Jarenlang was de BMW 3-serie de best verkochte “premium” sportsedan, maar de kredietcrisis hakt er in Bavaria ook lekker in. En daar profiteert Audi dan weer van.
In 2008 werden er in Duitsland maar liefst 98.714 Audi A4’s verkocht, meer dan de BMW 3-serie en de Mercedes C-klasse. De A4 eindigde daarmee zelfs op de tweede plek in de verkoopstatistieken, net achter de Volkswagen Golf (best nationalistisch, die Germanen). Voor Audi was er nog meer goed nieuws, want ook de A6 en de TT deden het het beste in hun segment. Toch wordt de champagne met mate geschonken, want ook zij voelen de gevolgen van de kredietcrisis.
AUDI AG: A4 is Germany’s most successful premium model in 2008
* After VW Golf, Audi A4 most frequently bought car in Germany
* Audi A6 and Audi TT most successful models in their classes
* Audi is the premium brand in Germany and Western Europe experiencing the strongest growthThe latest vehicle registration numbers verify that the Audi A4 is Germany’s most successful premium automobile. No other model in the premium segment surpassed the 98,714 A4 models registered last year. The Audi A6 also topped its segment with 45,304 registrations. The second generation of the Audi TT design icon was registered 10,630 times in Germany – making it the most successful sports car in Germany in 2008.
AUDI AG was able to expand its market share on the domestic German market to 8.1 percent – an increase of 0.8 percent. In Western Europe, Audi boosted its market share by 0.4 points to 4.8 percent: No other premium brand succeeded in strengthening its market position this significantly.
“Audi is presently experiencing stronger growth than any other premium brand in the region – and thanks to new models we will maintain this dynamism,” says Rupert Stadler, Chairman of the Board of Management of AUDI AG. “In a difficult market environment, we want to further expand our market share in Germany and Western Europe.”
The Audi A4 is presently undergoing further upgrading: The top versions of the model line – the S4 Sedan and Avant – are now arriving in Europe’s showrooms. The new A4 Avant was just launched in April 2008. In addition to the fleet award from Auto-Flotte magazine, Audi’s best-selling model has already won countless accolades and has beaten the competition in all relevant comparison tests.
The product improvement of the A6 was launched in September 2008. Also the winner of the fleet award in its class, today the A6 is Germany’s most successful business sedan.
With the Audi TTS, the top version of the TT line, Audi introduced the first S model in this class. The Audi TT TDI debuted as the first production sports car powered by a diesel engine.
AUDI AG sold a total of 1,003,000 cars in 2008 and thus achieved its thirteenth consecutive record year. Audi produces vehicles in Ingolstadt and Neckarsulm (Germany), Györ (Hungary), Changchun (China) and Brussels (Belgium). Aurangabad in India saw the start of local production of the Audi A6 at the end of 2007 and of the Audi A4 in early October 2008. The company is active in more than 100 markets worldwide. AUDI AG’s wholly owned subsidiaries include Automobili Lamborghini Holding S.p.A. in Sant’Agata Bolognese (Italy) and quattro GmbH in Neckarsulm. Audi currently employs around 57,000 people worldwide, including 45,000 in Germany. The brand with the four rings invests more than €2 billion each year in order to sustain the company’s technological lead embodied in its “Vorsprung durch Technik” slogan. Audi plans to significantly increase the number of models in its portfolio by 2015 to 40. The Audi brand celebrates its 100th birthday in 2009. The company was founded by August Horch in Zwickau on July 16, 1909; he named it Audi after the Latin translation of his surname (“hark!”).
AUDI AG will present the complete results for the 2008 business year at its Annual Press Conference on March 10, 2009 in Ingolstadt.
rijzerlo zegt
en volledig terecht, bmw sucks
-edit: erg voorspelbare en inhoudsloze reactie-
Baztrd zegt
Tja, ’tis gewoon de nieuwe proletenbak. Vroeger kon je eigenlijk niet met goed fatsoen in een 3 serie rijden, nu geldt dat voor een A4 :)
Lout zegt
Dat klopt,… de ‘foute’ M3-5 rijders met gouden kettingkjes zijn nu de foute (R)S3-4-5-6-8 rijders!
Jelmer zegt
“For reasons we don’t know.. all the cocks have moved to Audi!”
Of wat zei Clarkson ook alweer? :)
papa zegt
Mooie foto met die mooie oude 80 ernaast!
Superkoerier! zegt
Verder prima artikel hoor, en idd mooi dat die Audi 80 er ook bij staat, maar in Bavaria zit ook het WHQ van Audi AG. Als in de eerste zin met Bavaria BMW wordt bedoeld dan bedoel je daar ook Audi mee. Maar goed, daar gaat de productie ook omlaag natuurlijk.
Rossi zegt
Dat is echt onzin, dat sjonnies nu opeens voor Audi kiezen.
Linkenbaan piraten met een petje achterste-voren blijven of Calibra of BMW rijden, is gewoon niks aan te doen. Dat imago heeft BMW al 25 jaar en dat zal zo blijven.
johnny t-jet zegt
klopt, hoor te veel dat ze een Audi willen met zoveel mogelijk pk”s.
De echte liefhebbers dus.
michiel zegt
@ wouter: In 2008 werden er in Duitsland maar liefst 98.714 Audi A4’s verkocht, meer dan de BMW 3-serie en de Mercedes C-klasse
dat klinkt net of er 98714 A4’s meer dan 3-series en C-klassen verkocht werden!
verder inderdaad vrij nationalistisch die duitsers, maar ze hebben dan ook veel mooie auto’s uit eigen land waaruit ze kunnen kiezen!
Rob USA zegt
Niks creditcrisis, de Audi is gewoon mooier (en volgens mij ook groter?) dan de 3 serie dat is de reden.
joep zegt
bavaria=beieren
Breinstein zegt
het imago van audi gaat nu hard naar beneden en het enige wat audi’s hadden waren clean imago’s. nu dat zometeen niet meer het geval is zal iedereen inzien dat een bmw of mercedes een veel betere keus is.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik denk dat de reden vooral de merkenscheiding is…
Vergeet niet: 10 jaar terug stonden de Audi’s nog in een hoekje van de VW dealer naast de Polo’tjes!
Verder is het een kwestie van imago. Ik denk niet dat er een significant kwaliteitsverschil tussen deze 3 zit. Als het er al is maakt het geen zak uit, want de Saab 9-3 is (volgens de Deutsche Dekra!) de meest betrouwbare auto in de klasse. Maarja, die verkoopt toch een stuk minder…
Jammer dat er eigenlijk niet naar kwaliteit, maar vooral naar imago gekeken wordt maarja, mensen worden nu eenmaal graag voor de gek gehouden!
Hoe was het ook alweer: ‘Perceptie is tegenwoordig belangrijker dan de Waarheid’…
peter zegt
ik ben nooit akkoord geweest met dat bmw imago. Snelle chauffeurs ja, maar veder zowat de meest hoffelijke chauffeurs(zolang het idd om recente modellen gaat, de oude wrakken is ander volk…). Maarja perceptie – ik had die mening in elk geval al lang voor ik ooit in een bmw had gezeten.
Audi valt me idd op, dat dat grotere klootzakken aan het worden zijn. Ik rij namelijk soms in het cliotje van mijn vriendin en dan vallen zon dingen meer op..
Los daarvan FWD & “premium” horen gewoon niet bij elkaar.
raul8711 zegt
Svenska Aeroplan AB:
10 Jaar terug….??
10 Jaar terug was het 1999, toen had Audi zelfs in Duiven al een dealership, jij praat denk ik minstens over 15/20 jaar terug.
Bovendien haal ik uit het artikel niet dat Audi de champagne met mate zou laten schenken. Ze doen het gewoon prima en terecht want ze maken ook top-kwaliteit auto’s met een schitterend design en goede motoren.
Eric zegt
Het zal altijd wel een heen en weer gaan zijn tussen deze modellen. Dan weer de nieuwe 3 dan weer de nieuwe A4 dan C. Het is intressant als je kunt aantonen hoeveel BMW rijders gekozen hebben voor een A4 en visa versa. Het lijkt me eerder dat de Audirijders gewacht hebben tot de A4 er effectief was om dan massaal te bestellen en niet met een eindejaars model te moeten rijden. Het jaar dat de huidige 3 nieuw was, was dit ook een hit gewoon omdat toen de BMW-aanhang massaal het nieuwe model bestelde. Dat bewuste jaar was er van de nieuwe A4 nog geen sprake en werd dan ook minder verkocht.
Als de nieuwe 5-serie uitkomt zal deze de A6 weer voorbij steken om dezelfde reden.
Voor mijn volgende auto overweeg ik een C-klasse break ipv. een 3 touring, maar geen Audi.
Majinstar zegt
Laat 1 ding duidelijk zijn. Audi is nooit premium merk geweest, alleen Bmw, Mercedes en Lexus zijn dat. Audi past in het rijtje Volvo en Volkswagen.
De Audi’s verkopen misschien meer in Duitsland vanwege de lage kosten voor een instapmodel, maar Bmw heerst in Nederland, gevolgt door de C klasse.
kees zegt
als lexus premium is is Audi dat ook
Audi is gewoon veel mooier dan die opgekrikte toyota’s
maar Audi moet 1 HEEL LELIJK ding veranderen!
het is maar 2 dagen in het jaar kerst en je rijdt het hele jaar met kerstverlichting
HAAL DIE KERSTVERLICHTING UIT DE KOPLAMPEN!!!
Fout zegt
Als ge dat fotooke bekijkt, volledig terecht. Ik vind mercedes toch nog altijd een bepaald minder aantrekkelijk imago hebben en ze zijn te duur. Ook is iedereen het eens dat de kwaliteit van het interieur vd moderne Audi’s ongeëvenaard is.
peter zegt
kheb die kerstverlichting zelfs al op oude laguna gezien :-) fout dus
Majinstar zegt
@ Kees: Als Lexus premium is, dan is Audi dat nog steeds niet. Premium merken hebben bepaalde prijzen voor een instapmodel. Audi probeert zich onder de kostprijs als premium merk te verkopen, om zo de concurrentie bij te houden van de echte premium merken ( zelfde als Volvo en Volkswagen ).
Bmw heeft zijn sportiviteit, Mercedes zijn luxe en Lexus zijn prijzen. Audi heeft niks ( geen moer ).
JH zegt
Audi heeft de beste kwaliteit kwa interieur (material, haptiek, etc.) t.o.v. Mercedes en BMW en ze geven daar dan ook 40% meer uit dan VW…
Premium heeft met o.a. met kwaliteit te maken en daar is Audi zeker in het interieur ver voor
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Eric: kijk, daar heb je een goed punt!
Timing is wat dit betreft ook alles…
@ Raul: Ik heb zelf nog meegewerkt aan de merkenscheiding bij een grote VW/Audi dealer. Had toen veel contact met Audi’s marketingafdeling. Die zeiden altijd: ‘We zijn pas premium als we ons volledige dealernetwerk ook premium hebben, dus los van VW’
Zooooooooooveel dealers hadden dat 10 jaar geleden nog niet goed voor elkaar! Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
peter zegt
audi heeft wel afwerking ja. Maar toch gaat er mechanisch enorm veel stuk. Slijtage vering e.d. is neit normaal. Ook dingen als airco & waterpomp gaan snel stuk. als ze verder vooruit willen zullen ze hun eigen RWD platform moeten bouwen ipv gewoon een jetta van een ander logo te voorzien.
JH zegt
Overigens zal Audi de kredietcrisis ook gaan voelen; Audi heeft vorig jaar veel nieuwe of gefacelifte modellen (tov concurrentie) geintroduceerd die relatief laat uitgeleverd zijn aan de klanten…daarom verschuift het probleem zich naar 2009 voor Audi.
Bert zegt
Sorry hoor, maar wat heeft Audi nou zelf bijgedragen aan de auto industrie?
Ze marketen gewoon heel erg goed, en de kwalitatieve en veilige naam hadden ze al….gewoon erg slim gedaan om Volkswagens met meer marge te kunnen slijten, en de lease martken te monopoliseren….om vervolgens de duurste gekste modellen uit te kunnen brengen… daar heb ik veel respect voor.
Maar over de hele linie gezien heeft Audi een belevingsfactor van 0,0
Ok, Quattro is echt een topper, maar vertel mij nou wat Audi voor innovaties zelf heeft gemaakt ten opzichte van bv. een Fiat of BMW? Helemaal niks!
Majinstar zegt
@ JH: ik zie het verschil niet in kwaliteit: 1ste foto is de RS4 interieur.
http://es.motorfull.com/wp-content/uploads/2006/10/interior%20Audi-RS4.jpg
http://gizmoghost.files.wordpress.com/2008/05/bmwx32007interior26xo.jpg
simon zegt
@Majinstar
Moetn nu eerlijk toegeven dat ik, op het stuur na, dat bmw interieur stukken knapper vind!
mooie lijnen en strakke vormgeving!!
Heyhuub zegt
@Bert
Eerste middenmotor in een racewagen
Succesvol toepassen van AWD in de autosport, niet alleen rally.
Volledig verzinken van carroserie.
Aluminium spaceframe in mainstream productie.
Directe inspuiting bij benzine motoren.
Dubbele koppeling versnellingsbak.
Succesvol toepassen van diesel motoren in de autosport.
Lamborghini succesvoller dan ooit gemaakt.
En er zijn vast wel nog een aantal.
Alfa Corse zegt
@ Heyhuub
Auto-Union heeft niets te maken met Audi…
peter zegt
@Heyhuub audi heeft idd wat innovaties op zen naam.
maar jouw lijst is beetje te uitgebreid:
Eerste middenmotor in een racewagen <– is dat zo? lijkt me heel moeilijk te geloven
Succesvol toepassen van AWD in de autosport, niet alleen rally. <– idd
Volledig verzinken van carroserie. <– idd, maar waren ze echt eerst?
Aluminium spaceframe in mainstream productie. <– yup – maar mss meer marketing dan iets anders
Directe inspuiting bij benzine motoren. <– absoluut niet waar
Dubbele koppeling versnellingsbak. <– komt van VW
Succesvol toepassen van diesel motoren in de autosport. <– en dat is positief?
Lamborghini succesvoller dan ooit gemaakt. <– staat eigenlijk los van audi als merk e
Gusto zegt
Audi= Golf van het omhoog geklommen klootjesvolk..
Van BMW en Mercedes kun je zeggen wat je wil (sjonniebak en taxi) maar die autos hebben wel karakter en geven nog rijplezier.
Audi blijft een veredelde Skoda, Seat, VW.
Heyhuub zegt
@Majinstar
Als Audi vergelijkbare prijzen heb met BMW en zelfs hogere prijzen als het om top of the line modellen gaan en dan nog steeds beter verkopen dan BMW, ook hier in NL. Dan doen ze toch iets goed.
BMW heerst namelijk helemaal niet in NL:
2008 verkopen van Bovag.nl
AUDI A3/S3 – 4.255
BMW 1-SERIE – 4.280
AUDI A4/S4 – 7.175
AUDI A5/S5 – 1.013
BMW 3-SERIE – 6.304
AUDI A6/S6 – 3.198
BMW 5-SERIE – 2.477
AUDI A8/S8 – 270
BMW 7-SERIE – 81
AUDI TT – 288
BMW Z4 – 129
AUDI Q7 – 376
BMW X5 – 1.113
Op de X5 na heeft in 2008 elk van vergelijkbaar model Audi meer auto’s verkocht.
En het lijkt erop hoe duurder het model wordt, hoe groter Audi’s voorsprong qua verkopen is.
JH zegt
Je “ziet” het verschil ook niet op foto’s, je voelt het als je in de auto’s zit. ga maar eens in een c-klasse, 3-serie en a4 zitten. “aai” over de materialen en kijk naar de gebruikte materialen en plastic soorten dan merk je het verschil.
Het gaat dus niet om het design, puur om de gebruikte materialen en de voegen…
kees zegt
toch als ik verschil van rijplezier vergelijk met audi of bmw
heb ik liever een audi!
rijd beter (vind ik) zit beter
van buiten en van binnen mooier
en ja een diesel motor is goed kijk maar eens naar de q7 V12 wat een mooie bak!!
dat is wat voor mij een auto premium maakt. dat als ik er in zit of er voor sta denk…… geen een auto mooier!!
Heyhuub zegt
@Alfa corse
Auto Union is in de jaren 60 omgedoopt to Audi NSU Auto-Union AG en in de jaren 80 is dat verandert in simpelweg Audi AG
@Peter
De Auto Union grand prix racers uit midden jaren 30.
Over directe injectie heb je gelijk, mijn fout.
De DSG bak werdt voor het eerst in de Audi TT 3.2 quattro toegepast in 2003, hoewel ze in 1983 ook al een vergelijkbaar systeem in de Audi S1 gebruikten.
Bert zegt
Heyhuub, dat hele Quattro gedoe vind ik ook vet en zeker de Quattro zelf is gewoon een moddervette wagen. Maar dat Diesel gedoe bij Lemans was natuurlijk 1 grote marketingstunt, ze hebben er meer geld ingepompt dan alle teams bij elkaar.
Naar mijn mening zijn ze gewoon de europese japanners, perfecte kwaliteit hoor maar belevingswaarde en echt innovaties 0,0… Japanners innoveren een stuk meer tegenwoordig zelfs.
Het feit dat ze jarenlang pompverstuivende diesels als “modern” aan de man hebben weten te brengen zegt al genoeg over hun marketing kwaliteiten.
Maar waar zijn hun echte klassiekers? Ik zie nergens een A serie in een designmuseum staan hoor. Alles is maar zozo gemaakt dat je het niet lelijk kunt vinden. De A5 springt er echt uit dankzij Mr. DeSilva (Die daar nooit heel lang meer kan blijven, tenzij die lekker rustig aan wil doen, ik kan me niet voorstellen dat hij bij Audi zichzelf vermaakt)
Verder is je lijstje inderdaad incompleet en staaft mijn mening eigenlijk alleen nog maar meer dat Audi vooral kwaliteit in combinatie met hele goede marketing is.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Heyhuub: Zo, da’s een kort lijstje!
Het lijstje van Saab is ongeveer 15x langer!!!
Om even aan te geven: dat zegt geen reet…
Je kan NOG zo innovatief zijn, Kwalitatief NOG zo goed (zie mn Dekra-verhaal), maarja: de waarheid verliest altijd van de perceptie.
Dus ik sluit me aan bij Bert: het enige waar ze TOP in zijn in autland is de marketing. Veel respect voor, dat wel…
peter zegt
Mijn ervaring: vorige generatie A4. Een lompe boot zonder grip waaraan gewoon alles stuk is gegaan.
Dat stuk gaan kan pech geweest zijn, maar die lompe boot is geen pech. Is gewoon spijtig dat je bij audi al echt een quattro moet hebben om van iets fatsoenlijk te spreken. Terwijl je bij bmw al met een 320d een super auto hebt.
Alfa Corse zegt
@ Heyhuub
Daarmee mag je Auto Union racers niet meerekenen tot de innovaties van Audi.
Majinstar zegt
@ HeyHuub: Ik kan helemaal niks terug vinden van jouw lijstje op bovag.nl . Zelfs niet op google ?
Jorden zegt
@ heyhuub
Heel leuk lijste maar als je een beetje nadenkt dan heeft het gewoon met de model generatie te maken. Lease rijders kiezen nou eenmaal gewoon voor het nieuwste. Kijk bijvoorbeeld naar de Z4 en de 7-serie van jouw lijstje, dat is gewoon logisch als je ook maar een klein beetje nadenkt.
Emile_Benz zegt
Audi premium?Die opgepimpte VW? Bwoehahaha :lol: …
Emile_Benz zegt
:oops: whoops spatie vergeten :oops:
Stahlblau zegt
Proficiat Audi. Ga zo door!
Groeten van een zeer tevreden BMW-rijder.
Emile_Benz zegt
…Dat Beemer premium is, wil nog wel geloven. Maar Audi… bwoehahaha :lol:
Emile_Benz zegt
* wil ik nog wel geloven.
SIMON zegt
PREMIUM BESTAAT NIET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mijn huidige BMW 320d is de duurste en slechtste auto waar ik ooit mee gereden heb. Storingen en pannes in overvloed. Moeders mooiste is het ook niet.
Ik heb geen keuze want ik moet van de firma met deze rotbak rondrijden.
In het verleden heb ik een alfa 156 gehad en een Peugeot 407 sw en die waren stuk voor stuk beter rijdende auto’s dan mijn huidige 320.
Op gebied van wegligging is de 407 subliem en ondanks zijn hoge gewicht sportief te rijden.
Wat de Audi betreft die ziet er stukken beter uit dan de BMW en daarom is het normaal dat hij beter verkoopt.
peter zegt
@SIMON
Ik noem je een leugenaar. Voor welk merk je ook bent. Je moet niet veel van autos weten om te weten dat die 320 oneindig veel beter rijdt dan die andere 2.
Pannes — je kan altijd pech hebben – maar bekijk de statistieken is zou ik zeggen.
Brammer zegt
@ peter
En jij kan het weten want je hebt al met alledrie de auto’s gereden ? Kom toch op man, altijd dat beter weten. Alfa 156 rijdt geweldig, dat kan ik zelf zeggen (wij hebben er thuis een) en ik HOEF niet persé iets anders, ik amuseer me er zeer goed mee ! Die BMW kan objectief gezien misschien beter rijden, maar er is ook iets als rijplezier (mss houd je daar geen rekening mee..) en dat verschilt waarschijnlijk ook per persoon.
Stahlblau zegt
Premium bestaat inderdaad niet. Zeker onder autoliefhebbers hoort het niet te bestaan. Alsof een echte BMW-liefhebber niet van BMW zou houden als BMW geen premiummerk zou zijn. Mercedes en Audi idem dito.
Ik zelf rijd een BMW van de vorige generatie. Tijdloos exterieur, tijdloos interieur en het blijft nog altijd fabuleus rijden. Al had BMW de reputatie van FIAT of Renault, dan nog bleef ik BMW rijden. Premium of niet.
Ik snap echt totaal niet waarom men zich zo druk maakt om het woordje ‘premium’…
Heyhuub zegt
@Majinstar
Zie hier:
http://www.bovag.nl/smartsite.shtml?id=58994
Laurens zegt
Niet zo moeilijk om te bepalen wat premium is en wat niet: kijk naar de restwaarde van een auto na 4 jaar en 80.000 km.. Premium zijn dan de merken/modellen waar de markt relatief meer voor wil betalen, zeg meer dan 60% van de nieuwwaarde.
Dan kan een Nissan Cashcow opeens heel premium zijn!
peter zegt
mij doet de status niets en dat meen ik. Maar eens je rwd geproefd hebt… wat een verschil met al de rest.
Een Alfa 156 1.9jdt heb ik lang geleden testrit mee gedaan en dat rijdt idd niet slecht, zelfs heel goed voor een FWD. Maar het blijft FWD. En het verschil tussen FWD & RWD is gigantisch, maar goed rijplezier is persoonlijk. Maar geef toe als iemand rijplezier en 407 in 1 zin zet… komaan man… rijfcomfort ok, maar plezier wat een grap.
Guido zegt
Saaie, burgerlijke mensen, die duiters :P
Timmie zegt
“Premium” sportsedan… Dat klinkt alsof dit een hele andere auto is dan alle anderen. Wel: dat is NIET zo! Er zou hier eens een artikel moeten komen over het premiumgehalte van bepaalde constructeurs. Men zou nogal wat reacties scheppen!
SIMON zegt
@ Peter
Heb je al met een 407 gereden ?
Op bochtige en heuvelachtige binnenwegen kon ik met mijn 407 veel vlugger door de bochten dan met mijn BMW.
RWD met een krachtige M3 moet inderdaad leuk zijn om op een brede weg eens proberen te driften, ik zeg wel proberen want op dit blog zijn het zogezegd allemaal kenners maar in de praktijk is het allemaal zo simpel niet.
Mijn 320 d is zeker niet sterk genoeg om een mooie power drift te maken.
En Peter ik ben geen leugenaar en jij zou beter eens verder kijken dan je neus lang is.
Waarom zou ik moeten weten dat een 320 beter rijdt dan een Alfa of een Peugeot ? Gewoon omdat het een BMW is ?
Komaan man wordt eens wakker.
Ik moet beroepshalve heel veel kilometers maken en heb uit veiligheidsoverwegingen een rijvaardigheidscursus gevolgd en en daar en door jaren ervaring heb ik een auto leren aanvoelen.
Het gevoel met de 320 is zeker niet slecht maar niet beter dan de gewone middelmaat als bv een Megane.
En neem het van mij aan RWD kan mischien leuk zijn in een supercar maar in een modale auto zoals u en ik mee rijden is FWD stukken beter.
gerjan zegt
toch raar als je een duitser vraagt wat voor auto zo je wel willen rijden als je het geld had zouden de meeste voor een mercedes gaan.
peter zegt
ik moet toegeven dat ik met een 407 specifiek nog niet gereden heb. Een nieuwe C5 (zelfde platform dacht ik) en een megane wel (goedkope plastieke brol). We gaan elkaar hier niet van mening veranderen, ik zeg niet dat een 407 een slechte auto is, maar elke review zegt me dat hij niet sportief rijdt, voor mij nog steeds synoniem voor rijplezier.
Dat een 3 serie zen bochtjes beter kan nemen dan een 407 is inherent aan de bouw van de auto.
Een 407 is wellicht beter in alles verstoppen voor de rijder via esp e.d. zodat je het niet merkt, maar daar is een monovolume ook goed in, nochtans ook niet bekend om zen rijplezier dacht ik.
Het zwaartepunt ligt beter 50/50 en ligt ook een stuk lager, de voorwielen moeten zich enkel met sturen bezig houden
en het sturen is o zoveel direkter dan eender welke FWD ik al gereden heb – wat technisch ook nooit zo kan bij een FWD. Dus het is effectief doodnormaal dat die wagen beter rijdt.
Om nog maar te zwijgen over de problemen van 300nm+ los te laten op die arme voorwieltjes…
Een tip voor meer plezier in een 3 serie. Als je de DTC 3 sec inhoudt ga je naar de DTC stand, deze laat wat plezier toe, maar grijpt toch in indien nodig.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Peter en Simon: niets is persoonlijker dan de rij-ervaring van een bepaalde auto!!
Daarom snap ik bepaalde autopers (Autoweek etc.) ook niet, die hun MENING als waarheid propageren.
Dat geldt voor jullie ook: Peter vind de 3-serie beter rijden, en Simon de 407. Kan toch??
peter zegt
http://www.slate.com/id/2081194/
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Om even aan te geven, reacties na een proefrit van 2 verschillende mensen op karaktereigenschappen van een auto:
– Scherp rijden = stug onderstel?
– Comfortabel = zompig weggedrag?
– Directe motor = zenuwachtige motor?
– Perfecte stoelen = te zachte stoelen?
– Veel windgeruis = stille motor?
– Achterwielaandrijving sportief = onvoorspelbaar weggedrag?
En ga zo maar door.
ALLE ervaringen kunnen en zullen op verschillende manieren geïntepreteerd worden.
Daarom: ‘een sportieve auto’ bestaat niet.
Is namelijk voor iedereen anders…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Peter: bedoel je al die Audi A4 reclame??
Majinstar zegt
@ Heyhuub: Nog een vraagje. Kan de Bovag ook de M modellen erbij rekenen die zijn verkocht, want die staan niet in de lijst. Ik denk als je die erbij telt komen we uiteindelijk op 1 ding:
BMW Heerst.
Majinstar zegt
Toevoeging: De totale verkoop van Audi is gebaseerd alle modellen. Die van Bmw niet. Zoals je ook al eerder aangaf:
A3/S3, A4/S4 etc…. Bij Bmw alleen 3, 5 etc… modellen, als je M modellen erbij op telt. Kan je zelf je conclusies trekken.
JH zegt
Bij Audi is in november intern gezegd dat ze de miljoen kunnen bereiken als iedereen (dus oom, tantes, oma, opa, neven, nichten, etc.) nog snel even een Audi koopt/least, etc. Cijfers zijn niet altijd eerlijk ;)
Citrofiel zegt
De (nog) duurdere Volkswagen steekt BMW voorbij. BMW, ga je schamen.:P Nu is het wel zo dat zowel de 3 als de 5 al langer meelopen dan de A4 en A6, dus misschien draait dit bij vernieuwing weer om…
@ SAAB; Blij dat iemand hier nog verstand heeft…
cheese dippers zegt
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHH!!!
Premium, ik wil dat woord nooit meer zien of horen!!
cheese dippers zegt
Trouwens wel opvallend hoeveel mensen op het woordje ‘premium’ ingaan.
Joerek zegt
Een andere ‘innovatie’ van Audi, de TT TDI.
Heb nu sinds 2 weken de nieuwe TT TDI onder mijn kont. Zeer gewaagde poging, maar naar mijn idee goed gelukt. Geluid is vergeleken met alle andere diesels erg goed (sportief) te noemen.
Met zo’n 50,000 km ontkom je niet aan diesel. Ben zeer tevreden over de prestaties (heb ook 2.0 tfsi gereden). De Quattro aandrijving maakt overigens een hoop goed ten opzichte van het geluid dat je mist. De trekkracht maakt tussenacceleraties heerlijk. Eerlijk is eerlijk, benzine is wat meer beleving, maar onhaalbaar bij zoveel km. Noem maar is een andere zeer sportieve diesel…
Volvo_440_turbo zegt
@ Peter
Ik moet Simon hierbij bijtreden.
De vader van mijn jeugdmaat heeft twee 320d’s lease gehad.
De eerste was echt een goed auto, de tweede, een nieuwer model niks als miserie. Qua kwaliteit én service… en ook de wegligging vond ie minder dan het eerste model.
Ik heb met de beide 320d’s meegereden en heb ook zelf met de Peugeot 407SW mogen rijden van de broer van mijn vader toen ie een glaasje te veel ophad.
Met de Peugeot mag je bij wijze van spreken alles doen, die krijg je niet van de baan hoor…
Qua rijeigenschappen en sportiviteit, geef mij de Peugeot maar… trouwens, diverse merken gebruiken qua onderstelafstelling Peugeot als referentie.
On topic nu:
Een vriend van me had indertijd het hoekige model van de audi 80. Aan die wagen hebben wij als tieners toendertijd véél plezier beleefd. Ding was oerdegelijk ging lekker. Was ruim én zuinig… Veel luxe had je wel niet ,maar je reed als tiener wel wel Audi ;)
Mijn broer heeft zonet zijn lease Audi A4 tdi 115pk 2004(die hij tijdelijk overgenomen had van en andere werknemer) ingeruild,voor een full option Skoda Octavia 2009 105 pk tdi .
Ik moet eerlijk zeggen, die audi voelt degelijk aan, maar is zeker niet de soepelste en leukste auto waar ik mee gereden heb.
Zijn Octavia die hij nu heeft rijdt toch lekkerder ondanks iets minder power. Hij is ook wel nieuwer, dus jah…
Maar ik heb al auto’s gereden van Citroën Visa tot en met Lexus LS430, dus ik kan wel wat vergelijken.
Dit gezegd zijnde, premium zit wat in het hoofd denk ik en heeft meer met looks te maken als je het mij vraagt.
michielh zegt
Damn, die foto, dat doet mij als Audi-liefhebber zeker wel goed :-D
Iemand een grotere versie?
Giel zegt
Haha, die mensen die BMW wel premium noemen en Audi nu, nou dat slaat gewoon nergens op. Wat is er minder premium aan een Audi? Mooier, sneller, duurder en minder sjonnie. Alleen om dat Jeremy Clarkson zegt dat het een gepimpte VW is voor lullen die eerst in een BMW reden, praten jullie hem na?
Tommy zegt
Hahaha al dat commentaar weer in de comments.. :D De verkoopcijfers zeggen genoeg lijkt mij. De MEESTE mensen vinden de A4 schijnbaar toch beter dan zijn concurenten. Ik vindt de A4 iig wel de mooiste, of het ook de beste is zou ik niet kunnen zeggen. Blijft natuurlijk persoonlijke smaak, welke auto het beste bij iemand past. De A4 heeft dus de meeste vriendjes op dit gebied. Maar ik moet toegeven dat ik de nieuwe S4 toch wel ontzettend geil vind, met die 4 uitlaatjes en die ledjes achterop, hij is gewoon bijna perfect!
laurens zegt
kwam je vroeger nog nog wel eens een mederlander tegen, ( je weet wel die mensen die hier wonen en afkomstig zijn uit een land rond de middelandse zee)
in een BMW, tegen woordig kom je onze vrienden tegen in een AUDI van een jaartje of 5, en dat gaat dus allemaar erger worden.
DUS audi is de nieuwe patserbak. LEVEN BMW de nieuw auto voor mensen die het gemaakt hebben.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Joerek: Saab 9-3 Sport Sedan TTid Aero
Bert zegt
Hoop gepraat hier :)
Maar niemand gaat echt in op de inhoud over Audi, want die is er helaas gewoon niet.
De nieuwste A4 is altijd de mooiste, en de volgende zal dat ook wel zijn….Denk dat 90% van de mensen gewoon schaapachtig maar kiezen voor iets wat sociaal geaccepteerd wordt. En met een Audi kan je overal aankomen en zit je altijd goed toch. Maar het woordje PREMIUM mag ik even van kotsen idd :)
Junkreader zegt
Audi premium? jazeker joh…en de aarde is plat…
mashell zegt
Grappig. Mensen die beweren dat Audi niet premium is, Audi is de premium maatstaf geworden. Voor zowel BMW en uberpremiumkönig Mercedes.
Je zoek een grote bijdrage van Audi aan de auto industrie: de TDI! Oftewel vlotte diesels.
Bert zegt
@ Mashell,
ik ben geen kenner maar volgens mij is de TDI van VW en rijden ze nu alweer een tijdje rond met FIAT techniek (Common rail)
Nick zegt
@Bert: Commonrail is eigenlijk door wat nu Ganser-Hydromag AG is ontwikkeld.
Nick zegt
Ook heeft Audi (DKW) de eerste voorwielaangedreven productie auto uitgevonden, ver voor de Citroën Traction Avant nog.
Destijds was dat alleen voor racewagens.
Directe injectie zoals we het nu kennen is gebaseerd op Mitsubishi technologie, die weer afstamt van mechanische directe injectie van Mercedes-Benz. Die weer ontwikkeld was voor langeafstands bommenwerpers.
Mitsubishi was de eerste die het toepaste op productieauto’s en VAG was de eerste die het toepaste zonder allerlei pompverliezen en kapotte injectoren.
Auto-Union was niet de eerste met de middenmotor, maar wel de eerste die het met een doelstelling effectief toepaste.
De dubbelkoppeling transmissie, is ontworpen door Porsche. Gepatenteerd door Andolphe Kegresse (Citroën) en vervolgens weer toegepast door Porsche en Audi in de racerij.
Samen met BorgWarner hebben ze dit betrouwbaar toegepast voor productiemodellen.
Audi was overigens ook de eerste met een productie gereed modern hybride concept, de quattro duo. Maar dit was toentertijd onnodig gebleken.
406_v6 zegt
PREMIUM??? OUDIE ?? nee….. helaas, PREMIUM is een begrip wat de Japanse autoindustrie voortdurend uitdraagt zonder ermee te pochen, Lexus, Acura, Infinity, zo maar wat merken die de kwaliteits maatstaf al héél wat eerder hanteerden en waarmaakten als die Golf deveriaten….
willie zegt
de consument heeft gesproken en dat is het enige dat telt voor autoproducenten. en niet dat slap geouwehoer en gezeur hier van vooral bmw en mercedes “fans” die dit blijkbaar zien als nederlaag van “hun” merk en die dit afreageren met bijdrages waardoor je ernstig kunt gaan twijfelen aan hun geestelijke vermogens.
406_v6 zegt
@heyhuub,
1e middenmotor in een sportwagen: wordt idd algemeen aangenomen, de geschiedenisboeken vermelden méér en eerdere expirimenten met middenmotoren.
Succesvol toepassen van AWD in de autosport, niet alleen rally. < komt ie…. klein historisch lijstje:
1903: Spyker 60 H.P. – 1e race auto met permanente 4WD
1931: Ettore Bugatti bouwt 4wd sportwagens (Bugatti Type 53)
1932: Miller 4×4 komt voor de 1e keer bij de beim Indy 500 in actie.
1947: Porsche bouwt met de CIS 360 een F1-Bolide met 4WD
1961: Met de P99 bouwt Ferguson Research de 1e bruikbare F1 auto
1961: De Cannonball va Howard Parkin is de 1e off-road racer met 4WD
1964: De BRM P67 – Een volgende F1-racer met 4WD
1964: De STP-Oil Novi V8 4WD komt in Indianapolis in gebruik
1968: Vier Lotus 56 van Colin Chapman rijden in Indianapolis met Gasturbines en 4WD
1969: Triumph 1300 4WD en Capri 3000GT 4WD – de eerste Rally-4WD auto’s
1969: Vier F1-Teams testen 4WD-Monopostos
1971: DAF bouwt een 55 Coupé 4WD voor Jan de Rooy
Volledig verzinken van carroserie. < ze waren de 1e grote volume fabrikant die dat deed, Porsche fabriceerde midden jaren 70 al volledig verzinkte 911’s
Aluminium spaceframe in mainstream productie. <– yup – maar mss meer marketing dan iets anders
Directe inspuiting bij benzine motoren. <Die eer komt met name Mercedes Benz toe met de legendarische 300 SL/Gullwing
en al eerder in de jaren 30 met de DB601 12 cilinder vliegtuigmotor uit de Messerschmitt BF 109; de 1e poging voor directe benzine inspuiting dateert al uit 1884, toen ene Johannes Spiel bij de Halleschen Maschinenfabrik een Stationairmotor met mechanische inspuitpomp construeerde
Dubbele koppeling versnellingsbak. < in 1939 werd er reeds patent aangevraagd op deze techniek de franse uitvinder Adolphe Kégresse en in 1940 door de Darmstadse Professor Rudolf Franke. In 1980 werd door Porsche de 1e bruikbare PDK versnellingsbak getoond.
Succesvol toepassen van diesel motoren in de autosport. <– en dat is positief?
Lamborghini succesvoller dan ooit gemaakt. < Waren al jaren succesvol als tractoren fabrikant….
DL zegt
Audi heeft zich goed ontwikkelt, maar is erg conservatief (waar blijft de voorsprong door techniek?) en wordt door iedereen wel mooi gevonden. Rijgedrag van de “sales executives” zoals ze vroeger rondreden in hun GTI’s.
Bmw en Mecedes hebben meer een eigen karakter, Bmw heeft vooruitstrevendere techniek en is een echte rijdersauto voor autoliefhebbers in een nog betaalbare prijsklasse voor een groot publiek . Helaas rijden in de oudere BMW’s foute types.
Mercedes is van oudsher meer de “heren”auto en vrij braaf in het rijgedrag maar wel comfortabel. Maar ook steeds vaker een “aannemersauto”.
Jeroen zegt
Jammer dat een forum over Audi altijd wordt gebruikt door mensen die denk ik jaloers zijn op het succes en geen objectieve mening kunnen geven.
Ik heb afgelopen maanden veel proefritten gemaakt in diverse auto’s en kom uiteindelijk wel weer uit bij Audi.
Audioot zegt
Ik als A6 (C6) eigenaar geniet elke dag weer van mijn auto. Het sonore V6 motorengeluid, de kwaliteit van het interieur, afwerking, uitstraling, de fijne automaat etc. Ik kan auto’s als BMW en Lexus ook waarderen maar dit geniet toevallig mijn voorkeur. Ik vind het altijd zo kort door de bocht hoe sommigen reageren op een merk en in dit geval Audi. Premium of niet ik geniet in ieder geval van kwaliteit. Dit is mijn vierde en heb (even afkloppen)
nog nooit gez**k gehad. Jongens probeer eens objectief naar een merk of model te oordelen. Amen.
WieAndersDasAuto zegt
Leuk om te horen dat Audi het goed doet! Een A4 is een fijne auto die een afwerking niveau van top klasse heeft!
Een A4 doet het echt niet onder de C klasse. Om 1 of andere reden zou ik hem boven de C klasse en de 3 serie verkiezen. Hij heeft wel wat wat me heel erg aanspreekt. Misschien wel zijn grootte, of het uiterlijk dat op een A6 lijkt, dus heel volwassen eruit ziet. Verder doet de A6 het ook nog altijd prima.
Hij zou zeker een lange tijd meekunnen.
SIMON zegt
@DL
BMW met vooruitstrevende techniek laat me niet lachen.
Als BMW voorwielaandrijving gaat uitvinden dan zal dat pas een evolutie zijn.
Ruof A Idua zegt
@willie: de spijker op zijn kop jongen!
@majinstar: BMW 316i 33.325 euro, Audi 1.8 TFSI 32.420 euro.
Ja nou, inderdaad dat is echt een HEEEEEEL groot verschil waarmee wordt jouw stelling wordt “bewezen”; “Audi probeert zich onder de kostprijs als premium merk te verkopen, om zo de concurrentie bij te houden van de echte premium merken”.
Get your head out of your ass BMW fanatic!
406_v6 zegt
@simon,
Sinds wanneer staat voorwielaandrijving synoniem voor vooruitstrevend?
kyanite zegt
Zo speelkwartier voor de kleuters is weer begonnen? Ga allemaal lekker bij je moeder uithuilen over óf BMW óf Audi óf Mercedes óf weet ik veel welk merk leuker, beter, fijner vind.
Dit bericht gaat over de uitstekende verkopen van Audi in Duitsland voor het jaar 2008, daar is gewoon geen speld tussen te krijgen. Het is dus voor de andere merken een uitdaging om modellen uit te brengen die meer kopers trekken als dat Audi heeft gedaan.
Tommy zegt
kyanite heeft dus wel gelijk, waarom moet iedereen zijn/haar favoriete merk nou weer bewijzen? Elk merk heeft immers wel iets vooruitstrevends. Het blijft immers toch bijna altijd een persoonlijke voorkeur welk merk je neemt…
Ger zegt
huh? is een A4 premium? weer wat geleerd
Volvo_440_turbo zegt
@ 406_v6
Je begrijpt Simon niet zo goed precies ;) Lees zijn voorgaande commentaren eens goed door en denk eens goed na wat ie bedoelt, en hij heeft zeker een punt. Achterwielaandrijving is niet altijd alles zalig makend… zeker als je met ons klimaat rekening houdt en met de meeste mensen hun beperkte rijvaardigheden. En daar reken ik mezelf ook bij.
Niks tegen BMW, ze hebben goede rijmachines, maar met de sneew van tijdje geleden heb ik me weer een breuk gelachen met al die achterwielaandrijvers die er niet door konden :p En niet alleen Bmw natuurlijk…
Bob zegt
FWD gaat nog in de sneeuw .. maar RWD zuigt in de sneeuw … Audi had tenminste AWD op al zijn modellen al heel lang.
406_v6 zegt
desondanks gingen de RWD mercedessen en Beemers met alléén winterslofjes rustigjes tegen de Oostenrijkse bergpassen op, terwijl de FWD’ers zonder uitzondering de sneeuwkettingen nodig hadden…. :roll:
Uiteraard gaat er niks boven echte AWD, helemaal mee eens.
kyanite zegt
@Majinstar
Sinds wanneer zijn de M-uitvoeringen van BMW geen 3-, 5- of 6-serie meer? Ditzelfde geldt overigens voor Audi (S/RS) en Mercedes (AMG). De genoemde M-versies zijn gewoon de véél te dure uitvoeringen van de normale modellen. Bekijk voor de grap de prijslijstvan BMW maar eens, daar staat de M3/M5/M6 gewoon in het rijtje met de ‘normale’ modellen. Voortaan eerst even checken voor je hoog van de toren gaat lopen blaten.
Windhoos zegt
Dat zijn we wel van Majinstar gewend ;-)
Wel goed dat de nieuwe A4 zo goed wordt verkocht trouwens, daardoor gaat de vraagprijs van de eerste generatie A4 (B5) behoorlijk na beneden. 3 jaar geleden betaalde je voor een dikke A4 B5 namelijk nog dik over de 10.000€ en nu ben je al voor €6.000 helemaal klaar. Jammer dat mijn toekomstig huisje eerst voor gaat, anders wist ik het wel ;-)
SIMON zegt
@ 406 v6
rwd beter in de sneeuw ?
O^p welke planeet woon je ?
Bob zegt
Banden maken een hoop uit .. en daarnaast ook de bestuurder … ik blijf ten altijd zeggen dat AWD in heel veel landen gewoon veel beter is dan RWD.
RWD is helemaal perfect als je op een zondag middag in de zon op een circuit hard wil gaan.
Ennuh .. zeg nou niet dat het zo veel beter is tijdens normaal verkeer … je mag toch niet harder dan 100 in Nederland ..
Edwin zegt
Is dat een plus dat alle Duitsers een Audi kopen? Zijn we nu ineens vol lof over de Duitsers? Grapje zeker? Gelukkig zijn wij Nederlanders en snappen we dat een merk als Audi niet in de buurt komt bij toppers zoals BMW of Mercedes.
Emiel zegt
Ga eens aan het werk met z’n allen! Lekker belangrijk!
Windhoos zegt
@Edwin,
Je spreekt jezelf tegen, zie ook het onderwerp van dit blog. Ongeveer dezelfde prijsklasse en ze worden (op zijn minst!…) ook evenveel verkocht.
MrSelected zegt
Dit kan niet.
De A4 is namelijk niet premium.
Dus de 3-serie is ongeslagen.
Junkreader zegt
Audi heeft een geweldige kwaliteitesindruk en die geeft voor sommigen aan dat het een premiumproduct is, perceptie dus….
Maar…indruk wil nog niet zeggen ‘echte langdurende kwaliteit’, daar wringt het schoentje…mijn vader heeft een aldi a3 gekocht 4-5jaar terug, ongeveer gelijk met m’n vriendin d’r vw golf IV, na 250000km met die golf zag ie er nog stukken beter uit dan die aldi(+/-100000km), vooral de binnenbekleding, dashboard en deurpanelen…mijn vader is nogthans een pietje precies en z’n spullen zijn “heilig” en de golf heeft gediend als werkauto om de baan te doen als vertegenwoordigster, constant in en uitladen van kledingzakken met uitstekende kleerhangers…geen tijd om voorzichtig te zijn, om het ding regelmatig te wassen, enkel de binnenzijde werd wekelijks gestofzuigd, ook zonder al te voorzichtig te zijn met de zuigmond van de stofzuiger…de golf had een klote onderstel met totaal onaangepaste achterdemping(a3 dus ook), de luchtmassameter is om de 40000-60000km moeten vervangen worden(a3 dus ook, ze hadden dezelfde hamerende en kabaalmakende 1.9TDI motor)
imo was de golf nog meer premium dan de audi…shocking, isn’t it?
willie zegt
@Junkreader:
niet schocking zou ik zeggen, eerder een hoop zielig gezwets van de een of andere randdebiel waar de vooringenomenheid van afdruipt.
Euphoric zegt
@majinstar
Als jij een bericht schrijft kan ik het niet laten om te reageren.
Buiten een aantal BMW fans en jij….. (waar jij gewoon bij hoort). Ziet de hele rijdende wereld Audi gewoon als een merk dat op gelijke voet staat met BMW, heel duidelijk met andere characteristieken, maar duidelijk dezelfde klasse.
Dus indien je je BMW bril eens af zou zetten of gewoonweg eens met realistische reacties zou komen. Als ik jouw reacties lees krijg ik het gevoel of ik op een xbox 360 vs PS3 forum zit.
Men kan zeggen dat alle Audi’s hetzelfde uitzien, het is duidelijk zo dat veel mensen het Audi design klaarblijkelijk mooi vinden. Naar mijn mening, dus net zo subjectief als al jouw replies zijn er maar 2 mooie BMW modellen op de markt momenteel – de 3 serie Coupe en een mooi uitgedoste 5 serie.
Blijkbaar slaat het Audi concept toch wel aan.
Qua kwaliteit zullen de merken niet voor elkaar onderdoen, ieder merk heeft een goede afwerking en ook hebben ze allemaal zo hun problemen. Dus komt het neer op rij-eigenschappen. Laat het nu zo zijn dat onze BMW fans het altijd maar op hun achterwiel aandrijving gooien, ben ik even blij dat ze dan allemaal driftend over de Nederlandse wegen kunnen rijden……
Audi / BMW / Mercedes vallen in dezelfde categorie – dat is de perceptie van de meerderheid. De een zal BMW preferen om hun historie en sportief (RWD) rijgedrag, de ander prefereert Audi om de Quattro en het interieur en ga zo maar door.
Altijd die absolute waarheden van mensen hier! De meesten koppelen alles vast aan een image van een merk en de kenmerken van de sportieve versies (M/AMG/S/RS), terwijl men dan gewoon een normale uitvoering van de wagen rijdt, die van dat image amper iets kan laten merken.
peter zegt
@Euphoric
Het is waar dat dat voor de meeste mensen gelijk is. Dit is echter een autoforum, waar ik mensen verwacht die rijplezier belangrijk vinden. Dan vind ik sommige reacties hier bizar.
Ik ben een Belg, een cliché belg, dat houdt oa in dat ik bijna beschaamd ben om met een BMW rond te rijden omdat dat dikkenekkig is (nederlanders zijn op dat vlak heel anders),
dus die badge kan me niets schelen. Welke fabrikant wat heeft uitgevonden is leuk om weten, maar niet zo relevant. Of audis op elkaar lijken of niet kan me ook niet veel schelen, ze zijn toch zeker niet lelijk.
Maar realiteit is dat 90% van de audis die in België rondrijden 1.9 of 2.0TDIs zijn met FWD en dat zijn ( zeker de 2 die ik heb gehad) kutbakken. De nieuwste A4 zou heel goed zijn.. maar het is volgens mij technisch
onmogelijk om gezien de keuze voor FWD e.d. qua rijplezier in de buurt te komen van een bmw of mercedes of lexus.
Ruof A Idua zegt
OK, nog 1 keer dan………………
Natuurlijk. Alle achterwiel aangedreven auto’s zijn sportieve scheurijzers. Voorwielaandrijving is een synoniem voor niet te rijden klote wagentjes. Audi en VW hebben alleen maar een imago van kwalitatief goede producten maar zijn in werkelijkheid rijdende schroothopen die het ieder moment kunnen begeven en daarbij allemaal sprekend op elkaar lijken (voor mensen met een Golden Retriever, zonnebril en stok).
Ik hoop dat alle fanatieke BMW liefhebbers (mooie auto’s btw) na deze bekentenis van een Audi en VW rijder de discussie voor altijd en eeuwig kunnen laten rusten. Kunnen we bij een volgend nieuwsbericht over Audi (en BMW) wellicht eens wat inhoudelijk interessante reacties verwachten.
Euphoric zegt
@peter
Dus het rijplezier van een 120d/123d is vele malen hoger dan een 2.0tdi A3? Maak dat de kat wijs. En dan nog de term rijplezier… dat is dus blijkbaar gebaseerd op FWD en RWD???
Uitgezonderd de 3 Coupe met een dikke motor in het vooronderen of een sjieke 5serie, zou ik in ieder geval altijd voor de Audi’s gaan momenteel. Waarom? Zowel van binnen en zeker van buiten vind ik het design gewoon mooier.
Ik ben momenteel in het bezit van een Audi, voordat ik deze heb aangeschaft ben ik ook naar een BMW alternatief gaan kijken. De Audi bekoort me gewoon meer. Ik ben echter absoluut geen pro Audi mens, dit is mijn eerste, maar of het nu de 1 serie / SUV / 6 serie / 7 serie is, in al deze klasses vind ik het BMW design niet tegen het Audi design en ook het Mercedes design op kunnen. Qua Specs en kwaliteit zijn in al deze klasses nagenoeg gelijkwaardige producten van elk van deze merken te vinden. Dit zorgt er dus mede voor dat mijn keuze gebaseerd is op welke auto ik het mooist vind uitzien.
Dat laatste geeft toch in feite al aan dat de 3 Duitse merken op gelijke voet met elkaar staan?
Wat betreft image, zal het Audi (of is het al) net zo vergaan als BMW en Mercedes. Een merk dat een aardig aanzien heeft opgebouwd zal door “diknekkige”/ “Johnny’s” bestuurd worden. Dat krijg je nou eenmaal met auto’s die als status symbool gelden.
hans zegt
Kan alleen maar glimlachen als ik in mijn B M W Onbegrensde 130 I stapt.
Nick zegt
@Majinstar
aan jouw reacties te zien, ken je er niets van, ga maar op een ander forum je zever verkopen.
btw Audi licht in alle klasses dik voor op BMW, enkel de 5 reeks kan er bij BMW door.
Euphoric zegt
@hans
Bedankt voor je bijdrage, dan geniet maar van mijn glimlach als ik je in mijn A3 voorbijrij. Lekker belangrijk…
Windhoos zegt
@Nick,
Hoewel ik lichtelijk Audi prefereer boven BMW vind ik jouw comment toch wel wat kort door de bocht. Denk dat ze wat rijgedrag betreft iig weinig voor mekaar onder doen, dan blijven alleen de looks nog over en nou kan ik je vertellen dat dat een vrij breed begrip is. Er is tenslotte niets zo zo veranderlijk als een persoonlijke mening…..
Ger zegt
@ euphoric:
Wanneer was je voor t laatst buiten? Is het je nog nooit opgevallen dat alleen in Polen(of in Nl werkende Polen) een gebruikte Audi gewaardeerd wordt..dus wat dat betreft zijn ze nog lange na niet gelijk aan Mercedes en BMW.
Jan zegt
Even voor de goede verstandhouding: de eerste productiewagen met een zelfdragend alu koetswerk was geen Audi. Dit was de Honda NSX. En dat geween over die Duitse premiummerken? Wel: het is allemaal zwaar overroepen rotzooi.
Euphoric zegt
@Ger
Waar heb je het over?? Een gebruikte Audi en Polen? We hebben het over het straatbeeld in NL, waar je toch echt zeer veel (en steeds meer) Audi’s ziet. Ook bij de keuze AMG of M zie je toch overal de “S” versies en logischer “RS” versies opduiken als alternatief?
Je reactie is gewoonweg subjectief, mijn stelling dat Audi veelal op gelijke hoogte wordt gesteld met BMW en Mercedes en daarom ook “fout” (wat dat ook moge inhouden) volk zou aantrekken vanwege de status die het met zich mee zou brengen weet je niet te weerleggen. Ik zie net zo veel Poolse mensen in Audi’s / BMW’s of Mercedessen rijden. In NL is dit niet veel anders. De verkoopcijfers van Audi de afgelopen jaren geven dit beeld weer, net zoals posts op blogs dat het straatbeeld meer dan ooit veel Audi’s vertoont (iets wat ik daadwerkelijk ook zie op de weg).
Toon me dan eens aan dat mensen Audi’s niet op gelijke hoogte zien als BMW/Mercedes i.p.v. dit soort opmerkingen.
Indien je 10 mensen vraagt wat de beste/mooiste Duitse auto’s zijn zullen er van de 10 de meesten toch echt BMW – Mercedes en Audi noemen, ongeacht persoonlijke voorkeuren.
Is dit nu zo moeilijk te accepteren als zijnde een feit?
Marcel zegt
Volgens mij is een audi goedkoper, zuiniger, en daarbij ook nog is sneller. En betaal je voor de onderdelen van een bmw ook nog is veeeel meer geld, en tja Mercedes is toch meer voor de wat oudere mensen (denk ik).
Neem bv een a4 2.0 tfsi, welke bmw 2.0 kan daar nou aan tippen(en dan nog maar niet over de kosten hebben). Dus ik denk dat het ook een persoonlijk verhaal is. Persoonlijk vind ik de 5 serie heeel erg mooi, maar kan kwa kosten en snelheid gewoon niet tegen de Audi op, en aangezien ik toch max 2 jaar in een auto rij is de keuze dus gemakkelijk
peter zegt
voor de benzines vind ik dat inederdaad ook. Bij bmw moet je direkt naar een 6 in lijn. Maar dat lijkt me geen probleem voor een duitser.
Audi is wel goedkoper in aankoop. Maar stiller , zuiniger & sneller klopt alle 3 meestal niet, tenzij je idd een 2.0 zonder turbo vergelijkt met eentje met turbo..
Maar als je naar diesels kijkt (waar ik bij beide merken ervaring mee heb) vind ik het verschil dan weer enorm positief voor bmw, op alle vlakken.
Voor mij komt een audi niet eens in de buurt van bmw / mercedes of lexus. Het blijven , zeker de FWD modellen, gewoon luxe VWs. Ze zijn eerder concurrent van volvo & saab dan van bmw of mercedes. Vergelijk ze dus liever daarmee. Het is niet omdat Audi continu moet roepen dat ze erbij horen, dat ze dat ook doen.
Windhoos zegt
@peter
“Ze zijn eerder concurrent van volvo & saab”
Vreemd dat ik Volvo of Saab dan nog nooit een een bak heb zien bouwen in de RS of R categorie. Ook apart trouwens dat je Lexus dan wel bij BMW en Mercedes schaart, niet dat ze daar niet bij horen hoor, maar in hoeverre zijn ze in jouw oppinie dan anders dan Toyota vergeleken met Audi en VW?
En ook BMW en Mercedes hebben instappers+het feit dat Audi ongeveer in dezelfde prijscategorie zit en nagenoeg evenveel verkoopt als de andere twee topmerken.
Volgens mij heb ik je zojuist trouwens de definitie van concurrent gegeven……
peter zegt
@windhoos.
lexus > de aandrijving maakt hen compleet anders dan toyotas.
Dat kan je bij audi niet zeggen. Maar het ging me vooral om rijplezier. En daar knelt het nu eenmaal bij fwd audi’s.. (wat bij ons toch een 95% van de verkoop moet zijn). En ik weet dat je niet mag veralgemenen met je eigen aankoop, maar mijn A3 viel mee, maar wat een ramp was die A4 (vorige generatie), zoop olie & alles ging stuk en het ding leek niets anders te doen dan over zen neus te schuiven in bochten.
Windhoos zegt
Dat ze olie zuipen is iig geen verassing meer, maar alles hoort normaal gesproken niet zomaar kapot te gaan. Maar goed, het is aan de andere kant ook wel overduidelijk dat de premium merken (Lexus daar gelaten) nou niet bepaald de beste zijn in storingen en dergelijke en toch zal ik desondanks altijd voor Audi kiezen. Wat betreft comfort wint die het iig van BMW die weer wat sportiever aan voelt speciaal voor sportieve rijders en wil jij je echt super comfortabel verplaatsen dan kies je voor een Mercedes….
AUDI rules zegt
Heerlijk om dit te zien, alle BMW fans krijgen het gewoon heerlijk benauwd nu Audi volgas overal langs gaat.
Audi heeft 50 jaar geleden al gezegd dat ze over 50 jaar aan de top horen. Dat lukt ze al aardig dacht ik.
Ze zijn nu pas echt op dreef en zijn nog lang niet klaar, waar de rest blijft hangen gaan hun door.
Zeker nu het bij BMW drama gaat komen er steeds meer paniek reactie’s (zeiken op anderen)bij BMWfans.
Lekkere prestatie’s met formule 1 BMW P… laat de rest maar weg.
Allemaal drama, Audi gaat gewoon goed op dit moment en dat kun je goed zien aan de verkoop. Kijk ook maar eens naar de uitbrijding in het modellengamma, en bij BMW…. staat bekant stil! Simpelweg omdat het niet goed gaat, dus steeds minder mensen willen z’n hok.
We zullen zien verder in de toekomst….
wynants zegt
vreemde discussie, ik heb de afgelopen 12 jaar audi gereden, 3 A3, 1 A6 en mijn eerste was een audi 80, conclusie, stuk voor stuk wagens waar ik geen enkel, echt geen enkel probleem mee heb gehad, en vooral de A3’s hebben me veel plezier gegeven, ben nu een tijdje geleden overgestapt naar een 318, 2 liter TD (BMW)
voorlopige beschouwingen, kwaliteitsindruk, goed, hoewel bmw naar mijn gevoel nog net niet het interieurniveau haalt van audi
motor, de diesel van bmw is zeker even goed als alle twee-liters td die ik in de audi’s heb gehad, hij is zelfs nog een tikje zuiniger.
rijeigenschappen, waarschijnlijk het belangrijkste pluspunt voor mij, rijden met een rwd van bmw was een openbaring, man wat stuurt die auto lekker en dit zonder afbreuk te willen doen aan mijn audi’s in welke ik veel plezier beleefd heb (zeker de A3 quattro) maar als ik naar de algemene rijbeleving kijk moet ik zeggen dat Bmw nog meer dan een streepje voorheeft.