Een Audi A7 L? Daar hadden we de Audi A6 en A8 toch al voor?
Het is tegenwoordig zo simpel met Audi’s. Het nummer geeft min of meer aan wat de positie is in het gamma. Hoe hoger het nummer, hoe hoger het model in de pikorde staat.
Met de A7 smokkelt Audi een beetje, want in principe is het een carrosserie-variant van de Audi A6. Het is een liftback-versie die Audi ‘Sportback’ noemt. Tot zover is alles vrij duidelijk toch? Dan komt nu het vreemde, want er staat een Audi A7 L op stapel.
Audi A7 L Limousine
Net met zoals wel meer ‘L’ modellen, is ook deze voor China bedoeld. Dat is niet het vreemde. Nee, het meest bijzondere aan deze auto is dat de Audi A7 L géén Sportback is, maar een sedan. Je zou zeggen dat een Audi A6, A6 L, A8 en A8 L voldoende de markt zou bedienen. Maar nee, er blijkt dus ruimte te zijn voor nóg een sedan-variant.
De reden voor deze aanpak lijkt logisch te zijn. In China is het vrij gebruikelijk dat je je laat rijden in een dergelijke auto. De Sportback heeft een aflopende daklijn, waardoor je minder riant zit. Op deze wijze (door er een limousine van te maken) heeft Audi dat probleem slim aangepakt. Maar nogmaals, heeft Audi niet al oplossingen voor dat probleem in de showroom staan? Qua uiterlijk mag het resultaat er zijn, overigens:
China
De Audi A7 L staat op het MLB Evo-platform en zal alleen in China verkocht worden. Sterker nog, het is de eerste auto op dit platform die daar gebouwd gaat worden. Verwacht qua aandrijflijnen niet te veel spannends: een eenvoudige viercilinder TFSI met S Tronic automaat en voorwielaandrijving zal de hoofdmoot van de verkoop zijn. Een hybride schijnt ook op de planning te staan. Meer foto’s kun je hier vinden.
De officiële introductie van de Audi A7 L staat gepland op 19 april dit jaar.
Van Epschoten zegt
Vanaf 19 april te bestellen bij AliExpress.
saxoke zegt
@megaturbopowerboost: voor 0,87€ incl verzendkosten
mopar zegt
China is de grootste en belangrijkste automarkt op het moment. Niet verrassend dat daar dan specifiek op wordt ingespeeld door fabrikanten. In de VS is de sedan op sterven na dood en in Europa blieft men Stationwagens. In China is de Sedan nog een echt statussymbool.
potver7 zegt
In Europa blieft men helemaal geen stationwagons meer. In Europa blieft men SUV’s. Het is dat er werkgevers zijn die het (om wat voor rare reden dan ook) niet goed vinden als het personeel een SUV als leasewagen uitkiest, anders was de stationwagon allang als maffe niche geëindigd.
outlook zegt
@potver7: waarvan akte
simonferrari zegt
@potver7: SUV’s? Op een enkele Land Rover Defender na noem ik die gebakjes met 1.0 torretje op hoge poten en voorwielaandrijving liever Crossovers. Ik kijk met weemoed terug naar de tijd van de stations..
Bunzing zegt
Waarin onderscheidt dit model zich t.o.v. de A6L en de A8L?
Wellicht kan de auteur wat onderzoek doen en informatief zijn naar de lezer? Dit is een meer algemene opmerking omdat ik merk dat de informatie inhoud van artikelen op Autoblog de laatste jaren erg achteruit gaat. En dat terwijl de artikelen wel steeds langer worden. Worden de auteurs per woord betaald?
grandvitara zegt
@Bunzing: volg AB al sinds de eerste jaren. Gewaagd brutaal en Aimee (het Alfa meisje). AB is mainstream, het scherpe en onderscheidende is er wel een beetje af. Dat de kwaliteit minder wordt is herkenbaar!
mashell zegt
@Bunzing: dit is een artikel op basis van een tweet met een foto. Dan kun je gewoon die tweet plaatsen (hebben ze gedaan) en wat rand informatie geven (hebben ze gedaan) maar echt nieuwe informatie kan niet. Daarvoor moet je op het persbericht van Audi wachten.
Overigens heb ik het idee dat de artikelen just steeds korter worden en vaker door video vervangen worden. De kwaliteit is wisselend en dat was het altijd al, in de buurt van het absoluut dieptepunt (Max Verstappen heeft nieuwe schoenen) is Autoblog al een tijdje niet meer geweest.
ericd zegt
Weird.
eaudi zegt
1 april was toch al eerder deze week?
intimrasiert zegt
Prachtige auto, in mijn optiek mooier gelijnd dan de huidige A8 (niet de vorige, die was prachtig).
dakarbemo zegt
Ben wel benieuwd of je zo’n chinees model ook in NL op kenteken kan krijgen zonder giga moeite?
mashell zegt
Ze hadden dat model ook gewoon A9 kunnen noemen, deze lijkt minstens zo lang als een A8.
MetalLaires zegt
Echt een topper van VW. Net als MB elke niche vullen, in dit geval in 1 land.
Mini Joe zegt
Het blijven toch allemaal look a likes van de Citroen CX
Poulusma zegt
Die A7 L ziet er beter uit dan de A7 die we hier hebben!!