Er is een nieuwe toevoeging voor de Autoblog garage, een heuse Audi A6 Avant duurtester met de supercharged 3.0 TFSI quattro. En stoffen bekleding, dat dan weer wel.
Meestal is de zoektocht naar een nieuwe (gebruikte) auto vrij eenvoudig. Je stelt je eisen, bedenkt wat wensen en bepaalt het budget. Op basis daarvan kun je een selectie maken en vervolgens de pareltjes uitzoeken. Zoals u wellicht zult begrijpen, dat is nu niet het geval. Integendeel. De BMW 325d Touring is een bijzonder fijne auto, maar gekocht met het werk van mijn vriendin in het achterhoofd. Mijn vriendin is de beste ooit. Niet alleen omdat ze meeleest, maar ook omdat ze mijn modificatie-virus kan tolereren, af en toe begrijpt en heel soms wel kan waarderen,
Mijn vriendin werkte aanvankelijk in de evenementenbranche en reed zo’n 50.000 km per jaar. Ze heeft echter een nieuwe baan gevonden, vlak om de hoek. Dus het is zonde om al die korte stukjes met een diesel te gaan rijden. Voordat de auto goed en wel warm werd, was ze al op locatie. Dat is echt heel erg zonde van zo’n fijn rijdende auto. Kortom, er moest een andere auto komen.
Alternatieven
Maar ja, dan komt de vraag: welke? Sowieso iets op benzine. Dat scheelt aanzienlijk in de wegenbelasting en als je geen kilometers maakt, maakt de brandstofprijs ook niet uit. Verder had ik werkelijk geen idee. Alles passeerde de revue: Alfa 159 TBI, BMW 114i, Focus ST, Golf GTI, 208 GTI, Opel Insignia OPC, Mini Cooper S Clubman, Audi A5 Cabrio 2.0 TFSI, Lexus GS300, Mercedes E250 Coupe, Honda Legend en ga zo maar door. Op een gegeven moment dacht ik: waarom niet gewoon een E91, maar dan benzine? De E91 is een hele fijne auto en past prima bij ‘ons leven’. Maar ja, dat levert ook geen leuke content op, toch?
Het is daarom iets compleets anders geworden, namelijk een Audi A6 en nog een vreemd exemplaar ook. Hoe kwam ik op een Audi A6? Simpel, ik heb het altijd een bijzonder fraai model gevonden. Ondanks dat de E91 praktisch genoeg is, wilde ik eigenlijk iets met meer ruimte. Ook miste ik op de E91 een trekhaak. Om nu zo’n metalen sleurpukkel op de 325d te doen, werd een beetje te veel. Dus zocht ik een auto die er al mee uitgerust was.
Nog een BMW?
Een BMW 5 Serie (late E61 of vroege F11) zou ook gekund hebben. Echter, ik ben geen fan van de E61. Het uiterlijk vind ik niet mooi, het interieur vind ik zelfs lelijk, de benzinemotoren zijn niet echt pittig en het AWD-systeem is bijzonder complex en storingsgevoelig. Ook is de E61 geen handige auto als modificaties wil gaan toepassen. Luchtbalgen op de achteras en een bijzonder agressieve ET-waarde maakten de opties voor kwalitatief goede upgrades vrij lastig (of erg duur). En een F11 met zescilinder hebben we al in de AB-garage.
Persoonlijk ben ik altijd zeer gecharmeerd van de E-Klasse T-Modell, zowel een late S211 of een vroege S212 vielen in het budget. Als het aan mij lag, kwam er een E350 Estate, goede kleur, niet te veel aanpassen en lekker genieten. Helaas vond mijn vriendin dat niets. Iedereen heeft zijn of haar eigen OCD’s. Bij mijn vriendin is dat de E Stationwagon. Dat blauwe glas vond ze ‘echt niet kunnen’.
Audi A6 Avant duurtester
En zo kwamen we ‘samen’ uit op een Audi A6 Avant. Die vonden we beide gewoon keurig. Dan wel een versie met zescilinder motor en vierwielaandrijving. Een 2.0 TFSI met handbak kan ook fijn zijn, maar een Audi hoort quattro te hebben naar mijn mening. Als je onderstuur hebt in de bocht, dan moet je in elk geval goed kunnen uitaccelereren. Ook hier was er de vraag: een vroege C7 of late C6. Ik vind de C6 (gebouwd van 2004 tot 2011) mooier en een fraaier interieur hebben. Daarbij wilde ik geen S Tronic-transmissie (hele slechte ervaringen mee) en een auto met niet al te veel storingen. Sinds de Alfa 159 wilde ik met name geen hoge kilometerstanden.
Dat laatste bleek nog het lastigste. Want dit zijn reisauto’s pur sang. Uitrusting interesseert mij eigenlijk helemaal niets, maar een lage kilometerstand met sluitende historie wél. Dat bleek nog best lastig, want de meeste exemplaren hadden een flink aantal kilometers gelopen. Ook in het kader van de auto verkopen en het te verwachten onderhoud wilde ik iets met minder dan 2 ton op de klok, eigenlijk liever met minder dan anderhalve ton. Ik had de BMW destijds met 141.000 km gekocht en dat was ideaal. Ja, je moet wat achterstallige dingetjes inhalen, maar het is te doen.
1 exemplaar
In Nederland waren er sowieso geen gegadigden te vinden. Allemaal te veel kilometers. In Duitsland was de keuze niet reuze, maar er viel in elk geval iets te kiezen. Eentje viel mij in het bijzonder op: een witte A6 met 145.000 km op de klok, 1 eigenaar en sluitende onderhoudshistorie. De keurige prijs kwam door mede de uitrusting, want het exemplaar was zo goed als kaal. Nu vind ik de meeste opties vrij overbodig en de opties die ik wil hebben kan ik later toevoegen. Sterker nog, dat maakt het voor mij alleen maar leuker.
Qua opties moet ik even kijken wat er allemaal op zit. Hij heeft in elk geval een Bose geluidsinstallatie, stoelverwarming, Xenon koplampen, MMI, parkeerpiepers in de achterbumper, LED-dagrijverlichting en LED-achterlichten, cruise control, trekhaak en nog wat dingetjes. Dus op zich ook weer niet heel erg kaal. Maar zo ziet ‘ie er wel uit! Het belangrijkste voor mij was in dit geval de 3.0 TFSI-motor met quattro vierwielaandrijving en de ZF-automaat. Ja, het is de ‘CAJA’-motor, een 3.0 zescilinder met mechanische compressor.
Ik heb overigensniet alles zelf gedaan. Ene ‘Uli’ heeft geholpen met het voorwerk, de communicatie en de onderhandeling. Hij heeft het voorwerk voor mij gedaan en alles geregeld. Natuurlijk is het leuk (en mogelijk) om het zelf te doen, maar het is altijd handig om iemand erbij te hebben, zeker daar mijn Duits vrij roestig is. Daarbij gaat Uli mij ook helpen met de BPM-afdracht, het aanmelden, kentekens en dergelijke. Als je ook gebruik wil maken van de diensten van Uli, stuur even een PM en ik verbind je graag door. Het is ideaal.
De auto stond vrij dichtbij, dus hoefden we niet een lange Autobahn-rit te doen, gelukkig kun je bij Hünxe al perfecte broodjes worst scoren. Ook kon ik de 325d nog lekker uitlaten. Van 100 naar 200 in 13 seconden blijft gewoon leuk om te doen. Althans, voor mij. Uli vindt het prettiger om het iets rustiger aan te doen.
Niet perfect.
Ik hield er rekening mee dat de Audi A6 Avant duurtester niet perfect zou zijn. Zelf ben ik enorm secuur op de auto en moet alles perfect zijn. Het is veel makkelijker om dat alles bij te houden, dan dat je achter de feiten aanloopt. Maar als je een 12 jaar oude auto koopt, dan moet je concessies doen en ‘erdoorheen kijken’.
Dat moest bij deze ook. De A6 was van binnen smoezelig, de bekleding was lelijk. Twee reparaties op de voorstoel waren slecht uitgevoerd en er waren twee bizar lelijke ‘badges’ op de achterbank geborduurd. Dat maakte mij niet uit, want ik zie er een bepaalde potentie in. Uiteraard zal het niet lang standaard blijven!
De bak schakelde echter perfect, de motor draaide als een zonnetje en de lak was origineel. Oh, en dat van ‘1 eigenaar’ was niet helemaal correct, dat moest 1 familie zijn. Ai, er is altijd een tegenvalletje. Ging de koop alsnog door of niet? Ik moest eventjes twijfelen, maar besloot het toch te doen. Ik zie er voldoende potentie in, de techniek kwam solide over en ik had eerlijk gezegd niet weer zin om twee maanden op mobile.de te kijken. Ook waren de boekjes in orde en de kilometerstand sluitend. Daarbij moet je ook geen wonderen verwachten als je een occasion voor een scherpe prijs koopt.
Cultuurschok
Omdat de tank zo goed als leeg was, moest de 70 liter tank eerst gevuld worden. Tja, het hoort erbij als je direct van een particulier of handelaar koopt. De eerste meters in de A6 waren even schrikken. Wat een boot! Die stuurinstallatie! De besturing was zo communicatief als die van een middenklasse vorkheftruck. Dan is het stuur ook nog eens een dunne grote hoepel. Oef, dit is echt even wennen. Je kunt er wel mee rijden, maar vanuit de BMW was het een enorme cultuurschok.
De rit naar Nederland ging voorspoedig. De Audi A6 is een typische reisauto. Op lage snelheid is de besturing te veel bekrachtigd, waardoor je het gevoel hebt dat de stang los zit. Maar op hogere snelheid is de bekrachtiging minder. Ten opzichte van de BMW moet je wennen aan nog een paar dingen. Een V6 loopt niet zo mooi als een zes-in-lijn. Wel maakt de motor een geinig 911-esque raspje als je gas geeft. De motor heeft op zich voldoende koppel (420 Nm bij 2.500 toeren), maar bij lange na niet zoveel als de BMW (675 Nm bij 2.100 toeren). Daarbij is de Audi ook nog eens 210 kilogram zwaarder. Benzine rijden gaat iets anders, je moet iets toeren marken. Wat wel erg lekker is, is de gasrespons. Stiekem is dit best een fijne motor.
Een auto met 290 pk langzaam noemen gaat ons veel te ver, maar het is wel even wennen dat je ‘minder’ tot je beschikking hebt. Wel lekker: van 0-100 km/u gaat moeiteloos en erg vlot. Bij de BMW moet je het gas doseren en wielspin managen, de Audi knalt uit de startblokken.
Eerste indruk Audi A6 Avant duurtester
Een ander dingetje zijn de aandrijfreacties. Je voelt ze een beetje in het stuur. Zo storend als bij een voorwielaandrijver is het absoluut niet, maar je merkt het wel. Bij een BMW heb je ze gewoon niet. Qua wegligging bleef Jaap aandringen op de verkeerde positie van de motor, terminaal onderstuur en frontoverhang. Het gekke is, dat valt best mee. Je kan de A6 redelijk door een bocht jagen. Je voelt op een gegeven moment de neus drukken, maar dan is de snelheid er ook naar. Op een trackday zal het zeker frustrerend zijn, maar op een klaverblad kun je prima je ding doen.
Ondanks dat het geen dynamische auto is als een 3 Serie, is het ook geen uitgesproken comfortabele auto, zoals een Citroen C6 of Mercedes E-Klasse. De Audi A6 Avant duurtester is voornamelijk een onverzetbare tank. Het is totaal anders dan de BMW, maar dat vind ik wel leuk. Hier kunnen we wel wat van maken. Werk aan de winkel! Aan het einde van de rit naar Nederland kon ik de Audi A6 duurtester direct weer stallen. De Avant moet namelijk getaxeerd worden, door de RDW gekeurd worden en voorzien van een setje kentekenplaten.
Hopelijk hebben we een ideale auto voor de hond, wintersportkanon voor mijn pa (zo’n e-tron haalt Winterberg niet) en reden om alle werknemers van de lokale pomp tot mijn intieme vriendenkring te rekenen. Net zoals voorheen met de Alfa Romeo en BMW: ik heb er zin an!
De basics van de Audi A6 Avant duurtester
Merk | Audi |
Type | A6 |
Uitvoering | Avant 3.0 TFSI quattro Tiptronic |
Fabriekscode | 4F2 (C6, facelift) |
Transmissie | ZF 6HP21-automaat, 6 versnellingen |
Motor | 2.995cc V6, EA837 ‘CAJA’, mechanische compressor |
Maximum vermogen | 290 pk bij 4.850 toeren |
Maximum koppel | 420 Nm bij 2.500 toeren |
Gewicht | 1.790 kg |
0-100 km/u | 6,1 seconden |
Topsnelheid | 250 km/u (begrensd) |
Verbruik | 1 op 10,5 (volgens de fabriek…) |
Nieuwprijs | € 71.200 |
Eerste toelating | 2009 |
Eigenaar sinds | 12 december 2021 |
Kilometerstand bij aanschaf | 145.000 km |
Modificaties | Géén! |
soundgarden zegt
Weer een witte? Amai.. perfecte uitvoering en motor etc. Maar weer die ubersaaie kleur. Kan het niet eens een kleur noemen. Hoi ik heb een dikke Audi, maar een metallic kleurtje kon er net niet bij want euro’s. Aldus de eerste eigenaar waarschijnlijk… Zal wel weer een black and white thema gaan worden. Doe eens iets anders, niet met de massa mee…
willeme zegt
@soundgarden: ja, die kleur zou ik nieuw niet gekozen hebben. Mijn vriendin vindt wit wél leuk en om eerlijk te zijn kleuren interesseren mij eigenlijk niets. Natuurlijk heb ik liever een Ipenema-bruine met two-tone exclusive interieur. Maar alles opties waren zwart, grijs of wit. Het enige handige van wit is dat het een uni-kleur is. Dus vrij makkelijk om in goede staat te krijgen en te houden.
‘weer’ black and white klopt overigens niet, want bij de 325d bleven alle alu en chroom delen alu en chroom ;-). Ik durf 100% te wedden dat de volgende eigenaar er direct die zwarte M Performance grille op zet :-D
bernoulli zegt
Gefeliciteerd Willem!
Weet je zeker dat het een uni-lak is? Ik dacht dat Audi allleen metallic-wit had.
willeme zegt
@bernoulli:, Dit is Ibis-wit, de enige witte kleur op de A6 en altijd non-metallic voor zover ik weet.
ar156sw zegt
@willeme: Ach, als je er toch van alles aan gaat doen weer, kan een wrapje er ook we af toch?
willeme zegt
@ar156sw: dat zou kunnen! Alhoewel ik zelf niet een fan ben van wrappen. Het moet echt heel secuur gebeuren (en vaak gaat het daarbij fout). Je bent al zo 3K kwijt voor een goede wrap, daar heb je ook een setje leuke wielen voor en een schroefsetje ;-)
camber24 zegt
@soundgarden: vind dat altijd zo’n geneuzel, om een witte auto…. Who cares man…….. Ding zal er na de modificaties er ongetwijfeld weer erg dik uitzien, net als die BMW.
isleofman zegt
Mooi verhaal weer! Ik heb de zelfde reserveringen als jij maar toch heel benieuwd wat je er van gaat maken.
Als je nu naar interieur kijkt met die stoelen en witte hemel ben ik nog niet direct enthousiast maar alle vertrouwen dat je er toch wat moois van maakt. Exterieur is wat mij betreft nog wel steeds goed en tijdloos.
Veel plezier ermee in elk geval!
Wat gaat er met de 325d gebeuren?
Jansen zegt
Als uw vriendin echt om de hoek werkt nu, heeft u ook een fiets overwogen?
PunicaOase zegt
@jansen: heb je toch nog steeds een auto nodig.. voor alle andere ritten ;-)
pindakoning zegt
@punicaoase: daar heb je geen auto voor nodig toch..
jippie zegt
@jansen: als je graag iets over fietsen wil lezen dan zit je hier echt op de verkeerde site.
camber24 zegt
Leest wederom als een jongensboek. Dank hier weer voor.
tinnemans zegt
Ik denk dat ik me maar bij de mening van @jaapiyo aansluit en het daarbij laat.
pignon zegt
Veel plezier met de nieuwe auto. Ben benieuwd welke (interieur)upgrades we de komende tijd te zien krijgen. Hij is nu wel heel ‘exclusief’
sirdrinksalotofpetrol zegt
Hmmm geen elektrische dit keer? Als je toch weinig km rijdt….en gezien het feit ze hier op Autoblog toch de hele tijd roepen dat de ICE dooooooood is en elektrisch de nieuwe standaard is.
willeme zegt
@sirdrinksalotofpetrol: simpel, dat kan ik niet betalen. De EV’s die ik leuk vind, zijn nu (ver) buiten budget. Ook vind ik de prijzen gewoon te hoog voor wat je krijgt. Een C-segment auto met 200 km range voor 15 mille vind ik niet echt aantrekkelijk. Daarbij komt er een tijd dat ik de keuze niet heb, nu nog wel ;-)
arta zegt
@willeme: voor de lange ritten en zeker de wintersport is een EV is die budgetklasse zeker niet aantrekkelijk.
Alleen naar de aanschaf kijken is echter ook wel erg beperkt.
Met een bak HSB, brandstofverbruik, modificaties en onderhoud zal het verschil uiteindelijk een stuk kleiner zijn of in het voordeel van een EV uitvallen. Deze week nog een vergelijk op Autoblog gezien over nieuw.
Ik heb een 2.4 vijfcilinder verkocht voor een Duitse EV en heb daar echt geen spijt van gehad. Onder aan de streep een hoop geld op bespaard.
Bij ons in de familie heeft iemand zo’n fijne A6 gehad en ik reed er graag in. Het geluid is heerlijk, maar het is wel een beetje een boot.
willeme zegt
@arta:
Voor het geld van deze A6 kon ik kiezen uit een e-Golf, Leaf, i3 en dat soort auto’s. Ja, daar zijn de kosten lager van na verloop van tijd. Absoluut. Maar dat mag ook wel, want het zijn ander soort auto’s. De leukere EV’s zijn helaas nog te weinig aanwezig en buiten budget. Daarbij wil ik nog geen EV. Ondanks de vele voordelen vind ik het hoge gewicht, korte range en lange laadtijden een te groot nadeel. Als ik nieuw mocht leasen zou ik het zeker overwegen. De techniek is veel verder nu.
tinnemans zegt
@arta; dan nog moet je het geld wel op de rekening hebben staan hebben om de duurdere EV aan te schaffen en daar dan ook nog eens geen andere plannen mee hebben.
Of een EV veel goedkoper is zal uiteindelijk voor een aanzienlijk deel van de afschrijving afhangen, en nieuwere auto’s, ongeacht welke, schrijven nou eenmaal veel, heel veel, meer af dan oudere auto’s.
arta zegt
@tinnemans: helemaal mee eens dat afschrijving een onzekere factor is de grootste kostencomponent zijn bij een nieuwe/jonge auto.
En ik raad niemand aan om te lenen, maar er zijn zat mensen die toch al lenen voor een auto…..
En je ziet het niet direct omdat het allemaal “kleine” beetjes zijn, maar dat ik elke week een tank benzine vol stond te gooien tikt stiekem echt aan hoor. Die eerste investering was hoog, maar de maandelijkse kosten zijn echt veel lager.
tinnemans zegt
@arta; Voor mij zou persoonlijk is een EV helemaal geen logische keuze; ik kom dit jaar nog niet op 15.000 km, maar daarvan heb ik wel meer dan 10.000 in het buitenland gedaan. Ik doe nu al 2 maanden op 1 tank. Die is dan wel 90 liter en ik gooi er 98 in, dus als ik tank is dat wel direct heel prijzig. Aan de andere kant, tanken in het buitenland is eigenlijk altijd wel flink goedkoper, dus dat scheelt dan alweer.
Wat wel het allergrootste voordeel is, is dat ik in een auto rij waar ik elke keer een glimlach van op m’n gezicht krijg, en dat gaat mij in een EV domweg niet lukken. Ja, de 0-100 is leuk, maar verder?
dutchneon zegt
Ik had een model-s p85+ was echt wel lol hoor, ook boven de 100 nog lekker vermogen om door te trekken, stopt eigenlijk pas met duw in de rug boven de 160.
Kocht ik voor 38k met 15k gefinacierd en verkocht hem na 3 jaar voor 33 met 130k meer op de teller. Met de kilometervergoeding die ik toen schreef heb ik de finaciering er dubbel mee kunnen afbetalen. Elke auto op diesel had me veel meer geld gekost!
Dat truukje zou ik zeker weer doen als ik niet bijna elke dag met aanhangers van 3,5ton aan het rijden was..
DeWitteCondor zegt
@willeme: heb je een hybride overwogen? Gewoon benieuwd. Sta ook voor vervanging komende jaar en ik twijfel tussen benzine en hybride. Ik maak veel korte ritten (school en creche) en 2x p week wat langer (80 km ofzo).
willeme zegt
@dewittecondor: ja, zeker overwogen. Een V60 D6 PHEV of Passat GTE. Die V60 valt niet in het half-tarief helaas. Een Passat of Golf GTE kun je eenvoudig 300 pk tillen. Maar ik ben geen fan van die kleine 1.4 en ook niet van de DSG transmissie.
Omdat er zo weinig mee gereden wordt, ben ik voor iets gegaan met een leuke motor. Maar nuchter beschouwd is een PHEV het handigst. Dan kun je nog lang alle steden in en kun je parkeren bij laadpalen (vaak wel een voordeeltje). Ook kun je met een PHEV, zeker als je m goed gebruikt, bijzonder zuinig rijden. Mijn moeder reed gemiddeld iets van 1 op 65 met de Outlander.
DeWitteCondor zegt
@willeme: in elk geval proficiat met de aankoop. Heb zelf nu een E-klasse. Ook zo’n blepper van een bagageruimte. Erg prettig
ukbob zegt
Dit model altijd heel clean gevonden! En dit exemplaar heeft potentie voor een paar leuke upgrades…
Mooi kleurtje leer erin?
Setje mooie velgen (natuurlijk niet van die tokkie imitatie lambo velgen hè…)
volvo480gtt zegt
Ik kijk al uit naar de updates van de modificaties. Ik zou niet kunnen wachten om ‘m aan te pakken. Nu is het wel een beetje een politie uitvoering; wit met ballonbanden en grijze stoffen bekleding.
Veel plezier met de auto!
arta zegt
Ik hoop dat je een paar fijne sponsors hebt via Autoblog voor de modificaties.
Als je een auto vanaf basis opbouwt naar full spec. en dan na een jaar weer moet/wil verkopen zal dat erg kostbaar zijn.
Vering, wielen, banden, tuning, interieur, infotainment, onderhoud….
Degene die jouw auto’s kopen hebben daar echt hele fijne mobielen aan!
Groninger zegt
Gefeliciteerd met de aankoop! Mooi lederen interieur er in, ramen laten tinten (niet te donker) en klaar is kees.
De opties welke niet makkelijk of goedkoop te retrofitten zijn zitten er gelukkig op.
Waar gaat de BMW heen?
louisvdd76 zegt
Is er nog geen modlijstje beschikbaar? ;-)
Zal er straks wel heel dik uit komen te zien. Interieur is zo aan te passen. Paar mooie (R)S style stoelen scoren op eBay.
bikevscar zegt
Ff chipje erin en dan ruim 400 pkjes..
kareljansen zegt
@bikevscar: Met dit model ga je al vrij makkelijk naar 500 pk 😅
rogerzz zegt
Wel grappig dat je totaal niet merkgebonden bent, ik krijg daar altijd jeuk van als iemand een Toyota/Opel/BMW rijdt met de reden, ‘ja mijn vader rijdt ook Toyota/Opel/BMW’ en daar dan hun hele leven aan vasthouden.
Ik geloof dat de 2G MMI tot 2018 geupdate kan worden als het dezelfde (2G dus) is als de Audi A4 B8 uit 2009 van mijn vriendin, die werkt nog best prima eigenlijk en is nog best actueel, dat is een kwestie van een DVD’tje verwisselen.
Prima auto, ik zou er andere velgen onder gooien, sportstoelen, schroefsetje, misschien een chipje en klaar.
kevertje zegt
Hoe je het ook draait of keert, de A6 is een duur opgepimpte Passat. Of omgekeerd, de Passat is een goedkope versie van de A6. VAG heeft in het laatste decennium veel moeite gehad met op een geïnspireerde manier om te gaan met modellen, auto-design, interieurs van auto’s en boordelectronica. Of je nu een Seat, Skoda, VW of Audi vastgrijpt, eigenlijk zijn het allemaal flauw herkauwde versies van mekaar, zeker in de middenmoot met één standaard, zonder een aangevinkt optielijstje zit je bijna in een auto van een paar generaties terug. De A4 en A6 van deze generatie waren de exponent van dit verhaal. Ach ja, er zit wat meer motor in, logootje aan de zijkant en plastiek chroom op het dashboard. Faux chic in het kwadraat. Maar er is niets fout mee, je kan slechtere keuzes in het leven maken.
bruinbeer zegt
Zo, dat is wel heel kort door de bocht. Deze A6 en een Passat uit hetzelfde bouwjaar is compleet anders. Begin maar met het onderstel, gebruikte motoren en versnellingsbakken. Verder zijn de materialen in het interieur en de gebruikte systemen daar totaal anders. Je vergelijking klopt aardig bij een Golf/A3/Leon maar bij deze niet.
Variomatic zegt
@kevertje: flauwe onzin, er is bar weinig hetzelfde aan deze A6 als aan een Passat uit die tijd.
bruinbeer zegt
@kevertje: Dat is wel erg kort door de bocht. Het onderstel is compleet anders, de motoren en versnellingsbakken zijn anders en het interieur en materialen daar zijn ook anders. De vergelijking klopt aardig bij een A3/Golf/Leon maar bij de A6 en een Passat van datzelfde bouwjaar echt niet.
willeme zegt
@kevertje: wat is er mis met een Volkswagen Passat? ;-)
kevertje zegt
Eigenlijk niets. Prima auto’s allemaal die jaren kunnen duren. Maar ik heb VAG al jaren achter mij gelaten. Er is niets fataals gebeurd hoor maar de huidige lichting van grotere VW’s met een microscopisch opgevoerde motor zou mij nog minder inspireren voor het mainstream-gebruik. Het oerduitse saaie trekt mij niet meer over de schreef. Een zeker de EV’s niet.
willeme zegt
@kevertje: Ik kijk zelf altijd naar het model, niet zozeer naar het merk of concern. Een Passat 1.4 TSI automaat is niet direct mijn ding, maar een wat oudere Passat CC V6 is best een dikke auto. Scirocco, Golf GTI, Polo R WRC, Passat R36, Up GTI en dergelijke vind ik best gave VW’s. Net als de Touaregs en Phaetons. Kleine crossovers met een 1.0 geencilinder iets minder, maar die verkopen ze zodat ze gave GTI’s kunnen bouwen ;-). Elk merk heeft zijn drollen en parels.
kevertje zegt
Ik heb ooit een Touareg gehad. Fantastische auto en werkpaard, maar het verbruik, daarmee werd je echt goeie klant bij het tankstation. Een gemiddelde van 16-17l/100km tegen de achtergrond van de olieprijs-story in 2008, waardoor de prijs per l een stuk beneden de 1€/l zat toen ik hem kocht, daarna plots naar quasi dezelfde prijs als vandaag schoot. Door de fiscaliteit werd hij hier in het trieste politieke landje ten zuiden van jullie nog meer onbetaalbaar. En uiteindelijk kreeg ik ook nog volle lading van de verzekeringsmaatschappij, alleen omdat mijn kinderen begonnen te rijden ging de premie ook nog een stuk naar boven. Een auto is een auto, toen ik heb ik hem verkocht, met heel veel pijn in het hart want rijden en comfort had geen gelijke. Er is een tijdje geweest dat je in Belgie Touaregs bij de vleet zag maar amper een paar jaar later waren ze allemaal verdwenen op vrachtwagens richting oosten. Maar als auto, die Touareg was samen met de Phaeton en tot op een zekere hoogte de New Beetle zowat de enige VW’s waar nog een sprankeltje design-gevoel en inspiratie in gestopt was. Voor de rest in de VW-line up was het overal hetzelfde zwart, dezelfde zetels, knoppen of handgreepjes en ik vind alle VAG-producten nogal rigide ook qua rijcomfort, zelfs in een slagschip zoals de Sharan (die mijn echtgenote ook gehad heeft). Ik geef persoonlijk minder om zware motoren in auto’s (is in mijn land toch stilaan onbetaalbaar geworden, je ziet hier nog amper +3,0l-motoren) en omdat ik veel met de auto reis is het sereen gevoel om rustig te kunnen cruisen en het comfort/boordklimaat voor mij belangrijker… ach, leeftijd wellicht. Audi is tijdens de wissel een paar keer mijn pad gekruist in professionele context, regelmatig ook met een A4 gereden, maar nooit toegehapt. Het is wel een zeer geëvolueerde versie van alle VAG’s maar toch een VAG product ten top hoor. Nogmaals, daar is niets mis mee en perfecte keuze, ieder heeft recht op z’n opinie hé.
AudiRS zegt
@kevertje: je hele verhaal zegt me dat je er eigelijk niks van snapt.
kevertje zegt
Ieder zijn keuze, hé AudiRS. Ik hoef er gelukkig niets van te snappen, het is mijn ding niet. Geniet van die RS, zoals ik zei, er is niets fout mee.
kareljansen zegt
@kevertje: Natuurlijk mag je VAG haten, prima dat je je eigen keuze maakt. Je onderbouwing slaat alleen nergens op. Kijk bijvoorbeeld eens onder de motorkap in welke richting beide motoren liggen. En welk merk downsized nou niet behalve Mazda? VAG is dan juist nog 1 van de weinigen die hierop juist wat zijn teruggekomen met de introductie van een 2.0 als opvolger van de 1.4 en 1.8 in een fors aantal modellen.
kevertje zegt
Beste KarelJansen… ik haat VW niet. Het is mijn ding niet. Gaan ze jou een BMW, Mercedes of Volvo door de strot duwen als je dat niet wil. Ieder heeft z’n recht op een eigen keuze.
peurst zegt
Mooie aankoop! Ik ben aan het kijken voor een soortgelijke aankoop. Kan je ons inzicht geven in de aanschafprijs, kosten importeren etc? Alvast bedankt!
kniesoor zegt
Jemig, dat is nogal een move. Maar zie er na de uiteenzetting over de redenen de logica wel van. Als je graag oto’s aanpast naar eigen smaak, is een solide basis (met die gadgets erop, die niet zo makkelijk naderhand in/aan te bouwen zijn) inderdaad een goede start.
Ben heel benieuwd wat je er allemaal aan gaat verhapstoetelen. Gaat vast weer een mooie reeks verhalen op AB opleveren. Dus de nootjes en het bier worden alvast klaargezet 😃
dree16v zegt
Gefeliciteerd met de aankoop. Hier kun je wel weer op los met modificaties, de basis is goed! Eerste dingen die ik mij opkomen zijn. Leder interieur, ander stuurtje, ramen enigzins tinten, setje mooie wielen, tikkie verlaging, chipkuurtje en klaar! Vind het zelf het mooiste type A6. Veel plezier ermee en het gaat ons vast weer een hoop leesplezier bezorgen :-)
simonferrari zegt
Fraaie auto! Een auto met veel potentie om je ‘eigen’ te maken. Een mooi setje originele velgen en een alcantara of bruin lederen interieur. Ik ben benieuwd. Veel plezier van deze mooie wagen!
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor! En de witte lak is een mooie basis voor een group B livery.
tazmania zegt
Gefeliciteerd met je keuze, ben weer benieuwd naar al je verslagen en ervaringen. Zo’n A6 is mij te weinig veelzijdig, en het rijden is alsof je in een luie stoel zit. Vreselijk. Maar als jij er blij mee bent is dat helemaal goed!
saxoke zegt
Gefeliciteerd met de aankoop Willem! Ik zag deze niet aankomen na alle veranderingen en verbeteringen die je aan de 325 hebt aangebracht. Veel plezier met de A6!
willeme zegt
@saxoke: dank je wel! Ik heb telkens moeite om die getunede Leon Cupra’s bij te houden, dus maar even een nieuw wapen inzetten ;-).
saxoke zegt
@willeme: jou voordeel is dat je het met veel meer comfort gaat doen. M’n pa z’n ex-buurman heeft een 2.7TDI van dit model, daarvoor had hij een 159 2.4jtd, daarvoor eigenlijk altijd BMW’s. Deze A6 vind hij 1 van de fijnste die hij ooit gehad heeft.
Variomatic zegt
Superkeuze!! Heel veel value for money ook! Dit model vind ik tijdloos mooi, ook het interieur! Hele auto is zeer solide en goed gebouwd, deed de term ‘premium’ destijds eer aan. En in tegenstelling tot zijn voorganger de 3.2V6 is dit blok onverwoestbaar, het heeft een hele goede reputatie. Idem natuurlijk de ZF bak. En het rijdt fantastisch!
Heb dit model destijds ook meerdere van gereden en alle stoelen gehad, ik vond de electrische niet-S-Line stoelen het beste zitten. De S-Line stoelen zijn te stug en hebben te harde zijwangen. Als je nog ergens een gebruikt interieurtje voor wenug met die vol-electrische stoelen kunt vinden is dat een nuttige upgrade, temeer daar je nu ook de optionele lendesteunen mist..
En mooi wit is niet lelijk! De fraaie druppelvorm van dit model komt er bij lichte kleuren beter uit. Wat opties betreft: je hebt wel de upgraded airco én het kleurenscherm, destijds stonden ze als occasion de banden plat als ze dat schrale kleinere mononchrome zwart/rode schermpje hadden :-)
Heel veel plezier ermee, veel betere keuze dan al die electro/plugin ellende!!!
Variomatic zegt
@variomatic: pardon: de optionele lendesteunen heb je toch wel zie ik nu :-)
Variomatic zegt
@variomatic: en de extra-airco toch niet 🙃
willeme zegt
@variomatic:
Het is volgens mij een van de kaalst mogelijke configuraties. Op de 3.0 TFSI waren een paar dingen al standaard. Xenon, PDC achter, MMI, stoelverwarming, lendesteun en Bose zijn volgens mij de enige opties. Op en setje sportstoelen na zijn er niet echt veel opties die ik graag zou hebben. Airco is standaard, de upgrade versie heeft de knopjes met schermpje, niet de draaiknoppen.
Variomatic zegt
Aanvulling: deze site somt de (beperkte) aandachtspunten van deze motor leuk op: https://www.shopdap.com/blog/post/common-issues-with-3-0t-supercharged-tfsi-audi-engines1.html
En bpm: laat je geen taxatie aansmeren (en zeker niet van een beun) maar gebruik gewoon xray voor 5 tientjes. Is goedkoper en levert doorgaans laagste bpm op.
Onderhoud: iedere Audi dealer in NL kan het in Duitsland uitgevoerde onderhoud uit de systemen halen. Dat was toen al een systeem dat wereldwijd gekoppeld was..
rikv99 zegt
Even voor de non-Audi kenner, is dit (in de basis) dezelfde motor als in de B7 S4 zat? Verder een redelijk leuke auto. Heb er zin in om te zien wat je hier weer van gaat maken! Veel suc6.
willeme zegt
@rikv99: Ja, de motor is in grote lijnen identiek aan de Audi S4 B8 die van 2008 tot 2015 verkocht is.
rikv99 zegt
@willeme: ahah! dus de S4 tune komt er dus zeker aan. Lekker 400pk onder je rechter voet!
AudiRS zegt
Mooie bak! Wordt vast weer een plaatje. Volgens mij is er na levering wel een groter MMI kleurennavi in geplaatst. Het schermpje tussen de klokken is dan ook altijd in kleur. Die van jou heeft rode pixels. Dus volgens mij zat hier eerder een basis systeem in.
willeme zegt
@audirs666: Dat monochroom scherm in zwart-rood was bij de pre-facelift. Dit is de eenvoudigste standaard MMI, optioneel kon je een iets groter scherm krijgen (die heeft dan niet de zwarte randjes). Het schermpje tussen de klokken is de BIS, die kan idd in kleur. Was een optie destijds :-D. Kan inderdaad best standaard zijn bij de grotee uitgebreidere MMI.
fiscaal zegt
Toevallig heb ik 2 maanden geleden vergelijkbare auto gekocht (2.8 quattro, 2009, grijs metallic…) en grappige is dat ik anti Audi was. Een heel aantal bmw’s gehad en zelfde overwegingen (e61 binnen minder mooi). Stuurbekrachtiging is inderdaad raar bij de Audi en V6 klinkt niet zo mooi als lijn 6 van bmw. Audi is een comfortabele reisauto. Ik ben benieuwd naar je upgrades. Ik wil spotify streamen, maar heb nog niet goede gevonden. Veel plezier ermee, ik ga je update goed volgen!
Z zegt
Ga je de 325d verkopen?
berrychello zegt
Leuk excuus voor weer wat anders. Maar volgens mij was de BMW gewoon wat af en jeuken je handen om weer iets aan te pakken. Prima ‘white paper’ dan, deze A6! Ben benieuwd wat voor mooi bruin lederen interieur je erin gaat schroeven! Paar goede wielen eronder, ietsjes lager op z’n veren, en er staat een heel andere auto.
Specht zegt
Heb een dergelijke A6 avant ook heel even overwogen als familieauto, want je hebt echt zeeën van ruimte. Maar uiteindelijk gekozen voor een nieuwe Ford Focus Wagon ST line 155pk in prive lease aanbieding. Had geen zin in de potentiele peperdure onderhoudskosten. Ook al kan ik zelf het onderhoud wel allemaal doen na 15 jaar Alfa gereden te hebben. 😉
willeme zegt
@specht: goede keuze en een gave auto, zo’n Focus. Er zitten potentiële kosten aan en het onderhoud is sowieso prijziger. Nu worden er niet veel kilometers mee gemaakt, dus dat valt op zich mee. Als je een gezin met kinderen, school, puppycursus, werk, vakantie, boodschappen, familie et cetera hebt, dan snap ik wel dat je lieer een nieuwe auto hebt met vaste kosten de komende paar jaar!
cossiekiller zegt
Proficiat met je nieuwe aanwinst! Ziet er goed uit, met hier en daar nog een kleine modificatie wordt dit weer een pareltje!
r3fl3x zegt
Ik vind dit dus echt de leukste rubriek van heel Autoblog. Ene kant jammer dat de e91 weg moet (heb er zelf een, was mooie inspiratie / trigger voor GAS), aan de andere kant leuk om eens wat meer over zo’n A6 te lezen. Succes en houd ons op de hoogte!
cooper007 zegt
Weer een super leuk artikel, ga zo door! Ben benieuwd wat je er nu weer allemaal aan gaat doen? Gefeliciteerd met de aankoop en veel plezier ermee!
cooper007 zegt
Weer een leuk artikel om te lezen! Gefeliciteerd met de aankoop en ik ben benieuwd naar je modificaties!
henk123456 zegt
Ehm proficiat? Ik vind het een bijzondere keuze. Bij de BMW had je het erover dat hij niet zo strak stuurde als de Alfa en heb je diverse modificaties uitgevoerd om het zo scherp te krijgen als de auto verdient. En dan ruil je ‘m in voor een olietanker. Heb je die mods aan de BMW dan uitgevoerd ‘omdat het kan’ en om te zien hoever je ermee kunt komen, maar maakt de wegligging en het stuurgevoel je eigenlijk niet zoveel uit? Of ga je spijt krijgen van de Audi?
Ik ben uiteraard benieuwd naar de modificaties die je uit gaat voeren en het zal zeker weer leuke verhalen gaan opleveren. Maar het canvas waar je mee begint leent zich niet om ook maar in de buurt te komen van de BMW. Ik had op een mooie Giulia of zo gegokt bij je.
willeme zegt
@henk123456:
Ik vond dat een BMW minimaal net zo goed moet sturen als een Alfa. Met de Audi hoeft dat niet. De A6 is ook een volle maat groter en zwaarder. Dat merk je aan alles. Op zich niet erg, maar dit gaat nooit zo strak worden als de 325/159. Maar het oest juist iets anders zijn. Dus omdat het een totaal andere auto is, maakt het mij niet uit.
Alfa Giulia vind ik een geweldige auto. Maar die zijn nog ietsje aan de dure kant. Daarbij heb je geen zescilinders (Q daargelaten) en stationwagon-versies ervan.