Vorig jaar liet Audi tijdens de Wörtherseetour (een jaarlijks terugkerend evenement van Audi en Volkswagen) de Audi Quattro Speedster concept zien, dit jaar is het een Audi A3 TDI clubsport quattro. Dit studiemodel moet het potentieel van de TDI-motoren extra onderstrepen, de high performance versie van de 2.0 TDI levert een vermogen van 224 pk en een koppel van 450 Nm.
De Audi A3 TDI clubsport quattro is gebaseerd op de A3, maar zijn proporties zijn compleet anders. Hij is langer (+4 cm), breder (+6 cm) en lager (- 3,6 cm) dan de normale A3. Afgezien van de afmetingen maakt de auto ook op andere manieren duidelijk dat hij race-genen heeft: de achterspoiler in DTM-look, de geschroefde wielkastverbreders en de diffusor achter zijn verwijzingen naar de autosport.
2.0 TDI: de kracht en de sound
De 2.0 TDI van de Audi A3 TDI clubsport quattro levert een maximaal vermogen van 165 kW/224 pk (113,8 pk/liter) en een koppel van 450 Nm. Daarmee sprint de 1.475 kilo lichte auto in 6,6 seconden van 0-100 km/h en is een topsnelheid van 240 km/h mogelijk. Dankzij het speciaal ontwikkelde uitlaatsysteem brengt hij een indrukwekkend geluid voort. Ondanks de hoge prestaties en de sportieve sound, voldoet de high performance TDI nu al aan de Euro-5 norm die in 2010 van kracht wordt. Deze norm brengt een sterke vermindering van de NOx-uitstoot met zich mee. De kracht van de motor wordt via een lichtgewicht (magnesium) zesversnellingsbak over de vier wielen verdeeld.Audi drive select – sportiviteit of comfort op maat
Het ten opzichte van de normale Audi A3 met 3,6 cm verlaagde onderstel is in alle opzichten aangepast aan de hoge prestaties. De remschijven van composietmateriaal vóór hebben bijvoorbeeld een diameter van 356 mm en de A3 TDI clubsport quattro heeft 20-inch wielen. Bovendien is de auto standaard uitgevoerd met Audi drive select. Daarbij heeft de bestuurder de keus uit een comfortabele, een sportieve of een naar wens in te stellen modus. Audi drive select beïnvloedt in de A3 TDI clubsport quattro de respons op het gaspedaal, het motorgeluid, de werking van het ESP (moment van ingrijpen) en de dempingkarakteristiek. Het studiemodel is standaard uitgevoerd met Audi magnetic ride, Audi’s geavanceerde adaptieve dempingsysteem.
Door al deze hightech voorzieningen is de Audi A3 TDI clubsport quattro in alle opzichten super scherp. De grens tussen grip en slip ligt zeer ver weg – bestuurders die met een zeer lichte vorm van onderstuur te maken krijgen, weten dat de limiet in zicht komt. Op dat moment is de auto nog zeer eenvoudig te corrigeren – net als alle andere Audi-modellen.
Edman zegt
Hij is trouwens ook lelijker dan de A3.
York zegt
wedden dat er gaan zijn die dit nog mooi vinden ook?…
egon8 zegt
ikke dus. Eindelijk iets anders dan grijze massa van Audi
VonStroke zegt
@York: zo lopen er zeker rond, ik heb er dan ook meteen mijn bedenkingen bij…
Escher zegt
Die Quattro Speedster concept is nu ook in productietrim gespot. Zie maar op http://www.autoblog.com/2008/05/15/spy-shots-production-audi-tt-clubsport-quattro/
wies zegt
@egon8
je hebt volkomen gelijk! oke, die 8 aan de zijkant mag wel weg maar voor de rest is dit de beste (en misschien de mooiste?) audi concept in maanden.
Thijs zegt
Ik vind het helemaal niet erg hoor. Ja een beetje een bullshit spoilertje en die zou ik er dus meteen aftrekken. Doet me een klein beetje denken aan de C30, maar dat is in dit geval helemaal geen slecht iets.
Beck zegt
Jammer van de lelijke kleurencombinatie.
Freek zegt
Zoals de meesten vind ik het uiterlijk niet echt iets waar ik voor zou vallen, maar dat interieur! Wat een geil interieur man!
Ricosuave zegt
Hij is zeker mooi!! vind zelfs de kleurencombi niet verkeerd…. zolang je die 8 maar weglaat ;)
AppieFlappie zegt
Jammer van die R8 pook. Ziet er cheap uit in een a3
VeyronLover zegt
Heel mooi! Echt een lekker bakske, ‘k zou hem wel willen ;-)
En aan Yorke, ik denk dat jij een van de weinigen bent die dit niet mooi vinden…
Rick dos zegt
Heel vreemd, had hier SAAB opgestaan dan was het een opgedirkte Opel. Had er Jaguar opgestaan dan was het een opgedirkte Ford Mondeo.
Maar nu dat er Audi opstaat is het ineens allemaal fantastisch…
BaRa zegt
@Rick dos: tja, ’t is nu eenmaal toch een opgedirkte VW ;-)
Solstice zegt
Audi op de BMW tii toer? Nice try, maar dit lijkt toch echt nergens op.. De enigen die dit mooi vinden zullen het nooit kunnen betalen. :-P
Rick dos zegt
@BaRa
Ik zeg niks! Ik impliceer alleen maar ik zeg niks! :P
Voordat alle Audi fanboys over mij heen vallen. Ik heb niks gezegd! :D
bmwF zegt
dat wat eronder zit: OK
dat wat er omheen geknutseld is: totaal niet OK.. echt niet aan te zien.
Luc zegt
Wat afschuwelijk om aan te zien en nogal saai
dekster zegt
Geen ruitwissers dus het is niet voor productie. (jeej!)
JesperF zegt
@ Rick dos;
Als audi-fan moet ik van deze conceptauto ook toegeven dat ik het een gedrocht vindt. Maar je zegt dit nou wel over audi’s, maar jij doet precies hetzelfde met BMW. Het heeft gewoon te maken met het merk imago en wat jij zelf van het merk vindt.
robin zegt
Doet me aan de Golf GTI W12 denken. Volgens mij zoekt audi een betere concurrent voor de golf gti.
Dennis zegt
Wat een broodtrommel zeg. Die A3 is al lelijk maar dit slaat echt alles. Maar goed een jochie van 18 jaar zal het helemaal top vinden
Rick dos zegt
@JesperF
Dat was mijn punt niet. Er wordt (vaak) van die denigrerende opmerkingen jegens SAAB, Volvo of Jaguar gemaakt. Dat ze veredelde Fordjes of Opels zouden zijn. Maar als je die redenatie volgt dan is dat toch ook voor Audi van toepassing?
Chief_S5 zegt
Had nou alles dezelfde kleur gegeven, en het zou er best stoer uitzien. Dat wit verpest het helemaal! Wie zei dat wit de nieuwe mode was?
@ Rick Dos: Ik wou eigenlijk gaan happen, maar tja… Je blijft Rick Dos.. :P
Racer X zegt
@ Solstice
Je haalt me de woorden uit de mond…
Jimmie zegt
@Rick Dos, precies al die Audi fanboys hebben zulke oogkleppen voor hun kop dat ze niet zien dat ze een nog duurdere Golf rijden…
Pordon zegt
Zet hem maar voor me deur als ik 18 wordt, in het matzwart alstublieft.
mastertjen zegt
das ook lang geleden dat we eens een iets ander front zien op een audi
Jeroen zegt
Dam’n wat een hoop zielige lui hier door alleen maar auto’s van een bepaald merk af te kraken. De meeste die hier een bericht neerzetten kunnen niet eens een fatsoenlijke zin formuleren. Denk dat de meeste uit jaloezie of het niet kunnen betalen van zo’n auto dit soort kritiek uiten.
Ik zou hem iig zo kopen, als hij beschikbaar zou zijn…. (moet dieselen en heb dan een beetje een antwoord op de S3 van een vriend van me)
RX-7 Owner zegt
eerste die eer een beetje goed uit ziet
Kyanite zegt
De voor- en achterbumper vind ik een beetje te ver gaan, net als de spoiler aan de achterzijde, maar de aandrijving in combinatie met de motor spreekt mij zeer aan.
De spatbordomranding is geleend van de old skool Fiesta RS Turbo en XR2i 16v.
CSL zegt
Audi moet alweer BMW na lopen doen met Tii etc… Ik vind dit soort dingen altijd heel erg zielig van Audi.
W!d zegt
kom op.. hij mag lelijk zijn, maar 450 nm koppel.. die wil ik wel in m’n rug voelen bij zo’n relatief lichte auto!
Heyhuub zegt
@CSL
Ik zie niet echt wat dit concept en de Tii concept gemeen met elkaar hebben… behalve dat ze alle twee funky kleuren en stickers gebruiken.
Zullen we dan even volgens jouw logica gaan praten?
Zielig van BMW om Volkswagen na te doen door een V10 in een sedan te gooien.
ZIelig van BMW om Audi na te doen en een 6 cilinder in hun hatchback te plaatsen.
Zielig van BMW door Audi na te lopen en een V8 in hun sedan te gooien.
Kortom, wat jij zegt slaat weer nergens op.
K-Kalkan zegt
@ Heyhuub, Ik weet niet hoor… 6-cyl in hatchback? E36 325i Compact al vanaf ‘ 93 ofso….
Heyhuub zegt
@k_kalkan
Het gaat om het principe :P
jurrian zegt
@ heyhuub, stomste argumenten van deze week. of had bmw moeten denken toen ze de m5 maakten “hmm, audi heeft al een v10 in hun A6 laten we dan een grote V8 maken terwijl een v10 practischer is”
Ik vind deze A3 echt geweldig! lekker racy, beetje in lijn met de E190 Evo of de oer sport quatro, alleen jammer dat het een diesel is.
w0o0dy zegt
@Heyhuub&K-Kalkan&CSL: 6 cilinders in een hatchback? Wat dacht je van de AMC pacer… uit 1975! Dan zijn zowel bmw als audi dus allebei na-apers :P
TJ zegt
Mooi ding! Afgezien van die mega diffuser en die plank achterop. Wielkasten mochten wat mij betreft ook normaal blijven..
Chief_S5 zegt
Damn, wat zijn er hier een paar ontzettend zielige figuren. Echt waar, ze hebben echt niks beters te doen. De ene aapt de andere na. Tja, alle auto’s hebben 4 wielen, dus eigenlijk aapt iedereen elkaar na! Stom argument hé? Zo stom zijn die van dat ze elkaars ideetjes naapen ook dus.
BMW had vanaf het jaar 0 misschien een 6-cilinder in een hatchback. Later kwam Audi in het jaar 1 ook met een 6-cilinder hatchback. Waarom? Omdat mensen ernaar zoeken, en om de concurrentie aan te gaan. Zo gaat het overal imho.
Dus naapen bestaat eigenlijk niet kwa techniek, kwa design kan het natuurlijk wel, hoewel het ook ooit eens ophoudt met alle vormen die een auto kan aannemen.
Ook nog zo eentje dat alleen “kleine kinderen” dit soort dingen stoer zouden vinden. Eeh, sorry hoor. Maar volgens mij is een Audi niet weggelegd voor mensen die net 18 zijn geworden, zeker niet een gloednieuwe A3, tenzij je natuurlijk een uitzonderlijk geval bent.
Het is een opgeleukte Golf. Ja, en? Als mensen daarmee blij zijn, laat ze dan lekker? Ik bedoel, de A3 wordt goed verkocht voor zover ik weet.
Let op: Dit is niet tegen iemand persoonlijk bedoelt, maar gewoon in het algemeen. Ik probeer aan te geven: Als je iets heel mooi of heel lelijk vindt, beargumenteer het dan. En dus wel een sterk argument, niet eentje die zo sterk is als een blaadje.
Tommy zegt
Doe mij die TDI-motor maar! :D De auto mogen ze houden, die niet super, de TT clubsport van vorig jaar was wel mooi. Wat een blok hey, een 2.0 TDI met meer dan 100 pk per liter en ook nog aan de Euro 5 norm voldoen. Super prestatie! TDI rules!
Heyhuub zegt
@jurrian
Ik hield de logica aan van CSL. Als je m’n hele post doorleest kan je zien dat ik het ook nergens op vind slaan.
Met die V10 doelde ik btw niet op de A6, maar op de VW Phaeton.
Willem zegt
dit ruikt sterk naar tunning
thom zegt
Een TT TDi met dit blok zou natuurlijk helemaal lekker zijn en dan niet van die gekke bumpers maar “gewoon” een S line pakket. Dat is een stuk beter dan 170pk /350 nm diesel die er nu komt in de TT.
Glo95 zegt
Audi de WTCC in met een A3?
tv zegt
audi in de WTCC nee ze zitten in Seat Leon Cupra TDI
Audi Cross Coupé quattro uit April 2007 met 2.0 TDI 204pk/400nm
http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/19/audi-cross-coupe-quattro
Bmw 123d June 2007 met 204pk/400nm
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/29/dan-nu-nog-even-officieel-123d
dat is 2 maaden en komt 2.0 TDI met 200 a 220pk in de tt,a3 of a4/a5
nick zegt
ik vind het jammer van de stickers en de kleur maar als je dit ding een mooi kleurtje geef zou ik het geen straf vinden om erin te rijden hoor !
rob(botje) zegt
mooie wagen hoef je zelf bijna niks meer aan te doen :D
JesperF zegt
@Rick dos:
Daar zit wel wat in, maar ’t is toch niet helemaal waar. Audi is toch wel een heel aparte tak in het VAG-concern. Audi houdt bv. Seat en Lamborghini voor hun rekening, als overkoepelend orgaan. Dat hebben die merken die jij noemt niet.
Desalnietemin vind ik het ook belachelijk dat er meteen wordt gepraat over ‘opgedirkte opeltjes’ of iets in die richting.
gerardo zegt
Smaken verschillen….feit is dat de originelen altijd beter zijn dan de öpgelapte verfraaiede”bolides
Windhoos zegt
Mooie specs, maar de A3 is zo echt volledig verneukt. Er gewoon een mooi oettinger kitje opgooien+19″ sloffen en je bent helemaal de man. Dit lijkt echter echt nergens op….
denniskx250 zegt
dit is nou een heftige bak
beter dan die saaie alemaal op elkaar lijkende concepten van audi
Poker Bonus zegt
Effe een side-bet plaatsen met de kans waarin Audi toch stiekemweg dit straatmonster uit gaat brengen…
Lijk me wel een verrijking tussen alle polder-ferrari’s