Tenminste, de Audi A5 sedan mag één land vergezellen en je hoeft niet te raden welk land dat is.
Je zou zeggen dat de Audi A5 is bezweken onder het opschuiven van de Audi A4 naar de A5 qua naam, wat voor de coupé en cabrio ook geldt. Voor de Sportback niet. Eigenlijk is de nieuwe Audi A5 ‘sedan’ meer een A5 Sportback dan een sedan. Audi gebruikt die naam immers voor auto’s met een hatchback, dus de liftbacks en vijfdeurs modellen. Ook al heet ‘ie sedan, hij heeft een hatchback. Dat wil zeggen dat het scharnierpunt van de kofferbak boven de achterruit zit en niet eronder, waardoor je dus niet een ‘afgescheiden’ kofferbak hebt. De auto die dus echt is bezweken is de A4 sedan.
Audi A5 L Sedan
De reden waarom is erg simpel: de reguliere sedan sterft een beetje uit. In ieder geval in Europa, waar Audi nog prominent is. Men kiest dan toch sneller voor een liftback (en al helemaal een Avant) als allrounder. Waar dat niet aan de hand is: China. Bovendien is Audi daar onderdeel van een joint venture tussen Volkswagen en FAW. Dus die maken lekker hun eigen keuzes en de nieuwste keuze is de terugkeer van de Audi A5 Sedan. In China zijn sedans heilig en deze Audi A5 L Sedan is niet zomaar een A5 met kont. Zoals vanmorgen dus al aangekondigd, nu de Guangzhou Autoshow gaande is, presenteert Audi een verlengde A5 en daar hebben we nu iets meer details over.
LWB
De L staat zoals je kan voorspellen voor Long, wat slaat op de wielbasis. Net als de Audi A7 L voor China is niet alleen de wielbasis verlengd, maar ook de kont aangepast om beter bij de sedanklep te passen. Proportioneel wordt de A5 L er een beetje vreemd van. Het korte kontje van de A5 voorzien van een iets langere sedankont zou nog best oké zijn, maar de extra ruimte zit ‘m vooral in de wielbasis. Dat vinden de Chinezen belangrijk. De proporties zijn dus… interessant. De wielbasis is met 65 mm toegenomen en is nu net geen 2.700 millimeter. De daklijn achter is dusdanig aangepast dat de kont veel langer voelt, maar eigenlijk slechts 7 mm verder uitsteekt. De totale lengte is iets meer dan 4,9 meter.
Tierelantijnen
Aan de voorkant van de Audi A5 L is het een bekender verhaal als je ‘onze’ versie kent, maar Audi kiest wel voor extra verlichting. Al die LED-tierelantijnen die je ziet maken deel uit van de identiteit van de auto in China en daar is het kunnen onderscheiden van modellen aan hun verlichting belangrijk. Daarom krijgt de Chinese A5 een lichtstrip in de grille en verlichte Audi-ringen voor en achter. Overigens betekenen die ringen dat je deze Audi niet moet verwarren met de nieuwe AUDI.
str8six zegt
Akkoord
HZW zegt
LWB, is natuurlijk een beetje flauwe kul, 6,5 cm stelt bijna niets voor, het zou LWB zijn met 15 cm meer, bv.
Fruitcake zegt
Mijn vriendin zegt altijd dat 6.5 cm best ok is.
Poulusma zegt
Eerlijk gezegd vind ik de Chinese A5 er eens stuk beter uit zien! Door de liftback krijgt hij net als de sportback zo’n rare achterkant. Al is de nieuwe A5 al een verbetering met de ‘oude’…
mashell zegt
De vorm van de zijruiten is niet erg Audi meer op deze manier.
Fernando zegt
Niet alleen de vorm van de ruiten. Heeft wat weg van een Peugeot.
Toch wel raar dat die meestal kleine Chinezen zo gek zijn op verlengde auto´s
rollingstoned zegt
Da’s niet zo vreemd, gezien lengte een statussymbool is in China…
e36thuglife zegt
Buiten Chinga houen mensen ook van lange waggi maar dan is het vaak een 7 of een S of een A8 want wie gaat er nou achter in een lange 3 serie zitten dat is tan2 skeer.
HZW zegt
Nee, dat laatste knikje omhoog is meer FORD Mondeo style.