met zo’n t(f)si blok. Er zullen meer automerken zijn die last krijgen van de genoemde en andere problemen die specifiek bij die direct ingespoten brandstofsystemen lijken te horen, maar die motoren uit de VAG stal maken het wel heel erg bont.
room850 zegt
@thomasthomas: achterruit van de A8 idem dito, lekken aan bovenzijde
mashell zegt
@thomasthomas: dat moet je als je wat kilometers maakt (50k) bijna elk jaar wel een keer. Steenslag komt vaak voor en een reparatie bij Carglass achtige bedrijven loopt meestal op vervanging uit.
kennone zegt
Heb zowat in alle varianten gereden van deze generatie, fijne auto’s! Voormij de 4.2 TDI of de W12 graag
moveyourmind zegt
Nog een tip, ga als het even kan voor één waar de eerste eigenaar voor het B&o audiopakket heeft gekozen. Erg fijne optie
alassad zegt
Meh. Valt voor mij toch een beetje in het niet vergeleken met zn voorganger
Pascal zegt
Ik shop dan toch liever écht premium; BMW of Mercedes dus. Deze Volksw… ehh Audi ziet er verder wel mooi uit; echter never nooit zal je mij ooit nog in een VAG/PON product tegenkomen. Been there, done that, got the t-shirt.
tmenges zegt
@Pascal: moet toch wel zeggen dat bijna elke generatie A8 veel en veel mooier opdroogt dan de S of 7serie
Pascal zegt
Daar heb je wel een puntje ja… Audi doet ’t qua uiterlijk vaak wel erg goed. Zo’n ontwerp als van de huidige A5 sportback is ook gewoon prachtig.
simonferrari zegt
Prachtige ingetogen luxe slee, zeker de facelift is erg mooi. Ik zou gaan voor een W12 of een S8. Snel, luxe en betrouwbaar. De problemen vallen me overigens erg mee als ik het zo lees.
unknown32 zegt
Vaak een 3.0TDI gereden van een klant die 250.000km had. Best een goede auto ondanks dathet onderhoud wel eens vergeten werd (voor mijn tijd). De vering was wel een issue, die had vreemde geluiden maar ze vonden het probleem niet. Uiteindelijk verkocht en de rijdt hij nieuwe A8L, de vering issue is dus prima opgelost:-D
mopar zegt
Qua styling wel een van de mindere generaties. Zijn voorganger was vooral van voren toch wat imposanter. Het is de directie limo voor mensen die niet willen opvallen. Zal ongetwijfeld goed zijn maar zoals de meeste VAG producten zaaddodend saai.
srbb zegt
Een onderbelichte eigenschap van zo goed als elke grote Audi van de laatste 20 jaar:
de motorruimte is wel erg vol
Dit maakt de simpelste onderhoudklussen enorm duur! In het beste geval bumper en front er compleet uit, in het slechtste geval halve blok open om iets aan riemen of pompjes te fixen. Daarom zijn die tweedehands V10 S6/8’s ook zo goedkoop, je mag meestal nog het dubbele van de aanschafprijs aan de kant zetten voor onderhoud.
marcomanta zegt
Zoiets koop je alleen als liefhebber die sjiek wil cruisen. Rijdt heerlijk.