Wil je wel een Audi A6 rijden, maar heb je niet zo veel haast? Dan is de laatste toevoeging aan het motorengamma van de A6 iets voor jou. Audi lepelt namelijk ook het bekende 2.0 TFSI-blok in de zakenauto, en zorgt hiermee voor een derde optie op benzinegebied.
Tot nu toe was je op diesel aangewezen als je niet meer dan vier cilinders onder de motorkap van je A6 wilde, maar Audi komt nu ook de dieselhaters tegemoet: de 2.0 TFSI levert in deze uitrusting 180 pk, om het verschil met de 2.8 FSI (204 pk) niet te klein te laten worden. De A6 is in de volgende specificaties leverbaar:
Audi A6 2.0 TFSI 132 kW/180 pk 6-bak: € 44.500,-
Audi A6 2.0 TFSI 132 kW/180 pk Multitronic: € 46.880,-
Audi A6 Avant 2.0 TFSI 132 kW/180 pk 6-bak: € 47.580,-
Audi A6 Avant, 2.0 TFSI 132 kW/180 pk Multitronic: € 49.960,-
In deze motortrim levert de A6 een maximaal koppel van 320 Nm (vanaf 1.500 tpm). De topsnelheid ligt op een nette 230 km/u, en de 100 kan in 8,1 seconden op de klok staan. Kies je de Avant en/of de Multitronic-transmissie, dan ligt deze tijd iets hoger. Audi belooft voor de 2.0 TFSI een gemiddeld brandstofverbruik van 6,4 tot 6,6 l/100 km.
Bestellen kan direct, maar als je een Avant wilt moet je wel een paar maanden geduld hebben. Deze is namelijk pas vanaf oktober leverbaar, de sedan kan je al in juli bij de dealer ophalen.
kraakensmaak zegt
Hoe zit dat eigenlijk met de uitlaten bij deze? Gewoon 1 links en 1 rechts? Of 2 lullige uitlaatjes aan een kant?
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Veel plezier.
floryn zegt
Vreemde optie. Neem dan liever een 211 pk sterke versie van dit blok in een A4. Lijkt me net wat beter passen. Toont misschien ook de overbodigheid van zo’n ongeblazen zescilinder met de huidige brandstofprijzen
mout zegt
@floryn: TFSI zou een hint kunnen zijn voor de overbodigheid van je comment?
floryn zegt
@mout: Gast ik heb het over de 2.8 FSI. Die heeft naar mijn weten geen turbo’s, maar enkel directe injectie. Levert een lager specifiek vermogen, verbruikt meer, maar is natuurlijk wat lekkerder in het lagere toerenbereik. Mijn stelling is koop liever een 2.0TFSI A4, dan een 2.0TFSI A6, want die laatste is naar beneden ‘getuned’.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@floryn: of niet, want er zijn mensen die graag een grote(re) auto rijden maar geen duurdere motor willen of kunnen betalen.
Tommy2 zegt
@floryn: Zijn genoeg mensen die liever een smeuig zescilinderblok onder de kap hebben dan zo’n rauw opgefokt viercilinder turboblok. Dan koop je maar een A4 als je kleinere motoren wil.
mout zegt
@floryn: Ah, nou znap ik je. Ik las: hadden ze maar de sterkere versie van de 2.0 TFSI uit de A4 gebruikt.
Dit is inderdaad een gevalletje: pas op, maak ‘m niet te sterk, want dan zakt de 2.8 6-cylinder in de pikorde.
Zeg, het zal toch wel mogelijk zijn om met een chip en nog een paar onderdelen uit de A4 die 211 pk terug te krijgen?
RutgerK zegt
@floryn: Het is natuurlijk een half verhaal. Ook in de A4 kan je de 2.0TFSI kopen met 180pk. De keuze voor de A4 of een A6 hangt echt niet af of deze 2.0TFSI een gedowntunede 211pk 2.0TFSI is. EEn chip geeft beide motoren (de 180pk en 211pk) evenveel vermogen.
resulutionNL zegt
Gewoon Mooi. Liever deze dan die andere 2…
gregorius zegt
De 2.8 in de huige vorm is nu dus overbodig. En ik zou me ook een beetje genaaid voelen om een ge-down-tunede 2.0 in mijn A6 te hebben, terwijl er een Golf naast me staat met dezelfde moter en veel meer PK.
Mercbenz zegt
Waarom nog altijd die Multitronic rommel met die metalen CVT riem die je om de zoveel tijd kan vervangen??? Gooi er een DSG-bak in; betrouwbaar en (bijna) net zo soepel…..
SDM zegt
@Mercbenz: Betrouwbaar en DSG in dezelfde zin? bwahahahaha, ja die is grappig. Maar nu wel weer even serieus he, dit is een serieuze site! ;)
De avant, leuk maar de vorige avant was/is naar mijn mening mooier. Naar goed Audi gebruik is de avant wel mooier dan de sedan, dat dan weer wel.
Mercbenz zegt
@SDM: uhm ja… betrouwbaar idd… Ik ken taxi chauffeurs die meer dan 4 ton (!) hebben gereden met hun DSG bak zonder problemen!!! Terwijl een “normale” versnellingsbak van VAG toch wel rond de 2 ton vervangen dient te worden… Om maar niet te spreken over het drama dat Multitronic heet….
Kyanite zegt
@Mercbenz:
Zelf heb ik een A4 (Avant quattro 1.9tdi, 6 versnellingen, 2003 model) gehad, die verkocht ik toen er 245.000 km op de teller stond. Met die versnellingsbak was niets, maar dan ook echt niets aan de hand. Ik weet dus niet waar jij die 2ton vandaan haalt?
jeanclaude zegt
Slimme zet van Audi vind ik persoonlijk, zo is de basisprijs goedkoper dan bij BMW en Mercedes, is hij sterker, zuiniger en sneller dan de concurrent in de E-klasse (200 cgi) en doe je niet veel onder voor de 2.8 fsi en de 523i.
jeanclaude zegt
@gregorius Die is niet overbodig, er zijn nog steeds veel klanten (zeker in deze markt) die liever een 6-clinder hebben dan den 4-cilinder.
@Mercbenz dit heb ik ook gevraagd bij de lokale dealer, die met de uitleg kwam, dat de klanten geen ‘sportieve’ en ‘zenuwachtige’ automaat icm de basismotorisering in zo’n grote auto willen hebben.
bempi zegt
Mooie auto ! Beter dan die 5 serie F10 touring. Dit wordt een bestseller. De prijs is erg gunstig voor wat hij te bieden heeft ook t.o.v. zijn concurrenten.
Zoals hij nu in het grijs is vind ik hem chiqué. Wit zal ook niet slecht staan, maar dat is alweer gedateerd. Donkerblauw is gewoon een beauty.
mashell zegt
@bempi: Dat dit een bestseller wordt ben ik met je eens (meer dan 180pk heb je in zo’n file cruiser niet nodig). Maar donkerblauw? Saai van de bovenste plank. Besteed je een halve ton aan een auto en dan ziet deze er goedkoop uit.
bempi zegt
@mashell:
Ik heb een voorliefde voor donkerblauw daarom. ;) . Wit straalt juist goedkoop uit. Het lijkt wel alsof je geen kleur kon betalen en daarom maar de standaard kleur nam. Het is net als met bouw behang ( witte kleur ) of kwaliteit design behang ( donkerblauw ). :D
mout zegt
@mashell: Saai of mooi… dat is natuurlijk lastig bij zo’n wagen als deze. De Audi line-up is bekend om zijn gladde lijnen, en de (hoe zeg ik dat netjes) grote continuïteit met vorige modellen. Het is het krijtstreeppak onder de auto’s. Alleen mensen die er dagelijks mee omgaan kunnen zien of je pak uit 1995, 2005, of voorjaar 2011 komt. De een schrijft dat toe aan saaiheid, de ander aan het bij de tijd houden en fijnslijpen van een fantastisch concept.
Het is al best guitig van bempi dat hij blauw waardeert. Ik zie vooral asfalt-kleurige exemplaren rijden. Blauw rijden ze alleen in de folders.
mashell zegt
@mout: ik ben geen mode goeroe (verre van) maar donkere kleure camoufleren. Dus een auto met softe subtiele lijnen (deze A6 en de BMW F10 nog erger) moet je geen donkere lak geven want dan vallen die lijnen weg en krijg je een donkere blob. Audi stelde de A6 in het rood voor (mijn favoriete autokleur) op de pers foto’s, en dat stond geweldig. Natuurlijk worden de meeste verkocht in de haarkleur van de berijder (grijs) of de kleur van het kostuum dat de welvaartsbuik zo goed camoufleert (zwart) maar het doet de auto geen recht.
Benjamin1 zegt
Komkommertijd? Het is heet, verzin daar een artikelte omheen ( het liefst met carwash en tieten)
mashell zegt
@Benjamin1: de komkommerhandel begint na het EHEC gedoe nou net weer een beetje te lopen maar van komkommertijd kun je nu echt nog niet spreken ;)
KEV9 zegt
dieselhaters lol, de moderne diesel is zoveel beter als een benzinestoker
floryn zegt
@Soulmaster: beter dan
the-budel-guy zegt
hopen dat de 2.7 V6 TDI weer terug komt
Tommy2 zegt
@the-budel-guy: Komt niet terug, die is verouderd. Audi gebruikt nu alleen nog de nieuwe 3.0 TDI zescilinder diesel. Das goedkoper dan 2 verschillende blokken aanbieden.
the-budel-guy zegt
@Tommy2: He jammer de 2.7 laten chippen en hij ging harder dan de standaard 3.0 TDI uit die tijd
dawwg zegt
@the-budel-guy: Maar die “instap” 3.0TDI is ook kneiterhard te chippen hoor :)
the-budel-guy zegt
@dawwg: we zullen zien als het goed is komt de 3.0 Tdi avant eind van het jaar bij ons op de oprit aangezien onze huidige uit 2007 deze week de 3 ton heeft aangetikt
gedwongenleaser zegt
@the-budel-guy: hehe, eindelijk laat je weer eens weten dat binnenkort die nieuwe auto op de oprit staat. Ik was al bang dat je het vergeten was. Je mag heus blij zijn dat je pappie een nieuwe auto krijgt maar moet je het tot vervelens toe ieder willekeurig Audi bericht weer ter sprake brengen?
KEV9 zegt
@the-budel-guy: mijn 4,2 is ook heel leuk te kietelen
floryn zegt
@Soulmaster: Gaafste diesel die ik ook heb gereden! Die is snel. Alleen in de A8 geleverd toch?
floryn zegt
@floryn: … ooit heb …
Belgiumops zegt
@floryn: nee ook in een Q7, en dat tikt de 200 wel zeer vlot aan moet ik zegge
audi06 zegt
Wat een onzin sinds 2004/2005 is er al een 2.0 tfsi leverbaar in de a6 125 kw 170 pk kopel 280 (bij 1800)
The360box zegt
Hmm. Dus een A4 Touring Xl?
rufctr01 zegt
Dolletjes, wat spannend!
Megakix zegt
Jajaja, nou kan iedere kantoorklerk er eentje rijden ! Nederland wordt ‘grijzer’…
love4sportcars zegt
gelukkig dat die er nog niet was toen ik de mijne 2 weken geleden bestelde. ben toch blij dat ik die 2.8 fsi heb. :)
norge zegt
Wordt volgens mij rechtstreeks uit een golfje gehaald die motor,hoezo geen Volkswagen? ;)
rechercheur zegt
@Yeelen:
Hoe duidelijk wil je het hebben !? …
Tommy2 zegt
@norge: Bij het golfje (en A3) ligt hij er dwars in, da’s een andere versie. Deze is rechtstreeks uit de A4/A5 gehaald.
rechercheur zegt
@Tommy2:
Norge is niet in staat inhoudelijk te reageren als het Audi’s betreft, heeft iets met afgunst en jaloezie te maken. Laat maar waaien, zonde om daar op basis van kennis een discussie over te willen voeren …
norge zegt
@Tommy2:Nouja via een omweg dan ;)
dawwg zegt
@norge: Jammer hoor; want deze “andere 2.0TFSI” is inderdaad niet dezelfde motor; met ketting, minder trillingen en standaard 350Nm (bij de 210pk versie) ipv de Golf versie met 280Nm en aandrijfriem.
norge zegt
@dawwg: Bekend verhaal ,andere appendage erop en verkopen als iets veul beters.
rechercheur zegt
Een appendage gebruik je voor een waterleidingnet, niet voor een auto ….
Helaas gaat je verhaal opnieuw niet op, en blijft het wederom bij inhoudsloos geklets. Comme d’habitude …
norge zegt
@rechercheur: Toch maar eens een goed woordenboek kopen :)
Tommy2 zegt
@norge: Ik wil wel toekijken hoe jij een motorblok uit een Golf in een A6 gaat krijgen. :lol: De bewegende onderdelen mogen dan overeenkomen, het blok zelf doet dat allerminst. Om nogmaar te zijgen over de aansluitingen en het leidingwerk.
norge zegt
@Tommy2: Lijkt me geen probleem .
rechercheur zegt
@Tommy2:
Omdat bepaalde onderdelen binnen het VAG-concern in meerdere auto’s worden gebruikt, denkt Norge dat een Audi volledig uit Volkswagen onderdelen is opgebouwd en er niets meer dan een andere logo in de gril is geschroefd om wat extra marge bij de weerloze consument te kunnen pakken. Die wijsheid krijg je ook nooit meer tussen z’n oren vandaan …
Tommy2 zegt
@rechercheur: Wijsheid? Meneer ‘norge’ heeft nog nooit getuigt van enige wijsheid als ik zijn comments zo volg..
rechercheur zegt
@Tommy2:
Dan zijn we het daar in ieder geval over eens ….
love4sportcars zegt
hoeveel kost deze versie in belgië? ik vind dit nergens
lowlow zegt
Die FSI is volledig overbodig en hopeloos voorbijgestreefd, jammerlijke keuze van Audi. Uit die 2.0 kunnen ze makkelijk (en netjes) 250pk halen. Pure marketing al die versies
rechercheur zegt
@lowlow:
Niet per definitie platte commercie of marketing, eerder ingegeven door overheidsmaatregelen ten aanzien van Co2 uitstoot.
Bepaalde leasemaatschappijen en/of werkgevers hanteren een Co2 plafond voor hun wagenpark onder het mom van MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen), en kun je als leaserijder bijv. een auto met maximaal 170 gr C02 kiezen. De A6 2.8 FSI zit daar net boven, de 2.0 TFSI zal daar waarschijnlijk weer net onder zitten. Op deze manier zal het voor een aantal leaserijders ineens wel mogelijk zijn een A6 benzine te rijden, war voorheen niet kon.
agera zegt
De vorige avant vond ik echt mooi vooral als RS6 avant, maar ga nu toch liever voor een BMW 5 Touring.
Northwestern zegt
Doe maar, kunnen ze moeilijker bij mij bumperkleven :)
rechercheur zegt
Het nieuwe S-line pakketje is toch weer erg mooi, leuk spul hoor ….