Lang leve de afschaffing van de downsizing! De Audi A5 35 TFSI is ideaal voor Ons Hollanders.
Ondanks het feit dat de autoindustrie vrij behoudend is, kunnen ze vrij snel schakelen. Dat bleek wel met de alsmaar scherper wordende emissie-eisen. In een keer waren groter motoren niet meer salonfähig.
WLTP
Het moest allemaal kleiner met turbootjes, superchargers en directe injectie. Daarmee konden de auto’s voorzien worden van voldoende koppel, vermogen en waren ze in staat om te voldoen aan de theoretische uitstootwaarden. Tegenwoordig zien we gelukkig dat de WLTP is ingevoerd en dat fabrikanten een andere manier hebben gevonden om een auto zuinig te maken: meer cilinderinhoud!
Nieuwe instapper
Dat zien we vandaag met de Audi A5 35 TFSI. Het is de nieuwe instapper in de reeks. De 35 TFSI is een zogenaamde milde hybride, de auto wordt bijgestaan door een 12V-generator. Het is een piepkleine elektromotor die ondersteunt bij het in gang zetten van de massa, zoals het wegrijden. Dat kost normaliter vrij veel brandstof.
600 cc meer!
Maar het leuke is de motor zelf. Bij de introductie was de instapper een 1.4 TSI, sinds de ’35 TFSI’ (die ook al voor de facelift aanwezig was) ligt er een 2.0 TFSI-motor in. Van 1.395 cc naar 1.984 cc: bijna 600 cc méér. Het resultaat is een motor die rustiger zijn werk kan doen, eenvoudiger een acceptabel draaimoment ontwikkelt en op die wijze dus zuiniger is.
Chippotentie
Het maximale vermogen van de 35 TFSI (150 pk) wordt al behaald bij 3.900 toeren. De maximale hoeveelheid trekkracht van 270 Nm staat al paraat bij 1.350 toeren. Het is bijna een diesel. Gezien deze relaxte toerentallen en bescheiden waarden zit er hoogstwaarschijnlijk behoorlijk wat ‘chippotentie’ in om er middels wijzigingen aan de ECU er iets meer uit te halen.
Standaard automaat
Ook qua verbruik, want volgens Audi moet je 6,2 liter per 100 km kunnen halen. Niet verkeerd als je enigszins in de buurt zou kunnen komen. De motor wordt standaard gekoppeld aan een S Tronic transmissie, een zeventraps automaat met dubbele koppeling. De prestaties zijn redelijk prima voor een instapper. De topsnelheid van 223 km/u is meer dan voldoende, alhoewel een 0-100 km/u van 9,1 seconden best traag is voor de deze klasse anno 2020.
Prijzen
Dan de prijzen. De Audi A5 Sportback 35 TFSI wordt standaard geleverd als ‘Pro Line’ en kost 47.490 euro. De Audi A5 35 TFSI Bussines Edition kost 50.100 euro. Voor dat geldt krijg je 18 inch wielen, Matrix LED-verlichting, virtual cockpit, een groot navigatiesysteem en sportstoelen.
Als laatste is er de Audi A5 Sportback 35 TFSI S Edition, die voor 53.090 euro in de prijslijst staat. Dan krijg je het S-Line interieur en exterieurpakket, andere velgen en het S-Line onderstel. Qua uitrusting krijg je ten opzichte van de Business Edition een beter gleluidsysteem.
Nu bestellen
De Audi A5 35 TFSI kun je bestellen als Sportback, Coupé én Cabriolet. Ze zijn nu allemaal leverbaar en je kan ze ook nog eens samenstellen in de configurator.
Concurrentie
Uiteraard kijken we ook even naar de concurrentie van de Audi A5 Sportback 35 TFSI.
BMW 418i Gran Coupé M Sport (F36)
€ 43.698
De meest directe concurrent van de Audi A5 is natuurlijk de BMW 4 Serie Gran Coupé. Dit model staat op het punt om binnenkort afgelost te worden door een nieuw model. Daarom wordt het huidige model even in de uitverkoop gezet. Voor aanzienlijk minder geld, krijg je bij BMW een aanzienlijk betere uitrusting. Nog een verschil, de 4 Serie heeft achterwielaandrijving, de A5 voorwielaandrijving. Wel heb je een 1.5 driecilinder bromtol met 136 pk uit de Mini Cooper onder de kap.
Alfa Romeo Guilia 2.0T (952)
€ 41.986
Het is geen vierdeurs coupé achtige auto, maar de Giulia is wel een luxe D-segment auto met een beetje meer sjeu. In de Giulia krijg je standaard een 2.0 motor met 200 pk, de ZF achttrapsautomaat én achterwielaandrijving. Er is ook een addertje onder het gras: bij deze voordelige basisuitvoering zijn weinig opties mogelijk. Wil je een leukere uitvoering, dan kom je uit bij een Super, Sprint of Ti, die rond de 50 mille kosten.
E34M5Touring zegt
Denk dat de chippotentie voornamelijk afhangt van de grootte vd turbo. Kan me voorstellen dat een 150pk instapper met hybrid ondersteuning een kleinere turbo meekrijgt dan de 2.0l uit de GTI oid. Als het in basis de 252pk motor is dan wel,
Rudy zegt
De 252pk motoren zijn anders, volgens mij zijn de 150pk en 190pk 2.0’s identiek en beide tunebaar naar een ~250pk als ik de website van JD mag geloven.
JD haalt er 255pk / 420Nm uit.
Overigens kun je bij BMW (nieuwe 318i is ook een 2.0) dezelfde truc uithalen: de 318i en 320i hebben dezelfde 2.0 B48 motor die je kunt chippen naar ~330i specs (260pk/420Nm).
Of de koeling en remmen deze vermogensupgrade aankunnen is een ander verhaal. Daarnaast moet je in veel gevallen octaan 98 gaan tanken wat vrij duur is.
Ot92 zegt
@Rudy de 150 en 190pk 2.0tfsi’s zijn inderdaad identiek. 255pk en 420nm is wat ze er minimaal uit krijgen trouwens. Meestal is het wel wat meer dan dat. De laatste a5 35tfsi die daar op de bank is geweest deed bijvoorbeeld 262pk en 446nm koppel.
Het 98 tanken kan je wel terugverdienen hoor… doorgaans loopt een motor iets zuiniger op 98. Als je dat weer terug rekent bij het tanken, dan zie je dat het toch echt compenseert. Daarnaast loopt een turbo motor ook veel mooier/beter op 98.
myth0 zegt
@Rudy: ik had anders begrepen dat de 20i zelfde motor heeft als de 30i. Of toch alvast het geval in de 30e…
Rudy zegt
Ze halen uit de 18i en 20i max een 260pk, de 330i kun je tunen naar een 310pk. Kortom er zitten minstens andere turbo’s op, verwacht ook dat de intercooler van de 30i groter is.
Joris24 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ot92 zegt
Je krijgt er idd zo’n 100pk erbij. Wel laten uitvoeren door een bekende VAG tuner…
gregorius zegt
Gelukkig geen 3-cylinder. Dat kan echt niet in 1 van de Duitse 3.
Maar een 2.0l Turbo met 150pk. Het blijft armoedig.
buildtolast zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bernoulli zegt
Die zwarte Sportback met die ballonbanden op die configuratorafbeelding lijkt zo wel héél erg op een Ford Mondeo 5-drs zeg: https://i.imgur.com/qWlN2BF.jpg
sanderp zegt
Maar waarom leggen ze er niet de 1.5 in? Is toch ook een prima blok met 150pk?
Robert zegt
@sanderp: precies wat je uit het bovenstaande verhaal kunt opmaken; die downsize blokken halen hun WLTP verbruikscijfers niet. Je moet ze teveel op toeren houden om er een acceptabele performance uit te halen. Deze nieuwe 2-liter motor heeft z’n maximale koppel al bij 1350 tpm, dus de noodzaak om te ’trappen’ is daarmee weggenomen.
En ik durf voorzichtig te hopen dat ze hiermee ook die typische TSI kwaaltjes als olieverbruik, verkoling van de injectoren en inlaattraject en de slijtage aan de cilinderwanden (loslatende low friction coating) beter kunnen ondervangen.
Ot92 zegt
@RRRobert Verkoling is helaas nog altijd aanwezig bij de T(F)SI motoren, of het nou een 1.0 of een 4.0 betreft maakt niet uit. Als je de boel om de 100dkm laat walnutblasten, dan heb je er weinig tot geen last van.
Robert zegt
@Ot92: zoek ff naar het YouTube kanaal van het Duitse Redhead Zilinderkopftechnik. Die hebben massa’s auto’s in de werkplaats met totale verkoling, ook bij km-standen van minder dan een ton op de teller.
Hét probleem is volgens sommige specialisten overigens niet de motor maar z’n berijder van de auto waarin de motor is geplaatst: teveel toeren bij een koude motor en relatief veel korte stukjes zijn echt killing.
Mede hierdoor heb ik de hoop dat met die nieuwe generatie motoren dit probleem helemaal niet of veel minder zal gaan spelen. Ik ben van huis uit een VAG man, maar puur vanwege die motoren loop ik tegenwoordig met een grote boog om die auto’s heen.
Ot92 zegt
@RRRobert Ook komt het doordat er vaak te lang laag in de toeren mee wordt gereden, tenminste dat heb ik vernomen.
Je kan de boel ook laten walnutblasten bij 60dkm als je teveel korte stukken rijd.
Of je koopt gewoon lekker een Passat B8 kopen met een heerlijke 2.0tdi (of bitdi) en dan langs JD of een andere VAG tuner gaan… dan heb je geen last van dat verkoling gedoe. ?
Mijne doet momenteel 206pk en 457nm koppel, het rijd heerlijk.
Met een vlot rij gedrag en af en toe wat stadsverkeer haal ik gemiddeld 1 op 18. Als ik lange stukken 80 of 100 rijd, dan haalt het beestje gemiddeld 1 op 23 op zo’n traject. Best netjes voor zo’n grote auto met 200+ pk.
futse zegt
@sanderp: daar gaat net het artikel over…
b088y zegt
@sanderp: motor is niet vergelijkbaar. 2.0 4 cilinder rijd veel fijner en is bovendien een stuk zuiniger.
Ik ben heel tevreden over deze motor met 150pk, over de rest van de Audi (A4) ben ik minder tevreden….
sanderp zegt
@b088y: Uiteraard is een 2 liter lekkerder dan een 1,5 liter, maar beide zijn 150pk sterke viercilinders. Vond het vooral lichtelijk apart omdat VW overal zijn 1.5 tsi in flikkert, zelfs in aardige joekels van auto’s zoals een tiguan allspace/skoda kodiaq, maar hier niet.
wimof zegt
There’s no substitute for cubic inches .
Daarom.
sjaakbonestaak zegt
Als het een extreem geknepen versie van de 2.0 met 252 pk betreft, is chippen bijzonder effectief. Mijn A4 met standaard 190 pk is door een bezoekje aan JD Engineering ook direct gestegen naar 255 pk. Is het zeker waard, voornamelijk te merken in sprinttijden en tussenacceleraties.
willeme zegt
@sjaakbonestaak:
Het is niet de 252 pk motor, die heeft een andere turbo en (veel) meer potentie. Afgaande op de specificaties met name het vroege piekmoment qua vermogen lijkt dit een afgevlakte 190 pk versie te zijn.
monsieurleloure zegt
Doe mij maar de Guilia.
Restwaarde maakt niet uit, een wagen zoals deze rijd je 15 jaar lang met plezier in i.t.t de A5
Cuore sportivo
Alfonso_Alfist zegt
@monsieurleloure: heb je de tweedehands prijzen gezien voor een Giulia? Hier in DE een stukkie prijziger als een 3-serie. De 2.0 200pk heeft ook chip potentie ff naar Squadra voor 310pk.
Deze A4 is ook keurig
karaya zegt
@monsieurleloure
Die vlieger van de restwaarde gaat bij de Giulia niet op. Houdt keurig z’n waarde.
Kan gechipt worden naar 320pk. Dan ben je wel klaar denk ik. Zou wel voor de sperdiff optie gaan.
toyotafortuner zegt
Het design van 4 deurs coupes werken imo toch veel beter op grotere auto’s dan een A5 of 4GC. Daarnaast is een Audi nooit mijn eerste keus. Dus Giulia
Poulusma zegt
Het design van “4 deurs coupes” werkt überhaupt op weinig auto’s. Er zijn er echt maar een handjevol die esthetisch goed in elkaar steken. Maar daar horen die grote jongens van tegenwoordig ook niet bepaald bij!
Een coupe hoort ook gewoon een 2 á 3 deurs te zijn! De rest is een platgeslagen sedan of een liftback!
Ik citeer Wikipedia voor het gemak maar even “Een hatchback waarvan de daklijn wat minder steil afloopt wordt ook wel liftback genoemd” lijk mij duidelijk genoeg ;-)
kareljansen zegt
@poulusma: Spreek vooral voor jezelf zou ik zeggen. Velen met mij vinden bijvoorbeeld de 4gc en A5 sportback de meest geslaagde modellen van deze merken..
SvenskaAeroplanAB zegt
Wat ben ik toch blij met de nieuwe kleuren trend! Vrijwel elk merk heeft een prachtige groentint in het assortiment tegenwoordig, en ook (zelfs…) op een Audi is het prachtig!
donaldjgarrison zegt
Ik blijf lekker bij mijn 3000cc L6 en 2700cc V6 bi-turbo. Laat de rest van de sheeple maar lekker rondpruttelen met die kleine kut blokjes ?.
Poulusma zegt
@donaldjgarrison
Een Audi B4 S4?
kareljansen zegt
@donaldjgarrison: Kan je alsjeblieft nog meer vertellen over je supergave leven? Echt wauw!
dijan zegt
Hoi, De 252 pk is er niet meer sinds 2019 . Toen veranderd met mild hybride en 245 pk 2,0 . Met 48 volt ondersteuning. Is sneller als de oudere 252 pk .
spyderweb zegt
Bij een A5 TFSI verwacht ik een 3.5 V6
wimof zegt
Klopt, en zonder filters liefst.
wildbeest zegt
@spyderweb: precies, wat een domme marketing. Het verwijst ook nergens naar. Precies zoals de kopers.
Jochen zegt
@wildbeest: maar ze kopiëren wel heel mooi hun grootst twee concurrenten die inmiddels woon al jaren van die praktijken zijn.
nautique206 zegt
@spyderweb: en bij een C350 ook?
AbdelJabbar zegt
12volt? 48 neem ik aan
jometdebanjo zegt
Geen nieuws die 35 TFSI. Komkommer nieuws.