Wat moeten we hier nou van zeggen? Audi is sneller dan BMW, of biogas is sneller dan LPG?
De vlijtige tuner Alfons Hohenester voorzag deze A4 van een opgeboorde 3.0 V6 biturbo uit een RS4, waar hij maar liefst 585 pk uit wist te peuren – op brandschoon biogas wel te verstaan. Vervolgens reed hij er 327,2 km/h mee, een record voor die brandstof (maar niet voor Hohenester). Dit alles vond plaats in samenwerking met de TÜV Rheinland, die hiermee wil bewijzen dat schone brandstof en goede prestaties ook hand in hand kunnen gaan. Top jongens, we geloven jullie, maarre…
MATSS zegt
biogas??? is dat dan nog schoner dan LPG of zit ik totaal verkeerd?
wel nice die 327 en met BBS’jes haha
JzAero zegt
Best leuk, maar die M3 is mooier in my opinionxD
w0o0dy zegt
Opvallend dat er vrijwel geen spoilers of andere meuk aan de auto hangt…. dan moet de A4 aerodynamisch vrij goed zijn. De meeste auto’s hebben bij dat soort snelheden spoilers nodig omdat anders de auto te licht wordt door “aerodynamic lift”.
FlorisFerrari zegt
Bij record pogingen worden juist de ”te” grote en opzichtige spoilers eraf gehaald ;) ook bij de supra van die jap..
Einser zegt
Best knap, auto ziet er nagenoeg standaard uit. Hij is wel wat ‘gladder’ gemaakt; openingen dichtgeplakt en buitenspiegels eraf…
H zegt
@einser ofwel heb jij het over andere buitenspiegels, maar die apparaten die ik ken als buitenspiegels hangen daar toch nog altijd.
lpg is een samenraapsel van aargas en olie. Biogas is iets wat niet opgepompt moet worden, het kan zelfs van de alledaagse koemest gemaaktworden (geur NIET incl.).
rs zegt
3.0 V6 uit een RS4? Zit er geen 4.2 V8 in een RS4?
Fortuna zegt
Op ovaal heb je niet echt spoilers nodig, tenzij je auto echt heel veel last heeft van negatieve lift. Ruitenwissers zijn precies wel weg, of liggen die echt zo diep op ’n A4? Met andere velgen had hij misschien nog sneller kunnen rijden.
Eneuh, LPG samenraapsel van aar(d)gas en olie? Mengsel van propaan en butaan bedoel je, concentraties beetje afhankelijk van ’t seizoen.
RenJie zegt
@rs
Ik weet ook niet.. misschien een uitgeboorde versie van de V6 uit de RS4 B5? Of die 2,7 litertjes zijn gewoon afgerond tot 3,0 liter.
AutoInformatief zegt
Ik zie nog gewoon ruitenwissers en spiegels zitten hoor, of wordt ik nu gek :shock:
Nette snelheid natuurlijk, maar of hij nu werkelijk iets bewezen heeft….
Tommy zegt
“De vlijtige tuner Alfons Hohenester voorzag deze A4 van een opgeboorde 3.0 V6 biturbo uit een RS4”
Ik snap dat nog steeds niet helemaal, bij “opboren” denk je toch dat ze de diameter van de cilinderbussen groter boren zou je zeggen. Terwijl ze er gewoon een andere krukas in gooien. Zeg dan “vergrote slag” ofzo. Opboren kan helemaal niet omdat de cilinders met de wanden tegen elkaar aan zitten.
Frederik zegt
@Tommy: Dat is niet per se waar, veel blokken hebben extra ruimte die je kunt gebruiken om op te boren. Natuurlijk wordt het blok dan wel hittegevoeliger. Ook moet je andere zuigers monteren…
Tommy zegt
@Frederik: Motorblokken in auto’s hebben die extra ruimte in ieder geval vaak niet, dat zou het blok onnodige groot maken. Bij brommers of motoren is het wel mogelijk om op te boren omdat daar geen cilinders tegen elkaar aan zitten. Naar mijn weten gebruiken ze altijd gewoon een krukas met grotere slag, in dit geval denk ik die van de oude 3-liter V6 omdat het onderblok toch al gelijk is.
w0o0dy zegt
@Tommy: de motor heeft idd wel een andere krukas… maar voor zover ik zo snel heb kunnen achterhalen is ook de de boring vergroot. (van 81 naar 82,5)
“da bei einem 3,0 Liter Umbau die Bohrung von 81 auf 82,5 vergrößert wird”
En voor de liefhebbers…. ze kunnen de motor tot 650pk opvoeren, maar dat kost dan ook ongeveer 50mille…..
Onehp zegt
Biogas is vééél properder dan LPG. Biogas kan gemaakt worden van allerlei vormen van organisch afval en is CO2 neutraal omdat de CO2 zowiezo ging vrijkomen door rotting en andere vieze natuurlijke processen.
Organisch afval: dierenstront, menselijke secreties, etensafval, houtafval, huishoudelijk afval etc. Grootschalig kan het van vuilnisbelt uitgewonnen worden. Er is niet genoeg biogas voor alle auto’s maar er is wel potentieel voor veel meer gebruik dan nu en dat potentieel is eigenlijk pure winst…
Verder weet ik er ook niet veel van, maar twas toch meer dan de meeste hier vermoed ik.
Nick zegt
De carrosserie van de B8 RS4 is aerodynamisch nog veel efficiënter, kleiner oppervlak én lagere cW-waarde.
Jerro zegt
Tja, gevalletje: veel stickers = snel?
maar zonder gein, allemaal leuk en aardig dat bijna elk merk nu wel op een of andere wijze met een of andere schone brandstof een of ander record heeft, maar wanneer gaan we nou met z’n allen daadwerkelijk biogas of ethanol of waterstof of wat mij betreft zelfs electriciteit rijden? Tot dusver is het enige succes daarin nog de prius, en die blijkt eigenlijk heel vervuilend te zijn,…
Als elke fabrikant alle kosten die ze nu in research en development van alternatieve brandstoffen hebben gestoken, dat geld in het ontwikkelen van nóg zuinigere en kleinere motoren die nog krachtiger zijn (á volkswagen TS(F)I) hadden gestoken, dan zouden we nu een stuk sneller én goedkoper zijn, want uiteindelijk blijven we toch op benzine rijden en niet op biogas, want dat willen we toch eigenlijk allemaal, de benzinegeur, en vooral: een benzinemotor horen!
Mikeee zegt
Voor de mensen die op school geen scheikunde in hun pakket hadden of er zaten te slapen; dat biogas is voor 99,9% methaan. Het is toevallig “BIO” omdat het dan door de natuur is aangemaakt. Nou kan ik hetzelfde ook zeggen van aardolie maar dan krijg ik de milieumaffia op m’n nek.
LPG is een mengsel van propaan en butaan. Allebei verbranden net zo “schoon” als methaan alleen worden ze hier verkregen door raffinage van aardolie.
O ja en ik meen dat aardgas voor de verwarming en fornuis thuis ook gewoon methaan is.
Moraal van dit verhaal: je kan alles een groene tint geven door je gölöl te hullen in BIOprietpraat.
wilco zegt
Klopt helemaal Mikeeee,
Sceptisch blijven ten opzichte van de groene maffia kan geen kwaad. Ze roepen veel dingen die niet altijd even goed kloppen.
Methaan is methaan, CH4. Maar wel knap dat ze zoveel vermogen ermee op kunnen wekken. Kennelijk is deze brandstof net als methanol beter samen te persen dan bv benzine.
406_v6 zegt
@Mikeee,
Da’s wel héél erg kort door de bocht; Biogas is niks anders dan gas gewonnen uit biologisch afbreekbare massa, zoals Onehp al eerder schreef te winnen uit véél materialen.
Overigens heeft biogas wel wat nadeeltjes; de samenstelling van het gas kan erg agressieve componenten bevatten die het binnenste van een verbrandingsmotor compleet “wegvreten”.
Biogas wordt commerciëel toegepast in bijv. installaties waar een stationere gasmotor gekoppeld met een generator stroom (& warmte) opwekt bij bijvoorbeeld rioolslib zuiverings installaties (uit het rioolslib wordt biogas gewonnen), bij agrarische toepassing (vergisting van kippen mest), vergassing van houtafval is ook al een commerciële toepassing.
De elektriciteit wordt gebruikt voor ofwel het bedrijf waar de generatorset is geplaatst (of teruggeleverd aan het elektriciteitsnet) en de warmte is te gebruiken voor bijv. stadsverwarming.
Biogas heeft nul komma nix te maken met BIOprietpraat, het is gewoon een commerciëel verhaal, je hebt de mogelijkheid je eigen gas te winnen uit iets waar je anders weinig mee kunt, resultaat is onder de streep vaak een extreem korte terugverdientijd van een dergelijke installatie. (meestal binnen 5 jaar ga je winst draaien op je eerdere investering van pak m beet 1 miljoen euro voor een 1 Megawatt installatie, reken daarbij dat dergelijke installties met gemak 100.000 draaiuren maken en ziedaar uw kapitaal).
406_v6 zegt
Hier wat links voor de geïnteresseerden:
http://www.groengas.info/
http://www.pon-cat.com/FileOrganizer/Pon%20Power%20Netherlands/motorennieuws/Van%20aardappel%20tot%20biogas.pdf
http://www.btgworld.nl/uploads/documents/BTG-Factsheet%20Gasmotor_20-02-2007.pdf
Bas zegt
…”wil bewijzen dat schone brandstof en goede prestaties ook hand in hand kunnen gaan”…
Als er ook maar 10% van die moeite gedaan zou worden zodat de gewone boerelul dat ook kon tanken dan hadden we er nog wat aan!
Stelletje AUWDI Kilo Utrecht Tango jongens….houdt ons niet aan de dure benzine…stop met al dat bedrog en breng het naar de mensen!!!
(ohwnee…ze hebben natuurlijk met ome Shell afgesproken dat ze dat niet doen….brengt ze het geld op waarmee ze ons lekker kunnen maken met dit soort acties)
Snappen we het niet?
Er heeft niemand ook maar een klein beetje aan dit soort acties!
Wat ze hebben bewezen wisten we eigenlijk al een paar decenia.
Wat wij nodig hebben is een automaker die het gewoon maakt en er niet over doet alsof hij het weet en alsof wij boerelullen niks weten….arrogante auwdi.
Hier met die bak en hier met dat gas!!!