De Audi A4 identificeert zich binnenkort als Audi A5.
Als het gaat om de strijd in het premium D-segment, delft Audi het onderspit. De BMW 3 Serie is de populairste auto in zijn klasse, dan volgen de Volvo S60 (samen met de V60). Op nummer 3 staat de Mercedes-Benz C-Klasse en de Audi A4 hobbelt er achter aan. De A4 is al wat ouder en heeft het nadeel dat er eigenlijk nauwelijks keuze is uit motoren. Dit terwijl je bij de andere merken kunt kiezen uit allerlei benzine, diesels en PHEV’s. Met name het ontbreken van die laatste hakt er wel in. De A4 doet het alsnog 10x beter dan de Alfa Romeo Giulia en 160x beter dan de Jaguar XE.
Naast het ontbreken van een PHEV-versie, ontbreekt het de A4 ook een beetje aan wat sjeu. De auto is wel erg braaf. Jarenlang was dat een USP, maar tegenwoordig mag het wel iets meer uitgesproken zijn.
Dat gaat Audi doen door van de A4 een Audi A5 te maken. Ja, dat lees je goed. De complete Audi A4-lijn komt te vervallen en zal zich hierna identificeren als A5.
Audi A4 identificeert zich als A5
Het is niet enkel en alleen gedaan om de auto hoger te positioneren. Er is nog een reden. Audi wil uiteindelijk afstappen van de toevoeging ‘e-tron’. De originele Audi e-tron heet inmiddels Audi Q8 e-tron. Uiteindelijk zullen alle Audi’s elektrisch zijn, dus heeft de toevoeging e-tron niet heel veel zin meer.
Tot die tijd kun je Audi’s met de naam alleen al uit elkaar houden. Alle Audi’s met een oneven nummer (A1, A3, A5, A7) hebben nog een verbrandingsmotor. De Audi’s met een even nummer (A2, A4, A6, A8) zullen dan elektrisch zijn. Dit betekent dat ook de nieuwe Audi A6 eigenlijk Audi A7 gaat heten, en de A6 wordt elektrisch.
Diesel? Ja, diesel!
De Audi A5 komt er met diverse benzinemotoreren, PHEV’s en natuurlijk sportieve topmodellen in de vorm van de Audi S5 en de RS5. De Audi S5 zal waarschijnlijk direct met de A5 onthuld worden. Een allesovertreffende Audi RS5 komt iets later.
De Audi RS5 Avant zal de laatste auto met verbrandingsmotor zijn die Audi op de markt brengt. Bijzonder, de Audi A5 komt ook gewoon met TDI-motoren die voldoen aan de Euro7-norm. Deze kun je in Nederland niet kopen.
Waar bij BMW de iX1, i4 en i7 in feite een elektrische X1, 4 Serie en 7 Serie zijn, kiest Audi voor een andere weg. Alle elektrische modellen zullen op hun eigen EV-only platform staan.
Audi kan dit doen, daar de platforms gedeeld worden met andere merken uit de VAG-groep. De Audi A4 die zich identificeert als Audi A5 verwacht men nog dit jaar. Wat Audi gaat doen met de Coupé, Sportback en Cabriolet is niet helemaal duidelijk.
Via: AutoExpress
Meer lezen? Zie hier, alle Audi S4’s op een rij!
Dutchdriftking zegt
Een knappe elektrische A4 avant zie ik dan wel weer zitten. De huidige is het inderdaad een beetje nét niet.
kennone zegt
Denk dat een knappe Elektrische Avant meer gaat kosten dan een nette B8 RS4. Ik zou het wel weten!
hanso zegt
Audi is echt rampzalig in naamgeving, ook die 35, 40, 55 badges om motor(vermogen) aan te geven slaan letterlijk nergens op.
r525 zegt
Diezelfde klacht heb je neem ik aan dan ook over Mercedes en BMW?
Ot92 zegt
@hanso 35 staat voor circa 150pk, 40 voor circa 200pk en 55 voor circa 350pk. Zo moeilijk is het ook weer niet… Wat vind je van de benamingen bij BMW en Mercedes dan?
piebepost zegt
Ja, heel logisch.
Ik heb ook een suggestie: “15” voor ca. 150 pk, “20” voor 200pk en “35” voor 350pk. Ook best logisch, toch?
AudiRS zegt
Mee eens! Het was altijd goed. Tot ze woke begonnen te doen.
mashell zegt
Hoezo ze geven de plek in rangorde aan en zijn onafhankelijk van de brandstof of aandrijving. Dus een 25 is behelpen, een 35 gaat wel, een 40 is prima, een 45 leuk, een 50 lekker, een 55 heel lekker en een 60 overdreven. Als je het snapt is blijkt het behoorlijk doordacht.
berlinetta zegt
Kunnen ze dan niet gewoon behelpen, gaat wel, prima, leuk, lekker, heel lekker of overdreven op de achterklep zetten? Is toch veel duidelijk dan wat cijfers.
dondeboer zegt
Ben het met je eens. De aanduidingen bij Mercedes en BMW zijn historisch zo gegroeid en daardoor zijn ze begrijpelijk. En aangezien historie belangrijk is voor het merk is het ook goed te begrijpen dat ze vast houden aan dat systeem. Daarom is er ook een Taycan Turbo S. Totaal bizarre aanduiding, maar iedereen snapt m wel gelijk. Die Audi-getallen zijn volledig arbitrair gekozen. Volvo is trouwens ook goed in om totaal onbegrijpelijke dingen te doen met de aanduiding.
pier zegt
Audi, leuker kunnen we het niet maken (en makkelijker ook niet).
mashell zegt
“Alle Audi’s met een oneven nummer (A1, A3, A5, A7) hebben nog een verbrandingsmotor. De Audi’s met een even nummer (A2, A4, A6, A8) zullen dan elektrisch zijn.”
Waarom? Deze strategie is ook maar een paar zinvol. Voor diesels hadden we toch ook geen aparte modelnamen?
Voor mij zou een A4 TFSI, een A4 TDI en een A4 e-tron heel begrijpelijk zijn. Zelfs als de A4 e-tron vanwege de andere aandrijflijn andere proporties heeft.
p3r0x zegt
Het gaat verder dan de aandrijflijn. Een BEV staat op een compleet ander platform dan en IC/PHEV model. De auto is dus totaal verschillend in opbouw en uiterlijk. Daarom dus aparte benamingen. Blijft natuurlijk wel een bijzondere move.
mashell zegt
Audi heeft de Q8 en de Q8 e-tron. Beide zijn op MLB basis maar wel verschillende auto’s qua proporties. Dus als ze verschillende modellen onder dezelfde naam laten rondrijden zijn ze zelfs consistent bezig.
Edge zegt
Je hoeft geen marketing gestudeerd te hebben om te snappen dat dit idee hartstikke onlogisch is. Automerken, met uitzondering van Polestar, hebben het gebruik dat hogere cijfers corresponderen met een grotere, snellere of luxere auto. Een Audi A3 is groter dan een A1, een Mercedes 63 AMG model is sneller dan een 43 AMG en een BMW 7-serie is een grotere en luxere sedan dan de 5-serie. En nu is dat met de A5 en A7 eigenlijk ook zo, het zijn in essentie een A4 en A6, maar dan in een hipper jasje.
De splitsing zoals Audi die voor ogen heeft past daar totaal niet in. De aankomende A4, wat gezien de elektrische aandrijflijn in de markt gezet zou moeten worden als nieuw, hip, technologisch vooruitstrevend en verantwoord, zou eigenlijk juist dat hogere nummer moeten krijgen, terwijl de op “oude” techniek leunende auto met verbrandingsmotor het lagere nummer zou moeten krijgen.
Maar beter nog: Behoud de e-tron benaming gewoon tot dat je hele gamma elektrisch is. A4 is benzine, A4 e-tron is het elektrische model. Zodra je een bepaald model dan alleen nog elektrisch verkoopt gooi ie die e-tron toevoeging overboord. Het werkt ook prima voor Mercedes met EQ (dat op termijn ongetwijfeld zal verdwijnen) en de i voor de modelserie bij BMW. Blijft het ook nog lekker overzichtelijk voor de kopers.
AudiRS zegt
Premium D segmenters… even later Alfa Guilia. Hahaha
dondeboer zegt
Niet iedereen vindt dezelfde dingen belangrijk. Premium is in mijn ogen meer dan alleen mooie afwerking. Ik verwacht dan ook dat ze een fijn onderstel hebben, en in dat opzicht scoorr Audi maar heel middelmatig. Terwijl je als je in een Giulia of een Quattroporte, ondanks alle gebreken, bij het rijden direct merkt dat je in iets bijzonders zit. Mijn mening he, hoef je het niet mee eens te zijn.
ukbob zegt
Tip voor Audi:
Breng de MMI knoppen terug.
Touch screen hype gaat hopelijk vrij vlot op z’n eind komen. De voorgaande opzet met een draaiknop en functie knoppen eromheen hebben hun nut bewezen.
HZW zegt
Audi heeft al aangegeven dat de volgende generatie A3 alleen maar elektrisch gaat komen, of ze moeten die A4 gaan noemen, en de huidige A3 door laten hobbelen onder de zelfde naam.
cloverleaf zegt
Dus de A4-ICE gaat A5 heten om hem hoger te plaatsen terwijl de A4-e A4 blijft heten. Geeft Audi nou toe dat EV’s ondergeschikt zijn aan ICE’s?