U wilt een Audi A4, maar bent bang voor parkeerschades of onverharde paadjes in Neerlands bossen? Dan is dit de auto die je zoekt.
Laten we met het allerbelangrijkste beginnen: de extra bodemvrijheid van de A4 Allroad ten opzichte van de reguliere A4. Dankzij 34 hele millimeters extra tussen ondergrond en bodemplaat is geen Dakar-parcours te wild voor deze ruige Audi. Daarvoor is de Audi 23mm hoger op de veren gezet, grotere velgen/banden doen de rest.
Mja, niet echt een ruige alleskunner dus. Dat zelfs Audi op het merendeel van haar persplaten de Allroad op een verharde ondergrond toont, geeft wel aan dat deze A4 toch vooral voor de stadsjungle bedoeld is. Om je collega’s met 34 millimeter lagere A4’s af te troeven bijvoorbeeld.
Onder de kap kap lepelt Audi naar wens een keur aan diesels en benzinemotoren, variërend van 150 tot 272 pk. Een S4 Allroad zit er op dit moment nog niet in dus. Quattro is vooralsnog standaard op alle motoriseringen. Net als de A4 Avant (rijtest), bedraagt de kofferruimte 505 liter, waarbij je tot 1510 melkpakken kunt inladen wanneer je de bank plat gooit. Dat maakt Audi nog eens extra gemakkelijk door standaard een elektrisch bedienbare achterklep te leveren. Deze zomer staat de A4 Allroad bij de dealers, prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.
Dimglor zegt
Ik vind het best een geslaagde auto!
Zou toch liever met dit rijden dan met een Q3 of Q5…
mdegoede zegt
Ben ik de enige die een skoda superb ziet in de achterkant ?
jassenroover zegt
@mdegoede: Moest er ook meteen aan te denken ja!
jorritdeboer zegt
Deze ziet er wel geslaagd uit. Zag de normale A4 avant staan vandaag, maar die is er echt niet op vooruit gegaan tov z’n voorganger zeg
Dutchdriftking zegt
Ach ja, het heeft stiekem wel wat. En het is gewoon een mooi botspakket voor je vrouw……
ghost zegt
Heerlijke wagens, mits de nieuwe net zo goed of beter is dan de huidige. Heerlijke wegligging, vooral als de luchtvering aangevinkt is op de optielijst(bij een A4 niet standaard, bij een A6 wel). Ik teken voor een 3.2 V6 als die er zou komen.
granlusso zegt
Audi is vaak eenheidsworst, maar voor dit soort auto’s moet je wel echt bij Audi zijn, samen met Volvo zijn zij toch wel de besten op dit gebied!
super zegt
@granlusso:
waarom zou zo’n apparaat beter zijn dan bv een iks-draaif bmw of vier-maatik merc, om nog maar te zwijgen over een willekeurige soebaaroe.
dieselaer zegt
@super: omdat plastic bumpers suuuuuper koel zijn
prop zegt
@super:
Dat zijn allemaal logge tussenas aandrijflijnen met de bijbehorende aandrijfverliezen. De tiptronic automaat die bijv in de 3ltr TDI van de nieuwe A4 zit is een uniek stukje toegepaste ZF techniek van de toekomst voor permante 4WD. Dat vind ik persoonlijk weer mooi aan de A4. Elk schroefje is dan ook compleet opnieuw ontworpen. Investeringen die ik BMW en MB nog moet zien durven maken in dit segment (ja ja kom er maar in dat de A4 op de vorige lijkt)
freezzr zegt
@prop: elk schroefje?
prop zegt
@freezzr:
Ja, dat is een uitdrukking dat het om een nieuwe auto gaat. Maar dat wist je vast wel.
freezzr zegt
@prop: dat snap ik, als ze elk schroefje net zo minimaal aangepast hebben als het uiterlijk…
super zegt
@prop:
Met moderne techniek bedoel je dus die transaxle van oudie, die ze al sinds de steentijd gebruiken en waardoor de motor zich in een andere tijdzone bevindt dan de bestuurder? Overigens hebben soebaaroes ook van die suffe transaxles (met bijbehorende tijdzone problematiek)
prop zegt
@super: ja exact die. Ferrari van nu etc .. in die regionen moet je dan ook denken voor de volledigheid. Alleen noemt men de doorontwikkelde hedendaagse variant kroonwiel differentieel aandrijving.
denniz zegt
@super: omdat het gewoon heerlijke rijders auto’s zijn. Misschien minder dan een BMW of misschien zeker. Maar ze zijn heerlijk. Daarom… En ja de kwaliteit laat flink te wensen over!!! Maar toch…
Blijft een heel bezit. Een Audi … Heerlijk. Maar een Mercedes of een BMW enz.. Mag ook hoor.
rufctr01 zegt
@granlusso: op wat voor een gebied het beste? Op techniek laat Audi ze het vaak afweten!
granlusso zegt
@rufctr01: Het soort auto, op de een of andere manier past het gewoon niet bij een ander merk. Kijk maar naar die Fotoshootje 5-serie Offroad of beeld je eens een E-klasse in met zo’n bumperpakket.
henkhupelschoten zegt
Software ontwikkelen schijnen ze erg goed in te zijn.. @rufctr01:
davidovic zegt
@rufctr01: Achter 2014, 2015 en nu ook 2016. Altijd maar dat zelfde boring zinnetje van u… En ja, toen je opstond en door het raam keek, leef je nog steeds in een vrije wereld. Nu toch nog…
cpp1 zegt
Goh, wat een verassend ontwerp. Nooit verwacht dat ie er zo uit zou komen te zien….
clarkson zegt
Suprise! O nee toch niet.. Niet mijn auto. Maar ook weer niet lelijk.
dragspert zegt
Geen dieselgrappen in het artikel en tot dusver ook niet in de comments. +1.
mashell zegt
Dat stukje aanplakbumper op het achterportier is niet echt mooi. Deed Ford ook op haar Focus II X-road.