Audi komt begin volgend jaar met een A4/A4 Avant 2.0 TFSI flexible fuel. Deze versies zijn geschikt voor het gebruik van de brandstof E85, waarin bio-ethanol is verwerkt.
De 2.0 TFSI flexible fuel-krachtbron heeft een vermogen van 132 kW/180 pk en heeft standaard valvelift en een Start Stop-systeem. De viercilinder is speciaal ontwikkeld voor het gebruik van E85, een mengsel van ethanol (85%) en benzine (15%). De flexible fuel-motor van Audi kan tot een maximaal ethanolpercentage van 85% elke mogelijke concentratie van bio-alcohol in de benzine aan zonder dat er een verandering in rijgedrag of prestaties merkbaar is. Dit is eveneens mogelijk met de flexfuel-auto’s van Ford, Volvo en Saab.
Bio-ethanol wordt door alcoholische vergisting van planten als maïs, tarwe, of suikerriet gewonnen. Door het hoge regeneratieve aandeel komt de CO2-balans 75% gunstiger uit dan bij een traditionele brandstof op basis van olie. Maarrr, de flexfuel-versie heeft wel een hoger verbruik. Bij inzet van E85 laat de A4 Limousine 2.0 TFSI flexible fuel een gemiddeld verbruik van 9,0 l/100 km noteren (Avant: 9,2 l/100 km). Bij gebruik van superbenzine (98) bedraagt het verbruik 6,4 l/100 km (Avant (6,6 l/100 km). Dus klopt die CO2 balans dan nog wel? Financieel kan het uiteraard wel interessant zijn, denk daarbij aan landen waar voor E85 duidelijk lagere accijnzen gelden dan voor fossiele brandstoffen.
Specs? De A4 Limousine 2.0 TFSI flexible fuel sprint in 7,9 seconden van 0-100 km/u (Avant: 8,1 seconden) en heeft een topsnelheid van 236 km/u (Avant: 228 km/u). LPG schijnt toch wel een stukkie sneller te zijn! Enfin, de flex-fuel Audi’s worden naar verwachting het tweede kwartaal 2010 leverbaar, prijzen zijn echter nog niet bekend. Maar waarschijnlijk zal deze versie iets duurder worden dan de gewone 2.0 TFSI (37.965 euro).
RobertJ zegt
Tja, het voordeel van extragroen is meestal gunstiger voor de bank, maar in dit geval niet echt. Jammer, maar genoeg keuze buiten de A4 hoor :)
cdp1193 zegt
@RobertJ: Dat is idd de reden waarom er velen een milieuvriendelijke auto kopen: gewoon omdat ze minder verbruiken en niet om de co2 uitstoot.
Laurens zegt
@cdp1193: win-win is toch niets mis mee. Erger is het als het geen reet oplevert maar wel dik gesubsidieerd wordt.
cdp1193 zegt
@Laurens: Nee ik heb daar niets tegen, maar als ze echt iets om het milieu gaven dan zouden ze ook naar de “verborgen” uitstoot kijken. Ethanol en op lange termijn waterstof moedig ik zeker aan. Ik vind gewoon dat ze de laatste tijd van het milieu te veel als big business beschouwen en dat ze een lagere co2 uitstoot gewoon gebruiken om de mensen hun schuldgevoel nadat ze “an inconvenient truth” gezien hebben, weg te werken. Ikzelf ben geen milieuhater -verre van zelfs: ik geniet er enorm van om in de herfst in bossen rond te lopen en wanneer het weer het toelaat te fietsen- maar ik vind dat het je niet moet uitmelken want over een paar jaar gaat er door het teveel aan reclame en het gebrek aan vooruitgang iets komen als de Dot-com bubble waardoor mensen opeens stoppen met milieuvriendelijk te leven (hierna gaan er enkele jaren voorbij gaan waarna het uiteindelijk tot het Collectief geheugen gaat behoren en men gematigd milieuvriendelijk gaan zijn). En dit laatste scenario zouden we beter voorkomen.
Laurens zegt
@cdp1193: dat is zeker een risico, vooral als nu al duidelijk is dat sommige ontwikkelingen aantoonbaar onzinnig zijn.
Eerst maar eens het laaghangende fruit plukken, kost een beetje, levert een berg op.
BananaFlip zegt
Wat is nou de CO2-uitstoot dan?
Die was toch zo belangrijk? :S
mashell zegt
Jammer dat je zo weinig rode A4’s ziet, staat de auto toch erg goed.
cdp1193 zegt
maar ik vind dat het je niet moet uitmelken…
moet zijn: ik vind dat je het niet moet uitmelken
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
@cdp1193:
?!Dat snapte ik nog wel, maar de rest…!?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Beetje laat he…
Heeft Saab al sinds 2006.
Maar wel goed voor de inmiddels vele landen waar Bio-Ethanol gestimuleerd word.
@cdp1193: 100% mee eens. Heb het hier al veel gemeldt: het milieu (ofwel als altid: angst)gebruiken als paraplu om commerciële en fiscale maatregelen aan te hangen is erg kortzichtig en fout. Hoeveel Priussen reden er rond toen deze auto nog niet fiscaal gestimuleerd werd? 3 ofzo?
Is een mooi woord voor: hypocriet…
Sorcerer zegt
*zucht* … lekker veel reacties waar weer totale onwetendheid uit blijkt, ook al is het al zo vaak uitgelegd.
De reden dat een hogere CO2-uitstoot niet erg is, is dat dit plantaardige brandstof is. Alle uitstoot wordt weer opgenomen bij kweek van nieuwe planten, door die planten. Er komt precies evenveel vrij als wordt opgenomen. Dat heet ‘CO2-neutraal’.
Een reden om tegen biobrandstof te zijn, is dat deze de prijzen van voedsel in de wereld hoger maken, wat voor arme landen een probleem is. Verder kun je dus beter veel uitstoten wat afkomstig is van het CO2-neutrale biobrandstof, dan wat afkomstig is van fossiele brandstoffen.
En hoe ernstig CO2 nou daadwerkelijk is, zie daarvoor mijn reactie in het nieuwsbericht over mobiel bellen van gisteren :D
Solstice zegt
Lekker op tijd..
VolvoXCseries zegt
Doet ge mij maar een Volvo V70/S80 2.5FT, ondanks dat die wat duurder zijn
Cantago zegt
De specs zijn beter, je stoot minder zooi uit (CO2 is geen zooi) en het loopt op vanalles, lijkt mij de ideale oplossing!! Veel beter dan dat elektrische gedoe!