We kennen natuurlijk allemaal de Audi A4, de succesvolle premium-leasemiep die enige tijd geleden ‘in het nieuw’ gestoken werd. En het is bekend dat als Audi met zo’n sedan uitkomt, het nooit al te lang kan duren voordat er een Avant-versie verschijnt die eigenlijk vele malen lekkerder is. En praktischer, want je moet qua binnenruimte wel met de midi-SUV’jes van je collegae kunnen meekomen. Omdat we al eens wat kritiek hadden op het uiterlijk van de sedan, loodste Audi mij mee naar Ibiza voor een speeddate met diens nieuwe knappe zusje.
Er werd meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat andere primeurtjes te tonen, zoals nieuwe motorvarianten en de zeer welkome S line. Niet alle versies zijn meteen beschikbaar, maar uiteindelijk zul je je A4 met een 1.8 T (120 of 160 pk), 2.0 T (180 of 211 pk), 3.2 (265 pk), 2.0 TDI (120, 143 of 170 pk), 2.7 TDI (190 pk) of 3.0 TDI (240 pk) kunnen bestellen. Er zijn twee automaten leverbaar: de bekende tiptronic en de vario-variant multitronic.
Sceptisch als ik ben over de sedan – het achteraanzicht doet me denken aan de kop van Droopy na het eten van veertien hamburgers – was ik erg benieuwd naar de Avant. Op foto’s vond ik hem meteen al een stuk geslaagder, maar ‘in the flesh’ is het simpelweg een prachtige auto. De meeste fabrikanten ontwerpen een sedan en plakken daar vervolgens nog even een station-kont op, maar volgens mij doet Audi het andersom. De Avant komt op mij over als de A4 zoals hij bedoeld is.
Ik mocht allereerst een eindje sturen in een 2.0 T met 211 pk. Deze had echter geen S line-pakket, dus ik zette ‘m maar snel weer terug in het rijtje in ruil voor een exemplaar dat wel met deze begeerlijke optie was uitgerust. De S line ligt 3 cm dichter bij de grond en rijdt op lekkere vijfspaaks 18-inchers. Speciale kleuren en allerlei accenten aan de buiten- en binnenkant geven de auto een look die past bij de pk’s.
En daaraan heeft de 2.0 T geen gebrek. Terwijl je ‘m door de zes verzetten jaagt klinkt er een gezellig turbofluitje terwijl de voorwielen de paarden enthousiast op de weg smeren. Dat gaat in eerste instantie prima, maar op de snelle, bochtige bergpaden van Ibiza vervalt de A4 toch al gauw in onderstuur. Daarbij moet het ESP constant ingrijpen, waardoor de boel even doodvalt en je telkens precies in het kleine turbogaatje belandt dat de auto kent. Frustrerend. Met de elektronische kinderjuf uitgeschakeld gaat het al een stuk beter, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de voorwielaangedreven setup eigenlijk voorbehouden zou moeten blijven aan minder sterke versies. Gelukkig zal de 2.0 T ook met quattro leverbaar zijn wanneer hij later dit jaar naar Nederland komt.
Want met quattro wordt het pas echt leuk in de A4. Mijn volgende slachtoffer was een 3.0 TDI tiptronic, die standaard met de befaamde vierwielaandrijving is uitgerust. Met 500 Nm koppel tussen de 1500 en 3000 toeren ook niet echt een overbodige luxe. Ik heb het ESP-lampje maar een enkele keer gezien toen ik dezelfde bergpas met een beduidend hoger tempo afwerkte dan in de 2.0 T. De stevig en zeker aanvoelende quattro, met 60% van de aandrijfkrachten op de achterwielen, was een complete transformatie ten opzichte van de soms zoekerige voorwielaandrijver. Je weet meteen weer waar Audi echt goed in is.
Deze 3.0 TDI-versie was geen S line, maar was wel uitgerust met Audi drive select. Deze optie van net geen €2.500 blijkt bijzonder nuttig op dit soort weggetjes, waar de ‘Dynamic’-setting constant ingeschakeld staat. Het maakt de besturing en het gasrespons scherper, en het onderstel stugger. Precies wat je nodig hebt als je de dikke diesel er goed aan laat sleuren. Ondertussen vertel je de tiptronic-bak met de flippers achter het stuur wat je precies wilt. Bij sommige auto’s geef je dat al snel op omdat het steeds drie minuten duurt voordat de bak eindelijk op je commando reageert, maar de tiptronic is goed bij de les. Dit alles maakt de 3.0 TDI tot een kloppend geheel, een auto die zelfs deze benzinefan bewonderend doet opstaan en applaudisseren. Deze variant is wel direct leverbaar en kost je minstens €55.005.
Oh ja, bagageruimte. Die is 490 l, en 1430 l met de achterbank neergeklapt. Ruim hoor, lekker ruim.
Rob zegt
mooie bak ik zou hem zo menemen maar dan wel met de 3.2 benzine met s line pakket :P
Michel zegt
Jammer dat je geen filmpje kon maken.
Ollie zegt
Kmis het filmpje :S
gekke turbo zegt
nehhhh ik wacht nog op de versie met de 6.0 V12 TDI :TWISTED:
sabberjoch zegt
Hele mooie auto, veel mooier dan de sedan versie. Zo hoort de A4 te zijn. Zou er wel 1 willen, Maar dan eerst nog even wachten of er een S4 avant komt :D
Stef_4 zegt
vind de achterlichten alleen iets scherper als de vorige a4avant..verder geen verschil, voorkant is mooier maar die kende ik al van de gewone a4..
net zoals altijd erg veilig design van audi
Ollie zegt
@ Patrick:
ff dat plakband van je ogen halen, zit toch echt wel verschil in, zeker qua styling! Toegegeven het lijkt op elkaar, maar dan kan je ook van andere automerken zeggen. Moch ik bij de introductie van de Porsche 997 ook een filmpje van de 996 erbij halen? Nou nee, daar zit echt wel verschil in. ;)
Floris zegt
Veilig, maar mooi design. Straalt veel klasse uit. Nice!
RenJie zegt
jezuuuuuuZZ 6e foto :D zoo mooi he, ik zal altijd een BMW nemen, dat blijft beter, maar dit is ook echt heeel mooi hoor. Zag pas een A5 en die led’jes zijn zo verschrikkelijk mooi! Als ik een A4 Avant zou nemen, dan zou het de 3.0 TDI zijn: het is de enige diesel met géén fwd. Woewww, wat zou ik gaan twijfelen als ik de keuze had om ruim 50K uit te geven. Óf de A4 3.0 TDI óf de 335D (2e hands ofcourse) A4 voor de looks, de 3 serie touring is spuug, maar dan ook echt spuuglelijk. De 335d voor de motor en de handling natuurlijk.
RenJie zegt
ik zal altijd een BMW nemen = foutje.
gekke turbo zegt
@patrick & stef_4
als auto liefhebber vind ik ook dat Audi al een langere tijd de zelfde design taal blijft herhalen, ik vind het eigenlijk niet kunnen voor een premium merk.
maar en een grote maar: ze hebben er succes mee; het verkoopt als broodjes over de toonbank en dit voor een ‘herhaalde’ design die je maximaal een facelift kunt noemen. maar zoals ik zei ze hebben er succes mee want nu al zie ik al zoveel a4tjes rondrijden en denkt dat ik in korte er veel meer ga zien.
Joost zegt
@ Patrick: Onderbouw eens, want wellicht heb ik iets gemist.
Heb laatst in de 2.0 TDI zonder Quattro gereden (limousine-versie, dat wel) en dat reed prima.
Maar wellicht weet ik niet wat ik mis aangezien ik geen 3.2 FSI onder m’n kont heb gehad…
Wat mij tegenviel was het interieur.
Die knoppenwinkel rond de versnellingspook is geen pluspunt.
Nu zit het wel op een plek waar je hand zich veel bevindt, in combinatie met de overige knoppen op het dashboard (en dat zijn er wat!) doet het erg overdadig aan.
Ik bedoel: waarom kan BMW af met 1 simpele iDrive selector op dezelfde plaats…?
august zegt
Deksels Ruben, jij schrijft verdraaid lekker leesbare stukjes. Petje-af.
RenJie zegt
@gekke turbo
ik ben het met je eens dat ze allemaal ongeveer hetzelfde design hebben; maar ze zijn echt stuk voor stuk prachtig om naar te kijken en ook te onderscheiden.
P@ul zegt
Op autoweek.nl staat een filmpje van de nieuwe A4 Avant!
R320cdi zegt
tja is wel chic, maar is erg saai !! maak eens iets anders, ik wil veel verschil zien met de vorige
TBK zegt
welkome = welgekomen
Voor de rest een lekker karretje. Iig beter dan die saaie Golf Plus die ik nu heb.
Jos zegt
“Oh ja, bagageruimte. Die is 490 l, en 1430 l met de achterbank neergeklapt. Ruim hoor, lekker ruim.”
Ja, maar een Skoda Fabia Combi is mooi groter, voor een heel stuk minder geld.
Al koop je met een Audi wel een heel stuk status.
ZeRoo zegt
op autoweek.nl staat wel een filmpje van de nieuwe a4 ook in ibiza :x hoewel dat hier vertellen mss vloeken in de kerk is!
joost zegt
@ Zeroo
Ja dat filmpje heb ik ook gezien. Verspilling van tijd. Die gasten van autoweek maken altijd een filmpje zonder ook maar iets zinnigs te zeggen. Best knap is dat.
neovo zegt
Een geweldige auto, met een geweldig mooi design!
Apache zegt
-edit: je comment is wellicht in ons spamfilter blijven hangen en niet moedwillig verwijderd-
AppieFlappie zegt
@Joost
BMW’s iDrive is wat ik gehoord en gelezen heb op het internet een ramp. Het is gewoon zo onhandig om alles met 1 knop te bedienen. Het werkt gewoon voor geen meter.
Kelthas zegt
Mooi. Leuke locatie en écht prachtige wagen. De A6 lease is binnenkort afgelopen dus de A4 Avant zou hem wel eens durven vervangen.
Ps. Heeft deze ook de LED technologie van achter? Please say yes because it’s beautiful!
Heyhuub zegt
Ik vind al die knoppen rond de versnellingspook echt geweldig, vult het mooi op en het lijkt net of je in een cockpit zit. Bij BMW ziet het er wat dat betreft maar saai uit.
Jeroen zegt
Erg mooie auto…… ’t wordt mijn volgende denk ik….
@ Joost
I Drive van BMW wordt vaak bekritiseert omdat de bediening niet zo eenvoudig is. Bij Audi’s MMI kun je sneller schakelen door de toetsen rondom de centrale knop.
Jay zegt
Krijg je dat huis erbij..? :D
gusto zegt
A6 te lang in de droger of facelift van de vorige A4..? Wie het weet mag het zeggen..
Piere zegt
Steeds hetzelfde design verder ontwikkelen en daarmee up to date blijven is vele malen knapper dan een nieuw ontwerp en afwachten hoe hij verkoopt.
Ga zo door Audi !!!
Rene zegt
Het is wel lachen hier hoor…. ik lees hier altijd berichten dat jullie ff wachten tot de S4 of 3.2 er is maar wat voor auto rijden jullie eigenlijk? Voor maar weinig mensen is een S4 financieel haalbaar…. Maar on-topic: het is gewoon weer een nette zakenauto waar best wat plezier mee is te beleven. Spannend zal zo’n auto nooit worden maarja, een s2000 is ook weer zo onpraktisch met de kids…..
Fordfan zegt
Lekker weertje op die foto’s!
Sorcerer zegt
Bij de vorige serie was de sedan mooier, bij deze twijfel ik heel erg. Interieur lijkt weer wat meer op dat van de vorige A6… wordt allemaal telkens beter :)
En het mooiste is de terugkeer van de 2.0 TFSi-motor, met 11 pk’tjes extra :)
DeletedItem zegt
Wat is dat voor een ding op de 6e foto: zit onderaan bij de mistlamp aan de linkerzijde, iets rond zwarts…. iedereen kijken natuurlijk…. ;-)
Maareh, nogmaals, wat is het?
M. Schopman zegt
Adaptieve cruise control, kortom; de radar unit
Rene zegt
Een stuk fraaier dan bij Volvo….. nou ja, een stuk minder lelijk…..;-)
thijs zegt
Hoi,
Ik mag morgen, als een van de eerste niet pers-mensen, gaan testrijden bij onze oosterburen.
Ik hoop de 3.2 Tfsi te kunnen besturen, ook al heb ik de 1.8 Tfsi bestelt, de bestelde a4 avant ga begin mei zelf afhalen in Neckarsulm. Ik verheg mij er nu al op.
gr
Ts
Kelthas zegt
Jammer van de S-Line badge op de flank, vond het iets hebben op de grille.
CooperS-lightningblue zegt
Nette bak weer van Audi. 3,0 liter diesel, dat fijne automaatje erop, S-line, PRIMA!
matt zegt
Begrijp ik het goed en mag de A4 3.0 TDI mee voor een huiveringwekkende 60.000-plus (55.000 standaard + de xenon/LEDjes die iedereen zal willen omdat je anders nog steeds een sloeber bent + metaallak + nog wat opties + afleverkosten)? Benieuwd welke generatie A4 een ton gaat kosten…
DM zegt
@ matt:
Welke generatie A4 een ton gaat kosten? De vorige RS4 zat daar al boven.
Maar goed, je lijkt te willen impliceren dat het niet alleen veel geld is, maar ook dat de balans tussen waarde en kosten verstoord is. Misschien dat je kunt aangeven waarom dat voor deze auto wel zo is, en voor andere vergelijkbare auto’s niet?
Kyanite zegt
Binnenkort komt de 2.0 TDI (170pk) ook met Quattro. Een 3.0 TDI Quattro is natuurlijk wel super maar goed houderschapsbelasting, verzekering en brandstofverbruik liggen ook weer een stuk hoger. Dit wordt over een jaar of 3, 4 de vervanger van mijn 2003 A4 Avant Quattro, gewoon lekker tweedehands kopen nieuw heb ik er geen 50.000 euro voor over.
@gekke turbo
Ik ben dan toch wel benieuwd wat je van een gemiddelde Rolls Royce, Porsche, Jaguar, Ferrari of Aston Martin denkt, deze merken bouwen in principe ook al jaren hetzelfde soort modellen met lichte aanpassingen. Ook voor minder exclusieve merken gaat deze regel op, Peugeot 306/307/308, Ford Escort, Opel Kadett/Astra, Subaru Impreza, Mitsibushi Galant enzovoort enzovoort. Het grootste voordeel met een upgrade van je ontwerp is dat je met een ouder model niet direct in een echt oud model rijdt.
autospeed zegt
zeg maar wat je wil van het design maar ik vind die avants van ze toch iets sensueels inzich hebben….:) ga zo door audi!!!
Harold zegt
Ziet een stuk beter uit als de sedan!
Verder een veilige dus goed verkoopbare keuze.
gerardo zegt
Fraaie auto maar veel verschil met de vorige versie is er niet. Zal ook wel flink aan de prijs zijn.
Bagageruimte valt tegen voor zo`n grote wagen. Een beetje “middenklasser” overtroeft em op dit punt. Kyanite, vind jij een peug 306 op een 307/308 lijken? Mijns inziens minder dan een a4 op een a4. Een Kadett op een Astra lijken? Hans Anders zal een goede klant aan je hebben.
Nieuwe Subaru Impreza lijkt op voorganger? Tip: Pearl is vast niet ver weg!
Bertus zegt
Leuk stukkie Ruben, vooral die afsluiter, het moet natuurlijk wel een beetje ergens over gaan ;)
Verder wordt ik weer helemaal misselijk van de kwijlende adolescentjes hier, het gaat over Audi, en ledjes, en subiet is het weer de bla, debla endebla.. Het zijn en blijven (nog) du(u)r(der)e VW’s. Als je er dan echt een wil neem dan een Quattro, en behandel die als een lekker wijf, helemaal afraggen, maar niet over lullen!!
Dat doen echte mannen niet..
Georgio zegt
Heel mooi!
Ik wacht met smart op de nieuwe RS4… tenminste als die weer komt?
Mocht wel weer tijd worden denk ik?
Henk zegt
Terwijl je ‘m door de zes verzetten jaagt klinkt er een gezellig turbofluitje terwijl de voorwielen de paarden enthousiast op de weg smeren. Dat gaat in eerste instantie prima, maar op de snelle, bochtige bergpaden van Ibiza vervalt de A4 toch al gauw in onderstuur. Daarbij moet het ESP constant ingrijpen, waardoor de boel even doodvalt en je telkens precies in het kleine turbogaatje belandt dat de auto kent. Frustrerend. Met de elektronische kinderjuf uitgeschakeld gaat het al een stuk beter, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de voorwielaangedreven setup eigenlijk voorbehouden zou moeten blijven aan minder sterke versies.
Hiervoor wordt deze auto toch ook niet toch voor gemaakt? Hier zal de baas niet blij mee zijn als je dit met je lease bak doet!
LC zegt
Helaas geen rijtest (test)
Davidov zegt
Wat is ie mooi geworden :)
jeroen zegt
in 1 woord prachtig, rij zelf een a4 avant s-line, deze moet ik helaas nog een jaar rijden (lease he) maar dan kom ik er aan. SCHITTEREND
JmLok zegt
Tis een mooie auto wederom. Veeeeel mooier dan de kleinere A4 in ieder geval. Die A5 lijnen zie je er ook een beetje in terug.
En wanneer komt de RS4? Die zal wel weer bruut en mooi zijn. De RS6 is, ondanks zijn monsterlijke vermogen, toch niet zo mooi als ik had verwacht. Ik zou hem toch ook niet weggeven hoor, als ik m zou krijgen…
JmLok zegt
En:
Als je eens snel door de foto’s scrollt, is het eigenlijk een A4, 5 en 6 in een!
– De basis van een A4
– De lijnen en leds van een A5
– De achterkant van een A6
En met een beetje scheel oog zie je in de 4e foto zelfs een bmw 1 serie terug… ;-P
JmLok zegt
http://www.autorijschool-jeekel.nl/images/BMW%201%20serie_01.jpg
Windhoos zegt
De sedan vind ik al niet mis, maar de avant is nog vele malen mooie zo te zien en dan heb ik nog niet eens de kans gehad om er es een keertje IRL over heen te kwijlen. Echt SUPER zo :-D
jos koekkoek zegt
ik vind hem prachtig en goed voor de zakenmarkt maar had meer bagage ruimte mogen hebben want voor eeen 4.70 lange audi a4 avant is 490 liter niet veel