Werd je enthousiast van de forse digitale Virtual Cockpit in de Audi TT, maar koop je liever een meer alledaagse auto? Wacht dan op de facelift van de A3, want op dit model zal het systeem beschikbaar komen.
Nieuwe technieken die na de introductie in één model langzaamaan over de gehele range van een autofabrikant worden uitgesmeerd zijn zo oud als de weg naar Ingolstadt. Doorgaans gaat het om dure innovaties die eerst in de topmodellen hun intrede doen, maar in het geval van de Virtual Cockpit koos Audi niet voor de A8, maar voor de aanzienlijk lager gepositioneerde TT.
Nu wordt het echter tijd de techniek in de Audi’s voor de massa te implementeren, en waarin kan dat beter, dan in de hatchback-bestseller, de A3. Volgend jaar krijgt het model nieuwe LED’jes een facelift, en daarbij komt de Virtual Cockpit – met zijn ruim 12 inch grote TFT-scherm – ook op de optielijst te staan.
Naast de TT maken ook de nieuwe Q7, R8, en toekomstige A4 gebruik van de schermspielerei. (via Motoring)
peugeot205 zegt
Geen nieuwe LEDjes?? ?
Mairsil zegt
Ziet er prachtig uit, maar autofabrikanten en software… Lijkt me toch irritant als je snelheidsmeter draagt.
metalmike zegt
@Mairsil: ‘snelheidsmeter draagt’ …ehh zoiets?
http://i.imgur.com/F2VkfXR.png
Mairsil zegt
@metalmike: Geen idee wat daar gebeurd is met de autocorrect, had “crasht” moeten zijn. Maar wel een briljant plaatje, nu wil ik zo’n ding, met bluetooth aan de gps gekoppeld… :)
ThomasBol zegt
Nou woei! Cadillac en zelfs Citroen gebruiken zelfs een volledig digitaal (kleuren) scherm als instrumentarium. Wel erg mooi overigens.
marikoelolo zegt
@thomasbol: ‘ZELFS’ Citroën? Lieve schat, de lijst innovaties die Citroën ons heeft gegeven is vele malen groter dan de lijst van Audi en Cadillac bij elkaar. Zoek dat maar eens op.
ThomasBol zegt
@marikoelolo: Heb 5 jaar Citroen’s verkocht en heb er twee in bezit. Je hoeft mij niks uit te leggen. Feit is wel dat De Franse merken de laatste jaren redelijk achter de feiten aanlopen.
kapiteinaudi zegt
@marikoelolo: Cadillac is anders een van de meest innovatieve merken uit de automobiel geschiedenis. Waarschijnlijk net zo significant als Citroën.
Ozan zegt
@marikoelolo: inderdaad, niet persé allemaal even handig, maar wel veruit de meeste geloof ik. Een stuur waarvan het middelste niet draait bijvoorbeeld.. :’)
gtwillem zegt
@marikoelolo: afhankelijk van welke tijd. Citroën heeft een lange periode van innovatie gehad, maar in de jaren ’80 en ’90 is dat wel een beetje stil komen te vallen. En in de jaren ’00 was er met name innovatie waar niemand echt behoefte aan had.
Caddilac was met name voor WW enorm innovatief, en qua design tot de jaren 50-60. Van Audi kun je zeggen wat je wilt, maar dat merk heeft wel degelijk flinke stappen gemaakt met innovaties sinds de jaren 80 die intussen door de concurrentie is opgepikt.
thoisss zegt
Mooi man
agera zegt
Word dit weer een verhaaltje fiat-crysler hack
Ozan zegt
@agera: En opeens stond er porno of nyancat op in je cockpit :’)
gregorius zegt
Ik vind t prachtig.
Als ze nou ook nog even de updates gratis maken, is het nog een stuk beter.
Vraag me alleen af hoe ‘oud’ t lijkt over een jaar of 10.
awesome zegt
Sweet, kun je gewoon Brazzers checken onder het autorijden!
sir_smokalot zegt
Dat kon ook in je Panda al: http://www.autoblog.nl/archive/2011/06/17/u-kijkt-keiharde-porno-in-de-file-mag-dat
moondustfocus zegt
Agent: Meneer, enig idee hoe hard dat u reed?
Meneer: zou het niet weten agent, door dode pixels kon ik de snelheid niet zien.
pomoek zegt
@moondustfocus: Als je goed kijkt naar de 1e foto zie je dat Audi daar al in heeft voorzien Liar, Liar…
draadloos zegt
@pomoek: why liar? Die 2 meters die jij denkt te zien zijn ook virtueel….
thoisss zegt
@draadloos: Omdat dat liedje aanstaat m’n jong. In het midden en bovenaan.
allesmetturbo zegt
Doen de waarschuwingslampjes het nog wel als de accu leeg is? Of ist dan gwn old skool gokken wat er aan de hand is?
Donstil zegt
@allesmetturbo: Gokken? Is vrijwel altijd iets met olie.
goggomobieltje zegt
@allesmetturbo:
Vroeger hoefde je nooit te gokken, toen had je overal een analoog meterje voor.
Een watertemperatuurmeter,
een oliedrukmeter,
een laadstroommeter,
een toerenteller en een snelheidsmeter.
Dan ben ik er nog paar van die prachtige Veglia tellers vergeten, gewoon in een ouderwetse Italiaan.
w0o0dy zegt
Ander nieuws.. VAG is het eerste half jaar qua verkopen Toyota voorbij (het verschil Is minimaal dat wel).
clarkson zegt
@w0o0dy: Dat is wel serious business
Mercbenz zegt
Geef mij maar de old-school meters. Vind dit net als een digitaal vs. analoog klokje in de auto…
SummerSky zegt
Analoge instrumenten zijn zoveel mooier, en in combinatie met een head-up display m.i. perfect. Overdag maakt het allemaal niet zoveel uit, maar ’s nachts geven analoge instrumenten niet die bak licht af die inherent is aan TFT-displays. Anders zou het al worden als de fabrikanten OLED-displays gaan toepassen, maar toch zou het dan wel zo classy zijn als in ieder geval de belangrijkste meters (toerenteller en snelheidsmeter) digitaal blijven. Vergelijk digitaal horloge met een mooie IWC. Instrumenten zijn zeg maar de ‘jewellery’ van de auto. Aston Martin en Bentley hebben dat zo goed begrepen.
mashell zegt
@SummerSky: we hebben al tijden LCD schermen voor navigatie, de hebben ook lichtsensoren. Daar is verblinding ook geen probleem waarom zou dat met een instrumenten cluster dan wel zo zijn.
En tja analoge horloges, waarom een IWC kopen als een Casio van 3 tientjes net zo goed de tijd aan geeft. Het is 2015, waarom überhaupt nog een horloge dragen?
Rhyo zegt
Nou.. Erg fijn. Best een grote aanpassing. Nu net de RS3 8V uit is, zit je met een oud interieur opgescheept.
str8six zegt
Facelift? Dat is toch de core-business van Audi tegenwoordig. Daar kan Dr. Schumacher nog wat van leren.
vos115 zegt
Wat roept VAG over zichzelf af. De nieuwe Passat is met deze optie al niet eens meer fatsoenlijk leverbaar. Moet wel gezegd, het ziet er gaaf uit. Ben benieuwd wanneer dit gehackt / getweekt wordt.
fijnkonijn zegt
Ahw bitte. Da het de Tesla Moddel Ess toch al jaaruh jonguh !
Edge zegt
Ik moet zeggen dat ik dit een stuk mooier vind dan bijvoorbeeld die rechthoekinge schermen van de S-klasse, die toch zo uit het standaardassortiment van een schermenboer lijken te komen.
jorden zegt
Ik hoop dat er fabrikanten overblijven die de charme van analoge klokken inzien! Ik hou er niet van. Vooral in het donker vind ik het storend ( ervaring met een Range Rover )
w0o0dy zegt
Wel grappig.. Het artikel spreekt over dure innovatie.. Ik denk dat zo’n Chinees lcd’tje met wat hippe grafics echt 4x niks kost. Dus we rekenen een hoger bedrag voor iets wat eigenlijk goedkoper Is en dankzij veel marketing en prestaties Is het opeens premium.. Man wat laten mensen zich toch graag bedotten.
tarquesh zegt
De discussie rondom tft en analoge meters is begonnen.
In geval van de komende A3 is het een optie dus de analoge club laat tft links liggen en de digitale club kiest de optie tft.
Zelf vind ik analoog mooi en ook tft. Zelf zou ik wel de A3 met tft willen omdat auto’s voor mij toch het symbool zijn van technologische vooruitgang en innovaties.
Mijn eigen auto is semie digitaal, maar zou alles digitaal zijn hoorde je mij helemaal niet klagen. Oldtimers zijn leuk voor de nostalgie maar ik laat ze mooi staan met die ouderwetse meters met aanwijsnaalden.
fj272 zegt
Wat een kermis… Gewoon snelheidsmeter, toerenteller brandstofmeter en temperatuurmeter.. Meer moet er in de gemiddelde auto niet te zien zijn…
Bij de meeste voertuigen hier opgebouwd komen alleen de volgende vermeldingen erbij.. Turbodruk, olietemperatuur, benzinedruk, uitlaatgastemperatuurmeter en lambdawaarde??
schellekens006 zegt
Ben benieuwd tot hoe ver dit gaat, strak zitten we weer te facebooken en te appen op het Zelfde beeldscherm.
mrrallycross zegt
Lijkt mij toch niet ideaal