Audi voegt twee nieuwe versies toe aan het gamma van de A6 e-tron, waaronder een instapper die de vanafprijs flink laat zakken.
De tijd van enkel nog de voordeligste EV’s neerzetten en prijspakkers ervan maken ligt achter ons. Daar heeft bijna elk merk nu wel hun troeven voor, dus nu is het tijd om de leukere segmenten te bedienen. Audi doet dat tegenwoordig met een forse elektrische sedan en Avant in de vorm van de Audi A6 e-tron. En dat het geen prijspakker is, dat merk je aan het feit dat je meer dan 75.000 euro mag neerleggen voor de elektrische E-segmenter.
Nieuwe vanafprijs
Dat is flink veel geld en daar lijkt Audi het mee eens te zijn, want er is een nieuwe variant van de A6 e-tron die wat vriendelijker geprijsd is. Een nieuwe instapper, en we melden maar gelijk wat daar op de prijskaart staat: 63.990 euro. Dan krijg je een Sportback, de Avant kost nu alles vanaf 65.490 euro. Uiteraard lever je iets van specificaties in. Normaliter kreeg je 367 pk met een 100 kWh-accu, met de instapper krijg je 286 pk en een 83 kWh-accu. Dat kost een klein beetje rijbereik, van 756 kilometer naar 625 kilometer. Maar goed, dat is nog steeds fors.
Nog een nieuwe editie!
Alle Audi A6’en, de nieuwe editie incluis, zijn achterwielaandrijvers. Daarmee is Audi eindelijk premium, aldus collega @jaapiyo. De topversie S6 heeft uiteraard wel vierwielaandrijving. Audi voegt nu ook een editie toe aan het gamma om de reguliere A6 e-tron ook te voorzien van Quattro. Deze versie heeft 428 pk en de grotere 100 kWh-accu, maar zoals dat gaat met de AWD-versie heeft deze wel minder rijbereik dan de 100 kWh RWD-versie (715 km vergeleken met 756 km). Wel trek je sneller een sprintje met een 0-100 tijd in 4,7 seconden (5,4 seconden voor de RWD). De A6 e-tron quattro kost 78.540 euro (80.040 euro voor de Avant).
Hieronder een overzicht van alle versies van de Audi A6 e-tron die je nu kunt krijgen:
A6 e-tron (RWD) | A6 e-tron Performance (RWD) | A6 e-tron quattro (AWD) | S6 e-tron (AWD) | |
---|---|---|---|---|
Vermogen | 286 pk | 367 pk | 428 pk | 504 pk (551 pk boost) |
Sprinttijd 0-100 km/u | 7,0 seconden | 5,4 seconden | 4,7 seconden | 3,9 seconden |
Prijs* | 63.990 euro | 74.540 euro | 78.540 euro | 99.990 euro |
Actieradius** | 625 km | 756 km | 715 km | 672 km |
**Avant levert bij elke uitvoering ongeveer 30 km actieradius in
Zo, en daarmee is het gamma compleet. Totdat Audi nog weer extra op de kleintjes wil letten wat betreft de A6 e-tron.
Marco Pachen zegt
Ik vind er niks aan! Zowel de sedan als avant kunnen me niet bekoren. De voorkant met name is mij veel te scherp getekend en die giga lichtbalk van achter vind ik meer iets voor opende kermis eigenlijk. Ik had niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen maar doe mij maar de i5 touring dan 🤪
PunicaOase zegt
Smaken verschillen: voor mij veel liever deze A6 dan de i5. Helaas waarschijnlijk met wat broodnodige pakketten/opties alsnog stervensduur :-(
rogerzz zegt
Hierbij mijn (nietszeggende) belofte dat ik een A6 etron ga kopen, in avant vorm. Die 7.0 seconden naar de 100 is net rap genoeg, 625km is ver genoeg. Als er over 2 jaar een modelletje voor ~40k te koop staat dan haal ik hem wel op.
Kan het wel waarderen qua exterieur, interieur, specs. Hopelijk wordt het een enorm succes.