Met een strakke styling, mooie materialen en dikke motoren kwam de A5 op menig verlanglijstje met stip in de hoogste regionen binnen. Als tweedehands is de Audi A5 een stuk bereikbaarder, waar je op moet letten behandelen we in dit occasion aankoopadvies.
Van de drie carrosserievarianten zijn de coupe en cabriolet hele logische, de Sportback is een vreemd eend in de bijt. De vierdeurs coupe schurkt wel heel erg tegen de A4 (Avant) aan, maar kopers wisten de Sportback meer dan goed te waarderen. De A5 Sportback werd namelijk de meest verkochte carrosserie.
Deze generatie Audi A5 werd gebouwd tussen 2009 en 2016, waarna de drieling werd afgelost door hagelnieuwe exemplaren. Sinds jaar en dag geeft Audi de sportieve varianten de naam S of RS mee. De Audi RS5 was er als coupé en als cabriolet, maar een RS5 Sportback heeft Audi nooit gebouwd. De S5 was er wel als coupé, cabriolet en als sportback, waarbij de coupé in eerste instantie met een 4.2 liter grote V8 werd geleverd. De S5 cabriolet en Sportback kregen beiden een 3.0 liter V6 met supercharger.
Facelift Audi A5 in 2011
In 2011 werd de A5 (en S5/RS5) gefacelift. Naast diverse technische updates, kregen front en achterkant nieuwe lichten. Vooral aan de voorzijde is het verschil duidelijk door de andere koplampen.
Aandachtspunten
Als je een tweedehands Audi A5 8T wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich orde, maar loop toch even door de lijst met Audi A5 8T problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Carrosserie en interieur
- De afvoer van de wateropvangbak onder de voorruit kan kan verstopt raken. Daaronder zitten de computers en die houden niet van water.
- Ondanks dat de achterruit relatief vlak ligt, is er geen achteruitwisser.
Onderstel
- Vanaf bouwjaar 2012 zijn er diverse klachten over de elektrische stuurbekrachtiging: zwaar of te licht sturen, niet centreren na uitsturen, een vaag stuurgevoel en een soort “knik” in het stuur.
- Het quattro vierwielaandrijfsysteem zou onopvallend zijn werk moeten doen. Mocht je wel dingen voelen, dan is een controle aan te raden.
- Deze generatie Audi A5 (en A4 occasion aankoopadvies) hebben een vrij stevig onderstel, helemaal als sportievere S-line. Grotere velgmaten verergeren dit nog. Proefrijden is dus wel handig. Maar dat zouden we ieder occasion aankoopadvies wel kunnen schrijven, niet alleen voor de Audi A5.
Aandrijflijn
- Multitronic heet in de volksmond ook wel Multitrauma: het is niet de beste bak die Audi ooit gebruikte. Problemen kunnen zijn: schokkend schakelen, een erg abrupte acceleratie vanuit stilstand en moeizaam achteruit manoeuvreren bij koude temperaturen.
- Bij de handgeschakelde versies: controleer of de koppeling schokvrij aangrijpt.
- Controleer bij de S-tronic automaten met dubbele koppeling of ze soepel en schokvrij schakelen.
- Olieverbruik 1.8 en 2.0 TFSI motoren: om tot een zo laag mogelijke emissie te komen, zijn er lagere olieschraapveren gebruikt. Helaas doen die minder goed hun werk om olie van de cilinderwand richting carter te schrapen. De bouwjaren 2008-2012 hebben daardoor vaak een hoog olieverbruik. Slecht onderhouden auto’s tot 2014 zijn nog steeds een risico. Garantie of coulance was in sommige gevallen mogelijk. De beste oplossing zijn nieuwe zuigers en dat is helaas prijzig.
- Kettingspanners distributieketting 1.8 en 2.0 TFSI kunnen defect raken en dat kan tot serieuze motorschade leiden. Er zijn coulance regelingen. De kettingspanner kan ook al vervangen zijn, dus controleer dat.
- De wervelkleppen van de 2.7 en 3.0 TDI slijten en geven dan een foutmelding. Een specialist verwijdert ze, de dealer kan soms met coulance de reparatie uitvoeren.
Elektronica
- De elektrische parkeerrem weigert soms los te komen, waardoor je niet kan wegrijden.
- Elektronica: infotainmentsystemen willen wel eens vastlopen, parkeersensoren geven soms de geest, dus controleer de werking.
- Controleer of alle ramen netjes open en dicht gaan. Ze gaan iedere keer naar beneden (en naar boven) bij openen deur. Schijnbaar zijn sommigen dan al na 3 jaar aan een nieuwe elektromotor toe.
Motoren benzine
- 1.8 144 pk
- 1.8 160 pk
- 1.8 170 pk
- 2.0 180 pk
- 2.0 211 pk
- 2.0 225 pk
- 3.0 272 pk
- 3.0 333 pk
- 3.2 V6 265 pk
- 4.2 V8 354 pk
- 4.2 V8 450 pk
Motoren diesel
- 2.0 136 pk
- 2.0 143 pk
- 2.0 150 pk
- 2.0 163 pk
- 2.0 170 pk
- 2.0 177 pk
- 2.0 190 pk
- 2.7 190 pk
- 3.0 204 pk
- 3.0 240 pk
- 3.0 245 pk
Aanbod Audi A5 Sportback 8T op Marktplaats
Op moment van schrijven staan er ruim 400 exemplaren van de Audi A5 8T op Marktplaats.nl te koop. De A5 Sportback vormt ruim 40% van het aanbod, de A5 cabriolet minder dan 20% en de rest zijn A5 coupés. Prijzen voor de Audi A5 Sportback 8T variëren van €6500 tot zo’n 35k. Voor het totale aanbod van de Audi A5 kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
MAB zegt
We hebben zelf een 2.0 TFSI gehad en die had ook een olie probleem. Audi wilde het onder coulance oplossen onder de voorwaarde dat die onder de 1000 km de olie lampje ging branden. Audi heeft dus olie bijgevuld en toen rijden maar, bij 800 km ging de lampje branden. Voor ons was het prima maar het gaat toch nergens over dat ze normaal vinden dat je auto na 1000km olie bijgevuld moet worden.
Johanneke zegt
Hoe hebben ze het opgelost, en (in welke mate) heeft die oplossing gewerkt?
techniekmeneer zegt
@Johanneke: Zie de site van Hartog tuning voor de oplossing.
MAB zegt
@Johanneke: ze plaatsen nieuwe zuiger schrapers. Het was goed opgelost in ieder geval.
ouwedibbes83 zegt
@Johanneke: ze hebben het systeem zo gecodeerd dat het lampje altijd uit blijft ;)
audirick1995 zegt
@MAB: ik heb ook de 2.0tfsi gehad kon elke 200km olie bijvullen. (Stond vaker bij de pomp voor olie dan benzine😭) gelukkig kon ik bij de Audi dealer voor €1300 een geheel nieuw blok krijgen
kennone zegt
@audirick1995: ben je dan niet bang dat je dan weer dat gezeik gaat krijgen of zat er in dat nieuwe blok al dikkere schraapveren?
audirick1995 zegt
@kennone: ik kreeg er ook weer gewoon fabrieksgarantie op. Weet niet meer precies voor hoeveel jaar maar was ook tot 100dkm.
wimof zegt
Het is vooral de vorm van de olieschraafveer, de olieafvoer verloopt anders en de totale hoogte is wat meer, Neen problemen geven deze nieuwe zuiger/veren combinatie niet.
karhengst zegt
Ze hebben je laten betalen voor een probleem wat ze zelf veroorzaakt hebben door dergelijke rommel op de markt te brengen?
Johanneke zegt
Jep. En als je geen zin hebt om een rechtzaak te gaan voeren is dat de beste optie. Of geen VAG kopen, dat is mijn oplossing. Misschien dat de elektrische auto’s wel degelijk van kwaliteit zijn, in tegenstelling tot de auto’s die ze de laatste 15 jaar bouwen.
henkp1 zegt
Het antwoord is: ‘nee’.
wimof zegt
Gan eens in detail kijken naar andere merken, steek je licht eens op bij Motoren Zimmer vooral bekend om zijn grote deskundigheid voor AMG motoren, en als je denkt dat alleen de kettingspanners bij VW groep stukgaan kan ik je https://www.redhead-zylinderkopftechnik.de/ aanraden waar je ook (ontluisterende) info zal verkrijgen over het reilen en zeilen in automobielland.
tanzanitef30n zegt
@karhengst: VAG/PON kennen en weten niet wat service is richting de klant. Dat zie je terug bij bijna alle Vag dealers. Het is niet zo dat ze geen goede service willen bieden net zoals BMW bijvoorbeeld (imo kwa coulance nr1 dealernetwerk) maar dat ze het simpelweg niet vergoed krijgen vanuit Pon hoofdimporteur. Gewoon geenVAG kopen.
Johanneke zegt
Het zal vast prachtig rijden, maar ik zou het absoluut niet aandurven om een auto met zo’n tsi motor te kopen. Zeker die met de oudste bouwjaren.
alcantara zegt
Juist niet! Het rijdt slecht vergeleken met BMW, maar mooi is hij zeker.
dijan zegt
Alcantara; ik heb een nieuwe BMW 320 i coupe gehad en weet wat het fijnste rijdt. Nou ,ik heb na veel problemen met. de BMW na 10 maanden ingeruild.Daarna Audi en ben er van overtuigd dat de A5 veel fijner is als de BMW. Zuiniger , minder zijwindgevoelig.minder windgeruis. Heb jij ook de ervaring of van horen zeggen ?
paulvtec zegt
Een 320 is ook echt bagger, je moet minstens een 6 cilinder hebben. Ik weet niet hoe het is om in een A5 te sturen, maar ik zou mijn 5 serie er niet op inruilen.
ouwedibbes83 zegt
@dijan: hmm, als dat je criteria zijn of een auto goed rijdt, sla je toch in mijn ogen wel een paar aspecten over. Stuurgevoel, bochtgedrag, balans in de auto, in welke mate het onderstel oneffenheden in het wegdek wegfiltert, manier waarop het vermogen vrij komt, en mogelijk ook welke willen aangedreven worden.
dijan zegt
Ouwe,ik heb diverse merken nieuw gekocht en kan je zeggen dat dit toch nu toe de fijnst rijdende auto is . Met quattro is het een erg goed sturende en comfortabele auto zelfs met 19 inch. Er zijn verschillende standen van comfortabel tot dynamic.Het hoeft geen race auto te zijn ,Maar gaat toch erg goed van z’n plaats.Mojn BMW verbruikte wel olie en de Audi s die ik heb en had niet.
redbeams zegt
@dijan: Ach hou toch op joh met dat broodje aap verhaal…diverse merken en dan loop je te zeggen ik rij al 36 jaar vag.Spreek je jezelf toch behoorlijk tegen.
karhengst zegt
Ik heb ook het idee dat hij hier tien jaar oudere BMW vergelijkt met z’n 2019 A5. De 320i coupe is immers al twee generaties terug.
dijan zegt
Rrdbeams; ik ben 36 jaar taxichauffeur geweest en heb met diverse merken mijn werk gedaan .Daarbij heb ik privé Vw ,Seat Ibiza,Leon, Audi nieuw gekocht.tussendoor nog een Opel Astra,Ford Sierra ,BMW .Dus je kent me helemaal niet ,
redbeams zegt
@dijan: Leer eerst maar eens tellen en begrijpend lezen 😉
alcantara zegt
Ja als taxichauffeur stel je ook hele andere eisen aan een ‘fijn rijdende auto’ dan de gemiddelde bochtenridder op Autoblog.
kennone zegt
@Johanneke: dan haal je toch de 6pitter
AbdelJabbar zegt
Die 3 liter met compressor schijnt toch erg betrouwbaar te zijn en makkelijk te kietelen? Weet iemand de motorcode van dit blok?
E34M5Touring zegt
@a20racer: Stage 1 bij JD is 435pk. Dan ben je al sneller dan een RS4/5. Veel meer koppel.
alfaholic zegt
Klopt. Trotse (en tevreden) eigenaar hier: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/audi-s5-sportback-3-0-tfsi-quattro-pro-line-2010 Motorcode is: CAKA en dan een hoop nummers als ik me niet vergis.
jajeroenja zegt
@a20racer: Vanaf 2013 is die het betrouwbaarst. CAKA, CWGD
Variomatic zegt
@jajeroenja: en in de Q7 zit die ook, maar dan met een achttraps ZF tiptronic in plaats van een DSG bak.. ietsjepietsie groter dan een A5 maar wel een heerlijke combi :-)
wimof zegt
Laat het zoals het uit de fabriek komt, zonder dure constructuele wijzigingen kan de motor het teveel aan vermogen maar moeilijk aan. Zie oa subi-performance op zijn youtube kanaal, Tuner jagt zwei AUDI Motoren hintereinander hoch! l Subi-Series was een duidelijk voorbeeld hoe fout het kan gaan.
dijan zegt
Ik heb zelf in 2019 een nieuwe Audi A5 sportback 45 mhev quattro gekocht in gotlandgreen groen.Laten chippen tot 305 pk en 460 mm. Ben echt blij met de rijeigenschappen en het interieur en exterieur.Is best zuinig en snel .Na 22000 km nog geen olie bijgevuld ,alleen een beurt na 2 jaar . Tot nu toe niks negatiefs kunnen ervaren.
simonferrari zegt
@dijan: Prachtige wagen! En wat een enorm goede kleurkeuze! Een van de mooiste kleuren bij Audi als je het mij vraagt. Geniet ervan :)
mrporter zegt
@dijan: lekker kleurtje hoor
dijan zegt
Mr Porter. Dank je. Kijk na parkeren nog steeds nog een keer om .staat geweldig met 19 inch.
mashell zegt
Ik vind het een beetje een bejaardenkleur maar het is nog altijd beter dan zwart, grijs of zilver. Zeker dat Komo grijs van Audi (en Skoda) is een ware visuele gruwel.
staal zegt
Wat is de reden van zoveel 2.0 TDI’s met kleine stapjes in het aantal pk’s?
mashell zegt
Verschillende versies voor verschillende bouwjaren.
basman147 zegt
Dat zijn lichte wijzigingen per bouwjaar > de 136 pk kreeg na een aantal jaar 143 pk en vervolgens 150 pk, de iets sterkere ging van 163 naar 170 etcetera. Meestal waren er 2 4-cilinders en 2 6-cilinders beschikbaar.
Ot92 zegt
De 8 traps multitronic bak van na 2012 o.i.d. is degelijker dan de nachtmerrie multitronic van voorheen.
jaapies zegt
In een juiste uitvoering is deze auto dus alleen maar mooi. Beetje als een domme knappe vrouw, als heeft die misschien nog het voordeel dat ze wel lekker rijdt.
Nee laat ze lekker staan. Niet in de laatste plaats die uit het filmpje, wat een Sjonnie uitvoering zeg.
ouwedibbes83 zegt
@jaapies: hoe die velgen zo snel een auto omlaag kunnen halen, pwoah! Maar mss spreekt het de doelgroep wel aan.
net10 zegt
Mooie auto, maar de lijst met (dure) problemen en aandachtspunten is wel heel erg groot. Ik koop dan liever een betere en betrouwbaarder auto.
917 Porsche + Audi zegt
@net10; Als je het een mooie auto vind, en je zoekt een betrouwbare wagen, ga dan voor een 2.0 TDI. Die van mij heeft bijna 2ton op de teller NOOIT olie moeten bijvullen, enige kost dat ik reeds gehad heb was het vervangen van de lamdasonde ( ongeveer 150€)
monsieurleloure zegt
Verder zoeken
Wat een horrorlijst van mankementen.
Stuk voor stuk zaken die serieus geld kosten.
Zwarte velgen is wel een beetje 2019 en die zwarte Audilogo’s maken het er ook niet beter op.
dijan zegt
Lourelei,had wel eerder negatief bericht verwacht. Zwarte velgen kun je onder elke auto monteren ,kwestie van eigen smaak. Net zoals zwarte logo s is ook niet origineel. Ik heb het allebei niet.
monsieurleloure zegt
@dijan
Ik weet niet zo goed wat ik met jouw antwoord moet…..
Probeer het nog eens…
redbeams zegt
@monsieurleloure: Ach hij is mankementen gewend en loopt graag leeg bij de dealer.
domusdimaria zegt
@monsieurleloure: deze specifieke A5 heeft nooit mankementen gehad. Betreft een zéér late uitvoering uit 2017. Toen ik de auto vorig jaar kocht, ook gelijk een aankoopkeuring laten doen, om precies dezelfde reden. Ding is spatzuiver.
erikabarth zegt
@monsieurleloure en toch wordt er fora ontzettend overdreven! de anti VW club fan overdrijft altijd mateloos.
Op de gigantische aantallen die verkocht zijn vallen de aantallen gerust mee, en veruit de meesten zijn binnen de ruimhartige coulance /garantie vervangen.
erikabarth zegt
Verder vergeet men vaak voor het gemak dat er dezelfde jaren diverse merken dezelfde problematiek hebben.
Zoals ketting/spanners/olie verbruik.
Alfa/PSA/BMW/Mercedes om waar wat voorbeelden te noemen.
kennone zegt
Voorsprong door techniek..
dijan zegt
Mashell,komt goed uit ,want ik ben 71 .
Davion zegt
Op 2:55 hoor je een geluidje, Wouter kijkt en klikt het weg of op OK, dit was toevallig niet de melding om de olie bij te vullen? :p :D
Wel een prachtige auto overigens :)
MartijnGizmo zegt
Brandstofreserve :)
soundgarden zegt
De velgen zijn zwarter dan de banden. Iemand een kotsemmer?
domusdimaria zegt
Grappig dat mijn oude beestje voor deze video is gebruikt! Mis de auto van dag tot dag nog steeds. Ben gelukkig nog erg verknocht aan mijn TTRS die ik bij Vossestein heb gekocht. Over deze A5, uitmuntende auto en nooit problemen mee gehad!
Johanneke zegt
Dus in 2017 hadden ze eindelijk de auto gebouwd die de kwaliteit had welke het vanaf 2009 eigenlijk had moeten hebben?
domusdimaria zegt
@Johanneke: zeker weten. Heb daarvoor een pre-facelift gehad en moet echt zeggen dat de kwaliteit zeker verschilt. Multitronic in de 2017 was véél beter, knopjes zaten beter op hun plek en overall qua techniek ook verbeterd, gezien de facelift componenten gebruikt van de A6.
fulvia1967 zegt
Wij hadden een 1.8 TFSI 170 pk. Slechtste auto ooit gehad. Turbo vervangen, ketting uitgerokken, koelvloeistof die continu moest bijgevuld worden. Auto van 60k€ (in B) was na 5j geen 10k€ meer waard…
cdhd zegt
Jammer dat zowel Wouter als de vele reacties geen recht doen aan hoe het IMHO eigenlijk zit, ja de eerste 1.8TFSI met 120PK en 160PK en 2.0 TFSI met 211PK waren motoren die hun problemen kenden maar vooral wanneer er de veel te lange onderhoudsintervallen aangehouden worden van 30dkm (ingegeven vanuit leasemaatschappijen) en bij gebruik van B-merk motorolie. Deze eerste lichting motoren is gevoelig voor veel korte stukjes rijden en niet tijdig olie verversen en gevolg is veel interne vervuiling wanneer er niet om de 15dkm olie wordt ververst, dan gaan de gaatjes in de olieschraapveer dicht zitten en de veer zelf kan vast komen te zitten en dan gaat de auto olie gaan verbruiken. Deze motoren hoeven helemaal geen olie te verbruiken, als je lange afstanden rijdt (voor iedere auto beter omdat dan de condens ook uit de olie kan verdampen) en je olie netjes ververst bij voorkeur om de 15dkm dan hoeft ook een pre- facelift met bovengenoemde motoren helemaal geen olie te verbruiken. Dan is er in de eerste lichting (2007-2010) nog een aantal auto’s geweest met distributieketting problematiek (vaak veroorzaakt door een spanner die bij het starten de spanning niet op de ketting kan houden en dan 8 kromme kleppen veroorzaakt. Verder was bij de eerste lichting motoren net als bij veel andere merken (Peugeot, BMW, Mercedes, VW, Toyota, Etc. Etc.) de directe benzine inspuiting nog vrij nieuw en daarmee ook het fenomeen “carbon buildup” omdat er geen benzine (damp) meer langs het inlaatkanaal / de inlaatkleppen komt en wel door o.a. de EGR restant uitlaatgassen en carterdampen vervuilt het inlaattraject / inlaatkleppen (deze worden niet meer schoon gespoeld).
Met de introductie van de nieuwe generatie introductie in de facelift A4 / A5 (dus vanaf 2012 ) 1.8TFSI (motorcode beginnend met CJE) welke te krijgen was met een vermogen van 170 / 177PK is er heel veel veranderd in positieve zin. Om te beginnen kregen deze motoren een extra rij met injectoren welke in het inlaattraject zitten deze werken bij o.a. de koude start en spoelen dan het inlaattraject schoon en dat scheelt enorm / alles bij de interne vervuiling / carbon buildup. Daarnaast kregen deze motoren andere zuigers en zo nog wat zaken, gevolg was / is een motor die qua problemen niet te vergelijken is met de eerste lichting, de eerste uitgeleverde 2012 CJE motoren daarvan zijn wat verhalen bekend over een slechte lichting (IHI Turbo compressoren) die zijn echter inmiddels allemaal al lang een keer aan de beurt geweest en dat betrof een hele vroege 2012 lichting de modeljaren 2013 en later (loopt vanaf fabrieksvakantie Dld 8-2012) daarvan zijn geen extreme problemen bekend natuurlijk het is en blijft techniek dus alles kan kapot maar geen verhalen zoals bij de pre facelift modellen.
Vreemd genoeg bleef Audi nog een tijdje de “oude” 2.0TFSI met 211PK doorleveren in de facelift en kon deze pas in de 225 / 230PK variant profiteren van de upgrades die de 1.8TFSI al eerder kreeg. Bij een facelift model met 2.0TFSI en 211PK (zijn normaliter auto’s van 2012 of vroeg 2013) is het dus even extra aandacht op het gebied olie verbruik. De nieuwe generatie 2.0TFSI (225 / 230PK) met de upgrades zoals bij de 1.8TFSI (CJE motoren) werden geleverd vanaf Q2 2013 en zijn in de basis net zo “goed” als de 1.8TFSI CJE.
Deze nieuwe generatie motoren zowel de 1.8TFSI (170 / 177PK) als de 2.0TFSI (225 / 230PK) is te herkennen aan de positie van de olievuldop deze zit niet meer midden op de motor (in de motorafdekplaat) maar voorop het blok vrijwel direct achter de radiateur het front. In de basis zijn deze nieuwe motoren geleverd tot het einde van de productie de auto waar Wouter in op pad is mag dan een 1.8TFSI van 2017 zijn in de basis is deze motor (waarschijnlijk een CJED of CJEF ) dezelfde als een 2012 CJE of CJEB
Dan over de automaten, de voorwielaandrijver is altijd een Multitronic en daar waar deze in de oudere generaties Audi (2003-2008) het matige imago hebben gekregen zijn deze in de bouwjaren 2009-2017 echt comfortabel en eigenlijk probleemloos bij goed onderhoud en normaal gebruik(dus om de 60dkm olie plus filter vervangen) en nee de multitronic is geen razendsnelle “racebak” maar wel zuinig en comfortabel. Technisch is de multitronic nauwelijks gewijzigd in de levenscyclus van de A5 wel de software die is steeds verder verbeterd (er zijn diverse (15?) updates geweest) en daarmee kunnen bepaalde problemen ook echt worden verholpen.
Wil je een automaat met dubbele koppeling die snel schakelt dan moet je voor een Quattro gaan die hebben (in Europa) een S-tronic met dubbele koppeling vanaf modeljaar +/- 2010.
De wat oudere A5-jes Quattro 2007-2009 hebben nog een oude versnellingsbak met koppelomvormer (tiptronic) deze bakken is men voor de USA export auto’s blijven leveren dus kom je een A5 tegen van 2015 met Quattro en tiptronic automaat dan is de kans groot dat het een Re-Import is uit de USA meestal is het dan een 2.0T (zo noemen ze hem in de USA) en vaak / altijd een Coupe of Cabriolet.
Deze re-import auto’s worden vaak met schade uit de US gehaald en dan via oost Europa / Duitsland weer hier aangeboden, eentje om op te letten want naast een potentiële ex-schade auto hebben deze auto’s een hele hoge Co2 uitstoot en daardoor bij import in NL een dito hoog BPM bedrag (die laat je dus liever staan).
Over het raster sturen daarvan is inmiddels (8 jaar) bekend waar het probleem door veroorzaakt werd (massakabel naar het stuurhuis, stramme kruiskoppeling, software) dat betrof een eerste lichting 2012 facelift modellen en nadat men wist waar het probleem zat kon men dit bij de betroffen auto’s verhelpen en bij de nieuwe auto’s die de band afliepen voorkomen. Auto’s die er nu last van hebben kunnen ook last gehad hebben van een te ijverige poetser die de kruiskoppeling naar het stuurhuis vol water heeft gespoten en dat veroorzaakt dan ook een “knokig” gevoel bij het sturen (toch hoor / lees ik daar weinig / niets meer over).
Moraal van het verhaal met een facelift heb je net iets minder kans op de kinderziektes van de eerste lichting en vooral het onderhoud / wijze van gebruik zijn van belang een auto met veel snelweg ervaring (wat hogere km-stand) kan wel eens de betere zijn t.o.v. een auto die alleen maar werd gebruikt voor de boodschappen (lage km’s) en daarmee nooit op temperatuur kwam en vooral in de eerste 3 versnellingen werd gereden en daarnaast heel veel koude starts heeft gemaakt en drempels heeft gezien.
BerlingoHdi zegt
@cdhd: Mand.