Audi’s eerste elektrische sedan en stationwagon hebben een Nederlandse prijs!
Net als vele andere merken plant Audi een gigantisch elektrisch gamma binnen korte tijd, maar het bleef lange tijd bij de e-tron, e-tron GT en Q4 e-tron. Sinds kort sijpelen de modellen binnen. De Q6 e-tron bedient SUV-fanaten en als jij niet zo hoog wil zitten, is er nu een volledig elektrische A6. Daar konden we je des tijds al een hele bult over vertellen.
Prijs Audi A6 e-tron
Eén van de dingen die we nog niet konden melden omdat Audi deze nog niet publiceerde, was de prijs. Daar komt nu verandering in. Audi heeft een prijskaart geplakt op de A6 e-tron en we gooien het getal er maar meteen in: 75.990 euro. De Avant begint bij 77.490 euro. Niet de minste bedragen.
Vier smaakjes
Zoals altijd gunt Audi je de keuze tussen verschillende uitrustingsniveau’s. De A6 e-tron is er in drie smaakjes: Edition, Advanced Edition en S Edition. Dit model heet officieel de A6 e-tron Performance, maar dat is de basisversie. Echte performance krijg je uiteraard met het vierde smaakje: de S6 e-tron, wat wel hetzelfde model is maar volgens de alom bekende Audi-strategie net even anders heet. De S6 e-tron begint bij 99.990 euro voor de Sportback en 101.490 euro voor de Avant.
Motoren
Je hebt de keuze uit twee motorconfiguraties. De Audi A6 e-tron heeft in alle drie zijn edities 367 pk. Dankzij een 100 kWh-accu moet er wel wat gewicht meegezeuld worden, alsnog is 5,4 seconden naar de 100 niet gek. Die accu zorgt voor een actieradius van 756 km of 720 km voor de Avant. Van 10 tot 80 procent laden is gepiept in 21 minuten.
De S6 krijgt 504 pk met een ‘boost-systeem’ wat we kennen van het PPE-platform, waardoor tijdelijk 551 pk de max is. Goed voor sprinten naar 100 in 3,9 seconden. De S6 levert daar wel wat range voor in om uit te komen op 640 km. Qua accu en laden is de S6 krek eender aan de A6.
Concurrentie
Blijft over hoe de Audi A6 e-tron qua prijs in de markt komt te liggen. Alle ogen zijn natuurlijk gericht op BMW. Met hun i5 hebben zij een vergelijkbaar model in het gamma, als sedan én Touring. Mercedes heeft bijvoorbeeld de EQE, maar die is er enkel als sedan. Volkswagen levert de ID.7 ook in beide carrosserievormen, maar die moet je lekker dik als GTX aankleden om het vergelijk met de Audi te maken. En dan heb je nog Porsche met de Taycan, maar die concurreert eigenlijk enkel met de S6. De prijzen zijn als volgt bij de berlines:
- Volkswagen ID.7 GTX – 67.990 euro
- Mercedes EQE 300 Sport Edition – 75.231 euro
- Audi A6 e-tron Performance edition – 75.990 euro
- BMW i5 eDrive40 – 77.565 euro
- Audi S6 e-tron – 99.990 euro
- Porsche Taycan – 107.000 euro
- BMW i5 M60 xDrive – 108.420 euro
Bij de wagons is de volgorde identiek, behalve dat de Mercedes ontbreekt:
- Volkswagen ID.7 Tourer GTX – 68.990 euro
- Audi A6 Avant e-tron Performance edition – 77.490 euro
- BMW i5 Touring eDrive40 – 79.622 euro
- Audi S6 Avant e-tron – 101.490 euro
- Porsche Taycan Sport Turismo – 108.100 euro
- BMW i5 Touring M60 xDrive – 110.427 euro
De Audi A6 en S6 e-tron is vanaf nu te bestellen, later komt het merk nog wel met een versie met kleiner accupakket en kleinere motoren. Mocht het dus allemaal nog te prijzig zijn, dan loont geduld hebben.
bmwe46m3balling zegt
Iets minder dan 7K bij betalen voor een porsche taycan ipv van een S6? Mooie deal.
audirs3 zegt
Ik zou toch voor de S6 kiezen. Nieuw platform en veel ruimer.
Je kan hem beter met de Macan vergelijken. Het is ook nog wachten op een elektrische Panamera op PPE platform.
Richmond zegt
Waarom zou je een station met een “suv” vergelijken?
audirs3 zegt
@Richmond omdat het op hetzelfde platform staat. Dus technisch zeer verwand. De Taycan is echt een totaal andere auto, staat op een ICE onderstel (Panamera), heeft ook geen frunk bijvoorbeeld.
pa5km zegt
Taycan heeft volgens de Porsche website toch echt een frunk van 84 liter.
mashell zegt
Juist dat “nieuwe platform” zou een reden kunnen zijn om voor de e-tron GT (of Taycan) ipv de A6 te gaan. Bij dat J1 platform zijn de kinderziektes er wel uit, bij PPE is dat nog een gok.
pa5km zegt
Uhh, als je de Taycan uitrust met alle opties die op de S6 al inbegrepen zijn wordt het prijsverschil nog wel even een tikje groter vrees ik.
Zit bij de Taycan al zo op 120k en dan zijn er nog maar een paar extra opties aangevinkt :-)
camber24 zegt
Onbetrouwbare auto, die Taycan… Erg veel gezeik mee.
minimoke1984 zegt
Waarom zou je de “duurste” versie willen? Puur vanwege de acceleratie? Rijdt nu al aantal jaar Model S (lrplus) en hoewel de acceleratie een keer leuk is gebruik ik bijna nooit de 585pk.. Daarbij is deze 20k goedkoper dan een S en is er nu een station die een wltp heeft van 700+ km en ook nog is super rap kan bijladen. Ik ga binnenkort echt ff kijken want Tesla heeft nog steeds geen station en ik wil volgend jaar wat anders…Nadeel…geen (geheel) Tesla supercharger netwerk, maar met abbonement ook redelijk
Johanneke zegt
500km laden in 20 minuten, okay zeg je rijdt minder efficiënt, 400km in 20 minuten. Zolang er maar goede laders zijn op je route kom qua range helemaal niets tekort.
Ik wil er 1, heb als doel er 1tje aan mijzelf cadeau te geven als ik 40 word. Misschien een 2026 modelletje ofzo.
Diesel Rocks zegt
Even wachten totdat de solid state batterij er is, dan zijn alle huidige EV’s in een klap ouderwets.
Richmond zegt
Dat wordt ook al 10 jaar geroepen. waterstof komt eerder op de markt
cdlop01 zegt
Ja, Toyota is er al vanaf 2012 mee bezig, samen met de Universiteit van Tokio. In 2022 is de batterij voorgesteld in Japan, Azië etc….uiteraard 0,0 aandacht hiervoor in Europa. In 2022 ook testvloot gestart met solid state batterijen en zijn ze een proef assemblage gestart in Tahara fabriek van Toyota. De batterij heeft een uiterst precies en ingewikkeld productieproces. Eerder dit jaar werd weer aangegeven dat met een kleine serie wordt gestart in plugin versie van Lexus. Waarschijnlijk de opvolger van de LFA sportwagen. Daarna zal solid state worden uitgerold voor de topmodellen van Lexus en Toyota….. .
ronaldotour zegt
Waterstof is er al een tijdje en ook al weer zo goed als verdwenen om talloze redenen maar nog veel mensen denken dat het het helemaal gaat worden.
Richmond zegt
Ik denk het niet, maar gezien Toyota en bmw er druk mee bezig zijn is het nog steeds realistischer dan solid state waar je niks over hoort.
tjorque zegt
Je moet voor de lol (hoewel dat helemaal niet zo grappig is) de specificaties van een Toyota mirai eens bekijken en dan is het duidelijk dat waterstof in een auto icm brandstofcel quasi kansloos is.
Het vermogen van de auto is voor een elektrisch aangedreven auto ronduit triestig, de koffer is qua volume gewoon belachelijk en de prijs van de auto totaal van de pot gerukt.
De TCO van een mirai is volgens mij nog minder verstandig dan drie weken casino in Vegas met een of andere golddigger aan je zijde…
ttr6 zegt
De TCO van een mirai is volgens mij nog minder verstandig dan drie weken casino in Vegas met een of andere golddigger aan je zijde…
Ha ha, doe mij Las vegas en die golddigger maar……😁
lekkerlinksrijden zegt
83K kwam ik op uit, advanced edition met winterpakket en een kleurtje, voor de rest geen opties. Ik sla even over
iphonistvongates zegt
Ik zou bijna typen dat een anonieme maar dappere Porsche vormgever zijn/haar 2TB harde schijf “per ongeluk” op het bureau van een Audi vormgever heeft achtergelaten. De Porsche Panamera Sport Turismo is dood….lang leve de Audi A6 Avant e-tron als z’n bijna reïncarnatie.
Richmond zegt
Ik vind dat wel vergezocht
cdlop01 zegt
Ontzettend lomp van opzij, zeker in de beige achtig introductie kleur, wie verzint zoiets? Zal in de lease wel goed doen, dit soort auto’s worden niet gekocht. Begrijp al die Wltp nonsens niet. Onlangs weer Bev voor ons bedrijf, aangeschaft, ja wij wel, want over looptijd van 6 jaar, voordeliger. Maar goed, dus weer EV….eerst wat verkoper dan zegt, ” beter tot 80% opladen” beter voor batterijen…… . En elke introductie en test wordt uitgegaan van 100% opladen maar wordt wel weer de tijd van opladen vermeld tussen 20% en 80%……. Wat is het nu????
Richmond zegt
De actieradius van brandstof is ook gebaseerd op van volledig vol naar volledig leeg dat doe je in de praktijk ook niet.
cdlop01 zegt
Ik tank altijd vol en niet tot 80%……
Peerke zegt
Maar m’n brandstof tank gooi ik wel 100% vol ipv 80.
tuutertuuter zegt
Gaat de inhoud van je benzinetank er ook sneller op achteruit als je hem altijd volgooit, en tot bijna leeg rijdt? Schakelt de benzinepomp na 10 liter ook naar een lager debiet?
HZW zegt
Het beste voor de accu is om hem tussen de 30-80% te houden.
Max tot 80% op laden, nooit tot 100%, en als het kan hem niet onder de 30% te laten komen.
Op deze manier zou dat het beste zijn voor de levensduur van de accu.
jaso013 zegt
De degradatie van accu’s is eerder al bekeken. Oude Tesla’s zakken nagenoeg niet onder de 90%. En dat zou dan na 3 ton aan km’s zijn. Dus gewoon lekker volgooien die accu zou ik zeggen.
Robin zegt
Interessant, dus wel duurder dan de Q6, waarbij de verwachting was dat de A6 (ietsje) goedkoper zou zijn.
Ik wacht wel even totdat de nieuwe/kleinere batterij wordt aangekondigd en er wat fatsoenlijkere edities zijn (zoals de Q6 op ’t moment heeft)
JelmerS zegt
Had ook een lagere prijs verwacht dan de Q6, sowieso heeft bmw toch een speciaal business model voor iets van 71k?
Rudy zegt
Moet je nu een S6 kopen om een Quattro te rijden?
pa5km zegt
Nee, nog een x aantal maanden wachten dan komt ook de ” gewone ” A6 quattro met 315 kW
potenza zegt
Zou zo’n A6 eind 2026 op de markt zijn voor 40K?
spidermann zegt
Wat mag ie trekken? Vraag het niet voor een vriend maar voor mijzelf.
j05b zegt
Het doet me wel een beetje denken aan de opel Ampera. Beetje aparte auto..
HZW zegt
Ik vind beide modellen er lelijk lomp uit zien.
Doe mij maar een Q8 e-tron, ziet er 10x beter uit, en dan maar met verouderde EV techniek.
A5/S5, Q4, Q5, Q6, en toekomstige Q3 zijn wat mijn betreft allemaal, design mislukkingen, de erfenis van Marc Lichte.
Die zijn ontspoorde design richting nog even door het hele gamma ramt, nu hij al vertrokken is bij Audi.
De nieuwe Audi design richting van Massimo Frascella nieuwe Head of Design van Audi, zal zodoende nog jaren duren, voordat die op de markt gaat komen.
mashell zegt
Als je van het milde Lichte design al zo’n duidelijke afkeer hebt wat vindt je dan van de situatie bij BMW?
roideshollandais zegt
Mooi, maar geef me toch maar een V8. Of V10… Desnoods een V6.
Roskampies zegt
Lijkt qua volslankheid op de id7…
Nope, gaat m niet worden.
mashell zegt
De Q6 is er met een kleinere motor voor een lagere prijs. Dit gaat een moeilijk verhaal worden voor de A6 verkoper.