Goed nieuws voor de liefhebbers van ongeverfd kunststof. Audi heeft de A6 Avant namelijk aan alle kanten opgepompt. Tadaa, de nieuwe A6 Allroad was geboren.
Deze met plastic behangen Duitser is 4,94 meter lang, 1,90 meter breed en 1,47 meter in de hoogte. Hiermee is de A6 Allroad een paar millimeter groter dan broertje Avant. En ten opzichte van de Avant staat deze derde generatie Allroad 60 mm hoger op zijn pootjes. Verder claimt de pr-afdeling uit Ingolstadt dat hij tot 20% zuiniger is dan zijn voorganger en 70 kg minder in de schaal legt.
De A6 Allroad heeft verder een nieuwe grille gekregen met flink wat chroomwerk, anders vormgegeven bumpers en natuurlijk de obligate spatbordverbreders. Verder zien we hogere dakrails, een RVS-beschermingsplaat onder de achterkant (en voorkant) terwijl de einddemper over een paar nieuwe sierpijpjes beschikt. Rollen gaat doorgaans op 18-inch lichtmetaal, maar 19- en 20-inch behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden.
Wie het niet eens is met de hoogte kan de luchtvering 35 mm laten variëren in hoogte. Op snelheid wordt de hoogte echter automatisch naar beneden gebracht met 15 mm. Drop it like it’s heiß! Dat is iets wat de A4 Allroad overigens niet kan.
Voor benzinerijders is er een 3.0 TFSI beschikbaar met 310 pk en 440 Nm. Daarmee sprint de langwerpige softroader in 5.9 seconden naar de honderd terwijl de maximum snelheid op 250 km/h blijft liggen wegens begrenzermeuk. Wie diesel opteert heeft meer keuze, van de 3.0 TDI komen namelijk 3 varianten beschikbaar. Deze kunnen beschikken over 204, 245 (enkele turbo) of 313 pk (twin turbo) terwijl het koppel varieert van 450, 580 tot 650 Nm. De zuinigste doet 6.1 liter per 100 km. De dikste diesel is de voorlopige sprintkoning; naar 100 km/u accelereren doet ‘ie fluitend in 5,6 seconden, mede dankzij de achttraps automaat. Vanzelfsprekend gaat geen A6 Allroad de deur uit zonder een Quattro-systeem.
In Duitsland gaat de el-cheapo-versie €54.600 kosten. Daarvoor heb je de 204 pk sterke 3.0 TDI. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend. Vanaf de lente worden ze uitgeleverd.
audi18 zegt
voorspelbaar, maar vindt hem door de combo van alu met kunstof toch best stoer uitzien, zal wel weer een zeldzaamheid worden in nederland
the-budel-guy zegt
Wow wat een pracht wagen.
CRX zegt
54.000 voor zo’n auto. Vaak lees ik over de buitenlandse prijzen heen maar als je het op je in laat werken… Wat zou de Nederlandse snelweg mooi kunnen zijn.
lambo4all zegt
@CRX: inderdaad, met aaaaaallemaal audi ZONDER plastic troep aaan de buitenkant!
luuktb zegt
@CRX: Ja idd dan word de nederlandse snelweg mooi , beetje variatie in plaats van strak zwart asphalt ook hier en daar eens een scheur of een gat met wat onkruid !
bruinbeer zegt
en ondanks al het plastic vind ik het een gaaf ding. jammer dat hij zo duur is…
Mercbenz zegt
Vroegah moest je altijd bijbetalen als je meegespoten bumpers wilde hebben…
MAB zegt
@Mercbenz: als ik me niet vergis kan dat hier bij ook. Bij de a4 all road wel eens gezien.
verstelbarevoorwielen zegt
Erg mooi! meegespoten bumpers zijn hier minder nodig dan bij de huidige generatie. 3 liter twin turbo, wat een blok! luchtvering rijdt echt fantastisch, als het even kan, nooit meer iets anders voor mij!
griffendahl zegt
@verstelbarevoorwielen: Ik ga er vanuit dat jij een A6 Allroad hebt… ?? Mag ik vragen waarom ?? Ik vind het persoonlijk echt een heel vreemde auto, en ook niet echt fraai, maar ben wel oprecht benieuwd of je hem koopt omdat die uitzonderlijk geschikt is voor het trekken van paardentrailers door de blubber of voor vakanties hoog in de bergen in Zwitserland met het hele gezin of dat je hem gewoon echt mooi vindt.
Alwood zegt
hmm… als groot fan van ongeverfd zwart plastic vind ik dit toch een beetje een twijfelachtige auto…
wimbers zegt
heb de eerste variant vande allroad gereden met de 2.5 tdi
dat was al een heerlijke wagen.
deze ziet er ook nog eens goed uit.
jammer dat ie in nederland met een beeje uitrusting meteen een ton kost..
visconty zegt
… en als ze al dat plastic nu eens zouden vervangen door carbon? :p
llewy zegt
Vanan = vanaf? Laatste zin
Prachtige wagen, al kan ik nog niet wennen aan de nieuwe achterkant.. Vond het rondere vorige model veel mooier.
pier zegt
Best een geinige auto, maar voor mijn gevoel leende het lijnenspel van de vorige er iets meer voor. Wel fijne auto’s om te rijden, en de luchtvering is een leuk speeltje voor wintersport :)
mout zegt
Wie wil er nu geen rubberlaarzen onder zijn krijtstreepjespak?
mightymike zegt
Hoezo plastic? Alleen omdat er om de wielkasten een stuk plastic zit en achter bumper een stukje is het gelijk een lelijke kut auto? Toch een prachtige bak dit denk dat er genoeg blij zullen zijn als ze deze zo voor de deur zetten met een goed benzine blok er in. Ben blij dat er tenminste geen 1.2 tfsi blok in ligt, omdat dat lekker zuinig is, maar gewoon een lekkere 3.0 tfsi. Gezeik tegenwoordig met die kleine klote blokken. Dit is tenminste een echte auto waarmee je zo naar zuid spanje kan touren.
luuktb zegt
@mightymike: Je vergeet hoe nadelig al dat plastic voor de gemiddelde autoblogger is ! al dat plastic verpest de aerodynamica zeker gezien hoe realistisch grand turismo is kan dat echt niet, voor je het weet kost het je een seconde!
markietwo zegt
Schitterende auto! Vorige model is idd ook echt een beauty maar deze is nog mooier! Pfff lekker wakker worsen als je dit ziet! M’n meissie heeft een paard en trailer en het zou niet misstaan… Maar om in het weekend je ff heerlijk buiten het asfalt te begeven is dit ook een heerlijke auto! Ik heb dit liever dan een S6 of S4 avant ! Hmmm wat een super bak !
markietwo zegt
Worden
tjorque zegt
ik ga ff wat goud schijten zodat ik er eentje kan bestellen, de allroads hebben mij altijd aangetrokken… :)
tinusb100 zegt
Wauw….
sirmustang zegt
-=edit: check!=-
Verder vond ik de oude allroad mooier, bij deze vind ik dat kunststof niet zo staan.
meneersander zegt
Hè bah wat zijn dit toch lelijke auto’s…
exotic zegt
Ik vind het wel altijd apart dat mensen op AB direct naar de “L” en de “S” toets gaan wanneer ze een topic met “Audi” zien staan.
Het lijkt wel een cult hier op AB. Alle Audi’s zijn Lelijk en Saai. De hoofdvraag voor mij is: Waarom zie ik er dan zo veel op straat rijden? En waarom kijkt alle menigte ernaar als er een langsrijdt?
hotseflots zegt
@exotic: Omdat de mens een kuddedier is en niet te veel op wil vallen. Daarom kopen ze en masse Audi, want ze willen wel een beetje premie doen, maar ook een beetje saai blijven. Liefst in het zwart, grijs of het flitsende blauw. Uiteraard met bijpassend altijd standaard saai zwart leer. Nietwaar? Tja, lelijk is om te schelden, saai is zeker.
jeanclaude zegt
Wat een mooie wagen zeg.
umadbrah zegt
Heb het idee dat ie veel lager ligt dan de vorige
bramg80 zegt
Super mooie wagen, heeft mij iets te lang geduurd en heb de gewone avant besteld met de 3.0 biturbo, kan niet wachten!
germancarsftw zegt
@bramg80: Knap, dat je geboren bent in 1997 en nu al een A6 avant 3.0 biturbo kan betalen…
Tommy2 zegt
Er staat en fout in de tekst: “van de twin-turbo 3.0 TDI komen namelijk 3 varianten beschikbaar”.
Dit is onjuist, alleen de 313 pk variant heeft dit. ;)
Goeie zaak dat ze alleen zesclinders aanbieden. Houd het model wat exclusief.
sir_smokalot zegt
Check!
mashell zegt
Grappig dat het model nu eindelijk A6 Allroad heet. Mooie wagen, briljant interieur.
norge zegt
Doe mij maar iets van Subaru ,beter en goedkoper als dit ding.
amazinglaurent zegt
Wie zit DAAR op te wachten. Koop ofwel een SUV ofwel een avant…
bramg80 zegt
@germancarsftw Mijn zoon heeft dit account voor mij aangemaakt, als je dit niet gelooft stuur ik je nog wel een keer de foto’s van mijn aankomende biturbo.
germancarsftw zegt
@bramg80: Ah oke, ik geloof je. Goede keuze!
Flamingo zegt
huh ik snap het niet wat laten ze nou allemaal zien met die verlichting? vooral het derde plaatje
agera zegt
Mooier dan de standaard A6 avant dat wel, maar totaal een onnodige auto als je het mij vraagt.
Een kruising tussen een SUV en een stationwagon. Koop dan een echte terreinwagen en als je zonodig offroad wilt.
Of de ideale auto voor de mensen die regelmatig op ski/wintersportvakantie gaan.
janklaassen zegt
Goede zet,
Alleen 310pk? Dat is een kleine vermogens upgrade tov de 300pk in de reguliere 3.0T A6?
Flamingo zegt
gaan jullie deze nou ook es testen alsjeblieft? lekker in het terrein enzo.ff kijken wat ie nou kan