Audi voegt twee nieuwe versies toe aan het gamma van de A6 e-tron, waaronder een instapper die de vanafprijs flink laat zakken.
De tijd van enkel nog de voordeligste EV’s neerzetten en prijspakkers ervan maken ligt achter ons. Daar heeft bijna elk merk nu wel hun troeven voor, dus nu is het tijd om de leukere segmenten te bedienen. Audi doet dat tegenwoordig met een forse elektrische sedan en Avant in de vorm van de Audi A6 e-tron. En dat het geen prijspakker is, dat merk je aan het feit dat je meer dan 75.000 euro mag neerleggen voor de elektrische E-segmenter.
Nieuwe vanafprijs
Dat is flink veel geld en daar lijkt Audi het mee eens te zijn, want er is een nieuwe variant van de A6 e-tron die wat vriendelijker geprijsd is. Een nieuwe instapper, en we melden maar gelijk wat daar op de prijskaart staat: 63.990 euro. Dan krijg je een Sportback, de Avant kost nu alles vanaf 65.490 euro. Uiteraard lever je iets van specificaties in. Normaliter kreeg je 367 pk met een 100 kWh-accu, met de instapper krijg je 286 pk en een 83 kWh-accu. Dat kost een klein beetje rijbereik, van 756 kilometer naar 625 kilometer. Maar goed, dat is nog steeds fors.
Nog een nieuwe editie!
Alle Audi A6’en, de nieuwe editie incluis, zijn achterwielaandrijvers. Daarmee is Audi eindelijk premium, aldus collega @jaapiyo. De topversie S6 heeft uiteraard wel vierwielaandrijving. Audi voegt nu ook een editie toe aan het gamma om de reguliere A6 e-tron ook te voorzien van Quattro. Deze versie heeft 428 pk en de grotere 100 kWh-accu, maar zoals dat gaat met de AWD-versie heeft deze wel minder rijbereik dan de 100 kWh RWD-versie (715 km vergeleken met 756 km). Wel trek je sneller een sprintje met een 0-100 tijd in 4,7 seconden (5,4 seconden voor de RWD). De A6 e-tron quattro kost 78.540 euro (80.040 euro voor de Avant).
Hieronder een overzicht van alle versies van de Audi A6 e-tron die je nu kunt krijgen:
A6 e-tron (RWD) | A6 e-tron Performance (RWD) | A6 e-tron quattro (AWD) | S6 e-tron (AWD) | |
---|---|---|---|---|
Vermogen | 286 pk | 367 pk | 428 pk | 504 pk (551 pk boost) |
Sprinttijd 0-100 km/u | 7,0 seconden | 5,4 seconden | 4,7 seconden | 3,9 seconden |
Prijs* | 63.990 euro | 74.540 euro | 78.540 euro | 99.990 euro |
Actieradius** | 625 km | 756 km | 715 km | 672 km |
**Avant levert bij elke uitvoering ongeveer 30 km actieradius in
Zo, en daarmee is het gamma compleet. Totdat Audi nog weer extra op de kleintjes wil letten wat betreft de A6 e-tron.
Marco Pachen zegt
Ik vind er niks aan! Zowel de sedan als avant kunnen me niet bekoren. De voorkant met name is mij veel te scherp getekend en die giga lichtbalk van achter vind ik meer iets voor opende kermis eigenlijk. Ik had niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen maar doe mij maar de i5 touring dan 🤪
PunicaOase zegt
Smaken verschillen: voor mij veel liever deze A6 dan de i5. Helaas waarschijnlijk met wat broodnodige pakketten/opties alsnog stervensduur :-(
audirs3 zegt
Sorry maar als je een achterlijke i5 (ICE platform, 400V) verkiest boven deze A6 (nieuw PPE platform, 800V) dan snap je echt niks van auto techniek en kijk je puur naar uiterlijk en logo op de neus.
racerx zegt
Wel mee eens, een ICE Audi zou ik niet overwegen maar als EV wel als ik over een jaar of 10 een keer de switch maak.
rogerzz zegt
Hierbij mijn (nietszeggende) belofte dat ik een A6 etron ga kopen, in avant vorm. Die 7.0 seconden naar de 100 is net rap genoeg, 625km is ver genoeg. Als er over 2 jaar een modelletje voor ~40k te koop staat dan haal ik hem wel op.
Kan het wel waarderen qua exterieur, interieur, specs. Hopelijk wordt het een enorm succes.
a_buis zegt
Wat is dat toch met die 286 pk? Had mijn 540i e39 ook :)
Loek zegt
@a_buis: Het is exact 210 kW. Duitsers gebruiken nog steeds de kilowatt als toonaangevende vermogensaanduiding. Kijk maar eens hoe veel BMW’s 340 pk hebben, omgerekend precies 250 kW. Wat overigens lang niet altijd betekent dat ze ook precies dat vermogen hebben op een rollenbank. Maar afronden is fijner :)
Lambrusco zegt
Ik vind de avant echt een mooie bak! Enige (spuug)lelijke wat ook snel veroudert… de doorgetrokken luchtbalk achterop, net als het verlichte logo. Dit lijkt exact een kopie van de ID7 en ook daar ziet het er niet uit (vind ik). Zonde, voor de rest een mooie auto en voor een kleine 65K instap niet eens een gek aanbod.
mashell zegt
Zo’n doorgetrokken lichtbak had de Audi 90 al. Dit is gewoon retro!
RutgerK zegt
Ik vond de A6 e-tron echt tegenvallen. Het is een enorme lompe auto met koplampen die ook in de praktijk een de Kona doen denken. De auto oogt net te smal en te hoog.
De package klopt gewoon niet. Ik heb een C7 en daar kan je riant zitten op de achterbank. In de A6 e-tron is de achterbank te laag, de zitting veel te kort. Je bovenbenen vinden geen enkele ondersteuning van de zitting. De beenruimte is veel minder dan de vorige A6.
Ik vrees voor de A4 e-tron. Enige manier om daar een auto van het maken met kloppende verhoudingen en een bruikbare achterbank te hebben is als je 20kWh weghaalt van de accu zodat je meer/diepere voetruimte hebt achterin.
mashell zegt
Vind de wagen, vooral de sportback fraai. Heb er niet in gezeten. Maar goed, ik heb de wagen gezien tussen een hele berg Q6 modellen en dan oogt het natuurlijk al snel elegant. En inderdaad de hogere bodem merk je vooral op de achterbank.
EnthousiaST220 zegt
Fabriekanten zouden echt op moeten houden met die gespleten koplampen. Het strakke bovenste deel is natuurlijk cool maar de nog steeds benodigde “ouderwetse” lichtbak daaronder valt in geen enkel ontwerp goed genoeg weg te moffelen om niet lelijk te zijn. Totdat de volledige koplamp gereduceerd kan worden tot het dunne streepje dat we cool vinden denk ik dat auto’s mooier zouden zijn zonder de tweedeling met een iets grotere koplamp.
mashell zegt
Zou er niet ook een andere reden kunnen zijn dat je dit nu opeens zoveel ziet? Dat een rechthoekige licht unit met matrix led presteert of zo?