De wereld redden kan ook op een ‘normale’ manier, zo bewijst deze Audi A3 g-tron.
Op dit moment zie je dat veel fabrikanten naarstig op zoek naar nieuwe technieken om relevant te blijven. Volledig elektrisch is een oplossing, maar erg duur en de afzetmarkt is nog erg klein. Dus daarmee alleen gaat het niet lukken, alhoewel Tesla bewijst dat het wel degelijk mogelijk is. Lang leve het durfkapitaal.
Wouter mocht ooit al op pad met de vorige generatie Audi A3 g-tron. Die had toen een lagere bijtelling van 14%, de video zie je hieronder.
Audi A3 g-tron
Dus naast volledig elektrische auto’s zien we een heel woud aan andere alternatieve aandrijflijnen. Allemaal kunnen ze op hun eigen wijze bijdrage aan ‘een betere wereld’. Naast hybride’s, PHEV’s, 48V-generatoren, waterstof en downsizing hebben vandaag de Audi A3 g-tron. Deze auto rijdt op aardgas, wat Audi aanduidt met ‘g-tron‘. Wouter legt graag aan je uit wat het precies is.
Miller Cycle
Van de vorige generatie was er al een Audi A3 g-tron en nu is er een nieuwe. De motor is compleet nieuw. Een 1.5 TFSI viercilinder motor die loopt volgens het ‘Miller Cycle’-principe. Deze motor is helemaal gebouwd om optimaal te presteren op deellast. De vorige g-tron had nog een 1.4 motor.
De compressieverhouding is vrij hoog met 12.5:1. Om te zorgen dat de 1.5 TFSI motor (van origine een reguliere benzinemotor) de hogere druk en temperaturen aankan, zijn de cilinderkop, de injectoren, turbo en katalysator aangepast.
Prestaties Audi A3 g-tron
De motor levert 131 pk. De maximum trekkracht bedraagt 200 Nm en is beschikbaar van 1.400 tot 4.000 toeren. De auto is standaard voorzien van een zeventraps S Tronic automaat met dubbele koppeling.
Dit zorgt voor behoorlijk milde prestaties. Van 0-100 km/u sprinten duurt 9,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 211 km/u. Maar zoals Audi al stelde: de auto is niet gebouwd voor volgas, maar voor maximale efficiency bij deellast.
Uitstoot
De CO2-uitstoot is vrij beperkt. Per 100 km heb je zo’n 3,5 kilogram aardgas nodig, wat neerkomt op zo’n 96 gram CO2 per kilometer. Volgens de WLTP bedraagt de actieradius precies 445 km. Er is ook een reservetank voor reguliere benzine van 9 liter. Dan kun je net even wat verder komen.
In principe start de Audi A3 g-tron altijd op aardgas, de motor maakt alleen gebruik van benzine als de omstandigheden daarom vragen. Ook handig: de vulopeningen bevinden zich onder één klep.
Nadeel Audi A3 g-tron
Qua rijervaring is het verder gewoon een puike Audi A3. Het enige waaraan je merkt dat je de aardgas-versie hebt, is de bagageruimte. Dankzij de aardgastanks is de bagageruimte namelijk iets kleiner met 280 liter, de reguliere Sportback heeft een kofferbak van 380 liter.
De Audi A3 g-tron kan uiteraard helemaal naar wens worden samengesteld in drie uitvoeringen en met een enorm aantal opties, zoals het een ware Audi betaamt.
De nieuwe Audi A3 g-tron gaat in Duitsland 30.705,88 euro kosten. In Nederland kostte de vorige generatie zo’n 36 mille.
karhengst zegt
Zijn er niet meer nadelen te melden, zoals bijvoorbeeld een gebrek aan punten om de tank vol te gooien? Of het eventueel niet mogen parkeren in garages?
Ruim een kwart van de bagageruimte weg is overigens ook geen kattenpis. Iets wat Audi waarschijnlijk bewust is omdat de enige écht relevante foto nu net achterwege is gebleven in het artikel.
Socrates zegt
Tanken is in nederland met uitzondering van zeeland geen punt. Zeker niet met een actieradius van 400 km. Er worden ook steeds meer stations toegevoegd.
CNG is anders dan LPG lichter dan lucht. In een parkeergarage wil je geen LPG lek hebben, maar CNG vervliegt en is dus niet gevaarlijk.
De bagageruimte verschilt niet van de gewone G-tron, met uitzondering van de ” tweede verdieping” daar ligt een van de drie tanks, de andere cilinders zitten in de bodemplaat.
hamid111 zegt
Ik heb 5 jaar gereden in de vorige generatie audi g tron. Het was een prima auto. Comfortabel en best rap voor een 1.4. Een nadeel: de bagageruimte. Jammer dat de verbeterde actieradius in dit nieuwe model nog meer afbreuk zal doen aan de al niet ruime bagageruimte. Voor mij een reden om te kijken naar een alternatief
Socrates zegt
omdat twee van de cilinders in de bodemplaat liggen is er minder ruimteverlies in de nieuwe generatie dan de vorige.
hiostu zegt
“De wereld redden kan ook op een ‘normale’ manier, zo bewijst deze Audi A3 g-tron.”
En dan vervolgens in de optimale omstandigheden nog steeds 96 gram CO2 per km uitstoten. Dan kunnen we niet echt praten over de wereld redden…
ktm690sm zegt
Rijd als ik het goed begrijp op CNG. Nadeel hiervan is dat dit gewoon best prijzig is aan de pomp in vergelijking met LPG ook al heeft het een iets hogere energiedichtheid.
Zie het voordeel niet zo ivm benzine.
saxoke zegt
@ktm690sm: 0,8€ per kg betaalde ik hier in belgie gisteren aan de pomp.
ktm690sm zegt
@saxoke: hier in NL is het bij mij is de buurt minimaal €1.10+
saxoke zegt
@ktm690sm: dat is nog steeds goedkoper dan diesel of benzine
ktm690sm zegt
@saxoke: klopt. Helaas ligt het verbruik ook hoger in vergelijking met diesel die qua prijs bijna gelijk is aan de pomp en deze in aanschaf stuk goedkoper is. Zie het voordeel simpelweg niet zo van cng. Los van de minder schadelijke uitstoot.
bfvo zegt
Dat voordeel is er wel degelijk en duidelijk. Qua verbruik zit je ongeveer in diesel territorium (1kg per 20/25km, de genoemde 1:30 was in mijn 1e generatie g-tron niet haalbaar) en de prijs van een kg CNG is ongeveer €1,10. Er zit wel een addertje onder het gras. Mijn g-tron moest iedere 15000km voor een beurt. Dat heeft iets met de zuurtegraad van cng te maken.
Socrates zegt
De energetische waarde van CNG is ongeveer twee keer zo groot als die van LPG, dus qua kostprijs vergelijkbaar. Omdat de wegenbelasting een stuk lager is dan de dieselauto, scheelt het per 40000 km per jaar zo’n 1500 aan brandstofkosten. Ik schat in dat je dat ook weer kwijt bent aan extra hoge afschrijving, al zal dat bij een diesel ook niet meevallen. Ten opzichte van benzine is het verschil nog veel groter.
Praktijkverbruik is 25km per kg cng tegen een kostprijs van 1.24. Ik weet niet wat een1.5 tsi benzine verbruikt, maar die zal in de praktijk niet boven de 1 op 20 uitkomen, eerder een stuk lager tegen een veel hogere literprijs.
De audi heeft regulier (maar ook dat is frequent) onderhoud nodig, dus hetzelfde als de benzine variant. Na 4 jaar moeten de tanks gekeurd worden, en dat is wel kostbaar.
phaeton zegt
Onbetrouwbaar ding. Als zelfs de importeur blijkbaar niet weet wat de auto’s mankeren is het einde zoek. Wie weet of er modificaties zijn tov de vorige? Afgezien van de 1.5
frank2b zegt
“De motor is compleet nieuw”
Ik loop vandaag nog even door. Laat een ander de kwaliteit maar eerst ervaren, dan kom ik wel weer terug bij versie 2.0.
Socrates zegt
Het grappige is dat de motor helemaal niet compleet nieuw is. Deze zit al meer dan een jaar in het vorige model (model 2019) van de Seat Leon TGI, skoda octavia en in duitsland in de vorige generatie golf. Bovendien is het feitelijk een 1.5 tsi met een andere compressie.
saxoke zegt
Ik rij nu 1,5 week in een ibiza TGI, de gtron van de Spanjaarden. Behalve dat ik 20km moet rijden om te tanken, heb ik nog geen nadelen ondervonden. Hier in belgie zijn ze even duur als een vergelijkbare benzine versie, met het voordeel dat je geen wegenbelastingen moet betalen, en dat het verbruik qua prijs te vergelijken is met een diesel die net geen 4l/100km zou verbruiken op hetzelfde traject. Die is nog steeds onbestaande. Voor de particuliere koper, hier in Belgie, is het financieel gezien de betere keuze. Alleen zou de pomp iets korter bij moeten liggen.
Socrates zegt
De ibiza heeft een andere motor dan de g-tron, de aardgas variant van de Leon is exact dezelfde. Eigenlijk is dus de Leon tgi de gtron van de spanjaarden.
saxoke zegt
@Frank de velde: mn ibiza heeft de 3 cilinder 1.0 onder het motorkapje. Maar qua gebruik voor de eindgebruiker is hetzelfde, aardgas erin en rijden.
Socrates zegt
Heb je helemaal gelijk in. Ik bedoelde te zeggen dat de techniek in de a3 exact hetzelfde is als in de Leon. Dus dezelfde 1.5 motor, dezelfde hoeveelheidgascapaciteit dezelfde kleine benzinetank en exact dezelfde bodemplaat.
MarcoM zegt
We hebben thuis toch ook aardgas, hup, slang van het fornuis en tanken maar, net als een EV thuis op stroom, maar dan een aftappunt aan je fornuis.
crepito zegt
@marcomanta: Waar denk je dat de C voor staat?
Socrates zegt
Overigens is het mogelijk (maar kostbaar), om je aardgas thuis via een compressor te koppelen aan je auto. Dus thuis tanken kan wel, maar is kostbaar. Nadeel in Nederland ten opzichte van het overgrote deel van België is dat we hier laag calorisch gas hebben en dus een kleinere actieradius. Bovendien heeft de fiscus hier nog niet helemaal door dat het verbranden van aardgas schoner is dan het verbranden van Diesel en benzine (bijvoorbeeld geen stikstof uitstoot.).
Ergo: In Nederland is het gas duurder en minder efficiënt. Nog steeds is het overigens wel goedkoper om cng te rijden dan benzine of diesel.
saxoke zegt
@Frank de velde: in belgie hebben ze het wel door. Je betaalt (indien dit jr nog ingeschreven en een cilinderinhoud kleiner dan 2200cc) geen wegenbelasting
MarcoM zegt
@crepito: CNG natuurlijk.
Socrates zegt
Het filmpje bij dit stuk is overigens van een oudere generatie g-tron. Dat is niet uit de tekst op te maken. De nieuwe g-tron heeft een sterkere motor, en een kleinere benzinetank, wat wel in het stuk te lezen is.